4.9. 2015 Ladislav Černý

Iveco Daily 4x4: Bez zábran

 

Iveco představilo novou Daily s pohonem všech kol. Používá čtyřiadvacet převodových stupňů a k mání je od září.

Na veletrhu Transpotec Logitec v italské Veroně byl poprvé k vidění Van of the Year 2015 v provedení 4x4. Na první pohled je patrné, že jde o pracovní nástroj a nikoliv jen o vložení mezinápravového diferenciálu a ponechání ostatních typicky silničních parametrů. Na veletrhu dopravy a logistiky Transpotec Logistic v severoitalském městě byla odhalena poslední generace Iveco Daily 4x4 s významně narostlou světlou výškou a na první pohled konstrukcí podvozku tak odolnou, aby vyhověla požadavkům práce v náročném terénu.

Nabídka verzí

Vozidlo s mimořádnými vlastnostmi do nezpevněného i náročného terénu se vyrábí v mnoha verzích. Jednoduchou kabinu lze kombinovat se dvěma různými rozvory 3050 a 3400 mm. Dvojitá budka až pro sedmičlennou posádku dostala pochopitelně pouze delší vzdálenost mezi nápravami 3400 mm.

Pro doplnění této řady je vozidlo k dispozici ve dvou verzích s celkovou hmotností 3,5 a 5,5 tuny. Existuje i provedení s neosazeným podvozkem pro zástavbu obytných karoserií, mikrobusů či jiných na míru připravených konstrukcí.

24 vpřed

Šestistupňová rychloběžná převodovka je spojena s centrální rozdělovací převodovkou se čtyřmi pomalými převody, takže je k dispozici celkem čtyřiadvacet převodových poměrů. Díky uzávěrkám třech diferenciálů zvládá Daily 4x4 i nejtěžší terén, protože je schopná přenést maximum točivého momentu i na jediné kolo. Pro jízdu v terénu se jedná o mimořádnou vlastnost podpořenou kvalitními záběrovými pneumatikami.

Běžný interiér

Uvnitř Daily 4x4 jde o pohodlné silniční vozidlo. Ergonomie nového sedadla umožňuje řidiči pohodlnou pozici a potěšení z jízdy. Díky širokému čelnímu sklu, dobře umístěným ovládacím prvkům a přístrojům v kabině, které jsou dobře viditelné a snadno dosažitelné, nemá řidič s ovládáním pracovního vozidla náročnější podmínky než v případě osobního automobilu.

Tepelný komfort v letních měsících má na starosti účinnější klimatizace, která je k dispozici v manuálním i automatickém provedení.

Žebřinový podvozek

Robustnost a odolnost Daily 4x4 vychází z terénního klasického podvozku. Žebřinový rám s profilem ve tvaru písmene C je pro řadu Daily typický, pro různé hmotnostní kategorie má odlišnou výšku i tloušťku profilu. Podvozek lze používat k různým úpravám a zajišťuje špičkovou výkonnost a odolnost při plnění nejrůznějších úkolů.

Součást přední části konstrukce tvoří masivní ramena řízení, která jsou schopna odolávat náročným namáháním při jízdě v terénu. Velký přední ocelový nárazník sestává ze tří částí, aby při případné kolizi stačilo vyměnit jen jednu část a ušetřit tak servisní náklady. Vozidlo používá ochranu proti podjetí zezadu, při pohybu mimo pozemní komunikace ji lze však zvednout a zajistit tak mimořádný sjezdový úhel.

Nesmrtelný třílitr

Zbytečné je profesionálům v dopravě připomínat extrémní odolnost čtyřválec F1C z dílny FPT patřící stejně jako Iveco pod křídla koncernu CNH Industrial. Třílitrová jednotka často s proběhem půl až jeden milion kilometrů bez potíží používá vstřikování common rail. Agregát splňující požadavek Euro 6 plní turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, což mu zvyšuje točivý moment při nízkých otáčkách.

Čtyřválec podává nejvyšší výkon 125 kW a točivý moment 400 N.m. Legendární odolnost agregátu umožňuje Daily podávat špičkový výkon při zachování spolehlivosti i v nejnáročnějších podmínkách. Emisní požadavek je dosažen kombinací recirkulace výfukových plynů (EGR) a následné úpravy výfukových plynů díky elektivní katalytické redukci za filtrem pevných částic.

Stabilizace od září

Brzdový systém je u obou verzí 3,5 a 5,5 tuny stejný - kotoučové brzdy na přední nápravě a bubnové brzdy vzadu. Všechny vozidla obdrží stabilizační systém ESP, který je od září povinný a pomáhá udržovat jízdní směr podle požadavku řidiče i při nepříznivých podmínkách.

Uplatnění

Daily 4x4 se díky robustní konstrukci a mimořádně odolnému motoru hodí k nejrůznějším pracovním účelům. Pro ně nabízí široké možnosti připojení pohonu pomocných agregátů na převodovce i centrální rozdělovací převodovce. Vozidlo může být obuto na terénních i silničních pneumatikách. Umožňuje montáž dalšího příslušenství, například navijáku nebo sněhového pluhu. Nové Daily 4x4 tak najde uplatnění například na stavbách, v lese i dolech a u hasičského záchranného sboru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina

Proticyklická kapitálová rezerva byla v rámci Evropské…

Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory

Vidina silnější koruny se již začala projevovat v chování…

Globální řetězec Telepizza přichází do Česka Globální řetězec Telepizza přichází do Česka

Největší rozvozce pizzy mimo Spojené státy vstupuje na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Iveco Daily 4x4: Bez zábran

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost Iveco Daily Euro 6 Hi-Matic: Rychlost

V blízkosti Mníšku pod Brdy jsme v kopcovitém terénu…

Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus Iveco Daily Euro 6 + Eurocargo 4x4: Dvojí plus

Zatímco Iveco odhalilo model Daily Euro 6 v nadmořské…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka mluví o žalobě

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka…

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného v pátek…

 

iSport.cz

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o křišťálový glóbus

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o…

Snowboardcrossařka Eva Samková potvrdila, že je královnou kvalifikací. Olympijská vítězka ovládla i eliminaci ve…

Hvězda Leicesteru? Trávníkář! Přiznal, jak vymýšlí šílené vzory

Hvězda Leicesteru? Trávníkář! Přiznal, jak vymýšlí…

Hlavní hvězdy fotbalového Leicesteru? Vardy, Mahrez, Schmeichel… a John Ledwidge. Poslední zmiňovaný se stará o…

 

Reflex.cz

Královna pařížských leseb Natalie Cliffordová Barneyová milovala básnířky, malířky i tanečnice

Královna pařížských leseb Natalie Cliffordová…

Spisovatelka a organizátorka pařížského kulturního života první půli 20. století Natalie Cliffordová Barneyová…

Otec pilota, který ve francouzských Alpách zabil 150 lidí, rozzuřil v den výročí pozůstalé

Otec pilota, který ve francouzských Alpách zabil 150…

Od nehody letounu společnosti Germanwings, který dle vyšetřovatelů záměrně navedl do skal pilot, uplynuly dva…