Jak se mění ceny aut: Budou zlaté časy pokračovat? Nebo se zdraží?
Český trh s novými auty prožil suverénně nejlepší rok historie. Jak na to značky zareagovaly v cenících?
Když se daří, není nutné se podbízet. A na českém trhu se automobilkám poslední měsíce daří náramně. Žádný div, že ceny nových aut u mnohých značek vyskočily, místy o dost. Najdou se ale i „držáci“, kteří s cenou za poslední rok nepohnuli ani o píď. Kdo stojí na jakém břehu? Napoví náš velký přehled.
Škoda: +15 % za jiná světla?
Vývoj na českém trhu velmi rázně udává Škoda Auto. Konkurenti přiznávají, že s úpravou cen často čekají, co udělají v Mladé Boleslavi.
Poslední roky Škoda sahá ke zdražení kolem adventu, kdy představuje takzvaný nový modelový rok svých aut. „Může se třeba zdát, že jde o zdražení. Ale podívejte se do nabídky výbavy, která se vždy s novým modelovým rokem mění. Ve finále dostanete třeba za čtyři tisíce navíc o deset tisíc lépe postavené auto,“ vysvětluje Luboš Vlček, šéf Škody Auto Česká republika.
Samozřejmě ale zdražování zohledňuje i inflaci. „Musí to tak být. Do aut totiž rok co rok přichází nová elektronika, která něco stojí. Proto když už upravujeme s novým modelovým rokem ceny, promítneme do nich i jiné náklady. Ty souvisejí třeba s cenami od našich dodavatelů – od náhradních dílů po kaučuk,“ dodává Vlček. Jak výrazné tyto úpravy jsou, odhalují naše dvě tabulky v součtu osmdesáti zásadních modelů na trhu včetně devítky škodovek. Onu inflaci odhalíme v meziročním zdražení krátké fabie o dva a kombíkové o čtyři tisíce nebo tisícovce navrch u obou rapidů. Výrazněji vyskočily ceny proti lednu 2016 u superbu (+16.000 Kč) a yeti (+20.000 Kč).
To hlavní se ale odehrálo před pár dny u zmodernizované verze nejžádanějšího auta trhu: octavie. Faceliftovaná varianta, kterou nejvíc ze všeho prozrazuje nově pojatý tvar světlometů, startuje na 407.900 Kč, respektive 437.900 Kč u combi – tedy o třiapadesát tisíc výš než předchozí varianta.
Přitom octavia roky platila za typickou cenovou stálici: sumu 334.900 Kč si držela hned čtyři roky v řadě (2011-2014). Poslední dobou ale vždy na konci roku pět až sedm tisíc přihodila. Nynějších +53.000 Kč je tak zásahem desetiletí.
VW: Závan nového golfského proudu
Volkswagen za rok ani o krok neuhnul v cenících golfu, to změní až nová verze, která podle našich zdrojů vstoupí na trh za 411.900 Kč s motorem 1.0 TSI/81 kW.
U passatu zvedl částky o 1 %, maličký up dokonce zlevnil. Největší ranou tak byla podzimní změna u pola: za zdražením o 68.000 Kč ale vězel fakt, že model nově začal nabídku s výbavou Allstar a vyloženě levnou variantu vyškrtl. „V půlce roku 2017 přijede nová generace pola. Proto jsme zredukovali nabídku jen na nejžádanější verze. A jelikož Češi volí spíše vyšší výbavu než nízkou cenu, odstranili jsme linii Start. Navíc dřív polo začínalo s motorem 1.0/44 kW, nyní je v základu silnější agregát o výkonu 55 kW,“ vysvětluje David Valenta z VW Osobní vozy.
Hyundai: +25 %
Podobně jako Škoda s octavií vykročil i Hyundai do nového roku s čerstvou verzí svého prodejního lídra i30. Páté nejžádanější auto Česka 2016, vyráběné v Nošovicích, startuje nyní v edici Symbol. Ta přijde na 399.900 Kč s přeplňovaným benzinovým tříválcem 1.0/88 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Výbava je bohatá: nechybí asistent pro jízdu v pruzích, varování před čelním nárazem, rádio, manuální klimatizace ani litá kola.
Přesto zní srovnání základních cen brutálně: vždyť předchozí generace i30 startovala před pěti lety na 289.990 Kč a ještě loni v lednu přišla na 319.900 Kč. Navíc Hyundai zdražoval i jinde: třeba model i20, konkurent fabie, stojí o 10.000 Kč víc než před rokem.
Ford: Až na výjimku šup dolů!
Že může zdražovat jedno auto do aleluja, a stejně ho bude prodávat po tisících, dokazuje případ Fordu, respektive jeho malého modelu Fiesta. Ten zvedl v lednu 2015 cenu o čtyři tisíce, později přihodil deset, takže startovací částka během dvanácti měsíců vyšplhala na 232.990 korun. Loňský
rok byl ještě výraznější: vždyť nyní začíná třídveřová Fiesta 1.25/60 kW Trend Edition na 270.990 Kč. I tak je stále obrovským lákadlem pro Čechy
i zahraniční prodejce, kteří ji odvážejí od českých dealerů za hranice.
U Fordu však jde o výjimku: u dalších modelů si mohou Češi mnout ruce. Vždyť nejžádanější focus zlevnil od ledna 2016 do ledna 2017 o 27.000 Kč u hatchbacku i kombíku. A kuga, která stála před rokem přes 600.000 Kč, už se dá nyní koupit pod půl milionu.
Nejlevnější auto ČR 2007-2017 | ||
2007 | Kia Picanto | 179 980 Kč |
2008 | Hyundai Atos | 179 900 Kč |
2009 | Kia Picanto | 169 980 Kč |
2010 | Chevrolet Spark | 162 500 Kč |
2011 | Dacia Logan | 159 900 Kč |
2012 | Fiat Panda | 154 900 Kč |
2013 | Renault Thalia | 139 900 Kč |
2014 | Dacia Logan | 164 900 Kč |
2015 | Dacia Logan | 169 900 Kč |
2016 | Dacia Logan | 169 900 Kč |
2017 | Dacia Logan | 169 900 Kč |
Dacia: Cena Světa motorů
Jestli si od Světa motorů některá značka zaslouží poklonu za cenovou stálici, pak je to Dacia. Za dlouhé měsíce měnila ceník naposledy u dokkeru
v roce 2015, kdy ho zdražila o deset tisíc na 214.900 Kč.
Všechny ostatní modely od logan přes sandero a lodgy až po duster si základní cenu drží s železnou jistotou. Není divu, že logan už čtvrtým rokem v řadě vede žebříček nejlevnějších nových aut na trhu. A v rodině vozů do čtvrt milionu má pět zástupců z pěti možných a navrch tituly nejlevnějšího sedanu, hatchbacku, kombíku, MPV, SUV…
Renault: +13 % u mégane
To bratr Dacie z Francie mění ceny často. Poslední rok se ale Renault držel docela zpátky: co se sumy týče, nejvíc zvedl cenu logicky u scéniku,
který je na trhu v nové generaci. Na procenta pak zdražil nejvýrazněji mégane: loni byl k mání pod tři sta tisíc, nyní startuje na 339.900 Kč – o třináct
procent výš. Ostatní modely se pohnuly nahoru méně: twingo o tisícovku, clio o deset a captur o nic.
Kia: Stejně a méně
Vzájemné úsměvy si předávají Češi a Kia. Značce se prodejně rok 2016 povedl náramně – a je to dost možná částečně i dílem cenové politiky. Tak třeba tahoun Cee‘d. Po faceliftu se začal v září 2015 prodávat za 334.900 Kč, loni zkraje roku už to bylo 319.980 Kč. A po roce? Dalších šest procent dolů a cena pod tři sta: 299.980 Kč. Navíc další důležité modely jako Rio či Picanto si ceny udržely, takže čistě za rok 2016 by se Kia mohla o titul stálice Světa motorů s Dacií klidně podělit.
Opel: Prodeje rostou, ceny taky
Německý blesk nad prodejními čísly 2016 v Česku také roztává blahem, lidé nad cenami už méně. Zdražila všechna důležitá auta: Astra, Sports Tourer, Meriva – vždy o 3 %. Malá corsa se pak meziročně posunula z 219.900 na 247.900 Kč, tedy o třináct procent.
Peugeot: Silněji, tudíž výš
Po úpadku z roku 2015 (7156 registrací a pokles) se loni francouzský lev zvedl (8095, +13 %) – a zvedl bohužel i ceny. Plus sedm tisíc u modelu
108 Čechy až tak nezajímalo, a tedy nebolelo, +30.000 Kč u třistaosmičky a +35.000 Kč u dvěstěosmičky už zákazníky zasahuje citelněji.
Ostatní: Občas civíme!
Z dalších hráčů v našich tabulkách zaujme jen lehké zdražení u Citroënu, Mitsubishi, Suzuki či Toyoty. A pak nástup desáté generace oblíbené Hondy Civic. Hatchback se začne prodávat v březnu a cena základní verze, jak ji vyzradilo Auto Jarov, vychází v mezigeneračním srovnání opravdu tvrdě. Zatímco dosud se civic (verze 1.4/73 kW) nabízel za 359.900 Kč a v lednu 2016 dokonce za 319.900 korun, nyní v ceníku svítí start na 469.900 korunách. O sto padesát tisíc dráž!
Změny základních cen | 2016 | 2017 | +/- |
Citroën C1 | 199 900 Kč | 209 900 Kč | +5 % |
Citroën C3 | 244 900 Kč | 244 900 Kč | 0 % |
Citroën C4 | 349 900 Kč | 359 900 Kč | +3 % |
Citroën Berlingo | 339 900 Kč | 329 900 Kč | -3 % |
Dacia Logan | 169 900 Kč | 169 900 Kč | 0 % |
Dacia Sandero | 174 900 Kč | 174 900 Kč | 0 % |
Dacia Dokker | 214 900 Kč | 214 900 Kč | 0 % |
Dacia Lodgy | 224 900 Kč | 224 900 Kč | 0 % |
Dacia Duster | 249 900 Kč | 249 900 Kč | 0 % |
Fiat Panda | 211 900 Kč | 213 900 Kč | +1 % |
Fiat 500 | 289 000 Kč | 292 600 Kč | +1 % |
Fiat Punto | 219 000 Kč | 236 900 Kč | +8 % |
Ford Fiesta | 235 990 Kč | 270 990 Kč | +15 % |
Ford Focus | 346 990 Kč | 319 990 Kč | -8 % |
Ford Focus kombi | 366 990 Kč | 339 990 Kč | -7 % |
Ford C-Max | 401 990 Kč | 404 990 Kč | +1 % |
Ford Kuga | 625 990 Kč | 499 900 Kč | -20 % |
Honda Jazz | 359 900 Kč | 364 900 Kč | +1 % |
Honda Civic | 319 900 Kč | 469 900 Kč | +47 % |
Honda CR-V | 519 900 Kč | 544 900 Kč | +5 % |
Hyundai i10 | 199 990 Kč | 199 990 Kč | 0 % |
Hyundai i20 | 239 990 Kč | 249 990 Kč | +4 % |
Hyundai i30 | 319 990 Kč | 399 990 Kč | +25 % |
Kia Picanto | 214 980 Kč | 214 980 Kč | 0 % |
Kia Rio | 229 980 Kč | 229 980 Kč | 0 % |
Kia Cee'd | 319 980 Kč | 299 980 Kč | -6 % |
Mazda 2 | 274 900 Kč | 315 900 Kč | +15 % |
Mazda 3 | 375 900 Kč | 383 900 Kč | +2 % |
Mazda 6 Wagon | 667 900 Kč | 670 900 Kč | +0,4 % |
Mercedes-Benz třídy A | 534 820 Kč | 537 240 Kč | +0,5 % |
Mercedes-Benz třídy B | 555 000 Kč | 555 000 Kč | 0 % |
Mitsubishi Lancer | 318 750 Kč | 343 750 Kč | +8 % |
Mitsubishi ASX | 369 000 Kč | 385 000 Kč | +4 % |
Nissan Micra | 194 900 Kč | 199 900 Kč | +3 % |
Nissan Note | 226 900 Kč | 260 400 Kč | +15 % |
Nissan X-Trail | 563 900 Kč | 515 500 Kč | -9 % |
Opel Corsa | 219 900 Kč | 247 900 Kč | +13 % |
Opel Meriva | 264 900 Kč | 271 900 Kč | +3 % |
Opel Astra | 319 900 Kč | 329 900 Kč | +3 % |
Opel Astra Sports Tourer | 344 900 Kč | 354 900 Kč | +3 % |
Peugeot 108 | 233 900 Kč | 240 000 Kč | +3 % |
Peugeot 208 | 245 000 Kč | 280 000 Kč | +14 % |
Peugeot 308 | 310 000 Kč | 340 000 Kč | +10 % |
Peugeot 308 SW | 390 000 Kč | 415 000 Kč | +6 % |
Renault Twingo | 214 900 Kč | 215 900 Kč | +0,5 % |
Renault Clio | 229 900 Kč | 239 900 Kč | +4 % |
Renault Mégane | 299 900 Kč | 339 900 Kč | +13 % |
Renault Mégane Grandtour | 339 900 Kč | 369 900 Kč | +9 % |
Renault Captur | 309 900 Kč | 309 900 Kč | 0 % |
Renault Scénic | 404 900 Kč | 449 900 Kč | +11 % |
Seat Mii | 201 900 Kč | 208 900 Kč | +4 % |
Seat Ibiza | 264 900 Kč | 277 900 Kč | +5 % |
Seat Toledo | 291 900 Kč | 291 900 Kč | 0 % |
Seat Leon | 307 900 Kč | 316 900 Kč | +3 % |
Subaru XV | 589 000 Kč | 549 000 Kč | -7 % |
Subaru Forester | 569 000 Kč | 699 000 Kč | +23 % |
Subaru Levorq | 759 000 Kč | 724 000 Kč | -5 % |
Suzuki Swift | 236 900 Kč | 249 900 Kč | +6 % |
Suzuki S-Cross | 359 900 Kč | 409 900 Kč | +14 % |
Škoda Citigo | 197 200 Kč | 197 200 Kč | 0 % |
Škoda Fabia | 239 900 Kč | 241 900 Kč | +1 % |
Škoda Fabia Combi | 267 900 Kč | 271 900 Kč | +1,5 % |
Škoda Rapid Spaceback | 308 900 Kč | 309 900 Kč | +0,3 % |
Škoda Rapid | 313 900 Kč | 314 900 Kč | +0,3 % |
Škoda Octavia | 354 900 Kč | 407 900 Kč | +15 % |
Škoda Octavia Combi | 384 900 Kč | 437 900 Kč | +14 % |
Škoda Yeti | 379 900 Kč | 399 900 Kč | +5 % |
Škoda Superb | 614 900 Kč | 630 900 Kč | +3 % |
Toyota Aygo | 219 900 Kč | 219 900 Kč | 0 % |
Toyota Yaris | 259 900 Kč | 281 900 Kč | +9 % |
Toyota Auris | 365 900 Kč | 384 900 Kč | +5 % |
Toyota Verso | 429 900 Kč | 473 900 Kč | +10 % |
Toyota RAV4 | 594 900 Kč | 614 900 Kč | +3 % |
VW Up | 225 900 Kč | 219 900 Kč | -3 % |
VW Polo | 246 900 Kč | 314 900 Kč | +28 % |
VW Golf | 372 900 Kč | 411 900 Kč | +10 % |
VW Golf Sportsvan | 447 900 Kč | 452 900 Kč | +1 % |
VW Passat | 655 900 Kč | 664 900 Kč | +1 % |
VW Passat Variant | 680 900 Kč | 689 900 Kč | +1 % |
VW Touran | 555 900 Kč | 565 900 Kč | +2 % |
Všechna nová auta do 250.000 Kč: Když máte čtvrt milionu
Vypadá to jako symbol: pod 250.000 Kč koupíte jako nová auta teď v lednu přesně 25 modelů. Tady jsou.
Nejlevnější nové auto na trhu: Dacia Logan (169.900 Kč)
Základní stavební kámen novodobé historie Dacie drží pozici nejlevnějšího sedanu i nejlevnějšího auta Česka už léta. A to i v roce 2017, kdy je k mání s novou maskou v duchu dusteru a s nově poskládanými světlomety po stranách ve standardu s diodami pro denní svícení. Nebylo to tak vždycky: v roce 2013 v tomto směru dominoval jiný sedan Thalia za 139.900 Kč. Ten ale z nabídky Renaultu zmizel. Pod 200.000 Kč koupíte holou verzi loganu Access, zajímavější Ambiance i nejvyšší stupeň Arctica. A to není všechno: na 189.900 Kč začíná i obří kombík MCV.
Cena | 169 900 Kč, 1.0/54 kW Access |
Z výbavy | Čtyři airbagy, „rádce řazeni“, isofix |
Nejlevnější MPV: Dacia Dokker (214.900 Kč)
Pod čtvrt milionu koupíte základní verzi Access. Je pojatá příznačně účelově. Oželet musíme nejen výškově stavitelný volant či rádio, ale i posuvné zadní dveře na levé straně.
Cena | 214 900 Kč, 1.6/75 kW Access |
Z výbavy | Čtyři airbagy, posuvne dveře jen vpravo |
Nejlevnější škodovka: Škoda Citigo (197.200 Kč)
S jedničkou na začátku najdeme startovací cenovku: znamená to třídveřovou karoserii (pětidveřová = 10.000 Kč navrch) a výbavu Active. Mnohem zajímavější je akční varianta Fresh za 223.900 Kč, v níž vám nebude chybět prakticky nic. Vedle litých kol dostanete zdarma i pakety Active (elektrická ovládání atd.), Ambition Plus (klimatizace, mlhovky aj.), Style Plus (parkovací senzory) či malý kožený paket. Třináct tisíc se připlácí za automatickou převodovku. K dispozici je hned pro nejlevnější verzi, stojí tedy 210.900 Kč.
Cena | 197 200 Kč, 1.0 MPI/44 kW Active 3dv. |
Z výbavy | Čtyři airbagy, jen příprava pro rádio |
Nejlevnější SUV: Dacia Duster (249.900 Kč)
Teréňák, co vážně dost vydrží, je snem každého druhého lesníka české vesnice. Zvlášť když základní motor, s nímž se vejde duster do čtvrt milionu, je silnější než u dokkeru a dává SUV pohodový dostatek síly na běžné situace bez ambicí na rychlé manévry. Zespoda se rozbíhá trochu flegmatičtěji, ale spotřebu drží kolem sedmi litrů.
Cena | 249 900 Kč, 1.6/84 kW Access |
Z výbavy | Čtyři airbagy, pohon jen předních kol |
Přibudou lady
Během pár týdnů se v Česku objeví novinky od ruské Lady a rozšíří rodinu aut do 250.000 Kč o modely Kalina a Granta. Prodejce Lada Sadská na Nymbursku zareagoval na slovenské ceníky, ze kterých jsme vycházeli i my před měsícem, a zveřejnil konečné ceny v Česku. Kalina bude stát 196.900 Kč, její odnož Cross 234.900 Kč. Granta 190.900 Kč a od ní odvozený sedan 208.900 Kč. Vždy s motorem 1.6/64 kW. Třetí do party Vesta, výsledek spolupráce mezi Renaultem a Nissanem, bude stát 278.000 Kč.
Vozy do 250 000 Kč | |
Model | Cena |
Dacia Logan | 169 900 Kč |
Dacia Sandero | 174 900 Kč |
Škoda Citigo | 197 200 Kč |
Nissan Micra | 199 900 Kč |
Hyundai i10 | 199 990 Kč |
Seat Mii | 208 900 Kč |
Citroën C1 | 209 900 Kč |
Fiat Panda | 213 900 Kč |
Dacia Dokker | 214 900 Kč |
Kia Picanto | 214 980 Kč |
Renault Twingo | 215 900 Kč |
Toyota Aygo | 219 900 Kč |
VW Up | 219 900 Kč |
Dacia Lodgy | 224 900 Kč |
Kia Rio | 229 980 Kč |
Fiat Punto | 236 900 Kč |
Suzuki Celerio | 238 900 Kč |
Renault Clio | 239 900 Kč |
Peugeot 108 | 240 000 Kč |
Škoda Fabia | 241 900 Kč |
Citroën C3 | 244 900 Kč |
Opel Corsa | 247 900 Kč |
Dacia Duster | 249 900 Kč |
Suzuki Swift | 249 900 Kč |
Hyundai i20 | 249 990 Kč |