Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si do detailu kamion biatlonistů: Pro medaile s 500 koňmi!

David Šprincl Michal Štěpanovský
Diskuze (5)

Cinkot cenných kovů je příjemný a hodlají mu pomoci i muži z českého kamionu.

Mít dokonalé servisní zázemí je ve světě biatlonu běžná věc. Disponují jím Norové, Němci, Švédové, Rusové, Francouzi a Rakušané. Češi jsou sedmí v pořadí, ale v závodech Světového poháru mají zálusk na vyšší příčky.

Patnáct tisíc za rok

Biatlonový svaz si pořídil velkého krasavce za sponzorské peníze, přišel na 4,6 milionu. Tedy jen samotný návěs. „Kamionem doháníme dluh, který máme proti konkurenci. Cítili jsme, že je nutné posunout se dál,“ přiznal šéf Jiří Hamza.

Pro návěs, ze kterého shlížejí čeští závodníci, vybrala firma DB Schenker jeden z nejvýkonnějších tahačů Volvo 500, tedy pět set koní, splňující emisní normu Euro 6. Standardní podvozek s velkými koly umožňuje jízdu při zhoršených povětrnostních podmínkách. Volvo je vysoce spolehlivé a má široké pokrytí servisů v Evropě. „Kdykoliv také můžeme využít zázemí našich sedmi set zastoupení, nebo k výměně tahače povolat kohokoliv ze stovek řidičů, které každý den v Evropě máme,“ říká ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký. Během sezony urazí kamion až 15.000 kilometrů. Řidiči Martin Žák a Jiří Smolík budou součástí týmu a během podniků Světového poháru mají pomáhat závodníkům se servisem u tratě. Oba jsou zaměstnanci společnosti

Pánek DOSP, jež patří k přepravcům firmy DB Schenker, která kamion dodala. „Tohle auto má jen dvě nápravy, takže musíme trochu upravit styl jízdy. Pro nás je to čest, protože biatlon sledujeme a rádi budeme u úspěchu českých závodníků,“ říká za sebe i kolegu Martin Žák.

Aktuálně se vrátili ze Švédska a do poloviny prosince je čeká cesta do Rakouska a Francie. „Soupravu jsme vybavili zimními řetězy, část je opatřena hřeby. Vzhledem k nepříznivým klimatickým podmínkám máme ve vozidle dostatečnou zásobu aditiv do nafty a vzduchové soustavy, aby nedocházelo k zamrzání,“ vysvětluje marketingový manažer DB Schenkeru Martin Bacílek.

Krasavec také uvnitř

Pojďme se podívat, co se nachází uvnitř kamionu. Při vstupu se automaticky otevřou dveře a ohromí vás 350 párů lyží na jednom místě. Uprostřed je pracovní plocha a nechybí nutné odvětrávání. „Důležité je to hlavně pro naše zdraví. Děláme s mázou či vosky a máme roušky. Nerad bych po čase zjistil, že máme rakovinu,“ přiznává vedoucí servismanů Tomáš Žídek.

Čísla o kamionu

  • 2 Světy motorů jsou první četbou, která se objevila v odpočívárně v přední části návěsu
  • 5 % paliva dokáže uspořit soupravě systém i-see, který si umí zapamatovat profil každého kopce, jímž kamion vystoupá, a podle toho při dalším projetí ideálně řadí
  • 12,8 litru je objem motoru biatlonového tahače
  • 40 stupňů – o tolik si mohou řidiči upravit sklon volantu
  • 350 párů lyží najdeme při každé cestě v návěsu kamionu
  • 368 kilowattů, tedy 500 koní, má šestiválec D13 pod kapotou, plní normu Euro 6
  • 500 x 700 milimetrů měří střešní okno, jde tak o první nákladní vůz světa, který má nouzový východ v základní výbavě
  • 815 milimetrů navíc má kabinové lůžko proti předchozí verzi modelu Volvo FH
  • 1000 nárazových zkoušek absolvoval tahač během testů:
  • 20 reálných a 980 simulací
David Šprincl Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
Avatar - wakantanka
10. 12. 2017 13:17
Hlavne
by ma zaujimalo ako s tym jazdia po pretekoch. Co som videl tak Fini, Nori ci Svedi maju 3 napravove plnepohonne trucky ktore nemaju problem vyjst hocaky zasnezeny ci namrznuty kopcek a vsetko to vybavenie maju v mensej rovnako roztahovacej nadstavbe.
Avatar - wladyk
9. 12. 2017 22:39
Výkon
500 koní si nezaslouží vykřičník. V dnešní době je to naprosto běžný výkon. Např. MAN s motorem D38 má 640 koní a to nemluvím o osmiválcích které mají přes 700 koníků.
9. 12. 2017 22:08
Návěs
Škoda že není víc informací o samotném unikátním návěsu české konstrukce a výroby s hydraulickým výsuvem bočnic...
9. 12. 2017 20:54
Nepleťte si pojmy!
Dopravce a přepravce jsou naprosto rozdílné subjekty.