Jaguar C-X75: 500 koní z přeplňovaného čtyřválce
Jaguar již loni potvrdil, že koncept C-X75 míří do sériové výroby. Až nyní však automobilka oznámila, jaká technika se bude ukrývat pod karoserií tohoto supersportu.
Automobil použije uprostřed uložený benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který doplní dva elektromotory na přední a zadní nápravě. Zážehový motor tak nahradí turbíny, které se objevily ve dva roky staré studii. Agregát bude přeplňovaný kompresorem i turbodmychadlem a bude jej možné vytočit až do 10.000 min-1.
Šestnáctistovka má nabídnout výkon okolo hodnoty 368 kW (500 k). Sériový automobil tak má z 0-100 km/h zrychlit asi za 3,0 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 322 km/h.
Motor bude kombinován se sedmistupňovou automatizovanou převodovkou. Jaguar tvrdí, že toto řešení ušetří 100 kilogramů, než kdyby byla použita dvouspojková převodovka.
Vůz bude plug-in hybridem. Síla spalovacího motoru bude posílána na zadní kola, případně bude tato jednotka nabíjet akumulátory. Přední kola budou neustále poháněna předním elektromotorem, C-X75 tedy bude permanentní čtyřkolkou.
Kapalinou chlazené baterie pohánějící elektromotory váží 200 kilogramů. C-X75 bude moci jezdit čistě na elektřinu, v takovém případě ujede asi 60 kilometrů. V elektrickém módu pak vůz z 0-100 km/h akceleruje za 6,0 sekund.
Akumulátory jsou uloženy co nejblíže středu auta, nacházejí se jen 85 milimetrů od spalovacího motoru. Obecně ty nejtěžší komponenty jsou umístěny mezi předními a zadními koly.
Základem vozu je lepený karbonový monokok, na kterém spolupracoval tým F1 Williams. Aktivní aerodynamika pak pomůže s přítlakem, ale také s chlazením. Vůz kvůli chlazení disponuje 11 chladiči.
Loni Jaguar tvrdil, že postaví 250 exemplářů C-X75, nyní hovoří o tom, že vznikne zhruba 200 exemplářů. Jeho cena se bude pohybovat mezi 700.000 až 900.000 librami (cca 22,9 až 29,3 milionu korun) v závislosti na trhu a jeho místních daní. V prodeji se vůz objeví v roce 2014, o rok později, než se dosud říkalo.