Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XF Sportbrake: Jízdní dojmy a české ceny

redakce AUTO.CZ
Diskuze (79)
Nové britské kombi dovedně spojuje současný styl značky Jaguar s praktičtější karoserií. A také se s ním moc příjemně jezdí!

Vzpomínáte ještě na X-Type? Skupina Ford, která tehdy Jaguar vlastnila, si od něj slibovala snadnou cestu k vyšším maržím spojeným s luxusní značkou, ale trh – vcelku správně – ho vyhodnotil jako cynický pokus, jak prodat techniku mainstreamové střední třídy za prémiové ceny. V roce 2012 na to ale Jaguar jde úplně jinak.

Ačkoliv mnozí prorokovali slavné automobilce pod křídly indického průmyslového koncernu Tata úpadek, Jaguar Land Rover vzkvétá, představuje jeden atraktivní nový model za druhým a dokonce se umisťuje na čelních příčkách průzkumů kvality a spokojenosti. Nové kombi Sportbrake je zatím posledním důkazem blahodárných změn, kterými firma prochází.

Na základech už pomalu stárnoucího sedanu XF vytvořil návrhářský tým pod vedením Iana Calluma elegantní a prostornou pětidveřovou karoserii. Klesající linie bočního prosklení zdařile maskuje, že na zadních sedadlech nabízí kombi o 48 mm více místa pro hlavu než sedan.

Více o rozměrech Jaguaru XF Sportbrake a srovnání s konkurenty najdete v článku Jaguar XF Sportbrake: Kombi přichází, zatím jen s turbodiesely.

Při pohledu zezadu vynikne optická šířka auta, zdůrazněná masivní chromovanou lištou mezi svítilnami a černými sloupky karoserie. Po otevření pátých dveří najdete zavazadlový prostor o objemu 550 litrů. To není rekordně mnoho, ale využitelnost zavazadelníku zvyšují ploché bočnice, dno v jedné rovině s nakládací hranou a také možnost sklopit opěradla zadních sedadel táhlem v boční výplni kufru. K dispozici je i systém podélných vodicích kolejnic s příčnými přepážkami, úvaznými oky a dalším příslušenstvím pro upevnění nákladu, stejně jako řada příslušenství od krycí plachty pro přepravu znečistěného nákladu až po střešní nosič jízdních kol. To všechno jsme si mohli prohlédnout poblíž skotského Edinburghu, kam Jaguar pozval zástupce evropských médií k prvními svezení se svým novým kombi.

Pravý britský podvozek

Pokud jste se někdy ocitli na britském venkově, víte, že tamní silničky jsou velkou zkouškou pro řidiče i podvozek auta – úzké, málokdy ploché, s množstvím zatáček a neustále klesající a stoupající podle terénu. XF Sportbrake se v tomto prostředí cítí... inu, jako doma. Naklání se, někdy i dost výrazně, přitom ale pořád zůstává ve stopě, kola neztrácejí kontakt se zvrásněným asfaltem a zadní pohon zůstává na vaší straně. Vypínat stabilizační systém na mokrém a listím pokrytém asfaltu mezi kamennými zídkami ovšem nedoporučujeme, zvlášť pokud řídíte silnější z obou nabízených motorizací.

Nový Jaguar XF Sportbrake je (zatím) k mání výhradně s turbodiesely, pohonem zadních kol a osmistupňovým automatem ZF. Řadový čtyřválec 2,2 l o výkonu 147 kW je důsledně odhlučněn a vysoký počet rychlostních stupňů mu umožňuje setrvávat v optimálních otáčkách, ale náročnému řidiči přece jen neunikne, že je pořád v zápřahu.

Kdo si chce povznesenou důstojnost značky Jaguar užít v nejlepší formě, měl by sáhnout po šestiválci, nejlépe rovnou v silnější z obou nabízených verzí. 202 kW a 600 Nm žene velké kombi vpřed zcela bezpracně. Přidejte k tomu zdařile naladěný podvozek s adaptivními tlumiči a samočinným udržováním světlé výšky a zjistíte, že upalujete mezi vřesovišti velmi důrazným tempem, aniž byste se o to nějak vědomě snažili. Po několika hodinách už ani nevadí, že volant je na druhé straně...

Jaguar dokonce naplánoval krátkou vložku na soukromém závodním okruhu u East Fortune a do jednoho z testovacích XF naložil ledničku, aby demonstroval možnosti adaptivního podvozku. Uvážíme-li, že diesel, kombi a lednička vskutku nepředstavují optimální kombinaci pro jízdu na závodní dráze, fungoval Sportbrake skvěle. I přes citelné náklony pořád jede tam, kam ukazujete volantem, řízení s proměnným převodem umožňuje projet i ostré zatáčky bez přehmatávání a vyhýbací manévr v rychlosti 90 km/h je s adaptivním tlumením hračka – s ledničkou stejně jako bez ní.

A co za to?

Jaguar XF Sportbrake oficiálně vstoupí na český trh koncem listopadu, ale ceník v korunách existuje už dnes. A vypadá takto:

Jaguar XF Sportbrake – technická data a české ceny
Motor2,2 R43,0 l V6 diesel3,0 l V6 diesel S
Výkon/Toč. moment147 kW/450 Nm176 kW/500 Nm202 kW/600 Nm
0-100 km/h (s)8,87,16,6
Max. rychlost (km/h)214240250 (el. Omezena)
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5,16,16,1
Emise CO2 (g/km)135163163
Cena od (Kč)1.238.8801.350.8401.454.640

Z méně samozřejmých položek standardní výbavy stojí za zmínku osmistupňový automat, bi-xenonové světlomety, dvouzónová klimatizace nebo kožené čalounění palubní desky. V čem se Jaguar zatím nemůže měřit s německou prémiovou konkurencí, to je šíře a bohatost výbavy na přání. Za parkovací kameru, nastavitelné bočnice sedadel nebo monitorování mrtvých úhlů si připlatit můžete, ale masáž, noční vidění nebo head-up displej byste v ceníku hledali marně.

V Mnichově, Stuttgartu a Ingolstadtu se o svoje tržní podíly v segmentu kombíků vyšší třídy bát nemusejí. Podstatné ale je, že tenhle kombík od Jaguaru představuje skutečně lákavou alternativu pro všechny, kteří nechtějí jít s davem.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (79)
Avatar - Hammunasakra
8. 11. 2012 01:36
Re: Sportbrake
Hele VÍTE jak jsem vám psala ať na mne NEchrlíte (NEpíšete mi) soukromé zprávy?
Tak je NE-pište (tolik kolik jich tam mám od vás jich nemám ani od všech ostatních dohromady) - a to NEní ani vtip ani nic jiného = že se (zažádnou cenu) NEhodláte sebeméně "omluvit" CHÁPU (a co jste zač taky :-)
NEzapomenout! NEpsat!
Avatar - Barrichello
7. 11. 2012 13:14
Konkurence už má i test, mimochodem
naprosto vynikající [odkaz]
Avatar - Hammunasakra
6. 11. 2012 15:59
Re: Tohle je jeden z kombíků
Dorazil do Mercedes SLk - dorazí (bohužel) i "jinam" ;-)
PS: I když co se "přání" týče jsem na VAŠÍ straně.. :-)
Avatar - Hammunasakra
6. 11. 2012 15:50
Re: Tohle je jeden z kombíků
Konkrétně v NIČEM.. ;-)
..ale "o čem" je atmosferický velkoobjemový 8mi válec celkem VÍM :-)
Avatar - Barrichello
6. 11. 2012 14:08
Re: Tohle je jeden z kombíků
Sám si zoufalec který vypouští neověřený informace.

Navíc sem od začátku říkal že to bylo pouze provizorní řešení.