Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kawasaki den: malá ZX-6R Ninja to nepřežila (+ velká fotogalerie)

Roman Daněk
Diskuze (14)
Ve čtvrtek 24. května byla na brněnském Masarykově okruhu akce Kawasaki den. Všichni se těšili na novou supersportovní ZX-6R Ninju, ale nebylo nám přáno... Více v článku.

Společnost Asko KC, importér japonských motocyklů Kawasaki do České republiky, připravila na čtvrtek 24. května volné jízdy na Masarykově okruhu pro všechny majitele stejnojmenné značky. Pro novináře a v odpoledních hodinách i pro vybrané zákazníky byla připravena šestice předváděcích motocyklů: Kawasaki ZX-10R Ninja, ER-6n a novinky letošního roku v podobě modelů Versys, Z750, Z1000 a ZX-6R Ninja.

Kawasaki jako jeden z mála pořadatelů podobných akcí připravuje rozpis dopředu, což přináší výhodu v tom, že jsem nemusel být na okruhu o hodinu dříve a bojovat o přidělení jízd. Počasí vyšlo výborně, po středečních přeháňkách ani památky, sluníčko ohřálo vzduch a asfalt na teplotu kolem +25 C. Jako první jsem měl možnost vyzkoušet naháče ER-6n a poté univerzální motorku Versys.

Kawasaki ER-6n a Versys

Oba motocykly mají hodně společného, ale i přesto jsou dost odlišné. Kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 649 cm3 má pěkný nástup odspodu a silné střední pole otáček. U naháče ER-6n je výkon naladěn na 53 kW (72 k) v 8 500 ot./min a točivý moment 66 Nm nastupuje v 7 000 ot./min. U Versyse jsou parametry motoru následující: 47 kW (64 k) v 8 000 ot./min a 61 Nm při 6 800 otáčkách. Výfukový systém je originálně zakončen pod zadní kyvnou vidlicí a splňuje emisní normy Euro 3. Rozdíl je i v podvozku: zatím co ER-6n má v předu klasickou teleskopickou vidlici, novější Versys už má upside-down vidlici.

Když jsem sedl na Kawasaki ER-6n, překvapilo mě, jak je motorka úzká a kompaktní. První seznamovací kolo proběhlo velmi poklidně a já začínám tahat za plyn. Ale co to? Motorka do zatáček moc nebrzdí a páčku od přední brzdy musím mačkat opravdu s velkou silou. To se mi moc nelíbí, ale jedu dál. Odjedu další dvě kola a zjišťuji, že chyba nebyla v motorce, ale ve mně. Při "zaváděcím" kole jsem během poklidné jízdy moc brzdy nepoužíval, ale poté, co se při dravější jízdě zahřály, už bylo vše v pořádku.

V boxech přesedám na Versys a přemýšlím, jaké bude svezení na cestovním enduru na Masarykově okruhu. Zkusit se má vše, čekám, až se dotankuje nádrž a vyrážím. Motorka je během dvou předchozích jízd dobře zahřátá, proto už od poloviny prvního kola jedu naplno. Versys má podobně, jako ER-6n, dobrý zátah od nižších otáček a je dobré už kolem 8 000 ot./min přeřadit, aby se zbytečně netrápil motor. Rozdíl 8 koní a 5 Nm moc cítit není, ale body k dobru získává enduro za lepší podvozek. Na rozehřátí byly dvě jízdy se slabšími motocykly výborné, je čas sednout na hlavní novinku letošního roku, Kawasaki ZX-6R Ninja.

Kawasaki Z750 a Z1000: "Malý a velký ZED"

Ano, není to chyba v Matrixu. V textu píšu o sportovní šestce a nadpis je o dvojici naked-biků. V momentě, kdy už jsem byl správně nažhaven na jízdu s Kawasaki ZX-6R, přijíždí první motorka do boxů a já vyhlížím, kdy se objeví oranžová Ninja. Carlos z redakce Motohouse si sundává helmu a hlásí: "Dole na Déčku na výjezdu ze Schwanzovy zatáčky byla havárka." Přijíždějí další jezdci a skládají obraz toho, co se stalo. Nejmenovaný kolega z redakce Motorkáři.cz šel prý brzo za plynem, ZX-6R podklouzlo zadní kolo a tradáá do kačírku. Jezdci se nic nestalo, ale naneštěstí se klouzající motorka zasekla o obrubníky a skončila v saltech. Smutně vyhlížející klubko novinářů včetně mne jen přihlíželo, jak jeden z pořadatelů přišel a z tabule rozpisu jízd umazal celý sloupec jmen pod ZX-6R.

Nedá se nic dělat, čekám na další jízdu, tentokrát s "Velkým Zedem", Kawasaki Z1000. Nová generace Z1000 byla představena loni na podzim a došlo na řadu změn. Přeskočíme zcela inovovaný vzhled, který je podtržen čtveřicí trojúhelníkových koncovek, a po díváme se na pár technických čísel. Pohonnou jednotkou je čtyřtaktní řadový čtyřválec o objemu 953 cm3, který disponuje výkonem 92 kW (125 k) v 10 000 ot./min. Maximální točivý moment je 99 Nm v 8 200 ot./min. Nechybí ani kvalitní podvozek nebo pořádný brzdový systém s radiálními třmeny na přední ose.

Kawasaki Z750 je z podobného těsta... těsta? Pořádné porce svalů bude lepší přirovnání. "Malý Zed", jak se v zákulisí Z750 říká, se designem opírá o předchozí generaci, ale úspěšně následuje nastavené linie staršího a silnějšího bratra. Má ostřeji střižený přední světlomet nad kterým je přístrojový panel. Tento prvek se poprvé objevil na modelu ER-6n a letos se v podobném duchu představil i šestkový Hornet od Hondy. Z750 pohání řadový čtyřválec o objemu 748 cm3 s výkonem 78 kW (106 k) v 10 500 ot./min a maximální točivý moment je 78 Nm v 8 300 ot./min.

Na okruhu bylo chování obou naked-biků podobné, kompaktní stavba strojů dovolovala velkou obratnost a hluboké náklony v zatáčkách. Radiální třmeny brzdového systému Z1000 měly progresivnější nástup, ale ani Z750 neměl problémy s vadnutím přední brzdy. Litrový naháč měl díky většímu objemu silnější zátah ve středních otáčkách, u "Malého Zeda" bylo třeba držet otáčky v poslední třetině a více řadit. Kvůli mé vyšší postavě jsem se lépe cítil v sedle Kawasaki Z1000, ale když jsem si myslel, že jedu pilu, svoje maximum, předjel mě vnější stopou v zatáčce nějaký "pekelník" na ER-6n... Mám se ještě co učit :)

Kawasaki ZX-10R Ninja

Kawasaki ZX-10R Ninja letos dostala jen nové polepy kapotáže, jinak vše zůstalo z loňského roku. Dá se předpokládat, že nová generace se představí letos na podzim jako modelový rok 2008, ale nebudeme předbíhat. Už od pohledu na "Velkou Ninju" je jasné, že tohle není hračka pro malé děti nebo bike pro začátečníky; ZX-10R je stvořena pro milovníky rychlé, dravé jízdy a svůj první dojem potvrdila během loňského testu. Typická zelená kapotáž má menší kapkovité světlomety a větší vstup do airboxu. Vše je navěšeno na novém, tužším rámu. O odpružení přední části stroje se stará upside-down vidlice s průměrem trubek 43 mm a zadní kyvka s centrálním tlumičem. Motor má výkon (135 kW/184 k) a dobrý nástup ve středních otáčkách.

Při usednutí do sedla supersportovní mi zmizel úsměv z tváře, protože litrová Ninja má velmi ultimativní posed. Na zalomené nohy ale zapomínám hned v první zatáčce a začínám si plnými doušky vychutnávat jízdu po Masarykově okruhu. Síla agregátu je kolosální a ostrost je znát ve výjezdu z každé zatáčky. Beru trochu rychleji plyn a odlehčené přední kolo začíná korigovat tlumič řízení od firmy Öhlins, který by snesl tužší nastavení. Celý okruh jsem projel pouze na první tři rychlostní stupně, jen na cílové rovince jsem přeřazoval i na čtyřku.

Během kroužení na trati jsem se pořádně zamíchal mezi registrované účastníky volných jízd a díky velkému potenciálu motocyklu jsem předjížděl, kde se dalo. Připadal jsem si téměř jako v reklamě na platební karty MasterCard: "Za peníze lze koupit cokoliv, ale pocit z předjetí pomalejšího jezdce vnější stopou je k nezaplacení..."

Malé srovnání s Yamahou YZF-R1, na které jsem jezdil před dvěma týdny také na brněnském okruhu: Oba motocykly jsou velmi rychlé a doslova bestiálně ostré. Subjektivně jsem měl lepší dojem z brzdového systému R1, kde jsou šestipístkové třmeny na předních kotoučích, a určitě je yamaha pro moji postavu (výška 191 cm) pohodlnější, má širší trojúhelník řídítka-sedlo-stupačky. U Kawasaki ZX-10R se mi líbil projev motoru a průběh výkonu. Celkově lepší dojem ve mně zanechala asi Ninja, ale pro větší porovnání a duchaplnější výsledky by to chtělo mít oba motocykly v boxech a po odjetí pár kol přesednout na druhý supersport.

Součástí KAWASAKI DNE byla i freestyle show známého kaskadéra Petra Kuchaře, který všem účastníkům předvedl několik perfektních skoků, kde nechyběly triky, jako je backflip nebo superman. Poděkování za pozvání na akci patří společnosti Asko KC.

Roman Daněk
Diskuze (14)
Avatar - Falco
29. 5. 2007 19:43
Re: To je blázen..
Není zač.... ;-)
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
29. 5. 2007 15:37
Re: To je blázen..
Obecná pojistka na škodu způsobenou 3. osobě samozřejmě sjednat jde (sám ji mám), ale mám velkou obavu, že nebude (stejně jako havarijní pojistka) platit i na okruhu.
Možná lze sjednat pojištění i na okruh, ale bylo by to zřejmě velmi drahé a nejlepší bude, když se obrátíte na nějakého specialistu, který vám řekne více informací.
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
29. 5. 2007 08:08
Re: To je blázen..
Správná připomínka :yes: Díky za podporu, jen tak dál ;-)
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
29. 5. 2007 08:07
Re: mrtvej l3ff
Redaktor toho "sloupku" na Yamaha dni R6R rozštípat nemohl, protože jsem na ni nejel ;-) Na okruhu jsem zkusil XJR1300, FZ1 S a YZF-R1 :-) Více informací: [odkaz]
Avatar - Falco
29. 5. 2007 06:27
To je blázen..
Se divím, že se tady ještě nikdo neozval kvůli Petru Kuchařovi, když jezdí na motorce jenom v tričku (co jezdí, dokonce skáče) mohl by přece spadnout a udělat si bebí, když nemá to správné oblečení.....