23.5. 2018 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

 

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.

Je to asi docela kontroverzní krok, vybavit známý hot-hatch tříválcovým motorem, byť jde o patnáctistovku s velice slušným výkonem 147 kW. Taky jsem se divil, taky jsem měl hlavu plnou předsudků. Uklidním vás hned na začátku. Tříválec podle zvuku identifikovat lze, ovšem vlastně jenom uvnitř a ve středním otáčkovém spektru, ve vyšších otáčkách už patnáctistovka krásně prská a typický rachot tříválce celkem spolehlivě překryje. Nejvíce pak samozřejmě v nejostřejším módu track a v prostředním režimu sport. Na normal je tříválec tišší. A zvenku… Však si pusťte kraťoučké video, myslím, že budete velmi pěknou zvukovou kulisou překvapeni podobně jako já. O parádu se stará klapka ve výfuku, její činnost je odstupňována podle zvoleného módu.

Video

Když už jsem u těch módů, ty ovlivňují odezvu na plynový pedál, účinek posilovače řízení, citlivost stabilizace (dá se úplně vypnout) a už zmíněný zvuk. Adaptivní tlumiče Fiesta ST nemá. Zatímco u předchůdce mi hodně chyběly, výchozí nastavení bylo velice ultimativní - na normální české ježdění byla minulá generace moc tvrdá, ta současná je rozhodně komfortnější. Jak jsme se však dozvěděli na tiskové konferenci, stranou rozhodně neměla jít hravost a zábava. Těžko by pánové od Fordu říkali něco jiného… Že by ale i tahle pohodlnější fiesta mohla zůstat velmi řidičským autem, naznačuje přítomnost klasického samosvoru, který je doplněn ještě o přibrzďování. Podobně se doplňuje spojka VAQ a přibrzďování třeba u Golfu GTI Performance.

Ford Fiesta ST přichází na český trh: Který je nejzajímavější prvek příplatkové výbavy?

Zpátky k Fiestě ST – samosvor Quaife (Fordova parafráze Torsenu) je zde za příplatek pětadvacet tisíc a vyplatit by se mohl. V okolí Nice však hodně pršelo a na mokru je přínos klasického mechanického řešení minimálně sporný, nejvíc pomáhá na suchu. To jsem si bohužel nevyzkoušel, stejně tak jsem neměl porovnání s Fiestou ST bez samosvoru. Náš červený kousek byl podle očekávání v promočených podmínkách tupější a v ostrých zatáčkách nedotáčivější, v zatáčkách s lepší adhezí se však Quaife nezapřel a pod plynem Fiestě ST pěkně pomáhal. Zadek při tom lehce sklouzl… Paráda! Toto chování podle všeho podporovala i patentovaná novinka Fordu v podobě zadních pružin vyráběných tvářením za tepla a se směrovým vinutím. Pružiny nejsou vzájemně zaměnitelné a měly by přinést vyšší tuhost bez dopadu na komfort. Počítá se také hmotnostní úspora, podle Fordu ušetří nové pružiny deset kilo. Modrý oválek porovná s Wattovým přímovodem, nové pružiny by tedy měly přinášet podobný efekt – tedy zachytávat příčné síly v zatáčkách. Může být, jak už jsem napsal, hravá Fiesta ST rozhodně je a navíc přináší víc pohodlí.

Hodně se mi líbilo řízení, působilo velmi přirozeně a věrohodně, v nejsportovnějším track módu bylo tuhé tak akorát, je také velmi strmé (z modelů Ford Performance prý dokonce nejstrmější). Skvěle fungovalo i řazení – krátké a přesné dráhy, naprostý ideál.

Den před Fiestou ST jsem strávil pár kilometrů za volantem Fiesty Active. Kdybyste náhodou nevěděli, je to taková ta oplastovaná verze s SUV lookem. Aktivní fiesta disponovala známým litrovým tříválcem EcoBoost a ačkoliv šlo o verzi s výkonem 103 kW, malý ford působil na zakroucených francouzských silničkách dost ospale. Ne tak Fiesta ST. A nejde ani tak o objektivně lepší dynamiku danou vyšším výkonem, to se logicky dalo čekat, nejvíc se mi ale líbila vehemence, s níž patnáctistovka letěla otáčkoměrem. Nejlepší to bylo samozřejmě v módu track, tady byly reakce na plyn neskutečně pohotové. A díky přeplňování a tedy maximu točivého momentu 290 N.m posazenému už k 1600 otáčkám, jste se těchto rychlých a okamžitých reakcí dočkali prakticky kdykoliv. A na rozdíl od mnohých konkurenčních přeplňovaných jednotek dávala patnáctistovka od Fordu pocit, že se ji vyplatí točit až k červenému poli (kolem šesti tisíc). Nad pěti tisíci si připravila ještě malý přídavek – mohlo jít sice jenom o pocit vyvolaný třeba tím drsnějším zvukem (klapku ve výfuku podporují ještě i reproduktory, všechno to však působí velmi věrně)… I kdyby to ale opravdu bylo jenom placebo a výkonové křivky by točivý charakter nepotvrdily, stejně mě to bavilo. A stejně jsem se pokaždé hnal až k omezovači.

Za těch samosvorných pětadvacet tisíc získáte v balíčku ještě Launch Control, který zde funguje jako všude jinde. Tedy plný plyn, pustit spojku a elektronika se sama postará o co nejvhodnější otáčky.

Pochválit bych určitě měl i sedačky a vůbec pozici za volantem. Recara nabídnou hezké boční vedení a stále se v nich dá i pohodlně sedět. A na rozdíl od nedávno testovaného Yarisu GRMN jsem ani nemusel sedět jak na… Židličce, třeba.

Ford Fiesta Active odhalil české ceny. Kolik dáte za malý crossover?

Bylo to pár desítek kilometrů, navíc v podmínkách, které samosvornému diferenciálu úplně nesvědčily. Během krátkého svezení bych si ale troufal říct, že bude s Fiestou ST sranda. A že bude univerzálnější a pohodlnější než až moc tvrdý předchůdce. Nad tříválcem pak není potřeba ohrnovat vůbec nic, je objektivně velmi silný, na přeplňovanou jednotku minimálně velmi dobře předstírá točivý charakter, není přehnaně užraný (ostřejší tempo zvládl za devět litrů) a skoro ani nezní jako tříválec. Navíc prý umí vypínat jeden válec a z Fiesty ST je pak tedy jen dvouválec. No… Přechod na dvouválcový režim jsem nezaznamenal, spíš kvůli ostřejšímu tempu, než že by byla změna opravdu tak nepostřehnutelná. Na displeji se každopádně žádná dvouválcová hláška za celou dobu neobjevila.

A Fiesta ST taky velmi dobře vypadá, agresivní je přiměřeně, hlavně v červené je to fešanda. Interiér nové fiesty bych si dovolil považovat za to nejzdařilejší a nejhodnotnější, co aktuálně Ford v Evropě nabízí. Nejlepší dojem samozřejmě dělají nejvyšší výbavy doplněné o příplatkový osmipalcový displej. Dlouho jsem si ve fordu nepřipadal tak luxusně.

Nejsportovnější malý ford můžete už objednávat, nejlevnější Fiesta ST přijde na 522.990 Kč, za pětidvéřovou verzi se připlácí patnáct tisíc. A první kousky dorazí už začátkem června.

Ford Fiesta ST – srovnání s konkurencí
ModelFord Fiesta STPeugeot 208 GTiOpel Corsa OPCRenault Clio R.S.Toyota Yaris GRMNVW Polo GTI
Motor1.5 EcoBoost1.6 THP1.6 Turbo1.6 Turbo1.8 Dual VVT-i2.0 TSI
Pohonpřednípřednípřednípřednípřednípřední
Zdvihový objem [cm3]179815981598161817981984
Válce/ventily3/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]147/6000153/6000152/5800147/6050156/6800147/4400-6000
Točivý moment [N.m/min]290/1600-4000300/3000280/1900-5800260/2000250/4800320/1500-4400
Převodovka6M6M6M6DS6M6DS
Max. rychlost [km/h]232230230230230237
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,56,56,86,76,46,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,05,47,55,97,55,9
Pohotovostní h. [kg]126211601218120411351355
Základní cena [Kč]522.990539.000499.900586.900850.000569.900

Proč aktivně? Proč ne…

Fiestu Active jsem už velice okrajově zmínil, nyní o něco podrobněji. Aby malý hatchback připomínal SUV, je možná zvláštní móda, když si ale své kupce najde… Proč ne. Active navíc vyjíždí na zvýšeném podvozku (proti standardní fiestě narostla světlá výška o 18 mm, o 10 mm se rozšířil také rozchod), jiné jsou třeba pružiny. I na sedmnáctipalcových kolech je pak Fiesta Active velmi pohodlná, troufám si říct, že komfortnější než výchozí model. A ty plastové doplňky… Třeba se budou někdy hodit. Každopádně jsou ještě docela střídmé, někteří konkurenti si na SUV hrají s větším odhodláním, Fiesta Active to nepřehání. Naštěstí.

Poprvé za volantem nového Fordu Fiesta. Jezdit nezapomněl!

O litrovém tříválci s výkonem 103 kW jsem už napsal, že mě trochu zklamal mdlejším projevem, čekal bych, že v malé fiestě (i když lehce zvýšené) bude živější. Spotřeba kolem sedmi litrů odpovídá zatáčkovitému profilu tratě. Na mokru jsem si pak mohl zvolit mód pro „kluzký povrch“. Jasně, jakási obdoba pežoťáckého Grip Controlu, ovlivňující činnost stabilizace a protiprokluzu. Kromě „kluzkého povrchu“ je k dispozici ještě eco a normal. Nová Fiesta Active už na český trh dorazila, ve verzi s litrovým tříválcem o výkonu 103 kW se u nás ovšem neprodává, musíte si vystačit se 74 a 92 kW. Nejslabší litr pak koupíte za 377.990 Kč, silnější tříválec je dražší o pětadvacet tisíc. A připomínám ještě další členy aktivní rodinky, lehkého oplastování se dočkal také focus a ka+.

Spolupracujeme s TipCars.com
Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové

Komunisté i část ČSSD má výhrady k poslankyni Taťáně…

Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš

Novou vládu by měl prezident Miloš Zeman jmenovat ve…

Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI

Audi začala na českém trhu nabízet novou generaci svého…

 



Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Volkswagen Polo 1.0 TSI – Kapesní bundesliga Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Volkswagen Polo 1.0 TSI – Kapesní bundesliga

Dva němečtí klasikové třídy malých vozů soupeří přes…

 



 
GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

GP Francie 2018 vyhrál Hamilton, Bottas a Vettel kolidovali

Včera

Velkou cenu Francie na okruhu Paula Ricarda vyhrál Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem a Kimim Räikkönenem.




Blesk.cz

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát jako modrý žralok

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát…

Herní smartphone Black Shark od Xiaomi byl představen v dubnu, ovšem již zítra bude chtít zařízení své…

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

 

iSport.cz

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi budování v Detroitu

Fischer o draftu, Zadinově touze něco dokázat i fázi…

Nečekalo se, že k tomuhle spojení dojde. Detroit volil na draftu až jako číslo šest. Přesto zůstal Filip Zadina…

Chotěboř - Slavia 1:9. V exhibici pálili Bořil, Stoch, Kuchta i nováček Baluta

Chotěboř - Slavia 1:9. V exhibici pálili Bořil,…

Fotbalisté Slavie zahájili přípravu jasnou výhru 9:1 v exhibičním zápase v Chotěboři. Duel proti třetímu celku…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Stud a zranitelnost: Dokonalé portréty Holanďanů inspirované Rembrandtovou stínohrou

Stud a zranitelnost: Dokonalé portréty Holanďanů…

Nizozemská fotografka Danielle van Zadelhoff pro své snímky volí zajímavou atmosféru. Její kompozice nápadně…