11.9. 2016 Svět motorů

Jezdili jsme s novým Porsche Panamera. Všechno je jinak!

 

Porsche vzalo novou generaci panamery vážně a z gruntu ji předělalo. Zachován zůstal jen název a filozofie čtyřmístného sportovního gran turisma. Změnilo se vše počínaje motorem přes podvozek a design až po elektronickou síť.

Od prvního pohledu upoutá panamera daleko dynamičtější siluetou, zadní část vozu se svažuje rychleji než dříve, což spolu s mírným prodloužením karoserie o 34 (5049 mm) přispělo k tomu, že novinka nepůsobí tak bachratě. Přiblížení se ikonickému vzhledu 911 napomáhají i podobně tvarovaná zadní světla, panameru však bezpečně poznáte podle světelné linky táhnoucí se přes celou šířku. Pozornost byla věnována i materiálům. Ocel tak z velké části ustoupila hliníku, který je použitý na všech vnějších dílech karoserie včetně střechy nebo kapoty.

Tři srdce

Další veledůležité změny se udály právě pod ní. Nové jsou všechny tři nabízené motory, pod označením 4S se ukrývá šestiválec 2,9 litru o výkonu 324 kW, 4S Diesel značí osmiválcový diesel 4,0l se 310 kW a vrcholné Turbo disponuje čtyřlitrem produkujícím 404 kW. Obě benzinové jednotky jsou přeplňované dvojicí turbodmychadel umístěných mezi válci svíranými do V pod úhlem 90°. Bezprostřední reakci na sešlápnutí plynu pomáhá zdvojené vedení výfukových plynů k turbíně.

Osmiválec poprvé u Porsche nabízí v částečném zatížení odpojování poloviny válců. Společné pro oba motory je proměnný zdvih a časování ventilů. Efektivitě spalování pomáhají centrálně umístěné vstřikovače se zvýšeným tlakem až 250 barů (dříve 140). Převratný dieselový motor přeplňuje dvojice turbodmychadel tak, že v nižších rychlostech (asi do 2700 ot./min) proudí spaliny pouze lichými výfukovými ventily k prvnímu dmychadlu. Sudé ventily všech válců se sběrným potrubím k většímu dmychadlu se otevírají až při vyšších otáčkách. Vstřikovače pracují s mimořádně vysokým tlakem až 2500 barů (více žádný turbodiesel nemá).

My jsme vyzkoušeli základní šestiválcový motor, který rozhodně není žádné ořezávátko. Neúnavně táhne od 2000 ot./min až k omezovači v téměř sedmi tisících a do sedadel posádku zamačkává i v rychlostech kolem 220 km/h. Až si skoro říkáme, kdo potřebuje Turbo… Ve sto třiceti točí 1800 ot./min a na 180 km dlouhé trati zajeté svižným tempem s občasným vyzkoušením plné dynamiky si řekl o nijak závratných 13,5 l/100 km.

Geny 911

Nově vyvinutá dvouspojková převodovka PDK má nyní místo sedmi stupňů osm, přičemž dva nejvyšší jsou určené pro snižování otáček (a spotřeby) při rychlé jízdě po dálnici. Nejvyšší rychlosti je dosahováno na šestku. Přes nemalé setrvačné hmoty (ústrojí je poctivě dimenzované na 1000 N.m) probíhá řazení bleskově, zejména pokud prošlápnete pedál plynu až na podlahu. Pohon všech kol má na starosti elektronicky řízená vícelamelová spojka, která neustále přerozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola na základě dané situace, což ve spolupráci s aktivním zadním diferenciálem přináší přísně neutrální chování při jízdě pod plynem.

Celkově působí nová panamera daleko tužším a obratnějším dojmem než předchozí. Zejména při rychlém střídání směru už necítíte výrazné přelévání hmoty, doprovázené nesportovními náklony a určitou toporností. Naopak i přes hmotnost blížící se dvou tunám cítíme určitou hravost zádě, pomáhající žiletkově přesnému řízení směřovat vůz do další zatáčky. K obratnosti navíc přispívá i novinka v podobě natáčení kol zadní nápravy.

Jízdní režimy se nyní u vozů Porsche přepínají otočným knoflíkem na volantu, což je velmi pohotové a intuitivní. Panamera nabízí obligátní režimy Normal, Sport, Sport+ či Individual. Po stisknutí tlačítka i krátkodobě (nejvýše 20 sekund) mimořádně ostře nastavený mód, ve kterém převodovka okamžitě podřazuje (až o pět stupňů), vhodný pro bleskové předjetí a podobně.

V příplatkové výbavě se nově nachází tříkomorové vzduchové odpružení (proti předchozímu dvoukomorovému pojme o 60 % více vzduchu), což přispívá k daleko lepšímu filtrování nerovností při stejné úrovni tuhosti odpružení. Rozdíl mezi komfortním a sportovním nastavením je nyní i v praxi daleko větší. Důkladně však nový systém pérování prověří až klasický test na českých silnicích.

Dotyková vyladěnost

Interiér disponuje zcela novým multimediálním systémem s 12,3“ hlavní obrazovkou s kompletně dotykovým ovládáním, po stranách však nechybějí tlačítka přímé volby. Vše funguje intuitivně a odezva displeje je výborná. Dotykové ovládání pokračuje i v prostoru kolem řadicí páky. Jak je však u Porsche zvykem, důležitým funkcím zůstalo zachováno vlastní tlačítko, respektive dotyková ploška. Před řidičem zůstal uprostřed umístěný otáčkoměr a po jeho stranách si můžete přizpůsobit údaje na dvou sedmipalcových displejích.

V České republice už prodej odstartoval, nejlevnější šestiválcová verze přijde na 3.197.000 Kč.

Rozhovor s Oliverem Seifertem, vedoucím vývoje elektronických systémů

Kdy představíte hybrid?

S touto verzí počítáme, ostatně i nově vyvinutá dvouspojková převodovka je konstruovaná pro umožnění montáže elektromotoru. Na trhu by se měl hybrid objevit příští rok.

Bude odvozen od šestiválcového modelu?

Nemohu být moc konkrétní, ale rozhodně se to nabízí.

Panamera využívá nový palubní systém komunikace Porsche 4D. V čem tkví jeho výhody kromě rychlejšího přenosu dat?

Zvýšení rychlosti a přenos dat v reálném čase jsou velkými výhodami. Možná ještě důležitější však je, že podněty ze senzorů a čidel zpracovává jedna centrální řídicí jednotka. Jde o mozek celého auta, který dává jednotné pokyny a umožňuje lepší koordinaci všech řídicích systémů od řízení motoru přes pohon všech kol či brzdy až po nastavení tlumičů.

Hmotnost nové panamery se proti předchůdci téměř nesnížila, přitom má z velké části hliníkovou karoserii. Čím to je?

Není to jen otázkou použitých materiálů. Nová generace má daleko více elektronických asistenčních systémů i bohatší výbavu. Standardem je rovněž kompletní multimediální systém s navigací, zcela novými možnostmi propojení s telefonem a podobně. Je zde asi o 70 kg více elektroniky, což se na celkové hmotnosti projevuje.

Jednu z novinek představuje noční vidění. Umí rozpoznávat chodce a zvířata?

Ano. Obraz z kamery pro noční vidění se promítá na displej vpravo od otáčkoměru. V případě, že hrozí střet s chodcem či zvířetem, reagují adaptivní světlomety Matrix LED, které daný prostor více osvítí.

Základní technické údaje Panamera 4S Panamera Turbo Panamera 4S Diesel
Motor V6, benzin, biturbo V8, benzin, biturbo V8, nafta, biturbo
Zdvihový objem (cm3) 2894 3996 3956
Výkon (kW při ot./min) 324/5650-6600 404/5750-6000 310/3500-5000
Točivý moment (N.m při ot./min) 550/1750-5500 770/1960-4500 850/1000-3250
Převodovka 8A 8A 8A
Vnější rozměry (mm)5049 x 1937 x 1423 (1427 Turbo)
Provozní hmotnost (kg) 1945 2070 2125
Maximální rychlost (km/h) 289 306 285
Zrychlení 0-100 km/h (s) 4,2 3,6 4,3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 8,1 9,3 6,7
Základní cena (Kč) 3 197 000 4 315 000 3 306 000

Autor: Martin Jeník

Spolupracujeme s TipCars.com
Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš

Vládní hnutí ANO se sešlo v neděli na celostátním sněmu,…

Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb

Lídrem hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu bude…

Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr

Průměrné nájemné bez poplatků v Praze na konci loňského…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 



TechArt se neštítí hybridů, vyvinul posilu pro Porsche Panamera TechArt se neštítí hybridů, vyvinul posilu pro Porsche Panamera

TechArt se v Essenu pochlubí power kitem Techtronic pro…

S Porsche Panamera GTS v Bahrajnu: Za červenou do basy a krásný okruh S Porsche Panamera GTS v Bahrajnu: Za červenou do basy a krásný okruh

Porsche nám na chvíli půjčilo Panameru GTS. Na dost…

 



 
Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Dnes 08:00

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?




Blesk.cz

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i služebnictvo: Může za to Meghan

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i…

Napětí mezi královskými bratry a jejich neurozenými manželkami by se už měsíce dalo krájet. William a Harry už…

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

 

iSport.cz

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má trošku blok, míní Rada

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má…

Trénuje s týmem a v neděli na to nejspíš vletí. Jablonecký lídr Michal Trávník se po artroskopii kolena vrací do…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva spojenecké státy tábora míru a socialismu

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva…

Když Vietnamská lidová armáda vtrhla po sérii pohraničních incidentů do Demokratické Kampučie a svrhla obludnou…

Zdravotnictví zadarmo, penze pro každého i víc státních zaměstnanců. USA zachvátilo socialistické šílenství

Zdravotnictví zadarmo, penze pro každého i víc…

Není to zpráva, která by v Česku nějak zásadně rezonovala, ale stojí za to jí věnovat pozornost. Stále…