Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Stanislav Kolman
Diskuze (15)
Modely Kodiaq a Tiguan Allspace se dočkaly třetího koncernového sourozence. Jaké je SUV Seatu pro sedm jsme zjišťovali na silničkách v okolí Barcelony.

Poslední měsíce jsou pro automobilku Seat mimořádně úspěšné. Španělé hlásí jeden prodejní rekord za druhým a nyní jako třešničku na dortu představují svou novou vlajkovou loď. Je to sedmimístné SUV Tarraco, koncernový sourozenec Škody Kodiaq a VW Tiguan Allspace. V portfoliu sportovně-užitkových vozů značky najdeme tohle auto nad kompaktní Atecou a městským crossoverem Aronou.

Asi nemusíme připomínat, že Seat nechal výběr jména svého největšího SUV na fanoušcích. To nakonec způsobilo, že se automobilka ve srovnání s ostatními značkami koncernu odchýlila od stejného písmenka na začátku, případně konci názvu. Lidem se totiž nejvíce líbil název Tarraco inspirovaný španělským městem Tarragona, kde se ostatně odehrála i statická premiéra nejnovějšího produktu Seatu, na které jsme nechyběli.

Video se připravuje ...

Od odhalení vozu uběhlo téměř čtvrt roku a se Seatem Tarraco jsme se setkali znovu. Tentokrát v rámci mezinárodních jízd, které se odehrály v okolí španělské Barcelony. Využili jsme toho, že byla flotila testovacích aut mimořádně pestrá a vyzkoušeli hned tři různé motorizace včetně základní patnáctistovky TSI s výkonem 110 kW a manuální převodovkou a vrcholového vznětového dvoulitru o síle 140 kW, samočinným DSG a pohonem všech kol.

Mládí vpřed

Seat se dlouhodobě chlubí tím, že má nejmladší zákazníky v celé Evropě. Dokonce o deset let mladší, než je celkový průměr na daném trhu. Těžko říct, nakolik lze Tarraco vzhledem k jeho proporcím a možnostem označovat jako „auto pro mladé“, minimálně mezi svými sourozenci by však klidně mohlo cílit na tu mladší část publika, která se poohlíží po rodinném autě takového typu. Jedním dechem je však třeba dodat, že příjezd Tarraca má především jiný důvod: stále větší zájem o kategorii středně velkých SUV, kde mají Evropané do roku 2025 pořídit 2,8 milionu aut ročně. Byla by škoda, takové příležitosti nevyužít, že?

A mládí vpřed kráčí i vzhledová filosofie se sportovním vzezřením. Vpředu Tarraco poznáte díky šestiúhelníkové masce a zamračeným světlometům, vzadu jsou zase poznávacím znamením svítilny propojené vodorovnou linkou. Na první pohled se může zdát, že světla s proužkem skutečně tvoří jeden celek, ale ve skutečnosti je prostřední pruh jen odrazkou. To se ale časem změní. S modelovým rokem 2019 už Tarraco skutečně dostane zadní svítilny sdružené.

Cíl designérů nebyl vůbec snadný. Chtěli, aby se Tarraco od ostatních SUV Seatu odlišilo, ale zároveň mělo být jasně rozpoznatelné, od které značky pochází. Když se však na vůz podíváte z boku, příbuznost především s Tiguanem Allspace spatříte okamžitě.

Možnostem zavazadelníku a prostornosti na třetí lavici jsme se hodně věnovali už při statických dojmech. Dovolím si tedy jen letmo připomenout, že v pětimístné konfiguraci pojme Tarraco 760 litrů, s další složenou lavicí vzadu je to o 60 litrů méně. V obou případech se bavíme o vyšších hodnotách než u Škody Kodiaq, která „umí“ 720, respektive 630 litrů. Součástí zavazadelníku je i dvojitá podlaha, jež po sklopení druhé řady utvoří rovnější, byť ne zcela rovnou plochu.

To dobré zůstává

Pozitiva převládají i po prvním usednutí do vozu. Tady žádnou extravaganci nečekejme, příbuznost k ostatním modelům a koncernové jednoduchosti je patrná na první pohled. Zároveň se ale bavíme o ergonomickém pracovišti řidiče s prvky, které jsou rozmístěné logicky, takže se s kabinou nemusíte dlouze seznamovat. Stačí nastavit sedačku, volant a vyrazit na cestu.

Poprvé Seat nasadil „plovoucí“ obrazovku multimediálního systému. Displej o osmi palcích však není ryze dotykový, stále mu zůstávají otočné ovladače pro ovládání hlasitosti či přiblížení navigace, což jednoznačně chválíme. Navíc je třeba ve srovnání s malou Aronou, která má displej až pod výdechy topení, mnohem více na očích a tudíž tolik nerozptyluje pozornost. Se systémem se sžijete rychle, je intuitivní a na pokyny prsty i tlačítky reaguje svižně.

Oddělený zůstává i panel pro nastavování teploty, což se nám také líbí. Výtku máme snad jen k ovládání asistenta pro hlídání jízdních pruhů. Pokud jej chcete vypnout, musíte se k nastavení prokousat v menu digitálních budíků. To bychom ještě překousli, kdyby asistent zůstal vypnutý trvale, on se však při každém novém nastartování tlačítkem opět zapne. Když jsme u toho, digitální budíky mají úhlopříčku 10,25“ a umí vícero různých zobrazení včetně navigace mezi budíky i na displeji multimédií.

Celkově interiér potěší na dotek příjemnými materiály, palubovka i výplně dveří jsou měkčené, takže kabina působí hodnotně. Šperkují ji i detaily v podobě dřevěného dekoru. Seat se rozhodl vzdát stále tolik oblíbené fráze „již od“ a na našich trzích vůbec nenabídne základní výbavu. Tarraco tak startuje již slušně vybavenou verzí Style a pokračuje vyšším provedením Xcellence. A postupem času se dočkáme i sportovně orientovaného FR.

Kromě prostorné kabiny musím pochválit především sedačky. Nemají sice tak výrazné boční vedení, ale jsou opravdu pohodlné a mají dostatečně dlouhé sedáky. Druhá lavice je navíc posuvná, takže když zrovna nepotřebujete využít plný potenciál zavazadelníku, můžete si dopřát více prostoru pro nohy ve druhé lavici. Ani když jsem ji posunul co nejvíce dopředu jsem si s výškou 176 cm nepřipadal vzadu nikterak utiskován. Dostatečná rezerva mi zůstávala nad hlavou i před koleny.

Seat Tarraco – srovnání rozměrů s dalšími koncernovými SUV
Model Seat Tarraco Škoda Kodiaq VW Tiguan Allspace
Délka (mm) 4735 4697 4701
Šířka (mm) 1839 1882 1839
Výška (mm) 1658 1655 1674
Rozvor (mm) 2790 2791 2790
Objem zavazadelníku 5M/7M (l) 760/700 720/630 760/700

Jak funguje základ?

Seat pro nás připravil pestrý výběr pohonných jednotek. Začali jsme absolutním základem, tedy zážehovou patnáctistovkou TSI s výkonem 110 kW při 5000 otáčkách a 250 newtonmetry točivého momentu v pásmu od 1500 do 3500 otáček. Takový motor seženete výhradně coby předokolku se šestistupňovou manuální převodovkou.

Jedna-pětka s přímým vstřikováním bude ideálním společníkem hlavně do města. Motor je v nízkých otáčkách příkladně kultivovaný a na palubě vás neruší, což je jistě i výsledek slušné izolace. Nejezdili jsme však jen ve městě, vyrazili jsme i na dálnici či do táhlých kopců v okolí Barcelony, kde už jsme pohonnou jednotku potrápili více. Ve stoupáních rychle pochopíte, že potenciál motoru není nekonečný. Z nízkých otáček se zvedá hodně pozvolna a ke svižnějšímu tempu jej musíte tak trochu přemlouvat, což vyžaduje i častější práci s řadicí pákou.

To vám na druhou stranu nemusí být nijak na obtíž. Šestistupňový manuál se vyznačuje krátkými drahami a přesnou kulisou, jednotlivé kvalty zapadají přesně, i když se rozhodnete rozdovádět a sázíte jednu rychlost za druhou.

Pokud jde o podvozek, vpředu najdeme modifikovaný MacPherson, vzadu víceprvkovou nápravu. Všechny námi zkoušené exempláře měly adaptivní tlumiče. Osobně ale musím říct, že na hladkých katalánských silničkách jsme pozorovali jen minimální změny v chování vozu. Celkově lze Tarraco pochválit za příjemně tuhý podvozek, který v zatáčkách působí opravdu jistě. Svižnější tempo jsme nasadili v několika serpentinách a ani jednou se nestalo, že by se tento sedmimístný kousek zachoval nějak nepředvídatelně. Patnáctistovka obouvala osmnáctipalcová kola, další dva zbylé exempláře dvacítky. Ani tady nám nepřišlo, že by většími koly komfort jakkoliv utrpěl. Znovu je ale potřeba připomenout, že jsme jezdili na opravdu hezkých cestách, takže finální hodnocení necháme raději až na tradiční týdenní test na českých okreskách.

Dvakrát dvoulitr

Pro další jízdy jsme sáhli po objemnějších motorech. V obou případech se jednalo o dvoulitr vyladěný na výkon 140 kW. Ten zážehový disponuje točivým momentem 320 N.m od 4200 do 6000 otáček a páruje se výhradně s pohonem všech kol 4Drive a samočinnou převodovkou DSG.

Dvoulitr už z Tarraca dělá auto schopné velmi slušného tempa. Jasně, pořád se bavíme o autě s hmotností lehce přes 1,8 tuny, u kterého by byla slova o sportovnější jízdě příliš silná, na druhou stranu už ale motor bude stačit i náročnějším zákazníkům. Opět musíme pochválit kultivovanost celého ústrojí, namísto samotného motoru či valivého hluku od kol vás bude nejvíc obtěžovat snad jen aerodynamický svist. To však jen při dálničních rychlostech, což je vzhledem ke karoserii omluvitelné.

Byť jsou všechny motory naladěny tak, aby vyhověly striktním emisním normám, na chování jednotky či převodovky jsem žádnou výraznou „přiškrcenost“ nepociťoval. Auto na sešlápnutí plynového pedálu reaguje okamžitě, převodovka nechá benzinový dvoulitr vytočit i do vyšších pater otáček a nevnucuje jednotlivé kvalty zbytečně brzy.

Ve finále přišla řada na dvoulitr vznětový. Ten disponuje točivým momentem 400 newtonmetrů mezi 1750 a 3250 otáčkami. Tarraco pořídíte i se slabší verzí s výkonem 110 kW, která může mít i pohon předních kol a manuální šestikvalt. Vrcholová verze však opět sází na čtyřkolku a samočinnou dvouspojkovou převodovkou. O dieselu už v kabině přeci jen víte o něco více, ve srovnání s ostatními jednotkami je o kousek hlučnější, avšak působí živě a také dokáže vlajkovou loď Seatu hbitě rozpohybovat. Ani s naftou nevykazoval automat prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu, takže se motor okamžitě pustil do akcelerace.

Logicky už tu chod nebyl naladěn na tak sportovní notu jako u benzinového dvoulitru, odměnou ale zase byla sympatická spotřeba. Zatímco s benzinem jsme se při opravdu svižné jízdě dostávali nad patnáct litrů a v klidu se dostali někam k jedenácti, apetit naftového Tarraca by se bez velkého úsilí dal stlačit k hranici osmi litrů.

Seat Tarraco – předběžné technické údaje nabízených motorů
Motor 1.5 TSI 2.0 TSI 4Drive 2.0 TDI 2.0 TDI 4Drive 2.0 TDI 4Drive
Pohon 4x2 4x4 4x2 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1498 1984 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000 140/1500-4100 110/3500-4000 110/3500-4000 140/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 250/1500-3500 320/4200-6000 340/1750-3000 340/1750-3000 400/1750-3250
Převodovka 6M 7DS 6M 7DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 201 211 202 198 210
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 8,0 9,8 9,8 8,0

Závěr

První zkušenost nás navnadila, protože Seat Tarraco v žádném ze stěžejních pilířů nezklamal. Je to zajímavě vypadající auto s jednoduchým, ale kvalitně zpracovaným interiérem, které je na silnicích jisté a pohodlné. Uvidíme, jestli to sedmimístnému SUV vydrží i do tradičního redakčního testu. Srovnání s Kodiaqem či Tiguanem Allspace (ke kterému má Tarraco podle Seatu blíže) by určitě bylo na místě. Počkat si musíme na začátek příštího roku, kdy do redakce dorazí první testovací kousek.

Stanislav Kolman
Diskuze (15)
Avatar - Beefcake
25. 12. 2018 11:49
Seat
Neviem cim to je, ale tieto Seat verzie toho isteho koncernoveho su mi vzdy najsympatickejsie. A este byvaju za najpriaznivejsiu cenu.
Nas byvaly prezident Ivan Seatovic by isto suhlasil 
Avatar - LeonST
22. 12. 2018 15:49
Re: hezke by to bylo
Ale jo, je to hodně o hmotnosti. Já měl předchůdce 1,5 TSI v Leonu ST 1,4 TSI ACT 110 kW a auto mělo kolem 1,3 t a součinitel odporu vzduchu tuším 2,6. Nebyl problém jezdit za 5 litrů a i při hodně svižné jízdě jsem nepřešl přes 7,5. Taky je to o stylu a plynulosti jízdy. Zrovna tenhle motor klade při brždění motorem minimální odpor a lze tak docela slušně spotřebu tlačit dolů.
13. 12. 2018 21:18
Kdepak jsou posměváčci?
Hmm, tak zatím se tady ještě neobjevil žádný místní "odborník", který by nám zde "zasvědceně" vysvětlil, jak je Seat úplně zbytečná značka, kterou měl VW už dávno zrušit nebo prodat! >:D >:D >:D Asi ho odradil úvod článku! >:-[]
13. 12. 2018 19:42
Re: hezke by to bylo
Kde máte dnes atmosférickou naftu? :-)
13. 12. 2018 19:41
Re: Objem kufra?
Výkon u dvoulitrového tsi od 1500 otáček je úžasný. :-) Opravte si to, otáčky výkonu a točivého momentu. ;-)