Italští karosářští mistři: Ghia (2. část) – Svatba s Fordem

Italští karosářští mistři: Ghia (2. část) – Svatba s Fordem

 
 

V první části jsme sledovali osudy italské karosárny Ghia od jejího založení a byli svědky aktivit řady známých i méně známých designérů, pracujících pro tuto věhlasnou firmu. Po jménech Boano, Frua, Savonuzzi a Exner přišli další,...

V první části jsme sledovali osudy italské karosárny Ghia od jejího založení a byli svědky aktivit řady známých i méně známých designérů, pracujících pro tuto věhlasnou firmu. Po jménech Boano, Frua, Savonuzzi a Exner přišli další, především Tom Tjaarda a krátce Giorgetto Giugiaro. Měnili se také majitelé. Po synovi diktátora Trujilla se vlastníky staly společnosti Rowan a De Tomaso. Nakonec se Ghia zařadila do koncernu Ford a pod jeho křídly pracuje dodnes.

Po nepříjemnosti s Pietrem Fruou se šéf studia Ghia Luigi Segre zaměřil na návrháře pracující na „volné noze.“ Na doporučení finského profesora designu na michiganské univerzitě nabídl čerstvému absolventovi architektury Tomovi Tjaardovi půlroční školení v Turíně a ihned jej pověřil cvičným návrhem dragsteru s motorem Innocenti. Tjaarda vytvořil vozidlo nazvané IXG (název obsahoval iniciály firem Innocenti a Ghia), které bylo tak aerodynamické, že se do něj nevešel motor. Pak ještě navrhl experimentální studii Selene, na kterou v roce 1962 navázal Virgil Exner konceptem Selene II s centrálním umístěním řidiče a televizním přijímačem pro cestující vzadu. Po roztržce se Segrem však Tjaarda ze studia Ghia odešel, aby se později opět vrátil. Dalším talentem byl Filippo Sapino, který zůstal firmě věrný dlouhá léta.

V roce 1960 vznikla ve spolupráci se společností Olivetti firma OSI, která krátce vyráběla vozy navržené Ghiou: kupé odvozené od Fiatu 2300, kombi Fiat 1300/1500 a spider Innocenti 950. Spolupráce s Chryslerem pokračovala v roce 1961 výrobou prototypu dvoudveřového kupé Chrysler Turbine s turbinovým pohonem. Jednalo se o první práci návrháře Elwooda Engela pro firmu Chrysler. Následně vzniklo celkem 50 předsériových vozů, které byly zapůjčeny zákazníkům, aby je testovali v podmínkách běžného provozu. Většina těchto vozů byla později zničena. Jediný dochovaný exemplář je dnes umístěn v Historickém museu v Detroitu.

De Tomaso a Giugiaro

V polovině šedesátých let prodala vdova po majiteli 75 procent firmy Ghia synovi bývalého diktátora v Dominikánské republice Trujillovi za 3 miliony dolarů. Ten se ale o firmu příliš nestaral a postupně došlo k přerušení vazeb na stabilní klienty. V boji o přežití začala Ghia vyrábět karoserie pro sportovní kupé Vallelunga, které kompletoval argentinský závodník a podnikatel Alejandro de Tomaso v Modeně. Pokusila se také prorazit vlastním modelem Ghia 450 SS (1966).

Gaspardo Moro mezitím získal pro Ghiu mladého nadějného designéra Giorgetta Giugiara, který do té doby pracoval u Bertoneho. Giugiaro se představil návrhem karoserie sportovního kupé De Tomaso Mangusta (1966) s motorem Ford 5,0 V8 a v témže roce se na turínském autosalonu pochlubil s nádherným kupé Maserati Ghibli. To se pak v letech 1967-1972 vyrábělo přímo v továrně Ghia. Rok 1967 přinesl také změnu majitele. Po Trujillovi převzal kontrolu nad firmou de Tomaso (s pomocí americké firmy Rowan). Jeho řízení firmy způsobilo postupný odchod všech vedoucích pracovníků, včetně Gasparda Mora, Sapina a v roce 1968 i Giugiara. Jeho poslední prací pod hlavičkou Ghia a před založením vlastního designérského studia byl pětimetrový sedan ISO Rivolta S4 – Fidia, dodávaný zpočátku s motorem Chevrolet a od roku 1973 s motorem Ford.

Znovu Tjaarda

Po Giugiarovi se novým šéfdesignérem firmy Ghia stal Tom Tjaarda a jeho první prací byl supersportovní De Tomaso Pantera (1968). Toto „Ferrari po americku“ se prodávalo ve Fordově dealerské síti a vyrábělo v továrně Vignale v Grugliascu. Tuto firmu převzala Ghia v prosinci 1969 a tři dny poté se dřívější majitel Alfredo Vignale zabil při noční jízdě autem. Krátce na to se při leteckém neštěstí zabili dva čelní představitelé společnosti Rowan a de Tomaso se okamžitě spojil s Henry Fordem II a nabídl mu spojení. V květnu 1970 získal Ford 84% firmy De Tomaso a Henry Ford II společně s Lee Iacocou osobně navštívili továrnu Ghia. Z mnoha ambiciózních plánů se realizovala jen omezená výroba sedanu De Tomaso Deauville, opět navrženého Tjaardou. Po necelých dvou letech tohoto nevyrovnaného partnerství získal Ford zbývajících 16% akcií firmy De Tomaso a jeho majetkem se stala i Carrozzeria Ghia.

Pod Fordovou taktovkou

Ghia se po převzetí Fordem v roce 1973 stala jeho evropským stylistickým a prototypovým střediskem. Návrháři studia Ghia se okamžitě pustili do práce na konceptech vycházejících z Fordových modelů. Mezi první patřilo sportovní kupé Mustela II postavené na podvozkových skupinách modelové řady Consul/Granada. Mezi nejlepší návrhy sedmdesátých let patřil Megastar (1977), sedan na bázi sériové Granady s neobyčejně velkým bočním prosklením (přední dveře byly z 80 procent skleněné).

Ze všech studií Ghia byla pravděpodobně nejatraktivnější Action z roku 1978. Výrazně klínová karoserie navržená Filippem Sapinem měla vzadu umístěný motor V8 z formule 1 (DFV) a zcela zakrytá zadní kola.

V osmdesátých letech pokračovala Ghia studií luxusního sedanu Altair, vyznačujícího se proti sériové Granadě lepší aerodynamikou a střídmou elegancí. Na bázi Escortu zase vzniklo úhledné kupé Avant Garde. Pro britskou firmu AC navrhla Ghia atraktivní karoserii vozu ME3000 s třílitrovým motorem Ford V6 umístěným před zadní nápravou.

Následovala série návrhů kompaktních automobilů: vnějšími rozměry malý, ale přesto pětimístný Pockar, sympatické kupé Shuttler a tříkolka Cockpit. Mnoho příznivců značky Ford litovalo, že se roadster Barchetta (1984), odvozený od vozu Fiesta XR2, nedostal do výroby. Mohl se stát pádnou odpovědí Forda na úspěch vozů MG Midget.

Velkou pozornost vzbudil v roce 1988 čtyřdveřový koncept Saguaro, který předznamenal měkčí, zaoblenější styl automobilů devadesátých let. Tento styl potvrdila i studie Via, představená na ženevském autosalonu 1989. Navrhl ji tým britských stylistů, bratři lan a Moray Callumové, David Wilkie a Sally Wilson. Čtyřdveřový automobil hladkých linií se splývavou zádí měl odnímatelnou skleněnou střechu s fotocitlivými články, turbomotor V8 a šestistupňovou převodovku. Dalším zajímavým detailem byl systém navigace za mlhy.

Bohatá devadesátá léta

Zajímavou dvojici vozů pro volný čas představila Ghia na ženevském autosalonu 1990 pod neobvyklým názvem Zig/Zag. Na platformě Fiesty navrhl David Wilkie malý roadster Zig s krátkou kapotou a kokpitem zepředu chráněným čirým plastovým krytem. Malý van Zag byl dvoudveřový čtyřmístný automobil s bočními skly pouze ve dveřích. Oba vozy měly přední světlomety ve tvaru malých otvorů v kapotě, pod kterou se skrýval dvoudobý motor Orbital.

V roce 1992 postavila Ghia pro Forda první koncept s elektrickým pohonem – Connectu. Lehká karoserie z uhlíkových vláken dokázala při délce 421 cm pojmout šest sedadel (čtyři směřovala dopředu, dvě dozadu). Ve stejném roce se v Turínu představila studie roadsteru Focus, navržená Taru Lahtim. Vycházela ze zkráceného podvozku vozu Ford Escort Cosworth a její design vyvolal velkou pozornost. Zaujaly „žraločí“ přední stabilizátory, charakteristické otvory vstupu vzduchu do motoru a držadla na bocích.

Dalším designérským počinem studia Ghia se stal koncept Lagonda Vignale, představený na ženevském autosalonu 1993. Velký luxusní čtyřdveřový sedan navrhl Moray Callum na podvozku Aston Martin. Tato britská firma se rovněž stala součástí koncernu Ford. Vůz byl přijat se smíšenými pocity, jedni jej považovali za úžasný, jiným se zdál ošklivý. Předmětem diskuse byla hlavně mřížka chladiče, vysoké boky a svažující se záď.

Motorshow v Birminghamu byla v roce 1994 svědkem premiéry dvojice konceptů Arioso – Vivace na bázi vozu Ford Mondeo a poháněné motorem V6 Duratec. Čtyřmístné Arioso se dalo snadno změnit na otevřený vůz spuštěním skleněné střechy a zadního okna do zavazadlového prostoru. Delší Vivace bylo čistokrevné kupé 2+2.

V roce 1996 potvrdila Ghia svoji tvůrčí invenci, když na turínském autosalonu představila dvě koncepční studie. První z nich, Saetta, předznamenala tvary očekávaného malého vozu Ford Ka. Nastupující Fordův „edge-design“ zde byl doveden do krajnosti. Dalším turínským debutantem se stalo vozidlo třídy SUV Alpe, vycházející z Escortu a vyznačující se robustními, klidnými tvary.

Koncem tisíciletí se Ghia věnovala převážně koncepčním variantám sériového Fordu Ka. Sportovní kombi TurinG Ka (1998) mělo proti sériovému vozu prodloužený rozvor a díky tomu čtyři pohodlná sedadla a větší prostor pro zavazadla. Další modifikací byl roadster StreetKa (2000), později vyráběný u firmy Pininfarina.

Nové úkoly

V současné době se již Ghia nevěnuje tolik návrhům koncepčních studií, ale stává se hybnou silou designu Fordova celosvětového impéria. V turínské továrně Ghia se nadále staví prototypy a znak Ghia stále zůstává indikátorem špičkových verzí Fordových produktů. Změnila se ale organizační struktura firmy. V březnu 2001 oznámila společnost Ford Motor Company změnu uspořádání návrhářského studia Ghia na elektronické designérské studio. Zaměstnanci studia navrhují na počítačích nová vozidla, koncepční prototypy a doplňky. Návrhy se posílají do Fordových studií v britském Duntonu nebo německém Kolíně nad Rýnem. V současné době studio zaměstnává kolem 50 návrhářů a techniků.

Doufejme, že Ford bude i nadále čerpat z bohatého dědictví značky Ghia a že se v budoucnu setkáme s dalšími návrhy automobilů nesoucími typický znak Ghia s korunkou.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho z nich zastřelit

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho…

Dva lvi utekli ve čtvrtek ze svého výběhu v zoologické zahradě v saském Lipsku. Jednoho z nich se podařilo před…

Torpédování koruny pokračuje. ČNB ji „dusí“ na hladině 27 korun za euro

Torpédování koruny pokračuje. ČNB ji „dusí“ na…

Bankovní rada České národní banky bude pokračovat v režimu devizových intervencí s cílem udržet kurz koruny…

 

iSport.cz

Parťák Ujfaluši i Pražský hrad. Inter si před Spartou užíval volno

Parťák Ujfaluši i Pražský hrad. Inter si před…

Před Pražským hradem bývá středem pozornosti právě slavná památka či krásný výhled na město. Ve čtvrtek…

Jágr se chystá na boření tabulek. TOP 5 milníků, které může překonat

Jágr se chystá na boření tabulek. TOP 5 milníků,…

V lize patřící čím dál víc bleskově se pohybujícím mladíkům je Jaromír Jágr zjevením. Perfektně udržovaným…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…