20.12. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Vyzkoušeli jsme Ford EcoSport v omlazeném balení. Konečně vypadá k světu! Jak jezdí?

 

Nejmenší SUV v nabídce Modrého oválu prošlo pečlivou modernizací. Auto jsme prozkoumali a svezli se zcela novým dieselem.

Občas to s automobilkami není vůbec jednoduché. Při uvedení modelů mnohdy slýcháme, že jde o zcela novou generaci, i když po vzhledové i technické stránce došlo jen k drobným inovacím. Jindy je zase výrazných změn požehnaně, přesto takovou proceduru značka označí jako facelift. A právě to je případ Fordu EcoSport, malého SUV Modrého oválu, které se poprvé bude nabízet i na českém trhu.

Změny jsou patrné na první pohled: příď je zamračenější a jednolitá maska působí ve srovnání s předchůdcem o poznání elegantněji. Vzhledová filosofie modelu se nyní mnohem více podobá větším sourozencům Kuga a Edge. Elegantnější je i záď s přepracovaným nárazníkem a sdruženými svítilnami. Exteriér si po designové stránce zaslouží velkou pochvalu. Přímo na místě testovacích jízd v okolí portugalského Lisabonu jsme vůz mohli srovnat s předchůdcem a skok je to opravdu radikální. Blíže se s omlazeným EcoSportem můžete seznámit v přiloženém videu...

Video

Pokud jde o praktičnost, jistě vás překvapí netradiční otevírání zavazadelníku. Ten se totiž nevyklápí nahoru, ale stejně jako dveře ledničky, tedy do strany. Popravdě jde o řešení spíše efektní, těžko si od něj slibovat i nějakou praktickou výhodu. Ještě větší překvapení vás ale čeká po otevření. To když zjistíte, že kufr je tak nějak… malý. Dle dat výrobce pojme 334 litrů, nám se sem tak akorát vešla dvě příruční zavazadla. Omluvou budiž alespoň schránka pod víkem podlahy, do které můžete schovat cennosti či drobné předměty. Navíc lze podlahu umístit ve dvou stupních, kdy v jednom zůstává šikmo, aby pod ní vzniklo ještě více místa.

Vydařil se i interiér, jenž je značně inspirován novou Fiestou. Ideální řidičská pozice se hledá snadno, středová konzola je i v případě čtyřkolky úzká, takže vás sezení nenutí držet kolena u sebe. Když jsem se pak s výškou 176 centimetrů posadil sám za sebe, měl jsem nad hlavou ještě dostatečnou rezervu, v oblasti nohou už ale bylo o poznání těsněji. Horší to měl na zadní lavici kolega se 190 centimetry, ten už by se vzadu vzpřímeně neposadil.

Ford EcoSport přichází na český trh: Že si ale dali na čas!

Samotné pracoviště řidiče je sympatickým mixem staré školy a moderny. Tak třeba budíky zůstávají i nadále analogové, doprovází je jen malý palubní displej s daty o jízdě či spotřebě. Centrem všeho dění je dotyková obrazovka na středu palubní desky, která může být ve vyšších liniích až osmipalcová. Konektivita s chytrými telefony je samozřejmostí, stejně tak i jejich dobíjení. V případě EcoSportu však pouze prostřednictvím kabelu, pro které jsou vpředu připraveny dvě USB zdířky. Důležitým detailem je i fakt, že nastavování teploty probíhá pomocí tradičních mechanických tlačítek.

Nový diesel i osvědčený litr

Motorová paleta EcoSportu je tvořena z litrového tříválce s výkonem 92 kW, naftové jednotky 1.5 TDCi a zcela nové vznětové patnáctistovky EcoBlue párující se s inteligentním pohonem všech kol. Nejvýkonnější verze opěvovaného litrového tříválce Fordu naladěná na 103 kW na tuzemském trhu k dispozici nebude, naopak slabší provedení se 74 kW ano, zhruba v polovině příštího roku. Ve stejném čase dorazí i novinka EcoBlue s pohonem všech kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Tu nalezneme ve všech dostupných motorizacích, samočinné ústrojí je zatím výhradou litrového tříválce v nejvyšším provedení ST-Line.

S nabídkou motorů se pojí jeden zajímavý paradox. Zvolíte-li EcoSport s benzinovým motorem, dostanete vůz se světlou výškou 190 milimetrů. Jenže při volbě naftové jednotky se světlost sníží o rovných 30 milimetrů. To by samo o sobě ještě nebylo nic až tak zvláštního, jenže připomeňme, že nabízený pohon všech kol se páruje výhradně s dieselovým motorem. V praxi to znamená, že do horšího terénu můžete vyrazit buď s vyšší světlou výškou, nebo čtyřkolkou.

Jako první jsme v okolí Lisabonu vyzkoušeli horkou novinku, tedy dieselovou patnáctistovku EcoBlue se vstřikováním močoviny, která k nám dorazí v létě příštího roku a pojí se s pohonem všech kol. Jednotka překvapí kultivovaným chodem, ani za studena nepřinášela do kabiny výrazný rušivý hluk. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje jen s malinkou prodlevou a statečně se sbírá i z nižších otáček.

Lehce nesvůj jsem byl ze samotného sezení. Sedáky jsou totiž dost ploché a tělo v nich zrovna dvakrát nedrží. Navíc jsem se během prvních jízd potýkal s tím, že jsem v sedačce nepříjemně „cestoval“ ze strany na stranu. Nebylo to takové to klasické přesouvání se, drobné „lupání“ pode mnou naznačovalo, že se skutečně hýbe i sedačka. Pravděpodobně šlo ale o vadu konkrétního kousku, po přesednutí do druhého vozu už bylo vše v pořádku. Co však zůstalo při starém byl o něco horší výhled přes dvojici úvodních sloupků, šikmo vpřed se na křižovatkách budete muset chtě nechtě vyklonit.

Ford EcoSport: Nová příď, turbodiesel a ST-Line pro Evropu

Podvozek má spíše měkčí charakter. V rámci jízd jsme putovali i po vesničkách, kde jsou cesty vyskládány kostkami a při rychlosti 50 km/h nešlo o nic nepohodlného. Skutečné rázy pocítíte až na velkých výmolech, které byste ale na desítkách kilometrů silnic v Portugalsku napočítali na prstech jedné ruky. Definitivní verdikt si tedy raději necháme až na tradiční tuzemský test, nicméně zatím je EcoSport příslibem komfortní a pohodové jízdy.

Velkou pochvalu si zaslouží chod šestistupňové manuální převodovky. Dráhy jsou krátké, chod mezi jednotlivými stupni přesný a hlavice má tvar, který ideálně padne do ruky. Vozů se samočinnou převodovkou byl v rámci testovacích jízd nedostatek, takže jsme ji bohužel nevyzkoušeli.

Po pozitivní zkušenosti s dieselovou novinkou jsme přesedlali do litrového tříválce naladěného na 92 kW. Mohli jsme sice sáhnout po nejvyšším provedení se 103 kW, ale kvůli jeho nedostupnosti na českém trhu by to nemělo příliš smysl. Na portugalských serpentinách mě překvapilo, jak agilní umí motor být. Není potřeba zběsile přeřazovat a trápit motor ve vysokých otáčkách. Nenechte se zmást, sportovní ambice EcoSportu začínají a končí názvem, rozhodně to ale neznamená, že by tohle auto nedokázalo jet živěji. Vcelku rychle se dokáže rozpumpovat i k dálniční stotřicítce, při které točí lehce nad třemi tisíci otáčkami a v kabině namísto něj slyšíte spíše aerodynamický hluk od zrcátek. Dlužno říct, že v době, kdy nám po cestě opravdu hodně foukalo.

Cena nepřesvědčí

Zatímco na předchozí EcoSport se sesypalo poměrně dost kritiky, nejnovější provedení malého SUV Fordu se zdařilo. Vypadá lépe, design je více evropský a interiér disponuje moderními technologiemi. Není divu, když automobilka hádá nejvyšší zájem u čerstvě plnoletých až třicátníků. Zákazníci budou muset odpustit jen drobné nevšednosti, jakými jsou například otevírání malého zavazadelníku či hrátky se světlou výškou.

Největší slabinou pro tuzemské zájemce bude jistě cena. EcoSport s litrovým tříválcem aktuálně startuje na 399.900 Kč v základní výbavě Trend. Jde však o akční cenovku, standardně vůz ve stejné specifikaci stojí o 30.000 Kč více. Cenové zvýhodnění se týká jen tohoto motoru, za 1,5litrové TDCi už zaplatíte minimálně 489.990 Kč. Automatická převodovka se s tříválcem pojí až v nejvyšším výbavovém stupni ST-Line za částku 602.990 Kč.

Připomeňme, že konkurenční Peugeot 2008 startuje na 337.000 Kč po slevě, Seat Arona pořídíte od 365.900 Kč a Kiu Stonic za 349.980 Kč. Uvidíme, jak na nastolenou cenovou politiku zareagují zákazníci. My si troufáme tvrdit, že je na jinak povedeném voze asi největší kaňkou.

Ford EcoSport: Nabídka motorů a vybrané technické specifikace
Motor1.0 EcoBoost1.5 TDCi1.5 EcoBlue (AWD)
Zdvihový objem [cm3]99914991499
Výkon [kW při ot./min]92/600070/375092/3600
Točivý moment [N.m při ot./min]170/1400-5000215/1750-3000300/1750-2000
Maximální rychlost [km/h]180160181
Zrychlení 0-100 km/h [s]-1410,9
Převodovka6MT/6AT6MT6MT
Provozní hmotnost [kg]128012881456
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)-4,14,5
Cena Trend [Kč]429.990489.990-
Cena Titanium [Kč]516.990551.990-
Cena ST-Line [Kč]552.990/612.990587.990-

Spolupracujeme s TipCars.com
Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá

Před vyjednáváním o vládě se zástupci ANO a ČSSD nadále…

Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý

Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina…

 
 

Přidat názorDiskuse: Vyzkoušeli jsme Ford EcoSport v omlazeném…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Ford slaví nový světový rekord. S auty ale nemá nic společného… Ford slaví nový světový rekord. S auty ale nemá nic společného…

Guinnessova kniha rekordů je plna kuriózních záznamů.…

Ford EcoSport přichází na český trh. Cena začíná na 399.900 Kč Ford EcoSport přichází na český trh. Cena začíná na 399.900 Kč

Nejmenší SUV s modrým oválem ve znaku přichází na český…

 



 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Dnes 19:51

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají třicítky. Sledujte radar

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají…

Během pondělka přes Česko přechází výrazná studená fronta od západu. Ta s sebou kolem poledne přinesla i bouřky.…

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce ovládnout slovenské MMA

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce…

Na slovenské hudební scéně nerezonuje žádné jméno, tak jako jeho. Patrik „Rytmus“ Vrbovský jako rapper dokázal,…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…