Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar to nedokázal, Číňané ano? Do Ženevy přijede elektrický supersport s turbínou

Michal Fokt
Diskuze (5)
Benzinové turbíny, dobíjející akumulátory, měl mít už Jaguar C-X75. Ten se ale do výroby nakonec nedostal a příležitosti se naopak chopili v Číně.

Jaguar se mohl se svým supersportovním autem zapsat hned dvakrát do historie autoprůmyslu. Nejprve nápadem vybavit elektrický čtyřmotorový C-X75 range extenderem v podobě dvojice benzinových turbínek, což se ale prý následně ukázalo jako technicky neproveditelné, a následně změnou koncepce na hybrid s benzinovým čtyřválcem, vyvinutým Williamsem přímo pro formuli 1. I touhle šancí u Jagu pohrdli a nakonec se rozhodli se na supersport úplně vykašlat.

Jenže po necelých šesti letech hozenou rukavici někdo zvedl. Čínská firma Techrules, zaměřená na automobilový výzkum a vývoj, představí v Ženevě patentovaný turbínou dobíjený elektromobil (TREV), zabalený v karoserii supersportovního automobilu. Tato technika prý zajistí vozu dosud nevídanou účinnost a dynamiku.

Superauto má disponovat výkonem 1044 koní (768 kW) a jeho jízdní dosah má činit přes 2000 km. Jedná se sice, stejně jako v případě Jaguaru, zatím o koncept, společnost Techrules je ovšem připravena své know-how poskytnout případným zájemcům.

Michal Fokt
Diskuze (5)
18. 2. 2016 06:18
Re: britští člověci už asi nejsou, co bývali...
Přesně tak. Už jsem kdysi koukal do materiálů Bladon Jets co měli dodávat ty turbíny pro Jaguar. Udávali fakt mizernou účinnost. Mikroturbína může fungovat ekonomicky ještě tak v kogenerační jednotce, kde se využije mechanický výkon pro pohon generátoru a zároveň spousta odpadního tepla pro vytápění objektů. Ale v autě kde se využije pouze mechanický výkon a teplo uletí pryč to vychází dost špatně.

Však i Jaguar pořád tvrdil že vše je perfektní ale potřebují ještě dořešit problémy s chlazením. Což se navzájem vylučuje, pokud by měl systém tak malou spotřebu a vysokou efektivitu jak tvrdili, produkce ztrátového tepla by naopak byla minimální. Celé mi to tehdy přišlo jako veliká bouda a historie mi dala za pravdu - dodnes jim to nejezdí.

Takže jsem zvědavý s čím přijou ti číňani. Ale víme že zázraky se moc nedějí.
18. 2. 2016 01:59
Re: britští člověci už asi nejsou, co bývali...
Problém není strčit do auta turbínu. Problém je, aby tak malá turbína měla dostatečně vysokou účinnost. Na to jsou potřeba menší tolerance a to stojí peníze. Malé turbíny se normálně používají tam, kde jejich přednosti (rozměry, hmotnost, vibrace) jsou důležitější než nedostatky. A protože se hybridy dělají pro nízkou normovanou spotřebu, tak je tu účinnost důležitá.
17. 2. 2016 18:47
Re: britští člověci už asi nejsou, co bývali...
Mám pocit že to v Jaguaru nešlo ani ekonomicky, ale bohužel ani po technické stránce. Myslím že jim to s těma turbínama nikdy nejezdilo.
Avatar - Uživatel_5340709
17. 2. 2016 16:47
Re: britští člověci už asi nejsou, co bývali...
I v Jaguáru to šlo, jen to vyhodnotili jako neekonomické. Jen jestli ten čínský supersport s 1044 K nebude mít nádrž jako nějaký Business-Jet. ;-)
Avatar - Barry Lyndon
17. 2. 2016 16:40
britští člověci už asi nejsou, co bývali...
dříve byla turbínová auta ne snad běžná, ale možná a najednou to prý podle Jaguaru nejde. Tak uvidíme, co Číňané. Nakonec se od nich budete zase učit.