5.11. 2012 redakce AUTO.CZ

Jaguar XF Sportbrake: Jízdní dojmy a české ceny

 

Nové britské kombi dovedně spojuje současný styl značky Jaguar s praktičtější karoserií. A také se s ním moc příjemně jezdí!

Vzpomínáte ještě na X-Type? Skupina Ford, která tehdy Jaguar vlastnila, si od něj slibovala snadnou cestu k vyšším maržím spojeným s luxusní značkou, ale trh – vcelku správně – ho vyhodnotil jako cynický pokus, jak prodat techniku mainstreamové střední třídy za prémiové ceny. V roce 2012 na to ale Jaguar jde úplně jinak.

Ačkoliv mnozí prorokovali slavné automobilce pod křídly indického průmyslového koncernu Tata úpadek, Jaguar Land Rover vzkvétá, představuje jeden atraktivní nový model za druhým a dokonce se umisťuje na čelních příčkách průzkumů kvality a spokojenosti. Nové kombi Sportbrake je zatím posledním důkazem blahodárných změn, kterými firma prochází.

Na základech už pomalu stárnoucího sedanu XF vytvořil návrhářský tým pod vedením Iana Calluma elegantní a prostornou pětidveřovou karoserii. Klesající linie bočního prosklení zdařile maskuje, že na zadních sedadlech nabízí kombi o 48 mm více místa pro hlavu než sedan.

Více o rozměrech Jaguaru XF Sportbrake a srovnání s konkurenty najdete v článku Jaguar XF Sportbrake: Kombi přichází, zatím jen s turbodiesely.

Při pohledu zezadu vynikne optická šířka auta, zdůrazněná masivní chromovanou lištou mezi svítilnami a černými sloupky karoserie. Po otevření pátých dveří najdete zavazadlový prostor o objemu 550 litrů. To není rekordně mnoho, ale využitelnost zavazadelníku zvyšují ploché bočnice, dno v jedné rovině s nakládací hranou a také možnost sklopit opěradla zadních sedadel táhlem v boční výplni kufru. K dispozici je i systém podélných vodicích kolejnic s příčnými přepážkami, úvaznými oky a dalším příslušenstvím pro upevnění nákladu, stejně jako řada příslušenství od krycí plachty pro přepravu znečistěného nákladu až po střešní nosič jízdních kol. To všechno jsme si mohli prohlédnout poblíž skotského Edinburghu, kam Jaguar pozval zástupce evropských médií k prvními svezení se svým novým kombi.

Pravý britský podvozek

Pokud jste se někdy ocitli na britském venkově, víte, že tamní silničky jsou velkou zkouškou pro řidiče i podvozek auta – úzké, málokdy ploché, s množstvím zatáček a neustále klesající a stoupající podle terénu. XF Sportbrake se v tomto prostředí cítí... inu, jako doma. Naklání se, někdy i dost výrazně, přitom ale pořád zůstává ve stopě, kola neztrácejí kontakt se zvrásněným asfaltem a zadní pohon zůstává na vaší straně. Vypínat stabilizační systém na mokrém a listím pokrytém asfaltu mezi kamennými zídkami ovšem nedoporučujeme, zvlášť pokud řídíte silnější z obou nabízených motorizací.

Nový Jaguar XF Sportbrake je (zatím) k mání výhradně s turbodiesely, pohonem zadních kol a osmistupňovým automatem ZF. Řadový čtyřválec 2,2 l o výkonu 147 kW je důsledně odhlučněn a vysoký počet rychlostních stupňů mu umožňuje setrvávat v optimálních otáčkách, ale náročnému řidiči přece jen neunikne, že je pořád v zápřahu.

Kdo si chce povznesenou důstojnost značky Jaguar užít v nejlepší formě, měl by sáhnout po šestiválci, nejlépe rovnou v silnější z obou nabízených verzí. 202 kW a 600 Nm žene velké kombi vpřed zcela bezpracně. Přidejte k tomu zdařile naladěný podvozek s adaptivními tlumiči a samočinným udržováním světlé výšky a zjistíte, že upalujete mezi vřesovišti velmi důrazným tempem, aniž byste se o to nějak vědomě snažili. Po několika hodinách už ani nevadí, že volant je na druhé straně...

Jaguar dokonce naplánoval krátkou vložku na soukromém závodním okruhu u East Fortune a do jednoho z testovacích XF naložil ledničku, aby demonstroval možnosti adaptivního podvozku. Uvážíme-li, že diesel, kombi a lednička vskutku nepředstavují optimální kombinaci pro jízdu na závodní dráze, fungoval Sportbrake skvěle. I přes citelné náklony pořád jede tam, kam ukazujete volantem, řízení s proměnným převodem umožňuje projet i ostré zatáčky bez přehmatávání a vyhýbací manévr v rychlosti 90 km/h je s adaptivním tlumením hračka – s ledničkou stejně jako bez ní.

A co za to?

Jaguar XF Sportbrake oficiálně vstoupí na český trh koncem listopadu, ale ceník v korunách existuje už dnes. A vypadá takto:

Jaguar XF Sportbrake – technická data a české ceny
Motor2,2 R43,0 l V6 diesel3,0 l V6 diesel S
Výkon/Toč. moment147 kW/450 Nm176 kW/500 Nm202 kW/600 Nm
0-100 km/h (s)8,87,16,6
Max. rychlost (km/h)214240250 (el. Omezena)
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5,16,16,1
Emise CO2 (g/km)135163163
Cena od (Kč)1.238.8801.350.8401.454.640

Z méně samozřejmých položek standardní výbavy stojí za zmínku osmistupňový automat, bi-xenonové světlomety, dvouzónová klimatizace nebo kožené čalounění palubní desky. V čem se Jaguar zatím nemůže měřit s německou prémiovou konkurencí, to je šíře a bohatost výbavy na přání. Za parkovací kameru, nastavitelné bočnice sedadel nebo monitorování mrtvých úhlů si připlatit můžete, ale masáž, noční vidění nebo head-up displej byste v ceníku hledali marně.

V Mnichově, Stuttgartu a Ingolstadtu se o svoje tržní podíly v segmentu kombíků vyšší třídy bát nemusejí. Podstatné ale je, že tenhle kombík od Jaguaru představuje skutečně lákavou alternativu pro všechny, kteří nechtějí jít s davem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar XF Sportbrake: Jízdní dojmy a české ceny







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou

První generace Jaguaru XF se chystá na zasloužený…

Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku

Dlouhověkost Jaguaru XF bude ukončena příští rok, kdy se…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít, posvětil to soud

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít,…

Britští rodiče nevyléčitelně nemocného jedenáctiměsíčního Charlieho Garda již netrvají na experimentální léčbě a…

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…