Jeep Grand Cherokee SRT: První jízdní dojmy

Jeep Grand Cherokee SRT: První jízdní dojmy

 
 

Kdy jindy si pomoci starým americkým pořekadlem objem ničím nenahradíš, než u Jeepu Grand Cherokee SRT? Jako jediní z ČR jsme měli možnost vyzkoušet si amerického drsňáka na vlastní kůži.

Pod kapotou zatím tiše odpočívá atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 6,4 litru a výkonu 344 kW (468 koní). Probouzí se k životu tlačítkem, typický jeepácký klíček tedy můžete nechat v kapse. Mamutí motor hlasitě vyštěkne a ustálí se na drsném volnoběhu, o tom že odjíždíte však už ví celé okolí. Přesunu páku do polohy „D“ a 2,4 tuny vážící drsňák se dá do pohybu.

Na palubě vám jedinečnost modelu připomíná hned několik věcí. Předně speciální velký volant s kovovou spodní částí, který je navíc vyhřívaný. O povely směrem k pětistupňovému automatu se můžete starat sami a ani není nutné sundat ruce z volantu: od toho tu jsou pádla s klasickou logikou; tedy levé je mínus a pravé plus.

Upřímně řečeno, lépe by jim slušelo označení minipádélka. I s malým pádélkem se sice dá zahrát velké divadlo, avšak v tomto případě stejně nakonec skončíte v automatickém módu. O tom ale až za chvíli, ještě jsem vám nepopsal možná nejdůležitější vylepšení interiéru: sportovní sedadla. Ta jsou čalouněna kůží Nappa a semišem, díky tuhým bočnicím nabídnou velmi dobrou oporu v zatáčkách a ta přední jsou standardně vyhřívaná i ventilovaná. Nebojte, nejsou přehnaně nekompromisní, na dálnici se do nich dá pěkně zachumlat a trochu si na místě spolujezdce zdřímnout. Velmi dobrý dojem z interiéru doplňují sportovní kovové pedály, karbonové panely či kůží čalouněná palubní deska.

Euro NCAP 2011: Jeep Grand Cherokee – Čtyři hvězdy

Ano, tlačítka na středovém panelu ani provedení navigace nemohou soupeřit s prémiovými produkty od Mercedesu nebo Audi, ale na tlačítka to opravdu nejezdí. A někde se ta (nikoliv neznatelně) nižší cena prostě musí projevit. Celkové zpracování interiéru je však solidní, nečekají zde žádné ergonomické pasti a pozice za volantem je pro velká SUV (resp. offroady, chcete-li) ukázková. Tak se připoutejte, vyrážíme!

Osm atmosférických

Od atmosférického motoru nečekáte kopanec do zad, kdykoliv sešlápnete plyn k podlaze. A opravdu, jen několik málo atmosfér vám dokáže nabídnout mamutí zátah už od volnoběžných otáček, přičemž počet jejich válců se téměř výhradně rovná osmi a více. Takových bohužel rychle ubývá. Vyjádřeno čísly: osmiválec umí při 4.100 otáčkách vyprodukovat 624 Nm, přičemž více než 560 Nm je k dispozici od 1.800 do 6.000 otáček. Výkon vrcholí při 6.250 otáčkách, kam se ostatně budete velmi rádi vydávat, protože síla motoru krásně graduje s přesvědčivostí startujícího Saturnu 5. Stopku vystaví elektronika 200 otáček pod sedmi tisíci, a když budete mít aktivováno ruční řazení, automat sám nepřeřadí.

Zátah motoru je jen část chutného amerického apple pie, velmi důležitý je i zvuk. Z výfuků, jejichž konec trochu připomíná trumpetu, vychází neuvěřitelně probarvený bas. Ten je provázen pronikavým hromovým zaduněním při přeřazení, až jsem měl strach, že co chvíli přivoláme bouřku.

Na dálnici osmiválci trochu popouštím uzdu a ručička rychloměru rychle šplhá vzhůru. Kdybych neměl rád svůj řidičák, mohl bych ji nechat upalovat až na 257 km/h, to celé v doprovodu impozantního, nevyumělkovaného zvukového doprovodu. Tuhý, avšak poměrně poddajný podvozek se skvěle drží silnice a ani ve vysokých rychlostech nepřicházejí náznaky nejistoty. Jeepu by však možná slušelo o něco sportovnější řízení s progresivněji tuhnoucím posilovačem, ostrost kolem středové polohy ani citlivost mu totiž nechybí. Nebo alespoň nechybí do takové míry, jaká je myslitelná u auta s dvacetipalcovými koly.

JAKE.AUTO.CZ: Jeep Grand Cherokee (přehled testů a dalších článků)

Ani okresek se Jeep nebojí. V zatáčkách se příliš nenaklání a dobře drží zvolenou stopu. Tomu velmi silně napomáhá i systém pohonu všech kol a adaptivní podvozek s inteligentním zadním diferenciálem ELSD. Podvozek je v režimu „Sport“ pořád schopen a ochoten odfiltrovat většinu větších nerovností (ty menší cítíte kvůli pneumatikám stejně vždycky), přepnutím do „Tracku“ se auto ještě přitvrdí a snaží se bezezbytku kopírovat asfalt. Pokud SRT hodláte občas protáhnout na okruhu, už víte jaký režim zvolit. Co spotřeba? Při svižném tempu s občasným popohnáním všech 468 koní se drží kolem 18 litrů, snaha o ekonomickou jízdu (s vypnutou čtveřicí válců) sníží spotřebu asi o pět litrů. Ale moc dlouho jsem šetření nevydržel...

Pochvalu zaslouží silné a nevadnoucí brzdy od Bremba. Do kotoučů o průměru 38 cm se vpředu zakusují šestipístky, zadní 35centimetrový kotouč pak svírají čtyřpístkové třmeny v klasické rudé barvě. Z klidu na 100 km/h vůz zrychlí za rovných pět sekund, takže silné brzdy jsou podmínkou přežití v silniční džungli. Jeep udává, že SRT ze stovky zastaví na 35 metrech, což lze označit za slušný výkon. Okresky však odhalily další pihu na kráse: Jeep nemá moc rád krátké příčné nerovnosti, za což mohou tuhé pneumatiky typu run-flat.

Pětistupňová převodovka W5A580 nemůže být rovnocenným partnerem pro vypiplané skříně ZF či dvouspojky, svou práci však zvládá solidně. Rychlosti podřazení nejsou dvakrát extrémní, nahoru to automatu jde o poznání lépe, byť občas s malým kopancem „aby to bylo co nejrychleji“.

TEST: Jeep Grand Cherokee 5,7 V8 - Náčelník Ševelící hemisféra

Kladivo na X5 M?

Umí SRT prolétnout okreskami rychleji než zřejmě nejlepší „splašený panelák“ dneška, BMW X5 M? Bohužel, neumí. Chybí mu o něco sportovnější řízení, svižnější automat, o ždibec jistější podvozek a v konečném zúčtování i silnější motor.

Jeep však umí něco jiného: naprosto exceluje v navození atmosféry. Co na tom, že zatáčku projedete o kousek pomaleji, vy si budete celou jízdu víc užívat. Kouzlu velkých atmosfér jsme v Evropě zatím nepropadli a jak to tak vypadá, asi mu už ani nebudeme mít ve větší míře šanci propadnout.

Díky bohu za podobná auta, ze kterých cítíte hrubou, neotesanou sílu. Výkonná obluda s charismatem boxera těžké váhy se možná nebude líbit každému, své zájemce si však jistě najde. Prodeje v Česku se budou pohybovat v jednotkách kusů, takže se majitelé můžou těšit na velkou exkluzivitu. Avšak i o tom je Jeep Grand Cherokee SRT.


Jeep Grand Cherokee SRT8
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Evropský parlament ocenil venezuelskou opozici Evropský parlament ocenil venezuelskou opozici

Evropská unie podala Venezuele přátelskou ruku v…

Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy

V Praze na Pankráci zahájila společnost PSJ stavbu budovy…

Korejci chtějí zdanit kryptoměny Korejci chtějí zdanit kryptoměny

Jižní Korea zvažuje, že zdaní kapitálové zisky z…

Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii

Připravovaný odchod Británie z EU udržuje české firmy,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 má drtivých 718 koní Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 má drtivých 718 koní

Těsně před začátkem autosalonu v New Yorku Jeep…

Jeep Grand Cherokee Trailhawk: Nové informace a fotky Jeep Grand Cherokee Trailhawk: Nové informace a fotky

Jestli to takhle půjde dál, v New Yorku nebude čím…

 



 
Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

TEST: Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

Dnes 12:51

Pozornost se sice upírá na vrcholný šestiválec, ale Kia nabízí ještě dvě motorizace. Pokud zrovna netoužíte po stádu čítajícím skoro čtyři sta koní, neměly by vám uniknout.




Blesk.cz

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují tři soutěžící! Odveze je záchranka!

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují…

Ve středečním Prostřeno se představí dobrodruh Pavel, který diváky i své protihráče překvapil svým životním…

 

iSport.cz

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě stihne, řekl kouč

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková kvůli zranění nenastoupila do kvalifikace ve Val Thorens. Při…

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra Trpišovského

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra…

Trasa Slovan Liberec – Slavia Praha je stále otevřená, jinými slovy Janem Nezmarem to nekončí. Vršovický klub…

 

Reflex.cz

Bez menstruace, zato se znásilněním. Jak doopravdy žijí vojačky z armádních přehlídek v KLDR

Bez menstruace, zato se znásilněním. Jak doopravdy…

Bývalá vojačka z KLDR říká, že život žen ve čtvrté největší armádě světa byl tak těžký, že většina z nich brzy…

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé video teď pouští dětem jako prevenci

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…