reklama


Bertone Jaguar B99: Od koček k autům

Bertone Jaguar B99: Od koček k autům

 
 

Pojďte s námi nahlédnout do útrob malého luxusního Jaguaru i jeho závodní verze.

Označení B99 napovídá, že příští rok oslaví studio Bertone kulaté 100. narozeniny od chvíle, kdy Giovanni Bertone založil původní karosárnu. Ani tiskové materiály se bohužel neshodují v tom, zda se název píše s mezerou (B 99), či bez ní.

Design současných Jaguarů sice opustil retro styl, ale tento koncept se k němu zase trochu oklikou vrací. Je dílem týmu vedeného Mikem Robinsonem, který pracoval od října 2010 na projektu From Cats To Cars (od koček k autům).

Šelma

Jeho výsledkem je právě Jaguar B99. Inspirací byla ale rovněž přímo kočkovitá šelma, kterou se britský výrobce honosí jak v názvu, tak ve znaku. Na autě nalezneme i její sošku - na tradičním místě nad přední maskou. Z evropských Jaguarů již dávno zřejmě nadobro zmizela kvůli bezpečnostním předpisům.

Jenže, v tomto případě jim bylo učiněno zadost. Auto totiž obklopují senzory, které snímají okolí. V případě nebezpečí, především chodce, se nejdříve emblém zasune do kapoty, aby nedošlo k újmě na zdraví. Teprve pak se aktivují ostatní systémy chránící před následky nehody.

Rozvor 2,8 m by odpovídal střední třídě, se svými 4,5 m na délku je ale přece jen trochu kratší. Jinak se jedná o široký (1,95 m) a patřičně nízký (1,35 m) vůz, jaký bylo u Jaguaru donedávna zvykem vyrábět.

Čtyřdveřová karoserie klasických proporcí sedanu je z hliníku. Zadní pár dveří se otevírá v protisměru, chybí střední sloupky a okna jsou bezrámová. Zaujme tvar hlavních i koncových světel, který je takřka totožný. Již zmíněná přední maska odkazuje naopak na modernu: současné řady XF i XJ, v zadní části najdeme podobný grill, ale bez chromu.

Šampaňské s sebou

Interiér je laděn do hnědé barvy, nemůže chybět kvalitní kůže ve dvou odstínech. Samozřejmostí jsou také hliníkové prvky a ušlechtilé ebenové dřevo, a to včetně přístrojového panelu. Modernu představuje dotyková obrazovka, která je skrytá a ukáže se, až když vůz nastartuje. Toto řešení známe už ze série. Hlavní přístroje jsou v hliníkových tubusech a vyznávají klasický analogový styl. Volič převodovky vyjíždí ze středové konzoly po doteku prstu, obdobně fungují i loketní opěrky vpředu a vzadu, stejně jako ty na dveřích. Všechny ovladače na nich jsou opět skryty, když se nepoužívají. Pasažéři na zadních sedadlech mají mezi sebou k dispozici dokonce chladicí box na šampaňské.

578 hybridních koní

B99 je hybrid. Modulární poháněcí soustava vyvinutá novou divizí Bertone Energy se skládá ze dvou elektromotorů a klasického spalovacího agregátu, který funguje jako range extender, zvyšuje tedy celkový dojezd. Nelze se tedy divit centrálně umístěné široké koncovce výfuku, ani oficiálnímu názvu systému Extended Range Hybrid.

Elektromotory, každý o výkonu 150 kW (204 k), jsou umístěny nad zadní poháněnou nápravou. Lehká pohonná jednotka s vnitřním spalováním má objem 1,4 l a poskytuje 125 kW (170 k), kombinovaný výkon tedy činí 425 kW (578 k).

Pouze na elektřinu je vůz schopen ujet stokilometrovou vzdálenost. Při použití konvenčního motoru, který dobíjí lithium-iontové články, se akční rádius prodlouží v dálničním provozu teoreticky až na 700 km.

Hurá na okruh!

Italové přivezli do Ženevy také patřičně okřídlenou závodní verzi pro kategorii GT2. Malý výsuvný zadní spoiler, který pomáhá při vyšších rychlostech, má ovšem i výchozí silniční provedení. Ostrý B99 je ale z jiného těsta, o čemž svědčí šířka 2,5 m, zatímco výška byla o 100 mm snížena, světlost pak klesla o polovinu. Podlaha je kvůli aerodynamice zcela plochá a devatenáctipalcové závodní pneumatiky Pirelli mají úctyhodný rozměr 325/30. Aerodynamické komponenty jsou z karbonu.

Výfuky jsou vyvedeny z boku, samozřejmostí je bezpečnostní rám uvnitř, i jediné sedadlo pro pilota. Minimalistické přístroje září zelenou barvou, kterou najdeme i na karoserii. Dva další elektromotory Lucchi zvedají celkový výkon soustavy na šílených 725 kW (980 k). Stříbřitě šedý vůz má ale okna v podobném odstínu, což nasvědčuje, že jde zatím pouze o nefunkční maketu v životní velikosti.

Pátý v řadě

B99 je pátou studií pro Jaguar. První byla v roce 1957 speciální karoserie kupé na podvozku XK150, která vznikla překvapivě ve čtyřech kusech a ladné tvary připomínaly spíše Alfu Romeo.

O devět let později následoval v Ženevě o poznání hranatější koncept FT. Jeho stavbu si vyžádala přímo automobilka a poskytla pr ni šasi tehdejšího S-Type.

V roce 1967 bylo v Londýně představeno kupé Pirana, na kterém najdeme jasné stylistické prvky sériového Lamborghini Espada uvedeného o rok později. Technický základ ovšem mělo ve slavném Jaguaru E. Po dekádě následoval čtvrtý vůz v pořadí – Ascot s podvozkem nástupce XJ-S. Jeho tvary záhy použil Bertone pro změnu u francouzského Citroënu BX.

Také elektromobily mají v Itálii tradici, vzpomeňme jen roadster Blitz (1992), nebo rekordní ZER (1994), který jako první elektřinou poháněné vozidlo na světě překonal hranici 300 km/h.

Jaguar.Auto.cz: všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama