Bertone Jaguar B99: Od koček k autům

Bertone Jaguar B99: Od koček k autům

 
 

Pojďte s námi nahlédnout do útrob malého luxusního Jaguaru i jeho závodní verze.

Označení B99 napovídá, že příští rok oslaví studio Bertone kulaté 100. narozeniny od chvíle, kdy Giovanni Bertone založil původní karosárnu. Ani tiskové materiály se bohužel neshodují v tom, zda se název píše s mezerou (B 99), či bez ní.

Design současných Jaguarů sice opustil retro styl, ale tento koncept se k němu zase trochu oklikou vrací. Je dílem týmu vedeného Mikem Robinsonem, který pracoval od října 2010 na projektu From Cats To Cars (od koček k autům).

Šelma

Jeho výsledkem je právě Jaguar B99. Inspirací byla ale rovněž přímo kočkovitá šelma, kterou se britský výrobce honosí jak v názvu, tak ve znaku. Na autě nalezneme i její sošku - na tradičním místě nad přední maskou. Z evropských Jaguarů již dávno zřejmě nadobro zmizela kvůli bezpečnostním předpisům.

Jenže, v tomto případě jim bylo učiněno zadost. Auto totiž obklopují senzory, které snímají okolí. V případě nebezpečí, především chodce, se nejdříve emblém zasune do kapoty, aby nedošlo k újmě na zdraví. Teprve pak se aktivují ostatní systémy chránící před následky nehody.

Rozvor 2,8 m by odpovídal střední třídě, se svými 4,5 m na délku je ale přece jen trochu kratší. Jinak se jedná o široký (1,95 m) a patřičně nízký (1,35 m) vůz, jaký bylo u Jaguaru donedávna zvykem vyrábět.

Čtyřdveřová karoserie klasických proporcí sedanu je z hliníku. Zadní pár dveří se otevírá v protisměru, chybí střední sloupky a okna jsou bezrámová. Zaujme tvar hlavních i koncových světel, který je takřka totožný. Již zmíněná přední maska odkazuje naopak na modernu: současné řady XF i XJ, v zadní části najdeme podobný grill, ale bez chromu.

Šampaňské s sebou

Interiér je laděn do hnědé barvy, nemůže chybět kvalitní kůže ve dvou odstínech. Samozřejmostí jsou také hliníkové prvky a ušlechtilé ebenové dřevo, a to včetně přístrojového panelu. Modernu představuje dotyková obrazovka, která je skrytá a ukáže se, až když vůz nastartuje. Toto řešení známe už ze série. Hlavní přístroje jsou v hliníkových tubusech a vyznávají klasický analogový styl. Volič převodovky vyjíždí ze středové konzoly po doteku prstu, obdobně fungují i loketní opěrky vpředu a vzadu, stejně jako ty na dveřích. Všechny ovladače na nich jsou opět skryty, když se nepoužívají. Pasažéři na zadních sedadlech mají mezi sebou k dispozici dokonce chladicí box na šampaňské.

578 hybridních koní

B99 je hybrid. Modulární poháněcí soustava vyvinutá novou divizí Bertone Energy se skládá ze dvou elektromotorů a klasického spalovacího agregátu, který funguje jako range extender, zvyšuje tedy celkový dojezd. Nelze se tedy divit centrálně umístěné široké koncovce výfuku, ani oficiálnímu názvu systému Extended Range Hybrid.

Elektromotory, každý o výkonu 150 kW (204 k), jsou umístěny nad zadní poháněnou nápravou. Lehká pohonná jednotka s vnitřním spalováním má objem 1,4 l a poskytuje 125 kW (170 k), kombinovaný výkon tedy činí 425 kW (578 k).

Pouze na elektřinu je vůz schopen ujet stokilometrovou vzdálenost. Při použití konvenčního motoru, který dobíjí lithium-iontové články, se akční rádius prodlouží v dálničním provozu teoreticky až na 700 km.

Hurá na okruh!

Italové přivezli do Ženevy také patřičně okřídlenou závodní verzi pro kategorii GT2. Malý výsuvný zadní spoiler, který pomáhá při vyšších rychlostech, má ovšem i výchozí silniční provedení. Ostrý B99 je ale z jiného těsta, o čemž svědčí šířka 2,5 m, zatímco výška byla o 100 mm snížena, světlost pak klesla o polovinu. Podlaha je kvůli aerodynamice zcela plochá a devatenáctipalcové závodní pneumatiky Pirelli mají úctyhodný rozměr 325/30. Aerodynamické komponenty jsou z karbonu.

Výfuky jsou vyvedeny z boku, samozřejmostí je bezpečnostní rám uvnitř, i jediné sedadlo pro pilota. Minimalistické přístroje září zelenou barvou, kterou najdeme i na karoserii. Dva další elektromotory Lucchi zvedají celkový výkon soustavy na šílených 725 kW (980 k). Stříbřitě šedý vůz má ale okna v podobném odstínu, což nasvědčuje, že jde zatím pouze o nefunkční maketu v životní velikosti.

Pátý v řadě

B99 je pátou studií pro Jaguar. První byla v roce 1957 speciální karoserie kupé na podvozku XK150, která vznikla překvapivě ve čtyřech kusech a ladné tvary připomínaly spíše Alfu Romeo.

O devět let později následoval v Ženevě o poznání hranatější koncept FT. Jeho stavbu si vyžádala přímo automobilka a poskytla pr ni šasi tehdejšího S-Type.

V roce 1967 bylo v Londýně představeno kupé Pirana, na kterém najdeme jasné stylistické prvky sériového Lamborghini Espada uvedeného o rok později. Technický základ ovšem mělo ve slavném Jaguaru E. Po dekádě následoval čtvrtý vůz v pořadí – Ascot s podvozkem nástupce XJ-S. Jeho tvary záhy použil Bertone pro změnu u francouzského Citroënu BX.

Také elektromobily mají v Itálii tradici, vzpomeňme jen roadster Blitz (1992), nebo rekordní ZER (1994), který jako první elektřinou poháněné vozidlo na světě překonal hranici 300 km/h.

Jaguar.Auto.cz: všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér

Arménský premiér Serž Sargsjan dnes oznámil, že odstoupí…

Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky

Automobilka Škoda Auto představí do konce letošního roku…

Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie

Rusko už v nejbližší době dodá do Sýrie zdarma…

Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii

Zadlužení členských zemí Evropské unie loni kleslo na…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

TEST: Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

Dnes 13:51

V době uvedení Jaguaru F-Type na trh jsme si jenom stěží dovedli představit, že by se automobilka jednou rozhodla pro něco menšího než šestiválce. Stalo se.




Blesk.cz

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18 měs.) zavalil plyšák a udusil ji

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18…

Noční můru každé matky si prožila 23letá Dexy Leigh Walsh ze skotského Dundee. V noci uložila svou 18měsíční…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že  asistuji u svého pohřbu

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že…

Poprvé od pátečního překvapivého oznámení, že po sezoně po téměř 22 letech skončí na lavičce fotbalistů…

 

Reflex.cz

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají třetího potomka

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají…

Očekávaný třetí porod vévodkyně Kate (36) je tu. Vévodkyně v pondělí porodila třetího potomka, druhého syna. Na…

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…