Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít?
Jaguar F-Type se vyrábí v Castle Bromwich coby kupé a roadster čtyři roky. Až dosud jste si jej mohli koupit buď s kompresorovými šestiválcovými třílitry, nebo v ostrých verzích taktéž mechanicky přeplňovanými osmiválcovými pětilitry. Na šílený SVR, „supersport do každého počasí“, s maximální rychlostí 320 km/h ale protentokrát zapomeňte. Po modernizaci přichází na trh nejlevnější čtyřválcová verze s koncernovým motorem JLR.
Že by pouze dvoulitrový zážehový čtyřválec Ingenium s turbodmychadlem trpěl nedostatkem výkonu, o to se rozhodně bát nemusíme. Vždyť nabízí 221 kW (300 k). F-Type je pořád sporťákem, i když na první svezení je ještě brzy. Osmistupňová převodovka Quickshift přenáší 400 N.m točivého momentu, tato síla je dostupná už od 1500 otáček. Nutno dodat, že pouze na zadní nápravu, čtyřkolka v nabídce nebude. Alespoň oficiální „papírové“ údaje: zrychlení z klidu na stovku za 5,7 s a maximální rychlost 250 km/h. Ne, pomalá tato kočka opravdu není, oproti verzím s V6 zhubla 52 kg, takže agilitu prý rozhodně neztratila.
Malý motor si samozřejmě našel místo pod kapotou z důvodů nižších emisí, těch tabulkových. Jaguar udává 163 g/km. Nemusíme mít strach ani o zvuk, sání a výfuk byly vyladěny pečlivě, aby se projev vycházející z koncovek od svých silnějších sourozenců moc nelišil. Varianta R-Dynamic má výfukový systém přepínatelný. Koncovka je vždy jediná plochá, umístěná centrálně, V6 mají dvě uprostřed a V8 po dvojici na každé straně.
Dvoulitr Ingenium využívá (pro připomenutí) dvoukomorové turbodmychadlo s keramickými kuličkovými ložisky. a elektrohydraulické ovládání ventilů včetně proměnného časování jejich zdvihu. Výfukové svody, jejichž kanály proudí chladicí kapalina, jsou pak integrovány do odlitku hlavy.
Celá řada F-Type pro modelový rok 2018 dostala decentní vizuální vylepšení: přepracovaný přední nárazník a full LED světlomety pro všechny verze. Osmnáctipalcová kola se šesticemi dvojitých paprsků jsou svébytná. Kokpity pak mají nově lehké a tenké sedačky, bezrámečkové vnitřní zpětné zrcátko a chromované doplňky. Nechybí ani multimediální systém Touch Pro. Armádě jízdních asistentů vévodí dvě kamery, jinak je k dispozici samočinné nouzové brzdění, hlídač jízdy v pruzích i jejich svévolného opuštění, adaptivní tempomat, sledování řidičovy únavy a čtení dopravních značek.
Čtyřválcový F-Type se u nás objeví v létě, ceník startuje na 1.562.715 korunách. Je tedy o nezanedbatelných 320 tisíc nižší než v případě V6 s 340 koňmi. Český dovozce chce nalákat nové zákazníky...