Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karel Loprais slaví 70 let! Podívejte se na jeho úžasnou kariéru za volantem Tatry

Michal Štěpanovský
Diskuze (7)
Životní sedmdesátku oslavil automobilový závodník Karel Loprais. Šestkrát dokázal za volantem kamionu vyhrát dálkovou soutěž Rallye Dakar.

Můžeme si položit otázku, zda bychom rodilého Ostrávaka znali, kdyby Francouz Thierry Sabine nezaložil legendární maraton. Dnes můžeme říci, že český závodník proslavil soutěž ve své zemi jako nikdo jiný.

Začínal jako druhý

Příběh započal sice datem narození, ale správný směr nabral v roce 1967, kdy osmnáctiletý mladík nastoupil do národního podniku Tatra Kopřivnice.

Nejdříve jako dělník, později automechanik a dotáhl to až na zkušebního řidiče. Během jedenácti měsíců najezdil při zkouškách modelu T-815 stovky tisíc kilometrů v pískách Libye. „Když se automobilka rozhodla zúčastnit Rallye Dakar, pozvalo si mě vedení firmy a sdělilo, že jsem prošel výběrem,“

vzpomíná.

Paradoxně začínal jako týmová dvojka za Zdeňkem Kahánkem. „Nasadili jsme tehdy dva kamiony s pohonem 6x4. Bojovali jsme o vítězství, ale chyba pořadatelů nás zavedla do bažin. Tatrovka je v zásadě konstruována jako terénní auto do složitých podmínek, ale 6x4 nebyl ideální pohon. Konstruktér Slávek Krpec vymyslel čtyřkolový náklaďák a s ním jsme dokázali vyhrávat, ať byla nástavba jakákoliv,“ vzpomíná čerstvý sedmdesátník a dodává: „Při poslední výhře v roce 2001 jsem řídil auto s označením Puma. Podle mého názoru z pozice řidiče to byl jednoznačně nejlepší terénní závodní kamion, jaký Tatrovka vyrobila.“

Zúčastnil se devatenácti ročníků Rallye Dakar a pouze pětkrát nedojel do cíle. Na Dakaru zažil všechno. Šest slavných vítězství i neuvěřitelnou ztrátu výhry na pláži několik desítek kilometrů před cílem v senegalském Dakaru. „Lili jsme tehdy do motoru všechno, co bylo po ruce. Dokonce jsme do válců sypali i kafe,“ vzpomíná Monsieur Dakar. V jeho osudech můžeme pokračovat přes nehodu, jejíž následky se později ukázaly jako fatální a ukončily v roce 2006 fungování Karla Lopraise na Dakaru řidiče závodního kamionu. V několika dalších letech fungoval coby šofér novinářského vozu. Do Jižní Ameriky, kam se soutěž z Afriky přestěhovala, se už podíval „jen“ z druhé strany.

Karel Loprais na Dakaru
Rok Umístění Spolujezdci
1986 nedokončil Stachura, Krpec
1987 2. Stachura, Krpec
1988 1. Stachura, Mück
1990 4. Stachura, Mück
1991 4. Stachura, Kalina
1992 3. Stachura, Kalina
1994 1. Stachura, Kalina
1995 1. Stachura, Tomeček
1996 2. Stachura, Tomeček
1997 porucha motoru Stachura, Kučera
1998 1. Stachura, Čermák
1999 1. Stachura, Kalina
2000 2. Stachura, Gilar
2001 1. Kalina, Hamerla
2002 2. Kalina, Hamerla
2003 havárie Kalina, Hamerla
2006 zranění A. Loprais, Gilar

Vedle něj se vedle vystřídalo deset spolujezdců. Všechny si samozřejmě pamatuje, ale nikoho nechce vyzdvihovat. „Stane se, že se ocitnete ve složité situaci ve tmě v poušti a nejste si jisti směrem, kterého se máte držet. V takové situaci zjistíte, jak jsou důležití lidé, na které se můžete vždycky spolehnout,“ říká rozvážně.

Sedm let už „kontroluje“ slavný závod z domova ve Frenštátu pod Radhoštěm. „Sedávám každý večer u počítače, protože v Jižní Americe je o sedm hodin méně. Sleduji všechno, ale samozřejmě nejvíce synovce Aleše. Mám někdy větší nervy, než když jsem držel v ruce závodní volant v autě,“ směje se. Nezastírá však, že letošní výsledky v kategorii kamionů mu působí radost. „Dělá mi dobře, že jméno Loprais na Rallye Dakar pořád něco znamená. Však jsem to Alešovi při návratu z Peru taky řekl. Hrozně mě těší, že Tatra není jen historický pojem, ale pořád konkurenceschopná značka. A třeba zase vyhraje.“

Za volantem se objevuje pořád. „Ve spolupráci s Autoklubem České republiky se podílím na projektu, jak pomáhat seniorům po pětašedesátce v kurzech, aby si mohli stále obnovovat řidičský průkaz. Mnoho z nich o tom neví, a tak se snažím je více než učit, dávat jim dobré rady, které se i mně v životě za volantem osvědčily,“ dodává Karel Loprais.

Milníky Lopraisova života

TATRA. S vozem typové řady 815, který poháněl přeplňovaný vzduchem chlazený motor Tatra T5-928 V8 (1987-1988), respektive

T3-930 V12, či kapalinou chlazený Deutz BF8M 1015CP V8 (1998-2006). S hlavní i sestupnou převodovkou Tatra a klasickým kopřivnickým podvozkem.

DANUŠE. Manželka, která vždy stála nenápadně v pozadí a starala se o rodinnou pohodu v domě ve Frenštátě pod Radhoštěm,

když cestoval po světě. Společně vychovali syny Tomáše a Lea.

MONSIEUR DAKAR. Přezdívku Pan Dakar získal od francouzských organizátorů v roce 1994, kdy zvítězil podruhé v kategorii

kamionů. Současně skončil šestý v absolutním hodnocení s osobními automobily. Šlo o výkon, který dodnes nedokázal nikdo překonat.

1988. Rok prvního vítězství na Rallye Dakar. Jednalo se současně o jeho nejtěsnější ze šesti, jichž dosáhl. O pouhých 9:27 minuty

porazil liazku řízenou jeho dodnes velkým kamarádem Jiřím Moskalem.

LEO. Mladší ze dvou synů, který se „potatil“, ale nikoliv závoděním. Působil jako mechanik svého otce a později i bratrance Aleše.

Je důstojným nositelem jména Loprais.

1991. Před závěrečnou etapou vedl s velkým náskokem, ale o vítězství přišel vinou propáleného pístu. Jeho posádka se snažila motor opravit a dojet do cíle. Nakonec se jim to podařilo, ale překročili časový limit a po penalizaci obsadili nakonec čtvrté místo.

ALEŠ. Syn jeho o pět let mladšího bratra Milana, který s ním seděl v kabině poprvé v roce 2006. Tehdy ještě dělal na africkém kontinentu navigátora, ale v následující sezoně už sám řídil. Dojel třetí, což je jeho dosud největší úspěch na Dakaru. Letos byl v Jižní Americe na pátém místě nejlepším Čechem v kategorii kamionů.

2003. V rychlosti 100 km/h dopadl vůz po skoku z duny na pravé přední kolo a šestkrát se přetočil kolem své osy. Karel utrpěl zranění zad a právě bolesti páteře byly při startu v roce 2006 příčinou odstoupení ze soutěže.

JOSEF KALINA. Dnes osmašedesátiletý navigátor seděl s Karlem v kabině v letech 1991, 1992, 1994, 1999, 2000 až 2005 a třikrát spolu slavili vítězství. Sám se ještě objevil v kabině závodního kamionu loňský rok. Společně se vídají na setkáních bývalých tatrováků, kteří startovali na Dakaru.

AFRIKA. Stala se jeho osudem. Nejdříve působil jako zkušební řidič Tatry v Libyi a díky zkušenostem z afrických terénů a svému

řidičskému umu se ocitl v užším výběru šoférů pro Rallye Dakar. Na černý kontinent se tak vrátil a vydobyl si tím svůj nezapomenutelný věhlas.

Karel Loprais

  • Narozen: 4. 3. 1949
  • Stav: manželka Danuše, synové Tomáš (46) a Leo (40)
  • Bydliště: Frenštát pod Radhoštěm
  • Úspěchy: Vítěz Rallye Dakar (1988, 1994, 1995, 1998, 1999, 2001), 10x na stupních vítězů Rallye Dakar, Vítěz 20 etap na Rallye Dakar, 2. v podniku Paříž – Peking (1992), 3. v podniku Paříž – Kapské Město (1992), Vítěz Ankety Zlatý volant (1992, 1995, 1996, 1999), Držitel Zlatého volantu za celoživotní přínos motorismu, Automobilový závodník století ČR (2000), Medaile Za zásluhy (2017)
Michal Štěpanovský
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - honzaHK
17. 3. 2019 19:23
Re: Gratulace
Jéé, měl jsem to samý, na monti systému mě rozčilovaly loupající se polepy, zato kovový model byl oproti tomu kus železa. Šmarjá, to to letí. :-|
17. 3. 2019 18:10
Re: Gratulace
Ty si už taký starý? :*)
Avatar - 3_diamanty
17. 3. 2019 15:56
Re: Gratulace
uz ako chlapec si ho pamatam ( cca 30 rokov dozadu ) ... proste legenda :yes:
17. 3. 2019 14:21
Re: Gratulace
Ještě mám doma kovový model jeho dakarské tatry a dakarskou tatru z monti systému se šlapadly. :yes:
Avatar - Floyd
17. 3. 2019 13:28
Re: Gratulace
Nápodobně