Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Stonic 1.4 CVVT – Stylař s pohodovou atmosférou

Stanislav Kolman
Diskuze (57)
Kdo nemá malé SUV/crossover, jako by nebyl. Rostoucí popularitu segmentu si uvědomuje i Kia, která trh letos obohatila o Stonic.


Design, interiér


Včera bylo pozdě. Heslo, kterým se v posledních měsících řídí strategické skupiny všech velkých automobilek. Hlavní téma? Malá SUV. S nimi se v poslední době doslova roztrhl pytel. Namátkou vzpomeňme Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Mazdu CX-3, Volkswagen T-Roc či bestsellery v podobě Renaultu Captur a Peugeotu 2008. Do stejného segmentu brzy vpluje také Škodovka se „svalnatější“ Fabií.

Pozadu nechce zůstat ani koncern Hyundai-Kia. V takřka stejný čas byly odhaleny modely Hyundai Kona a Kia Stonic. V obou případech si značky uvědomily, že není čas ztrácet čas. Považte, že první zmínka o přípravě crossoveru Stonic padla počátkem letošního roku. V červnu automobilka novinku kompletně odhalila na prvních snímcích a koncem září už jsme vůz projížděli v rámci novinářských jízd v okolí Berlína. Uběhl další měsíc a auto stálo v naší redakční garáži s kompletně odhaleným ceníkem.


Maskovaná extravagance

Kia Stonic vznikla po vzoru většiny svých konkurentů na základech již existujícího malého hatchbacku, v tomto případě modelu Rio. Jenže zatímco tradiční karosářské provedení sází spíše na konvenčnost, v případě crossoverů se designéři mohou podstatně více odvázat… Stonic není výjimkou.

Odvážnější sourozenec Ria je o 75 milimetrů delší, o 40 mm širší a 70 mm vyšší. Rozvor náprav zůstává vzhledem ke stejné platformě totožný, světlá výška pak poskytuje 15 milimetrů ve prospěch Stonicu. Na patnáctipalcovém obutí (testovaný základ nabídky, lze mít i 17“ kola) však stále jde o pouhých 165 mm, což nějaké výrazné ambice mimo asfaltové cesty neavizuje.

Srovnáme-li vůz s konkurenční CX-3, 2008 či Capturem, je Stonic rozměrovým mezičlánkem. Při zemi se drží jen co do výšky a prostornosti zavazadelníku. Ten s dojezdovou rezervou v útrobách pojme 332 litrů (o 7 litrů více než Rio), ale v porovnání se zmiňovanými soupeři je to o desítky litrů méně.

Shodou okolností Rio právě prochází dlouhodobým testem kolegů ze Světa motorů, takže jsme si oba modely mohli prohlédnout hezky vedle sebe. Barevné souznění (oba vozy v totožné červené) se nám hledání rozdílů snažilo zkomplikovat, ale nakonec jsme jich pár našli. Kromě na první pohled širší muskulatury jde třeba o masku na přídi. Ta je v obou případech zaslepená, ale u Stonicu podstatně výraznější.

kia testy crossover kia testy crossover  

Celou karoserii kolem dokola doprovází decentní ochranné plasty, efektním designovým prvkem jsou i stříbrné detaily v podobě přední lišty a zadní imitace ochranného panelu. Jak jsem zmínil v úvodu, součástí základní výbavy Comfort jsou 15“ kola, to samé platí pro vyšší stupeň Exclusive, kde namísto ocelových disků dostanete kola litá. Myslím, že nabídka by měla startovat alespoň o palec více, jelikož obutí kazí jinak pěkný dojem z auta. Sedmnáctky jsou výsadou nejvyšší výbavy Premium, kterou už je potřeba zaplatit...

Testovaný exemplář je asi tím nejdecentnějším, co Stonic může nabídnout. Není to vyloženě špatně, jistě se najde spousta lidí, kterým jednobarevná konfigurace s decentními koly bude vyhovovat. Zejména u mladých lidí si ale dovedu představit, že se v případě designu auta budou chtít více odvázat. Pro takové je připravena dvacítka barevných kombinací, přičemž tou nejznámější je varianta žluté karoserie a černé střechy. Tak jsme auto ostatně viděli i během výstavy Auta na náplavce a tam se mi moc líbilo! Svěžím detailem je C sloupek v základní barvě karoserie.


Přesuňme se dovnitř, kde je podobnost s bratrským hatchbackem ještě nápadnější. Totožnou palubní desku doprovází stejně situované výdechy topení či multimediální systém. Není se co divit, rozložení z Ria se osvědčilo a řidiče tu ergonomicky nic zásadně neobtěžuje. Kia k mému potěšení zůstává věrná nastavování teploty mechanickými ovladači a jednotlivá tlačítka jsou umístěna tak specificky, že je po chvíli za volantem nahmatáte i poslepu.

Paradoxně si po usednutí připadáte jako v běžném hatchbacku. Neumocňuje to jen s Riem totožný vzhled interiéru, ale i posaz – vysoko se opravdu nesedí. Řidič si tu udělá pohodlí stejně jako v Riu, takže jsem si se 176 centimetry našel ideální pozici za volantem a při usednutí dozadu měl v oblasti nohou ještě lehkou rezervu. Vzdušnější prostor pocítíte zejména nad hlavou, kde je posádce oproti Riu k dobru jeden centimetr. Zadní lavice tedy uspokojí i urostlé dospělé, na dlouhých trasách sem však raději usaďte maximálně dva.

kia testy crossover kia testy crossover  

Sedmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému ukrývá jen to nejnutnější, ale i přes svou oblibu ke vší té moderně jsem zjistil, že mi tu vlastně nic nechybí. K čemu takový navigační systém (+12.000 Kč), když Stonic už v základu umí párování s chytrým telefonem prostřednictvím Android Auto či Apple CarPlay? Stačí vám k tomu jen nabíjecí kabel, který zasunete do USB zdířky na středové konzole a trocha mobilních dat, díky nimž se na obrazovce objeví mapové podklady i s cestou.

Motor, jízdní vlastnosti


Paleta pohonných jednotek je pestrá, čítá celkem tři zážehové motory a jeden diesel. Konkrétně jde o atmosférické agregáty 1.25 CVVT (62 kW) a 1.4 CVVT (74 kW), přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI (88 kW) a konečně turbodiesel 1.6 CRDi (81 kW). Stejná ústrojí jsou v nabídce také u Ria, ale připomeňme, že pro tuzemské zákazníky není naftový pohon k dispozici.

kia testy crossover kia testy crossover  

K testování jsme vybrali čtrnáctistovku, výkonnostní kompromis v benzinové nabídce a hlavně motor, o který se na českém trhu očekává největší zájem. Páruje se se šestistupňovou manuální převodovkou, což kromě 1.25 CVVT platí pro všechny motorizace (nejslabší jednotka dostala jen pětikvalt). Smůlu mají zájemci o automat, alespoň zatím. Máme však informaci o tom, že příští rok dorazí slabší verze tříválce se 74 kW a kooperovat bude i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Postavení crossoveru na základech Ria znamená, že Stonic nemůže dostat pohon všech čtyř kol. Kiu to ale nemrzí, jelikož při pohledu na evropské prodeje je patrné, že v takové konfiguraci se malá SUV prodávají v řádu jednotek procent.

Nikam se nežene

O vlastnostech motoru napoví hodně už tabulková data. Nejvyšší výkon 74 kW je k dispozici v šesti tisících otáčkách, maximální točivý moment 133 N.m pak ve čtyřech tisících. Praxe dokládá, že autu je nejlépe při klidné a pohodové jízdě. Motor se odvděčuje kultivovaným chodem a v kabině nedělá zbytečnou neplechu. Vědět o sobě dá až při vytáčení někam nad hranici pěti tisíc otáček.

Slabým místem je celková pružnost. Auto se z nízkých poloh otáčkoměru nesbírá zrovna živě a na pozvolnou eskalaci potřebuje dostatek času. Řešením může být častější podřazování, někdy i o dva rychlostní stupně. V takovém případě ale musí provozovatel Stonicu počítat s tím, že palubní počítač začne k údaji o spotřebě paliva sázet jednu desetinku za druhou. Nicméně samotná práce se šestistupňovým manuálem řidiče obtěžovat nebude. Dráhy jsou sice o něco delší, ale pohybovat se v nich lze zcela přesně.

kia testy crossover kia testy crossover  

Stejně jako Rio má Stonic přední nápravu MacPherson a vzadu vlečná ramena spojená torzní příčkou. Rozdílem ve srovnání s malým hatchbackem jsou vyspělejší tlumiče, což by na silnici měla poskytnout lepší jízdní vlastnosti. Crossover je v uličkách města jako doma, ale zdatným služebníkem bude i na okreskách. Tradiční výmoly zdolává na 15“ obutí statečně, jen spontánně pošle do kabiny varování, že právě zdolaná díra už by fakt zasloužila záplatu.

Terénní ambice? Nenechte se zmást vnějškem. Schopnosti auta mimo zpevněné komunikace začínají a končí první polňačkou. Skoro bych si troufl říct, že obdobně statečně se vyjetými lesními cestami bude prodírat i leckterý hatchback. Může za to hlavně skromná světla výška a absence pohonu všech čtyř kol.

Vraťme se raději na asfalt. Povedeným jízdním vlastnostem pomáhá i elektronicky řízené přibrzďování vnitřního kola. V přesně projížděných zatáčkách vás Stonic nepřekvapí náhlým rozevlátím a vzhledem ke kompaktnějším proporcím se nedočkáte ani výrazných náklonů karoserie. Asistenci v podobě ESP nelze zcela vypnout, ale alespoň „utlumit“ ostřejším režimem, ve kterém už vám vůz dovolí i nějaké ty drobné hrátky. Ale opravdu jen drobné.


A co na to spotřeba? Po více než jedenácti stovkách absolvovaných kilometrů jsem se pohyboval lehce nad sedmi litry. Dlužno dodat, že většinu mých tras ve všední dny tvoří dálnice, kde si Stonic při maximální povolené rychlosti rád smlsne i něco kolem devíti litrů. Mimo ně se podívám hlavně o víkendu, kde mě crossover opět přesvědčuje o tom, že je autem hlavně pro pohodové řidiče. Na výrobcem udávanou spotřebou 5,5 litru jsme se sice nedostali, ale při snaze o ekonomickou jízdu nebude problém atakovat průměr šesti litrů.

Závěr


Závěr

Nestává se často, abychom v redakci dostali možnost otestovat vůz v základu, bez všech těch příplatků kolem. Jenže už „lidový“ Stonic má ve své výbavě vše podstatné, namátkou jmenujme volant potažený kůží, manuální klimatizaci, multimediální systém umožňující párování s chytrým telefonem a spoustu dalšího.

Přitom sází na atraktivní cenovou politiku. Vůz startuje na částce 349.980 Kč, což je o 70.000 Kč více než Rio se stejným motorem. Testovaná čtrnáctistovka přijde na slušných 369.980 Kč, a když se necháte rozmazlit nejvyšší výbavou Premium (LED světla vpředu i vzadu, 17“ kola, dešťový senzor, vyhřívání sedaček a volantu atd.), připlatíte dalších 65.000 Kč.

Ve spojení se zárukou na sedm let či 150.000 kilometrů (první tři roky bez omezení km) jde o velmi slušnou nabídku. Ostatně to už je jen třešnička na dortu. Důležité je, že Kie neujel vlak. Na módní vlnu malých SUV stihla naskočit zatraceně rychle a stále ještě včas, takže do početné konkurence přiváží své želízko v ohni. A i přes některé neduhy první zkušenost avizuje, že značka vykročila správným směrem.

kia testy crossover kia testy crossover  

Nejlevnější verze modelu349.980 Kč (1.25 CVVT/62 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem369.980 Kč (1.4 CVVT/74 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků369.980 Kč (1.4 CVVT/74 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou369.980 Kč (1.4 CVVT/74 kW Comfort)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Už základní infotainment umí hodně věcí
  • Pořizovací cena
  • Bohatá výbava
  • Jízdní projev „v klidu“

Minusy

  • Omezená nabídka kol
  • Žádné interiérové odlišení od Ria
  • Dynamika motoru

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (57)
Kia Stonic 1.4 CVVT
Cena základní sestavy 369 980 Kč
Výbava základní sestavy 15“ ocelová kola, dojezdová rezerva, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, tónovaná skla, podélné střešní ližiny, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken, dálkové centrální zamykání, 7“ dotyková obrazovka, Bluetooth, volant a hlavice řadicí páky v kůži, loketní opěrka mezi předními sedadly, AUX vpředu, USB vpředu i vzadu, nabíječka pro druhou řadu, asistent rozjezdu do kopce Kč
Cena testované sestavy 369 980 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 133 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.6 / 5.5
Emise CO2: 125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 332 / 1135
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1160 / 525
Rozměr pneu: 185/65 R15 88H
Kia Stonic 1.4 CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4140
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1520
d) rozvor (mm): 2580
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 9. 2019 18:10
Re: Sorry jako,
Zkuste si vzít brýle. A do Fabie to má hodně daleko. Předek auta je spíše přirovnáván ke Camaru nebo k Mustangu, ale rozhodne ne k Fabii :-) :-) :-) A světlou výšku má stejnou jako Sportage apod. Tak nevím, kde vidíte hatchback :-) :-) :-)
Avatar - Jopino
8. 11. 2017 17:15
test koncernového sourozence
KONA 1.6 T-GDI 7DCT 4x4

[odkaz]
Avatar - wakantanka
6. 11. 2017 20:31
Re: spotreba zlá, inak ujde
Teraz ako teraz >:D pokiaľ sa nemýlim, tak sa predávajú už asi štvrť roka. Ako píšem vyššie, nelieta ich hafo, ale každý deň aspoň jedno nové RIO stretnem.
6. 11. 2017 14:42
Re: Otázka
To nic nemění na tom, že si Škoda připravila platformu, byť už ve třídě jedna byla a Škoda ji používala. Původně vznikla jen pro Roomster, s ničím ji nesdílel. Rapid ji pak jen podědil. Na Rapidu mě hlavně překvapilo, že použili staré motory. To jsem tenkrát opravdu nečekal.
6. 11. 2017 10:58
Re: To autíčko je docela lehké 1085kg bez řidiče, čili
nový má najväčší kufor z tej trojky, ale poriadny čech by zaplakal.