reklama


25.1. 2016 Michal Fokt

Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid!

 

Leader hybridní techniky rozšiřuje nabídku o kompaktní SUV. V okolí Alicante jsme vyzkoušeli modernizovanou Toyotu RAV4.

Automobilky se doposud hybridizaci kompaktních SUV poněkud překvapivě vyhýbaly, čestnou výjimkou se stalo Mitsubishi Outlander, které přišlo s plug-in hybridní verzí, klasický hybrid pak koncem minulé dekády zkusil také Ford, ale velkou odezvu to nevyvolalo. Asi se čekalo na Toyotu, která v masově vyráběných hybridech udává tempo. Teď už snad boomu hybridních esúvéček nic nebrání – máme tu totiž RAV4 Hybrid.

Zakladatel třídy kompaktních SUV v hybridní verzi je hlavním imageovým tahounem faceliftu japonského crossoveru, jako ostatně u všech modelů, nabízejících se u Toyoty s touto technikou. Však je také cílem Japonců v Evropě prodávat dvě třetiny všech RAV4 s hybridem, v Česku by to měla být zhruba polovina. Pšššt, nikomu to neříkejte, ale zadařit by se to mělo zejména tím „správným způsobem“ navolenými kombinacemi pohonů a převodovek (diesel je jen dvoukolka s manuálem, benzin jen čtyřkolka s CVT nebo manuálem), které vás k verzi Hybrid tak nějak přirozeně navedou, ale je třeba říci, že také auto samotné má své nezpochybnitelné kvality.

Předně musím říci, že „čumák“ ve stylu Aurisu autu velmi sluší, přidal vozu na dramatičnosti, stejně tak potěší módní „trubice“ v zadních lampách. Nový „look“ prostě RAVce pomohl. Stejně tak potěší řada drobných vylepšení interiéru. V naší testované topverzi nechyběl kožený a semišový dekor palubní desky nebo ambientní podsvícení, došlo k omezení počtu odstínů použitých materiálů, které jsou zčásti měkčené, zčásti tvrdé, na pohled jsou však téměř k nerozeznání.

Prosím o minutu ticha – Toyota RAV4 přišla o klasické japonské „digitálky“ ve štěrbině palubní desky. Nedivím se, že k tomu došlo – snad co test libovolného auta z Nipponu, to rýpnutí na jejich adresu. Já si tohoto japonského retra cenil, zdá se však, že se postupně stane minulostí. Ale co, důležitější je, že má RAV4 komfortní sedadla s příjemným bočním vedením. Méně už potěší nevelký rozsah seřízení volantu i jeho autobusový sklon – v tomto ohledu nic nového. Volant je ovšem malinký a s tlustým věncem, kdejaký hot-hatch by oblíznul všech deset. Navíc palubní deska řidiče obklopuje jako ve sporťáku. V SUV by sice možná byla vhodnější spíše vzdušnost a optická lehkost, ale to je asi spíše otázka osobních preferencí.

Startování probíhá přesně tak, jak jsme u full-hybridů zvyklí – pouze se rozsvítí přístroje v kapličce a auto se po uvolnění brzdového pedálu bezhlučně rozjede a v tomto módu po nějakou dobu zůstane, dokud intenzivněji nesešlápnete plynový pedál. A právě po tomto úkonu se dostaví to vůbec největší překvapení celého vozu – Toyota RAV4 Hybrid totiž opravdu JEDE! Zatímco všechny současné v Evropě nabízené hybridy poskytují řekněme pouze uspokojivou jízdní dynamiku, snad s výjimkou Yarisu, který umí být příjemně svižný, kompaktní SUV bych hodnotil jako velmi dobré.

Využívá totiž techniku sedanu Camry Hybrid, jehož jádrem je čtyřválec 2,5 litru se 112 kW a 206 N.m – už tohle nejsou špatné hodnoty, k nim však přibyla ještě síla elektromotoru v podobě 105 kW a 270 N.m. Společně to pak dotáhnou na 145 kW. Maximum točivého momentu sice činí jen 206 N.m v rozmezí 4400-4800 spalovacího motoru, tyto hodnoty nemá od nuly pracující elektromotor šanci vylepšit, nicméně jeho sílu pocítíte při pružném zrychlení.

O schopnostech RAV4 něco prozradí už hodnota zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,3 s. Zajímavé ovšem je, že je úplně jedno, zda se jedná o dvoukolku s benziňákem a elektromotorem nebo čtyřkolku s dalším elektromotorem pro zadní nápravu. Bez ohledu na výkon elektromotorů je limitujícím faktorem výstup NiMH akumulátorů, který je pro obě verze stejný. Přestože je dvoukolka o 65 kg lehčí, zrychlení i maximálka 180 km/h je pro obě varianty stejná. Tohle už každopádně vypadá na čísla, za které se hybrid nemusí stydět. Navíc lze zvolením sportovnějšího režimu elektroniky malinko zostřit reakce plynového pedálu i převodovky a současně mírně zvýšit otáčky motoru a tím i dynamiku.

RAV4 Hybrid má opravdu spoustu síly v nízkých otáčkách, což přijde vhod zejména ve městě, případně v příměstském provozu. Planetová převodovka e-CVT využívá sílu elektromotoru a nechává spalovací motor pracovat v nízkých otáčkách, takže jediné, co je v kabině trochu slyšet, je valivý hluk od kol.

Při předjíždění je tu ovšem stále ten klasický projev bezestupňových převodovek, kdy vytí vytáčeného motoru subjektivně úplně nekoresponduje se zrychlením a navíc je třeba mít na paměti, že čtyřkolka, za jejímž volantem jsem strávil nejvíce času (měla by tvořit většinu podejů), váží 1,7 tuny, ve vyšších specifikacích pak až 1,8 tuny.

Značná hmotnost auta s sebou ale nese jednu příjemnou vlastnost – je při jízdě opravdu cítit a to v tom dobrém slova smyslu. Auto působí robustně a stabilně, jako byste řídili BMW X5, navíc díky dobrému rozložení hmotnosti není nedotáčivé, ale spíše příjemně neutrální. Jinými slovy není dobré to přehnat s nájezdovou rychlostí, ale v zatáčce následně vůz velmi dobře drží zvolenou stopu a má spoustu přilnavosti, za určitých podmínek lze i poznat, jak zadní elektromotor vozu na výjezdech pomáhá. Svezení s kompaktním hybridním SUV je tedy překvapivě příjemné.

U RAV4 nelze přehlédnout snahu Toyoty o sportovní naladění – o obklopující palubní desce a sedadlech už byla řeč, stejně jako o malém volantu. Ten má navíc příjemně strmý převod s 2,8, respektive 2,7 otáčkami u specifikace s 18“ koly. Malé náklony v zatáčkách a jisté chování je součástí tohoto balíčku. Stejně jako naladění pérování…

Toyotě se úplně nepodařilo najít optimální „sportovní“ naladění šasi, tedy minimálně v kombinaci s 18“ koly. Auto sice jezdí jistě a bez náklonů, ale přejezdy nerovností doprovází výrazné rázy a obávám se, že vůz i posádka budou na našich tankodromech trpět. Vyzkoušeli jsme i úsek nezpevněné kamenité cesty, což byl z pohledu jízdního (ne)komfortu skutečný „zážitek“. Tamtéž se však také ukázalo, že ani skromná světlost 177 mm není na překážku jízdě mimo asfaltové silnice.

Krátce jsem vyzkoušel i „RAV2“ – ravka s pohonem předních kol subjektivně působí o něco svižnějším dojmem, ale zejména je v zatáčkách výrazněji nedotáčivá, zdá se, že pohon zadní nápravy pomáhá autu více, než by se dalo předpokládat. Svůj vliv ale může mít i téměř 70 kg navíc, umístěných mezi zadními koly u verze AWD.

Ale zpět k hybridnímu systému. Určitě vás bude zajímat spotřeba. Ne že by svižná jízda zejména okreskami španělských hor, zkombinovaná se 130km tempem na dálnicích byla nějakým měřítkem, ale palubní počítač RAV4 Hybrid ukázal po testovací jízdě 7,8 l benzinu na 100 km. Kolegové sice zaznamenali hodnoty vyšší, lze však odhadovat, že spotřeba pod 7,5 litru v našich podmínkách nebude nereálná.

Toyota RAV4 Hybrid určitě představuje další úspěšnou implementaci hybridního systému. Jeho obrovským pozitivem je dobrá dynamika, převyšující schopnosti běžných atmosférických dvoulitrů a to při nižší spotřebě. Pro řidiče, programově odmítající turbodiesely, je tu konečně zajímavá alternativa. Japonské SUV dobře vypadá, má slušné jízdní vlastnosti, dobrá sedadla a volant, při běžné jízdě je tiché a působí robustním dojmem. Největším problémem v našich podmínkách asi bude kvalita jízdy, snad pomohou menší, 17palcová kola. Prodávat polovinu RAV4 v téhle verzi nejspíš nebude zase tak obtížné.

Toyota RAV4 Hybrid – stručné technické údaje
Motor Hybrid AWD Hybrid 2WD
Zdvihový objem [cm3] 2494 2494
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 112/5700 112/5700
Točivý moment [N.m/min] 206/4400-4800 206/4400-4800
Největší výkon (elektromotor) [kW] 105 105
Točivý moment (elektromotor) [N.m] 270 270
Největší výkon (elektromotor + 2.5) [kW] 145 145
Převodovka e-CVT e-CVT
Pohon AWD 2WD
Maximální rychlost [km/h] 180 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8.3 8.3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5.1 5.0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1690 1625

Spolupracujeme s TipCars.com
Andrej Babiš před druhým dnem sněmu: Ať si hnutí zvolí, koho chce Andrej Babiš před druhým dnem sněmu: Ať si hnutí zvolí, koho chce

V sobotu Andrej Babiš bez protivníka obhájil post…

V Německu najel řidič autem do lidí na chodníku, tři zranil. Policie ho dopadnula V Německu najel řidič autem do lidí na chodníku, tři zranil. Policie ho dopadnula

Řidič osobního auta odpoledne v německém Heidelbergu…

Národní galerie zavřela všechny budovy. Nedorazila ochranka Národní galerie zavřela všechny budovy. Nedorazila ochranka

Národní galerie v Praze musela nečekaně zavřít všechny…

Tygr v masně a žádné falešné housle. Co se stalo první den na sněmu ANO Tygr v masně a žádné falešné housle. Co se stalo první den na sněmu ANO

Před Centrem pohybové medicíny na pražském Chodově to…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat! Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat!

Kia představila čtvrtou generaci modelu Rio už minulý rok…

 




Modernizovaná Toyota RAV4 přijíždí na český trh, Hybrid stojí od 739.900 Kč Modernizovaná Toyota RAV4 přijíždí na český trh, Hybrid stojí od 739.900 Kč

Vedle hybridní verze je faceliftovanou RAV4 možné pořídit…

Toyota RAV4 Hybrid: Bude jezdit pod 5 litrů (?) Toyota RAV4 Hybrid: Bude jezdit pod 5 litrů (?)

Toyota světu ukázala hybridní verzi svého kompaktního…

 



 
Ceny aut v Česku letos vzrostou. O kolik to bude?

Ceny aut v Česku letos vzrostou. O kolik to bude?

Dnes 18:35

Ceny nových aut na českém trhu půjdou v letošním roce mírně nahoru. Důvodem je zvyšování cen surovin, ekonomický růst i příchod nových modelů.




Blesk.cz

Řidič najel v Německu do skupiny lidí: Jeden člověk zemřel, pachatele zastavila střelba

Řidič najel v Německu do skupiny lidí: Jeden člověk…

Jednoho člověka zabil a další dva zranil řidič, který v Heidelbergu najel do skupiny osob. Muž ozbrojený nožem…

Sněm ANO: „Urputné h*vado“ Babiš je opět předsedou. Co na to Sobotka a Kalousek?

Sněm ANO: „Urputné h*vado“ Babiš je opět předsedou.…

Znovuzvolení Andreje Babiše předsedou ANO bylo vrcholem sobotního dne jednání sněmu hnutí. Babiš tu už v úvodním…

 

iSport.cz

Pivarníka štve ztráta ve Zlíně: Pět hráčů nepodalo ani průměrný výkon

Pivarníka štve ztráta ve Zlíně: Pět hráčů nepodalo…

Nejde to zrovna hladce. Po upachtěné výhře nad poslední Příbramí (1:0) přišlo zaváhání ve Zlíně (0:0). A hlavně…

Ranieri: Můj sen v Leicesteru zemřel. Má, co si zasloužil, šokuje brankář

Ranieri: Můj sen v Leicesteru zemřel. Má, co si…

Fotbalový svět zůstal v šoku, když mistrovský Leicester bez milosti vyhodil trenéra Claudia Ranieriho. K hořkému…

 

Reflex.cz

Evropa má vážný problém: Opouští ji stále víc bohatých lidí, největší exodus postihl Francii

Evropa má vážný problém: Opouští ji stále víc…

Evropa je tak zahleděná do sebe, že si ani nevšímá negativního trendu posledních let – opouštějí ji bohatí lidé.…

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Včera prošla sněmovnou otcovská dovolená - týden volna pro tatínky po narození jejich dítěte. Opatření je to…

 
 
reklama