Kamaz a Rallye Dakar: Galerie ruských speciálů
Rallye Dakar přitahuje pozornost českých fanoušků motoristického sportu od roku 1985 díky pravidelné účasti vozidel značek Liaz a Tatra s českými i zahraničními posádkami a jejich úspěchům v jejich kategorii. V posledních dvou desetiletích ovšem startovnímu poli dakarských kamionů vládnou stroje ruské značky Kamaz.
Historie Dakaru se datuje do konce sedmdesátých let, první ročník se jel na přelomu let 1978 a 1979. Tato pouštní rallye byla myšlenkou závodníka Thierry Sabineho, který se během rallye Abidjan-Nice ztratil v poušti a usoudil, že toto prostředí je ideální pro závod. První ročník přilákal 182 vozidel, přičemž v následujících letech zájem dále rostl.
Nákladní vozidla s hmotností nad 3500 kg mají svou vlastní třídu již od druhého ročníku soutěže. V osmdesátých letech dominovaly závodu nákladní vozy značky Mercedes-Benz, i když nejvíce pozornosti přitahovala monstra DAF a od roku 1985 pak i exoticky působící zástupci východního bloku v podobě vozů značek Liaz a Tatra, kteří podávali výkony na světové úrovni.
Začátek devadesátých let patřil značce Perlini a jejím soubojům s vozy značky Tatra, jimž se v tomto desetiletí podařilo zvítězit celkem čtyřikrát. Od roku 2000 pak slavné dálkové soutěži vládnou nákladní automobily Kamaz, které ovšem vybojovaly první místo ve své kategorii poprvé již v roce 1996.
Počátky slavného týmu
Historie tovární stáje Kamaz-Master Team se podle oficiálních materiálů automobilky začala psát 17. července roku 1988. První ostré nasazení závodních vozidel značky Kamaz se pak odehrálo v září stejného roku na rallye Jelz v Polsku. Na start se zde postavila trojice šestikolových vozů Kamaz 4310 C s přeplňovanými vznětovými osmiválci o objemu 10,85 l a výkonu 224 kW (305 k). Málokdo očekával, že mladý a prakticky neznámý tým dosáhne výraznějšího výsledku, ale nakonec jeden z vozů vybojoval druhé místo.
Na začátku devadesátých let pak Kamaz-Master Team zaměřil svou pozornost na slavnou africkou soutěž a namísto využití upravených sériových vozidel byl zahájen vývoj závodních speciálů, vycházejících z jejich techniky. Podobně jako Tatra pak i Kamaz poměrně záhy opustil u svých závodních vozů koncepci 6x6 ve prospěch obratnějšího řešení 4x4.
Prvními pro závodní nasazení vyvinutými vozy jsou KAMAZ-49250 a KAMAZ-49251, jejichž základem byl podvozek vojenských tahačů „Mustang“. První model z této dvojice měl motor Kamaz, zatímco ten druhý byl vybaven pohonnou jednotkou Cummins.
Výraznějších úspěchů ovšem dosáhl až model Kamaz-49252 z let 1994 až 1996 s podvozkem 4x4 a přeplňovaným vznětovým osmiválcem o objemu 17,24 l a výkonu 552 kW (750 k). S tímto vozidel získal Kamaz-Master Team v roce 1995 vítězství v maratonu Paříž - Moskva – Peking a jen o pár měsíců později v lednu 2016 pak posádka Moskovkich, Kuzmin, Bagavedin vybojovala prvenství v rallye Granada – Dakar.
V roce 1997 sice Kamaz-Master Team své vítězství ve slavné africké soutěži nezopakoval, ale i přesto přitahoval pozornost médií a to především díky modelu Kamaz-49255. Tento 7040 mm dlouhý, 3010 mm vysoký a 2550 mm široký automobil s pohonem všech čtyř kol byl totiž osazen přeplňovaným vznětovým dvanáctiválcem o objemu 25,86 l a výkonu 772 kW (1050 k).
Bohužel tato hodnota spolu s točivým momentem 3724 N.m byla často až příliš vysoká pro šestnáctistupňovou převodovku ZF-Sachs, ale pokud Kamaz-49255 fungoval byl schopen i v terénu dosahovat rychlosti okolo 170 km/h, což je úctyhodný výkon na stroj, u nějž byla uváděna hmotnost 12 tun bez paliva.
Dobytí Afriky
Devadesátá léta využil Kamaz-Master Team v souvislosti s dakarskou rallye především k získávání zkušeností a zdokonalování své techniky. Na počátku jednadvacátého století se pak začala psát úspěšná kapitola vítězství této značky na africkém kontinentu, když v roce 2000 získal Vladimir Genadijevič Čagin se svou posádkou první ze svých sedmi vítězství v Rallye Dakar.
Pro sezónu 2001 byl v souvislosti s úpravou pravidel pro nákladní vozidla startující v Rallye Dakar připraven nový model Kamaz-49256 s osmiválcem o objemu 17,24 l a výkonu 610 kW (830 k), který se již v následujícím roce dočkal nástupce v podobě modelu Kamaz-4911 Extreme. Ten disponoval přeplňovaným vznětovým osmiválcem o objemu 17,24 l naladěným na 625 kW (850 k) a umožňujícím vozů o hmotnosti 10,3 tun akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 10,0 s, zatímco maximální rychlost byla 180 km/h.
V letech 2002, 2003, 2004, 2005 a 2006 se právě speciály Kamaz 4911 Extreme staly absolutními vládci dakarského maratonu a prakticky nedaly šanci zvítězit v této soutěži nákladním vozidlům jiných značek. Velkou hvězdou se pak díky tomuto vozu stal právě Vladimir Genadijevič Čagin, který s ním v Rallye Dakar na africké půdě nezvítězil pouze v roce 2005, kdy se vítězem stal týmový kolega Firdaus Kabirov.
Poslední africká Rallye Dakar se jela v roce 2007 a vítězem mezi kamiony se tehdy stal MAN TGA. Na konci stejného roku představil Kamaz-Master Team svůj nový závodní speciál Kamaz-4326. Ten disponoval stejným výkonem jako jeho předchůdce, ale jeho osmiválec měl objem 18,47 l.
Pokračování úspěchu v Jižní Americe
Rallye Dakar v roce 2008 byla z bezpečnostních důvodů zrušena den před startem a od roku následujícího je pořádána na jihoamerické půdě a Kamaz-Master Team zde opět dokazuje svou převahu. Tým s plnou tovární podporou nad ostatními konkurencí vyniká svým zázemím a v roce 2009 nasazuje model Kamaz-4326, který již prokázal své kvality například na Silk Way Rallye.
Firdaus Kabirov se stal vítězem prvního ročníku Rallye Dakar na jihoamerické půdě a v letech 2010 a 2011 na jeho úspěch navázal Vladimir Genadijevič Čagin, který rovněž sedlal Kamaz-4326 v jeho aktuálních evolucích. Úpravy se týkaly pohonné jednotky i podvozku a jejich cílem bylo samozřejmě dosažení co nejlepších jízdních výkonů při dosažení co nejvyšší spolehlivosti během maratonských soutěží.
V případě Rallye Dakar 2010 pak ještě stojí za zmínku skutečnost, že vozidla značky Kamaz zvítězila ve všech čtrnácti etapách soutěže v rámci své kategorie.
Vítězné tažení dakarskou soutěží ruským nákladním automobilům v roce 2012 překazil Gérard de Rooy se speciálem značky Iveco, ale již v roce následujícím stojí na vrcholu stupňů vítězů v Eduard Nikolajev, který se svou posádkou sedlal Kamaz-43269, jehož 16,16litrový přeplňovaný vznětový osmiválec disponoval výkonem 700 kW (950 k). V roce 2013 se ruské závodní speciály dočkaly mimo jiné výkonnějšího brzdového systém a elektroniky.
Rallye Dakar 2014 přinesla v kategorii nákladních automobilů jedno z nejtěsnějších vítězství v historii, když Andrej Karginov s vozem značky Kamaz zvítězil o tři minuty a 11 sekund před Gérardem De Rooyem. Ve vítězném tažení ruské značky na Rallye Dakar 2015 pokračoval Ayrat Mardějev, zatímco v loňské Rallye Dakar 2016 si úspěch z roku 2012 zopakoval Gérard de Rooy s vozem značky Iveco.
Rallye Dakar 2017 pak přinesla návrat speciálu Kamaz 4326 na první místo, kam jej dovedl Eduard Nikolajev.
Poslední dva ročníky slavné maratonské soutěže si v souvislosti se stájí Kamaz-Master Team zaslouží zmínku ohledně speciálu Kamaz-43509 s klasickou kapotou motoru a kabinou posunutou až za přední nápravu. Tento stroj sice prozatím na svůj úspěch čeká, ale naznačuje směr, jímž se chce v budoucnosti úspěšný tým vydat u svých strojů.
Kamaz-43509 vychází z osvědčeného podvozku typu 4326, zatímco k pohonu využívá řadový šestiválec Gyrtech o objemu 12,5 l, který vychází z motoru Caterpillar C13 a má disponovat výkonem až 720 kW (979 k).
Foto: kamazmaster.ru