Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy: Renault Mégane GrandCoupé – Jezdí lépe než hatch?

David Bureš
Diskuze (113)
Do modelové řady mégane se vrací i tříprostorová verze, která nahrazuje dřívější fluence. V Polsku jsme zjišťovali, zda jezdí lépe než hatchback.

Renault v letošním roce pokračuje v mezigenerační obměně své modelové řady. Tou zřejmě nejdůležitější novinkou je nová generace mégane. Po pětidveřovém hatchbacku, představeném poprvé již loni, následovalo kombi a nyní i sedan. Ten nahrazuje u nás nadmíru populární fluence, a tak jsme byli zvědavi, jak jezdí.

Česká republika je přitom jedna z mála šťastlivců, kteří se tříprostorového méganu dočkali. Evropský trh není zaslíben sedanům, a tak Renault tuto verzi uvedl jen v omezeném počtu zemí. Většina z nich leží ve střední a východní Evropě, mégane sedan se ale bude prodávat také třeba v Irsku (ve Velké Británii ale ne), vybraných státech severní Afriky, na Středním východě nebo v Austrálii. Celkem se jedná jen asi o 30 zemí, kde bude vůz k dispozici. Na těchto trzích přitom bude chtít konkurovat takovým vozům, jako je Toyota Corolla, Hyundai Elantra (u nás se neprodává), Opel Astra sedan (k dispozici je stále minulá generace), ale také Škoda Octavia.

Užší nabídka napříč světem znamenala, že konstruktéři měli více prostoru vyvinout vůz přesně podle přání cílového publika. Z toho důvodu se sedan dočkal měkčího nastavení podvozku něž hatchback, aby si lépe poradil s rozbitými silnicemi východoevropských států, nebo třeba víčka nádrže odemykatelného zevnitř. To automobilka vysvětluje tím, že ve většině zemí, kde bude mégane sedan nabízen, jsou čerpací stanice s obsluhou. Toto řešení tak má celý proces doplňování paliva usnadnit.

O tříprostorovém Méganu zatím hovoříme jako o sedanu, na českém trhu a v okolních zemích se ale vůz bude prodávat s obchodním označením GrandCoupé. Automobilka to vysvětluje siluetou karoserie, jež se svým tvarem inspirovala právě u kupé. Zda kupé v karoserii vidíte, nebudu vám to vymlouvat, pravdou ale je, že toto označení je zkrátka cool, vždyť připomíná modely BMW. A navíc je vlastně odkazem na kombi, u nás nabízené s přídomkem Grandtour.

Elegán, ale co ten kufr?

Jestli má ale zvolené jméno odkazovat i na to, že mégane sedan dobře vypadá, nemám nic proti tomu. Kompaktní sedany jsou někdy podivní jezevčíci, mégane ale dostalo elegantní karoserii, kterou nehyzdí nějaký ohavný hrb na zádi. Je to ostatně tím, že sedan byl vyvíjen po boku ostatních karosářských variant, už od začátku tak s ním designéři počítali. „Třetí prostor“ kufru je díky tomu do celku elegantně zakomponován, navíc ho opticky rozbíjí mohutná koncová světla protažená do víka kufru.

Jedinou výtkou je tak vlastně fakt, že je Mégane GrandCoupé až příliš podobný většímu talismanu. Na přídi i zádi oba vozy používají stejné designérské motivy – přední světlomety s „bumerangy“ denního svícení a horizontálně orientované koncové svítilny. Poznávacím znamením jsou tak vedle odlišných rozměrů nárazníky, hlavně prolisy vzadu vedou k přece jen dynamičtějšímu vzezření méganu.

Společný vývoj dokazují i rozměry. Rozvor činí 2.711 mm, stejně jako u kombíku a o 42 mm více než u hatchbacku. Z trojice nabízených variant je pak sedan vůbec nejdelší, na délku měří 4.632 mm, o šest milimetrů více než kombi a o výrazných 273 mm více než hatchback. Nárůst rozměrů je daný hlavně nataženou zádí, až po B sloupky jsou vlastně všechny tři varianty stejné. Zadní převis se u sedanu natáhl až na 1.002 mm, zatímco u hatche činí jen 771 mm a u kombíku 995 mm.

Vedle reprezentativnější karoserie to znamená hlavně velký zavazadelník. Jeho udávaný objem činí 550 litrů, což je nejvíce z celé modelové řady mégane – hatch nabízí 384 litrů a kombi 521 litrů. Daní za styl je samozřejmě omezený vstupní otvor, na poměry sedanů je ale slušný, v případě méganu je dokonce srovnatelný s kombi. Zavazadelník každopádně objemem potěší, pod podlahu se vejde i rezervní kolo, to chybějícími háčky na tašky nebo schodem vzniklým po sklopení zadních sedadel už méně.

Ke kufru se pak vztahuje i jeho bezdotykové otevírání, které bude dostupné u vyšších stupňů výbavy. Systém je dobře známý z větších aut – zavazadelník se otevře „kopnutím“ pod nárazníkem – u kompaktních sedanů je to ale unikátní záležitost. Na jeho fungování je ale nutné si zvyknout. Na „kopnutí“ sice reaguje dobře, jenže zavazadelník se tímto způsobem otevře jen v případě, že máte klíček (pardon, kartu) v kapse a všechny ostatní dveře jsou zavřené.

V tuto chvíli navíc u aut vybavených tímto systémem chybí otevírání kufru tlačítkem na jeho víku. Představitelé Renaultu sice tvrdí, že vlastně není potřeba – kufr lze u těchto vozů otevřít „kopnutím,“ tlačítkem v interiéru nebo dálkově tlačítkem na kartě od vozu – jedním dechem ale dodávají, že od nového modelového roku jím mégane bude vybaven napříč verzemi. Ty základní, postrádající bezdotykové otevírání kufru, tlačítkem totiž vybaveny jsou... Zvláštní, že?

Nástup dovnitř nijak zvlášť nepřekvapí, pocit je dobře známý z hatchbacku, který jsme vyzkoušeli již mnohokrát. I v sedanu se nám tak líbí ideální pozice za volantem, sedí se velice nízko a řidič snadno najde ideální polohu. Také palubní deska s příplatkovým 8,7" dotykovým displejem multimediálního systému je dobře známá z hatchbacku, jen jednotlivé materiály působí o chlup laciněji než u petidvířka. Zvolená kůže na volantu je třeba v cliu jemnější, stejně tak některé laciné plasty nenadchnou, na vrchu palubní desky jsou ale každopádně měkčené.

Důvod tohoto hledejme v místě výroby. Zatímco hatchback a kombík se vyrábějí ve Španělsku, v Palencii, sedan vzniká v Turecku, v Burse, po boku menšího clia. Přestože turecký automobilový průmysl se v posledních letech výrazně zlepšil a i Renault přiznává, že dodavatele pečlivě vybíral, Turecko stále platí za levné výrobní místo, což je zkrátka v některých ohledech pořád znát.

S ostatními karosářskými verzemi si však sedan nezadá výbavou. Přestože je místo výroby jiné, nabízená příplatková výbava je totožná jako u kombíku a hatchbacku. To znamená sedadlo řidiče s masážní funkcí, diodové světlomety, barevný head-up displej nebo bohatou záplavu bezpečnostních asistentů, zahrnující hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat nebo upozornění na opuštění jízdního pruhu. Zatímco hlídač mrtvého úhlu fungoval naprosto spolehlivě, adaptivní tempomat u pomalu jedoucích aut vpředu mnohdy zaváhal a znenadání začal panicky brzdit, jakoby si vozidla nevšiml.

Jestliže místo vpředu nemá smysl blíže popisovat, protože ho známe již z hatche, zadní sedadla nás velice zajímala. Hatchback totiž v tomto ohledu ztrácí, je uvnitř zkrátka maličký. To sedan je tam citelně lépe, žádná hitparáda to ale stále není. Se svými 182 centimetry jsem měl nad hlavou tak dva centimetry, před koleny zhruba také tak. Výsledek je tedy ucházející, dospělí to tady zvládnou výrazně lépe než v hatchbacku, stále se ale budou cítit stísněně.

Od konce října s pěti motory

Na český trh bude Mégane GrandCoupé uveden na konci října, kdy do prodeje vstoupí dva benzinové motory a tři turbodiesely. Širší nabídka vznětových motorů může v „post-dieselgatovské“ éře překvapit, Renault ale tvrdí, že zájem o tyto jednotky stále je (byť lehce klesá). Tím hlavním důvodem je ale fakt, že mégane sedan byl vyvíjen ještě v době před emisním skandálem, kdy se o blížícím se konci nafty tolik nemluvilo.

Základem je atmosféra 1.6 SCe (84 kW), nad níž stojí dvanáctistovka TCe (96 kW). Zatímco první bude na českém trhu výhradně spárována s pětistupňovým manuálem, TCe je kombinováno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Kombinace SCe s bezstupňovou převodovkou Xtronic, o níž se mluví v oficiálních materiálech, u nás dostupná nebude. Je totiž určena pro trhy, kde je o takovou kombinaci zájem. A jestliže se podivujete nad použitím bezstupňové převodovky od Nissanu, vězte, že i sama jednotka pochází z díly aliančního partnera, který ji užívá třeba v dodávce NV200.

Turbodiesely zastupují dobře známé jednotky 1.5 dCi (ve verzích s 66 kW a 81 kW), které doplňuje 1.6 dCi s 96 kW. Všechny spolupracují se šestistupňovým manuálem, přičemž k silnější patnáctistovce je za příplatek i šestistupňové EDC. Jestliže pak čekáte na nějaký výkonnější motor, rozhodně se o něj hlaste. Jestliže totiž bude mezi zákazníky dostatečný zájem, přijde GranCoupé i jako Mégane GT. S ryze ostrým sedanem ale nepočítejte, Mégane RS zůstane výhradně hatchbackem.

Renault Mégane GranCoupé – technická data motorů pro český trh
Motor 1.6 SCe 1.2 TCe 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi
Zdvihový objem [cm3] 1598 1198 1461 1461 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/2 4/4
Největší výkon [kW/min] 84/5500 96/5000 66/4000 81/4000 96/4000
Točivý moment [N.m/min] 156/4000 205/2000 220/1750 260 (250)/1750 320/1750
Převodovka 5M 7DS 6M 6M (6DS) 6M
Max. rychlost [km/h] 190 200 176 190 (190) 201
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,8 10,9 13,7 11,6 (12,5) 10,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 5,4 3,4 3,4 (3,5) 3,6
Pohotovostní hm. [kg] 1247 1315 1320 1320 (1320) 1401

Jak jezdí?

Na jízdní prezentaci v okolí polské Varšavy jsme vyzkoušeli dva silnější turbodiesely. K pohodovému charakteru auta se více hodí silnější z patnáctistovek, která nabízí výkon 81 kW a v případě manuální převodovky točivý moment 260 N.m. (250 N.m u dvouspojky). Dobře známý přímovstřikový motor nemá smysl blíže představovat. Výkonově autu plně stačí a stále mu umožní slušně zrychlit, když je potřeba. Turbodíře se však nevyhnul, byť u šestnáctistovky je zřetelnější. Nejlépe se cítí ve středních otáčkách, v pásmu od 2000 do 4000 otáček. Zároveň je slušně odhlučněn, a tak do kabiny neproniká dieselové kadlání.

Zájemci o svižnější svezení by ale samozřejmě měli sáhnout po vznětové šestnáctistovce s 96 kW a 320 N.m. S ním je jízda suverénnější a s větší výkonovou rezervou. Je ale nutné se smířit s výraznější turbodírou, která je až nepříjemná. Točivý moment sice vrcholí už v 1750 otáček, od motoru se ale čiperného zátahu dočkáte až nad hranicí 2000 otáček.

Výhodou šestnáctistovky je však fakt, že nabízí tu samou spotřebu jako testovaná patnáctistovka. Během klidné jízdy se s oběma jednotkami dá hravě dostat pod pět litrů, což je v obou případech skvělá hodnota. Zvlášť když uvedeme v potaz, že nezajetá novinářská auta měla na svém kontě nějakých 1.500 kilometrů.

Jestliže zkoušené motory hodnotíme kladně, to samé se nedá říci o převodovkách. Šestistupňový manuál nás ani v jednom případě nenadchl. Řazení není zrovna přesné, navíc je poněkud tužšího ražení. To nám vadilo hlavně u šestnáctistovky, v jejím případě se ale patrně jednalo o vadu testovaného kousku. Kolegům přišel v jiných vozech naprosto totožný jako u patnáctistovky, tedý mdlý a bez radosti z řazení.

Jízdní charakter sedanu je pak odlišný než u hatchbacku. Jestliže hatch je díky tužšímu naladění velice agilní, sedan vsadil spíše na plavnější a komfortní charakter, přesně s ohledem na východoevropské silnice. Ve výsledku tak tříprostorová verze bude na našich rozbitých cestách zřejmě fungovat lépe. U našich severních sousedů auto totiž dokázalo, že si umí náramně poradit s jednotlivými nerovnostmi. Ty plavně překoná bez hlučných ran, je přitom jedno, zda se jedná o sedmnáctipalcová nebo o palec větší kola.

Zároveň se karoserie na jednotlivých nerovnostech nehoupe. K rozhoupání dojde až na sérii nerovností nebo při ostřejším průjezdu obloukem, při kterém se nejeví tak jistě jako hatch. U komfortního rodinného auta nám ale takový charakter nevadí. Ba co víc, díky tomu se dá lépe smířit s nijakým řízením, které od kol přivádí jen minimum informací. U agilního hatche je totiž chybějící zpětná vazba na škodu.

Mégane GranCoupé navíc zůstává pohodářem i dlouhých cestách díky slušnému odhlučnění. Zatímco aerodynamický svist je v normě i nad českými limity (v Polsku se na dálnici může jet až 140 km/h), o povrchu pod koly posádka přece jen ví. V tomto ohledu by stálo zato to doladit, zvlášť když u hatchbacku nám odhlučnění podvozku přišlo v pořádku.

Závěr

Nový Renault Mégane GrandCoupé nás na mezinárodní jízdní prezentaci potěšil. Líbil se nám velice komfortní podvozek, který s přehledem filtroval i hojné nerovnosti polských silnic, nebo úsporné naftové motory. Prostor na zadních sedadlech se pak ve srovnání s hatchbackem sice zvětšil, místa je tu ale spíš akorát než přebytek. Na definitivní verdikt si ale každopádně ještě počkáme. Renault zatím nezveřejnil české ceny auta, které v tomto segmentu hrají velkou roli a mají tak na celkový výsledek velký podíl. Jestli budou stejné jako u hatchbacku, byla by to lákavá nabídka, pokud by se ale za něj výrazněji připlácelo, už by záleželo, jak hodně by to bylo. Každopádně se po první jízdě zdá, že mnohým zákazníkům bude sedan sedět více než hatchback.

David Bureš
Diskuze (113)
18. 8. 2018 21:28
???
redaktor prosím chodte na vysetrenie k lekarovi.. najlepsie na psychiatriu! lebo tolko kritiky som este nevidel... pozrite si Vase testy "15 korunových" predrazených Rapidov a pochopíte preco psychiatrovi.. je to az smiesne.. opustam Vasu stranku.. vtipov a kydov..
Avatar - Blue Sun
16. 10. 2016 11:23
Re: Taxikárov sen
Naštěstí nemusím být stádní Evropan... ani má práce, ani mé ego to nevyžadují.
16. 10. 2016 10:16
Re: Zhuleny marketing?
V případě Renaultu za ten název může asi nějaký Polák od dovozce Renaultu. Ten název je jen v zemích, které patří pod Polsko. Jinde je název Mégane Sedan.
Avatar - Emel
15. 10. 2016 10:21
Re: Elegantní, ale...
Británie je hodně pokroucená, úplně do toho trhu nevidím, ale co vím tak se tam i Fiesty kupují v naftě...
Avatar - Emel
15. 10. 2016 10:17
Re: Kde konkrétně jsou ty "laciné plasty" ?
To by bylo logické :-)