Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kamaz a Rallye Dakar: Galerie ruských speciálů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (26)
Vozy značky Kamaz dominují Rallye Dakar od začátku jednadvacátého století, ale kořeny závodního týmu ruského výrobce nákladních automobilů sahají až do druhé poloviny osmdesátých let dvacátého století.

Rallye Dakar přitahuje pozornost českých fanoušků motoristického sportu od roku 1985 díky pravidelné účasti vozidel značek Liaz a Tatra s českými i zahraničními posádkami a jejich úspěchům v jejich kategorii. V posledních dvou desetiletích ovšem startovnímu poli dakarských kamionů vládnou stroje ruské značky Kamaz.

Historie Dakaru se datuje do konce sedmdesátých let, první ročník se jel na přelomu let 1978 a 1979. Tato pouštní rallye byla myšlenkou závodníka Thierry Sabineho, který se během rallye Abidjan-Nice ztratil v poušti a usoudil, že toto prostředí je ideální pro závod. První ročník přilákal 182 vozidel, přičemž v následujících letech zájem dále rostl.

Nákladní vozidla s hmotností nad 3500 kg mají svou vlastní třídu již od druhého ročníku soutěže. V osmdesátých letech dominovaly závodu nákladní vozy značky Mercedes-Benz, i když nejvíce pozornosti přitahovala monstra DAF a od roku 1985 pak i exoticky působící zástupci východního bloku v podobě vozů značek Liaz a Tatra, kteří podávali výkony na světové úrovni.

Začátek devadesátých let patřil značce Perlini a jejím soubojům s vozy značky Tatra, jimž se v tomto desetiletí podařilo zvítězit celkem čtyřikrát. Od roku 2000 pak slavné dálkové soutěži vládnou nákladní automobily Kamaz, které ovšem vybojovaly první místo ve své kategorii poprvé již v roce 1996.

Počátky slavného týmu

Historie tovární stáje Kamaz-Master Team se podle oficiálních materiálů automobilky začala psát 17. července roku 1988. První ostré nasazení závodních vozidel značky Kamaz se pak odehrálo v září stejného roku na rallye Jelz v Polsku. Na start se zde postavila trojice šestikolových vozů Kamaz 4310 C s přeplňovanými vznětovými osmiválci o objemu 10,85 l a výkonu 224 kW (305 k). Málokdo očekával, že mladý a prakticky neznámý tým dosáhne výraznějšího výsledku, ale nakonec jeden z vozů vybojoval druhé místo.

Na začátku devadesátých let pak Kamaz-Master Team zaměřil svou pozornost na slavnou africkou soutěž a namísto využití upravených sériových vozidel byl zahájen vývoj závodních speciálů, vycházejících z jejich techniky. Podobně jako Tatra pak i Kamaz poměrně záhy opustil u svých závodních vozů koncepci 6x6 ve prospěch obratnějšího řešení 4x4.

Prvními pro závodní nasazení vyvinutými vozy jsou KAMAZ-49250 a KAMAZ-49251, jejichž základem byl podvozek vojenských tahačů „Mustang“. První model z této dvojice měl motor Kamaz, zatímco ten druhý byl vybaven pohonnou jednotkou Cummins.

Výraznějších úspěchů ovšem dosáhl až model Kamaz-49252 z let 1994 až 1996 s podvozkem 4x4 a přeplňovaným vznětovým osmiválcem o objemu 17,24 l a výkonu 552 kW (750 k). S tímto vozidel získal Kamaz-Master Team v roce 1995 vítězství v maratonu Paříž - Moskva – Peking a jen o pár měsíců později v lednu 2016 pak posádka Moskovkich, Kuzmin, Bagavedin vybojovala prvenství v rallye Granada – Dakar.

V roce 1997 sice Kamaz-Master Team své vítězství ve slavné africké soutěži nezopakoval, ale i přesto přitahoval pozornost médií a to především díky modelu Kamaz-49255. Tento 7040 mm dlouhý, 3010 mm vysoký a 2550 mm široký automobil s pohonem všech čtyř kol byl totiž osazen přeplňovaným vznětovým dvanáctiválcem o objemu 25,86 l a výkonu 772 kW (1050 k).

Bohužel tato hodnota spolu s točivým momentem 3724 N.m byla často až příliš vysoká pro šestnáctistupňovou převodovku ZF-Sachs, ale pokud Kamaz-49255 fungoval byl schopen i v terénu dosahovat rychlosti okolo 170 km/h, což je úctyhodný výkon na stroj, u nějž byla uváděna hmotnost 12 tun bez paliva.

Dobytí Afriky

Devadesátá léta využil Kamaz-Master Team v souvislosti s dakarskou rallye především k získávání zkušeností a zdokonalování své techniky. Na počátku jednadvacátého století se pak začala psát úspěšná kapitola vítězství této značky na africkém kontinentu, když v roce 2000 získal Vladimir Genadijevič Čagin se svou posádkou první ze svých sedmi vítězství v Rallye Dakar.

Pro sezónu 2001 byl v souvislosti s úpravou pravidel pro nákladní vozidla startující v Rallye Dakar připraven nový model Kamaz-49256 s osmiválcem o objemu 17,24 l a výkonu 610 kW (830 k), který se již v následujícím roce dočkal nástupce v podobě modelu Kamaz-4911 Extreme. Ten disponoval přeplňovaným vznětovým osmiválcem o objemu 17,24 l naladěným na 625 kW (850 k) a umožňujícím vozů o hmotnosti 10,3 tun akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 10,0 s, zatímco maximální rychlost byla 180 km/h.

V letech 2002, 2003, 2004, 2005 a 2006 se právě speciály Kamaz 4911 Extreme staly absolutními vládci dakarského maratonu a prakticky nedaly šanci zvítězit v této soutěži nákladním vozidlům jiných značek. Velkou hvězdou se pak díky tomuto vozu stal právě Vladimir Genadijevič Čagin, který s ním v Rallye Dakar na africké půdě nezvítězil pouze v roce 2005, kdy se vítězem stal týmový kolega Firdaus Kabirov.

Poslední africká Rallye Dakar se jela v roce 2007 a vítězem mezi kamiony se tehdy stal MAN TGA. Na konci stejného roku představil Kamaz-Master Team svůj nový závodní speciál Kamaz-4326. Ten disponoval stejným výkonem jako jeho předchůdce, ale jeho osmiválec měl objem 18,47 l.

Pokračování úspěchu v Jižní Americe

Rallye Dakar v roce 2008 byla z bezpečnostních důvodů zrušena den před startem a od roku následujícího je pořádána na jihoamerické půdě a Kamaz-Master Team zde opět dokazuje svou převahu. Tým s plnou tovární podporou nad ostatními konkurencí vyniká svým zázemím a v roce 2009 nasazuje model Kamaz-4326, který již prokázal své kvality například na Silk Way Rallye.

Firdaus Kabirov se stal vítězem prvního ročníku Rallye Dakar na jihoamerické půdě a v letech 2010 a 2011 na jeho úspěch navázal Vladimir Genadijevič Čagin, který rovněž sedlal Kamaz-4326 v jeho aktuálních evolucích. Úpravy se týkaly pohonné jednotky i podvozku a jejich cílem bylo samozřejmě dosažení co nejlepších jízdních výkonů při dosažení co nejvyšší spolehlivosti během maratonských soutěží.

V případě Rallye Dakar 2010 pak ještě stojí za zmínku skutečnost, že vozidla značky Kamaz zvítězila ve všech čtrnácti etapách soutěže v rámci své kategorie.

Vítězné tažení dakarskou soutěží ruským nákladním automobilům v roce 2012 překazil Gérard de Rooy se speciálem značky Iveco, ale již v roce následujícím stojí na vrcholu stupňů vítězů v Eduard Nikolajev, který se svou posádkou sedlal Kamaz-43269, jehož 16,16litrový přeplňovaný vznětový osmiválec disponoval výkonem 700 kW (950 k). V roce 2013 se ruské závodní speciály dočkaly mimo jiné výkonnějšího brzdového systém a elektroniky.

Rallye Dakar 2014 přinesla v kategorii nákladních automobilů jedno z nejtěsnějších vítězství v historii, když Andrej Karginov s vozem značky Kamaz zvítězil o tři minuty a 11 sekund před Gérardem De Rooyem. Ve vítězném tažení ruské značky na Rallye Dakar 2015 pokračoval Ayrat Mardějev, zatímco v loňské Rallye Dakar 2016 si úspěch z roku 2012 zopakoval Gérard de Rooy s vozem značky Iveco.

Rallye Dakar 2017 pak přinesla návrat speciálu Kamaz 4326 na první místo, kam jej dovedl Eduard Nikolajev.

Poslední dva ročníky slavné maratonské soutěže si v souvislosti se stájí Kamaz-Master Team zaslouží zmínku ohledně speciálu Kamaz-43509 s klasickou kapotou motoru a kabinou posunutou až za přední nápravu. Tento stroj sice prozatím na svůj úspěch čeká, ale naznačuje směr, jímž se chce v budoucnosti úspěšný tým vydat u svých strojů.

Kamaz-43509 vychází z osvědčeného podvozku typu 4326, zatímco k pohonu využívá řadový šestiválec Gyrtech o objemu 12,5 l, který vychází z motoru Caterpillar C13 a má disponovat výkonem až 720 kW (979 k).

Foto: kamazmaster.ru

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (26)
16. 1. 2017 17:52
Re: Tatra
Budeš se divit ale nepotřebuju protože na starýho Macíka mám přímo telefon, nějakou závodní techniku jsme mu kdysi prodávali ;-)
A neříkal jsem že má starý auto nebo podvozek ze starý liazky, ale jen že to stále má tu konstrukci podvozku :yes:
16. 1. 2017 17:51
Re: Tatra
No takže to je upravený seriový rám.
16. 1. 2017 17:48
Re: Tatra
Máš FB? Jestli jo ,tak napiš Macíkovi, že má starou liazku se starým podvozkem :-)
A uvidíš co ti odpoví.
16. 1. 2017 17:47
Re: Tatra
Modifikovat = upravit nerovná se sériové
16. 1. 2017 17:33
Re: Tatra
Modifikovat = upravit. Nemůže to být třeba individuálně postavený prostorový svařenec jako mají auta kategorie T1.