Kamaz představil kamion pro Dakar 2017. Motor má 12,5 litru a 980 koní
Rallye Dakar 2017 sice odstartuje až 2. ledna, týmy nicméně začaly s přípravami takřka ihned po návratu z letošního ročníku. Ten v kategorii kamionů ovládl Nizozemec Gerard de Rooy s ivecem, pouhou hodinu za ním však v konečném hodnocení skončil Ajrat Mardějev s obávaným Kamazem. Asi není třeba blíže rozebírat, že takový časový rozdíl může ve čtrnácti etapách včetně prologu „smáznout“ jedna špatně projetá zatáčka nebo defekt, proto nenechává tým Kamaz nic náhodě a svědomitě se připravuje na další start.
Kamion, který vidíte na fotografiích, má být klíčem k úspěchu. Jeho stavba začala loni, na start letošního Dakaru si s ním však tým netroufnul. Vůz se vyznačuje nízkou kabinou s dlouhou kapotou, která má podle týmového pilota Eduarda Nikolajeva zajistit posádce lepší komfort. A ten je v podmínkách dlouhé a náročné soutěže nesmírně důležitý. Temné zbarvení není pro tým Kamaz typické, do jednoho z nejtěžších maratonských závodů světa by ale měl nastoupit s klasickou modro-bílou kombinací.
Tohle auto nejenom drsně vypadá, ono také drsně pojede. Jeho srdcem je totiž vznětový šestiválec o objemu 12,5 litru a výkonu 980 koní, který je spárován se šestnáctistupňovou převodovkou od ZF. V zadní části je tisícilitrová nádrž na naftu, což sice v ostrém režimu vystačí odhadem tak na 300 kilometrů jízdy, Kamaz ale jinak uvádí, že se vůz nezastaví klidně celý den. Maximální rychlost je 160 km/h, což je vzhledem k rozmanitému terénu soutěže více než dost.
„V celé historii týmu jsme se vždy snažili přicházet s nejlepšími, nejspolehlivějšími a nejkonkurenceschopnějšími kamiony, které vyhoví stále se měnícím požadavkům tohoto fascinujícího sportu. Nyní jsme na prahu nové éry závodních kamionů: nová kabina přináší řadu technických výhod, přičemž v této sezóně je naším cílem co nejvíce inovovat,“ řekl velezkušený Vladimir Čagin, šéf týmu Kamaz.
Vůz si odbude své první mezinárodní vystoupení při příležitosti letošní Silk Way Rally, která startuje již 8. července. Vede z Moskvy přes Kazachstán až do Pekingu, přičemž během patnácti etap ujedou posádky více než 10.000 kilometrů. Jestli má kvality vozu před Dakarem 2017 něco dokonale prověřit, je to právě tato soutěž.