Kdo může za boom malých SUV? Ford to ví a vyvrací jeden zásadní omyl
Kia Stonic, Ford EcoSport, Seat Arona… to je jen hrstka malých SUV, která aktuálně můžete koupit. A další budou postupně přibývat, Volkswagen chystá model T-Cross, Škodovka zase pracuje na nejmenším sourozenci Kodiaqu a Karoqu na základech Fabie.
Právě Modrý ovál nám nyní vysvětluje, co přesně za boomem malých sportovně-užitkových vozů stojí. Celé je to prý dílem generace Z, tedy populace narozené v polovině devadesátých let. Americká automobilka kalkulovala se statistikami z domácího prostředí: generace Z tvoří v USA více než čtvrtinu populace, třetina z těchto lidí už může řídit.
Byť jsou mladí příznivci inovativních řešení a třeba jízdní kola se neostýchají sdílet, v případě aut je to jiné. Hned 92 % výše zmíněných vlastní, případně plánuje vlastnit automobil. To mimochodem vyvrací jeden zásadní mýtus o tom, že mladí nechtějí řídit či vlastnit auta. A podíváme-li se do staršího průzkumu KBB/Autotrader, zjistíme, že většina z tázaných touží právě po malém SUV.
„Mnoho lidí chce SUV a generace Z není výjimkou,“ vysvětluje Erich Merkle, obchodní analytik Fordu v USA. „K dispozici bude stále více vozů, například Ford EcoSport, díky kterým tento segment i nadále poroste. Malé crossovery se stanou oblíbenou volbou pro zájemce o první auto.“
Slova zástupců Fordu potvrzují i čísla z posledních let. Před čtyřmi lety věková skupina od 18 do 24 let koupila 8121 aut subkompaktní třídy, avšak jen 443 z nich byla SUV. V roce loňském lidé ve stejném věkovém rozptylu koupili 3981 takových aut, ale SUV už bylo 2840. V praxi to znamená nárůst o masivních 541 %. A ještě jedna zajímavost: když si mladí šli před pěti lety koupit SUV, po malém sáhla pouhá dvě procenta. Loni už to bylo 11,3 %.