8.12. 2015 Jiří Baborský

Jízdní dojmy Lexus RX: Luxusně a hybridně

 

Čtvrtá generace velkého japonského SUV přiváží více prostoru i pohodlí, dorovnává krok s konkurencí po stránce bezpečnostních i multimediálních technologií a jak jsme si už u Lexusu zvykli, má zase o něco větší masku a agresivnější rysy.

Pokud byste měli problém rozeznat velký Lexus RX od menšího NX při pohledu zepředu, popojděte si tak, abyste viděli i boční siluetu. Prosklený zadní sloupek, díky kterému střecha jakoby visí ve vzduchu, nenajdete u žádného jiného lexusu ani konkurenčního SUV. Jinak nás v portugalském slunci vítaly celkem známé a očekávatelné motivy – trojúhelníky, ostré hrany a nejrůznější zlomy, zkrátka typický rukopis luxusní divize Toyoty.

Novinka dokonale zapadá do aktuálního výrobního programu značky a ve srovnání s předchůdcem působí jednoznačně moderněji a originálněji. Také významně povyrostla - na délku o 120 mm, rozvor se zvětšil o 50 mm. Celková výška zůstala beze změny, nicméně světlost se zvedla o 10 mm. O stejnou hodnotu SUV narostlo přes boky. Jak velký lexus rostl s dobou, nejlépe popisuje tabulka.

Rozměrové srovnání4. generace3. generace2. generace1. generace
Délka [mm]4890477047404580
Šířka [mm]1895188518451815
Výška [mm]1685168516751660
Rozvor [mm]2790274027202615
Zavazadlový prostor [l]539496439489

Interiér nás mile překvapil už při světové premiéře na frankfurtském autosalonu. Ve srovnání s mladistvě laděným kompaktním modelem NX je méně kosmický a členitý. V souladu s prestižnější úlohou a zaměřením na zralejší klientelu se drží střídmější architektury, což ovšem nebránilo designérům vkusně aplikovat pár zajímavých detailů. Líbí se nám třeba oblý přechod na pravé straně středového tunelu, kterému ve výbavě Luxury kraluje parádní dřevěný obklad s laserem prořezanými linkami. Tuhle technologii si Lexus vypůjčil od hudební divize Yamahy, která takto zdobí své klavíry.

Ať jsme chtěli nebo ne, oči po každém nastoupení okamžitě uvízly na gigantické obrazovce s úhlopříčkou 12,3 palce. Tu prostě nejde přehlédnout. V Česku je standardem od druhé výbavy, základní model má menší osmipalcovou.

Veškeré funkce multimediální systému se ovládají pro lexus typickým joystickem, jakousi „myší“, což všeobecně vyžaduje cvik. Lexus provedení ovladače neustále inovuje, a abychom byli upřímní, lépe se nám pracovalo s tím v minulé generaci, kde měl řidič podepřenou celou dlaň. U novinky se nám během jízdy menší ikony trefovali hůře.

Na palubě najdete vše, co od prémiového auta dnešní doby čekáte. Napadá nás adaptivní tempomat, sledování jízdních pruhů a mrtvých úhlů, komplexní kamerový systém, samočinné parkování nebo automatické přepínání potkávacích a dálkových světel – ta jsou mimochodem výhradně diodová. Základní hudební aparaturu dodává Pioneer, dražší specifikace pak tradičně skvěle ozvučil Mark Levinson.

Video

Protože jsme na místě měli možnost přímého mezigeneračního srovnání, můžeme vám garantovat, že celkový dojem z pobytu v novince je o třídu lepší. Za prvé působí interiér prostorněji, hlavně na šířku a délku. Měkoučká sedadla jsou nesrovnatelně pohodlnější, vpředu se sedí níž a vzadu jsme si mohli elektricky nastavovat sklon. A místa pro nohy je na rozdávání.

Samotná palubní deska je hodnotnější a vytváří jaksi plnější dojem, nicméně jak je pro Japonce typické, odlišné vnímání luxusu se odráží ve volbě některých materiálů. Toyota a Lexus jsou mistry kontrastů a ani nové RX se jim nevyhýbá. A tak vedle zmíněného lakovaného dřeva nebo krásných hliníkových ovladačů audiosystému žijí laciné plasty a konfekční tlačítka. RX se bud vyrábět se třemi pohonnými jednotkami, přičemž my jsme se logicky soustředili na dvě určené pro Evropskou unii a tedy i český trh: přeplňovaný benzinový čtyřválec 200t a hybridní klasiku 450h. Rusko, jeho bývalé země a Balkán se mohou těšit ještě na zážehový šestiválec 3,5 litru, který my dostaneme výhradně jako součást hybridního řetězce.

Lexus RX - technická data a české ceny RX 200t FWDRX 200t AWDRX 450h AWD
Převodovka6° samočinná6° samočinnábezestupňová CVT
Zdvihový objem [cm3]199819983456
Válce/ventily4/164/166/24
Největší výkon [kW/min-1]175/4800-5600175/4800-5600193/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1650-4000350/1650-4000335/4600
Elektromotor vpředu [kW, N.m]--123, 335
Elektromotor vzadu [kW, N.m]--50, 139
Výkon hybridní soustavy [kW]--230
Provozní hmotnost [kg]196020352175
Maximální rychlost [km/h]200200200
Komb. spotřeba [l/100 km]7,87,95,5
Základní cena [Kč]1.370.0001.420.0001.630.000

RX 200t: Důstojný základ

S novým přeplňovaným čtyřválcem jsme se poprvé svezli na jaře v kompaktním SUV NX, poté si našel cestu i do kupé RC. V RX představuje levnější alternativu a také jedinou možnost pro odpůrce elektrifikace aut. Je také jedinou cestou k RX s předním pohonem nabízeným pouze v základní výbavě Comfort (ve srovnání se čtyřkolkou ušetříte 50.000 Kč). Standardem všech čtyřválcových modelů je sametově řadící šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem.

Velký a těžký lexus není z podstaty závodní auto a celkovým charakterem vybízí k poklidnému cestování. V takovém režimu nás ani nenapadlo volat po větší porci výkonu. Motor zatížený třemi cestujícími neměl problém s předjížděním a vedl si statečně i v technických pasážích se značným převýšením, samozřejmě si ale nepočíná s nadhledem konkurenčních šestiválců a nezní u toho tak lahodně. V zátahu nutno počítat s výraznějším čtyřválcovým soundem, při ustáleném tempu je ale všechno v pořádku a lexus si jen tiše sviští. Podle prvních kilometrů bychom řekli, že podvozek je lépe odhlučněný a do kabiny doléhá méně hluku od kol, než jsme u japonských aut zvyklí.

V ostrých zatáčkách projížděných pro RX ne zrovna typickým způsobem vyplavala najevo výrazná nedotáčivost, na topornějším jízdním projevu měly svůj podíl i neustále hvízdající pneumatiky Dunlop SP Sport a v neposlední řadě kilogramy – benzinová čtyřkolka atakuje dvoutunovou metu. Lexus RX mnohem lépe než v serpentinách vyniká na rovinkách a dálnicích, kde umí naplno prodat komfortní adaptivní podvozek. RX opustilo vzduchové pérování a vydalo se cestou elektronicky řízených adaptivních tlumičů. Ani ty se však nedokážou vyvarovat tradiční nectnosti velkých aut s velkými koly – na krátkých nerovnostech se od dvacetipalcových „salámů“ ozve rána. Pouze základní, nejméně žádaná výbava Comfort jezdí na osmnáctkách.

RX 450h: Volba většiny

Pilířem prodejů velkého japonského SUV byl, je a bude hybrid. Podstata hnacího řetězce se nemění, základem zůstávají benzinový šestiválec 3,5 litru a jeden elektromotor pro každou nápravu. Inženýři samozřejmě ladili, až vyladili víc výkonu i točivého momentu při nižší spotřebě. Aktuálně tedy máme čest s kombinovaným výkonem celé soustavy 230 kW a udávanou spotřebou 5,5 l/100 km.

Pod pravou nohou cítíme sebevědomější rezervu než u dvoustovky. RX 450h ochotněji nabírá rychlost a díky šesti válcům u toho noblesněji zní, byť bezstupňová převodovka může typickým kvílením bez známek řazení nepřipraveného jedince zaskočit.

Stejně jako v případě 200t jsme zkoušeli dynamicky laděnou výbavou F-Sport Plus, rozdíly v chování obou aut jsou ale značné. Předně si všímáme vyrovnanějších pohybů karoserie. Hybrid nám připadá lépe vyvážený, tolik se nekolébá a zatáčky vykružuje přesněji. Studium ceníku přináší odpověď. Výsadou verze F Sport Plus s hybridním pohonem jsou elektronicky řízené stabilizátory obou náprav. Jejich přínos je bez diskuze. Své navíc udělá i rovnoměrnější rozložení hmoty díky zadní elektrické jednotce a baterkám pod zadními sedadly. Pokud si i s velkým SUV občas rádi střihnete pár zatáček, bude naše doporučení směřovat k testované specifikaci, byť hovoříme o verzi s provozní hmotností téměř 2,2 tuny. Při uvolněné jízdě lexusím stylem pak působí hybrid ještě relaxovanějším dojmem než malé turbo, tiše si ševelí a nedělá nic, čím by posádku vyrušil z odpočinku v parádních křeslech.

Co na to spotřeba?

Jak je pro malé turbomotory typické a ve velkých autech obzvlášť, spotřeba hodně závisí na jízdním stylu. S benzinovým čtyřválcem RX 200t jsme dokázali jet za sedm ale i za 24 litrů. Při stylu, který můžeme označit za normální, se spotřeba ustálila na 8,5 litrech, přičemž nejčastěji oscilovala mezi 8 a 9 litry. Vzácná to podobnost s údajem výrobce 8,1 l/100 km.

Hybrid by měl jezdit za 5,5 litru. Mimo laboratoř mu to moc nejde, nám bral mezi sedmi a osmi litry, což je ve srovnání s 200t zanedbatelný rozdíl. Svezli jsme se ale lépe a kultivovaněji.

Hybrid se samozřejmě umí nejlépe prezentovat ve městě a při pomalých manévrech, kdy zůstává spalovací motor často vypnutý, SUV se posunuje elektricky a průměrná spotřeba pak snadno klesá.

Již v prodeji

Podobně jako u všech prémiových značek funguje i v případě lexusu loajalita zákazníků, pár desítek majitelů dosluhující generace už tedy podepsalo objednávku, aniž by se v nástupci svezli. Svá auta dostanou na přelomu roku a můžeme je ujistit, že se mají na co těšit. Pokrok poznají během prvních kilometrů.

Co se týče přetahování klientů od volantu německých, britských a švédských vozů, situace se příliš nemění. Zbraněmi Lexusu RX zůstává avantgardní design, punc exotiky, cestovní komfort a sofistikovaná hybridní technika. Jestli ale dokáže zlomit víru mnoha řidičů v sametově vrnící naftový šestiválec, o tom stále nejsme přesvědčeni.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista

Kartáček na zuby vám musí stačit. Tak zjevně vypadá…

Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO

Pokud strany s výjimkou ANO dodrží to, co deklarovaly na…

IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy

Americká technologická společnost IBM zaznamenala v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Lexus RX: Luxusně a hybridně







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 



Lexus RX: Třetí řada sedadel přibude za dva roky Lexus RX: Třetí řada sedadel přibude za dva roky

Lexus plánuje ještě jednu verzi modelu RX. Bude…

Euro NCAP 2015: Lexus RX – Navzdory potížím za pět hvězd Euro NCAP 2015: Lexus RX – Navzdory potížím za pět hvězd

Lexus RX sice používá bezpečnostní pásy s omezovačem síly…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich čtvrtina čte denně

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich…

V Česku po pěti letech přibylo mladých čtenářů. Zjistila to Národní knihovna s agenturou Nielsen Admosphere svým…

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy vede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavřela Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nemohou vjet…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kráska pečuje o sparťany i dvacítku: Mladí kluci nejsou tak drzí, směje se

Kráska pečuje o sparťany i dvacítku: Mladí kluci…

Křehká, pohledná a pro hokejisty k nezaplacení. Fyzioterapeutka Barbora Krajsová se už od roku 2011 pohybuje…

 

Reflex.cz

Dominikánská republika: Ostrov, do kterého se Kolumbus zamiloval

Dominikánská republika: Ostrov, do kterého se…

„Toto je nejkrásnější země, jakou lidé kdy viděli.“ Přestože tento zápis slavného mořeplavce Kryštofa Kolumba…

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Myslím, že politika potřebuje ženy. Vidíme to na té naší slavné prezidentské volbě, kde není ani jedna — a podle…