8.1. 2019 David Bureš Google+ profil David Bureš

Proč je Jaguar Land Rover v problémech? A jak se je snaží řešit?

 

Po letech úspěchů pod vedením indické Taty se růst britské automobilky Jaguar Land Rover zastavil. V Británii se nyní řeší, co s tím.

Když se v roce 2008 britská automobilka Jaguar Land Rover stala součástí indického koncernu Tata Motors, který ji koupil od Fordu, mnozí se děsili. Báli se, že pod indickým vedením bude tradiční výrobce strádat, jenže ono se stalo něco přesně opačného. JLR se dařilo, jeho prodeje mezi lety 2011 až 2017 se ztrojnásobily, z 241.000 aut na 604.000. Jenže po letech úspěchů se růst JLR zastavil.

Jestliže tak v roce 2015 britská automobilka vydělala 2,6 miliardy liber (74 miliard korun), za prvních šest měsíců finančního roku 2018 vykázala ztrátu 354 milionů liber (10 miliard korun). Automobilka na to už reaguje snižováním nákladů na vývoj a snižováním počtu zaměstnanců.

Ztráta je důsledkem klesajících prodejů, kvůli kterým už automobilka musela snížit produkci ve svých vybraných továrnách. Třeba v čínském Čchang-šu nevyráběla celý měsíc říjen, aby se jí zbytečně nehromadily skladové zásoby.

K tématu: Jaguar vykázal ve čtvrtletí kvůli prudkému poklesu prodeje ztrátu

Do toho přidejte zprávy o možné revoluci v orientaci Jaguaru a jeho nabídnutí výhradně elektromobilů nebo o možném prodeji automobilky a najednou zjistíte, že brexit a s ním nejistota ohledně obchodních vztahů mezi Velkou Británií a Evropskou unií je jen jeden z mnoha problémů, které Jaguar Land Rover musí řešit.

Video

Dobrou zprávou pro vedení je ta, že Tata Motors odmítla spekulace o možném prodeji a za britského výrobce se postavila. „Není pravda, že se Tata Motors snaží zbavit svého podílu v Jaguar Land Roveru nebo ukončit značku Jaguar. Věříme potenciálu prvotřídních produktů a značek společnosti JLR, jakožto i v designérské a konstrukční schopnosti JLR,“ uvedl předseda Tata Motors Natarajan Chandrasekaran.

Situace se však musí řešit, a to nejprve ta na čínském trhu. Nejlidnatější země světa je pro JLR podobně jako pro další výrobce největší trh na světě, jenže tamější prodeje automobilky loni výrazně klesly, za což paradoxně může rozhodnutí o lokální výrobě. Finanční ředitel JLR Ken Gregor uvádí, že si tamější dealeři stěžují na to, že na prodeji lokálně vyráběných modelů tratí peníze, a tak je klidně možné, že se své čínské továrny automobilka zbaví. Přestože by to znamenalo zdražení jejích aut kvůli dovozním clům.

Zavřít nějakou továrnu by byl logický krok, protože se ukazuje, že stávající závody nejsou dostatečně efektivně využívány. Nahnuté to má hlavně britský závod Castle Bromwich. Produkuje jen asi 50.000 aut ročně, navíc primárně sedany, kterým se dnes prodejně moc nedaří. A tak se nedivme predikcím některých analytiků, že už za pár let bude z této továrny nákupní středisko. Prozatím je jisté snižování počtu zaměstnanců JLR.

Jenže řešit se bude muset i situace nově vybudované továrny ve slovenské Nitře, která zatím vyrábí Land Rover Discovery. Přibude sem zřejmě ještě výroba nového Land Roveru Defender, jenže vyrábět se zde podle zákulisních zpráv měly i nástupci Jaguarů XE a XF. Tyto modely ale mají kvůli klesajícímu zájmu zákazníků o tento druh vozidel svoji budoucnost nahnutou, a tak se zřejmě bude muset kapacita slovenské továrny naplnit jinak. Pro JLR je v EU vybudovaný závod klíčový, kvůli brexitu, který může být pro v Británii sídlící firmy velký problém.

Psali jsme: Jaguar Land Rover otevírá továrnu na Slovensku. Vyrábí Discovery, o dalším modelu rozhodne brexit

Právě Jaguar má kvůli tradičním vozům, o něž obecně klesá zájem, větší problémy než Land Rover, který jakožto specialista na terénní auta umí skvěle využívat stále rostoucí popularitu SUV. I proto se skutečně zvažuje, že by se Jaguar postupně stal značkou nabízející jen elektromobily. Podle analytiků trhu by to nebyl špatný krok, ve vedení automobilky ale prý není nikdo tak odvážný, aby tomuto smělému plánu dal zelenou.

Elektrovozy by totiž mohly kompenzovat vysoké emise oxidu uhličitého SUV od Land Roveru, zároveň ale nutno podotknout, že by na nich značka tolik nevydělávala. Elektrický crossover I-Pace si sice nevede špatně, moderní technika ale znamená, že moc výdělečným projektem v tuto chvíli není. Prodejní marže jsou nižší než u podobně velkého F-Pacu, a to přestože je I-Pace o nějakých 15 % dražší.

Jaguar Land Rover tak nečekají lehké měsíce. Oznámený plán na ušetření 2,5 miliardy liber (71 miliard korun) v následujících 18 měsících je totiž podle některých odborníků málo agresivní a bude potřeba snižovat náklady ještě více. Nechme se tak překvapit, jak to dopadne, Jaguar a Land Roveru každopádně držíme palce. Neradi bychom, aby dopadly jako v minulosti jiné britské automobilky, které tu s námi už dávno nejsou...

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem

Ruský majitel kunovického výrobce letadel Aircraft…

Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie

Britský úřad pro regulaci finančního trhu vyšetřuje…

Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako Laine, ale hokejky neseděly

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako…

Jedním gólem Jiří Polanský pomohl porazit Pardubice 5:2. Tahle trefa pro něj byla ale výjimečná. Za Oceláře…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské Kampě vodou z Čertovky

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské…

Pražsko-liberecká skupina Kora et le Mechanix 24. ledna v pražském klubu Besední 3 na Kampě pokřtí své otevřené…