Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Jeep Grand Cherokee – Čtyři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Jeep Grand Cherokee měl při testech Euro NCAP potíže především s ochranou řidiče.

Za čtyřmi hvězdami pro Jeep Grand Cherokee společně stojí prasklá kolejnice sedadla řidiče a následný náraz do volantu a dále kontakt hlavy dítěte se sloupkem zadních dveří.

Pro zlepšení ochrany cestujících na předních sedadlech je potřeba zapracovat na palubní desce a v případě chodců jsou nedostatky, jako u většiny současných automobilů, v provedení kapoty motoru.

Předmětem testu byl Jeep Grand Cherokee 3.0 diesel ve výbavě Limited. Pětidvéřové SUV s pohotovostní hmotností 2326 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíčního dítěte pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu instalována proti směru jízdy autosedačka Fair G-0/1 S, pro figurínu 3letého dítěte pak byla pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu umístěna stejná autosedačka ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Při čelním nárazu praskla kolejnice sedadla řidiče, pohromadě jí držel jen šroub podélného nastavení sedačky. Kolejnice praskla v místě, kde je k ní připevněn bezpečnostní pás řidiče, a to pravděpodobně v důsledku silného tahu v pásu během testu.

Kvůli prasknutí došlo k dodatečnému pohybu figuríny řidiče dopředu, kde hlava prolétla airbagem, ve kterém již nebyl dostatečný tlak, který by zabránil nárazu hlavy do volantu.

Euro NCAP byl informován, že Jeep pracuje na zjištění příčiny zlomení kolejnice. Neexistuje však žádný plán na změnu u již vyrobených vozů.

crashtest jeep crashtest jeep

I když údaje z figurín indikují dobrou ochranu, části palubní desky představují riziko zranění kolen a stehen u cestujících jiných výšek a sedící v jiných pozicích.

Při testech bočního nárazu získal Jeep maximum bodů, ale při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako mezní.

Grand Cherokee je vybaven aktivními hlavovými opěrkami, které při čelním nárazu posunou hlavu cestujícího dopředu, aby se minimalizovala délka pohybu hlavy. Přesto byla ochrana vyhodnocena jako mezní.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých1169%8100%7,189%2,973%2981%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb figuríny 3letého dítěte při čelním nárazu nebyl nadměrný. Avšak při návratu hlava dítěte přišla do kontaktu se sloupkem zadních dveří, za což přišel vůz o body.

Airbag spolujezdce není možno vypnout a na umístění dětské autosedačky na přední sedadlo bez vypnutí tohoto airbagu není v autě dostatečně upozorněno.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční11,999%4100%2100%17,999%--
36 měsíční6,958%4100%2100%12,972%--
Vozidlo-323%
Ochrana dětí-3469%

Ochrana chodců

Nárazník zajišťuje nohám chodcům dobrou ochranu a získal tak plný počet bodů. Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu.

Kapota poskytuje ve většině oblastí možného nárazu dětské hlavy špatnou ochranu. V oblasti možného nárazu hlavy dospělého je ochrana částečně dobrá, částečně špatná.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců10,142%00%6100%1645%

Asistenční systémy

Stabilizační systém je pro Grand Cherokee součástí standardní výbavy a splňuje požadavky Euro NCAP.

Dále je standardem připomínání zapnutí pásu pro přední sedadla.

Omezovač rychlosti, za který by Euro NCAP mohlo udělit body, není k dispozici.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

V předním oddíle vozu je třeba zlepšit ochranu řidiče, uchycení sedačky a konstrukci palubní desky.

Dále je třeba více pozornosti ochraně dětí sedících po směru jízdy a ochraně chodců.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2981%3469%1645%571%70%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)