Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar-Land Rover uvažuje o továrně v Saúdské Arábii

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Skupina Jaguar-Land Rover zvažuje, zda nepostaví novou továrnu v pro nás poněkud exotické zemi na Blízkém východě.

Spíše než o klasický výrobní závod půjde o montovnu. Ovšem nečekejte pouhou dodávku kitů z Británie, jako je tomu v indickém městě Puné. Saúdská Arábie je totiž významným zpracovatelem a vývozcem hliníku. A to je právě ten hlavní důvod.

Jak známo, obě automobilky, které nyní patří do indického koncernu Tata, tento kov (či spíše jeho slitinu) využívají v hojné míře. Díky jejímu použití zhubl nový Range Rover, Jaguar jí zase použil při vývoji limuzín XJ (již od minulé generace (X350), respektive velkých kupé XK. A nižší hmotnost znamená do jisté míry i menší spotřebu, byť například evropská metodika reálným podmínkám neodpovídá a konzumaci paliva ovlivňují i jiné faktory, například aerodynamika.

Těžební společnost Ma’aden se dohodla na založení joint-venture se zpracovatelem a distributorem hliníku Alcoa, který jej dodává mnoha automobilkám. Hutní komplex má vzniknout na východě země. Není divu, že tyto plány se britské skupině v indických rukách náramně hodí. Ratan Tata, šéf Tata Motors, řekl: Vznik této největší hutě světa bude znamenat, že se výroba hliníku v Saúdské Arábii stane ještě konkurenceschopnější. V dlouhodobém horizontu bychom sem mohli vstoupit. Bude pro nás zajímavé, pokud zde postavíme montážní závod a lisovnu. Momentálně takový obchodní případ zkoumáme.

Hlavně je to logický krok, který ve finále ušetří náklady a veškeré vložené investice se mohou rychle vrátit. Jaguar chce použít hliník i v dalších modelech, které teprve přijdou na trh. A fyzická přítomnost závodu pomůže prodeji v tomto regionu. Jen za letošní finanční rok, který začal 1. dubnem 2012, se na Středním východě a v severní Africe prodalo o 14 % aut obou (či vlastně všech tří!) značek více než v tom předchozím. Celosvětový odbyt vzrostl zatím na 110.373 kusů (+36 %).

Pro srovnání, fiskální rok 2011-2012 znamenal celkové prodeje 305.859 jednotek, ten předcházející pouze 240.905 vozů. Oběma britským výrobcům se coby samostatné divizi pod indickými křídly velmi daří. Tata Motors je od Fordu koupila v březnu 2008.

Událost je zajímavá i z historického hlediska. Land Rover měl nýtované hliníkové panely již od počátku produkce (1948), byť z nouze, protože ve Velké Británii byl tehdy velký nedostatek oceli. Z té zůstal jen rám, stejnou konstrukci má i dnešní Defender.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Pekelná Micinka
4. 9. 2012 12:23
Hliník se odstěhova do Dhabí
Spíše než na Jag bych to viděl na LR/RR, těch se, pokud se nepletu, prodá na tamějších trzích více.