Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kenworth uvedl prediktivní tempomat pro modely T680 a T880

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Severoamerický výrobce nákladních vozidel Kenworth zařadil do nabídky výbavy modelových řad T680 a T880 prediktivní tempomat.

Kenworth patří stejně jako Peterbilt a DAF pod křídla koncernu PACCAR. Evropský výrobce užitkových vozidel představil prediktivní tempomat pro svá vozidla na loňském IAA v Hannoveru a od začátku letošního roku jej nabízí pro modely CF a XF Euro 6 s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou AS Tronic.

Severoamerický Kenworth nyní na DAF navazuje a prediktivní tempomat zavádí do nabídky výbavy na přání pro své modelové řady těžkých nákladních vozidel T680 a T880 v kombinaci se vznětovými šestiválci PACCAR-MX13.

Prediktivní tempomat u vozidel Kenworth stejně jako v případě evropské značky DAF využívá GPS ke zjištění přesné polohy vozidla a k určení toho, jaké jízdní podmínky je třeba vzít v úvahu v následujícím jednom až dvou kilometrech.

Řidič nastaví požadovanou rychlost a také povolenou odchylku od této nastavené hodnoty pomocí tří předprogramovaných voleb dostupných pro povolenou odchylku směrem dolů. V takto určeném rozmezí určuje prediktivní tempomat ideální rychlost a prediktivní řazení volí optimální převodový stupeň.

Výsledkem spojení těchto dvou systémů je snížení počtu změn převodových stupňů a využívání stále nejvyššího možného převodového stupně a v optimálním rozsahu otáček motoru.

Pokud se vozidlo blíží k vrcholu stoupání, snaží se systém zachovat nejvyšší převodový stupeň a zbytečně nepodřazovat. Následuje-li za vrcholem stoupání bezprostředně klesání, je již před vrcholem snížena vstřikovaná dávka paliva a k přejezdu vozidla přes vrchol je využívána setrvačná síla vozidla. Vyšší převodový stupeň je zvolen automaticky, když gradient klesání se bude zvyšovat.

V některých případech prediktivní tempomat umožňuje, aby rychlost vozidla poklesla pod nastavenou hodnotu, například tehdy, když je téměř dosaženo vrcholu stoupání a systém ví, že potenciální energie v klesání přivede rychlost vozu rychle zpět na požadovanou hodnotu.

Prediktivní tempomat může také dočasně povolit, aby byla rychlost mírně vyšší, než je nastavená – v rámci předem dané tolerance – také kvůli snížení spotřeby paliva.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - Kolouš
27. 8. 2015 21:13
Re: Tempo
Nepochopil jsi logiku predikt.tempo. Můžeš si navolit dolní a horní hystereze, s tím, že aprevodovka čte geokoordinaty a podle toho soupravu před kopcem nepatrně zrychlí a snaží se dosáhnout vyšší dopredne energie. Pokud to autu znemoznis ty, nebo radar (pomalu jedoucí auto před tebou), tak řidiči jednotka okamžitě reaguje a v závislosti na rychlosti a otáčkách připraví soupravu na stoupání včasným podrazenim ve správném místě pod kopcem/v kopci. Dokonalý řidič je samozřejmě lepší, ale kolik jich je? V reálu predikt.temp. Udělá v 95% lepší spotřebu než prum.ridic. Už jen tím, že při řízení neuprednuje ego.
27. 8. 2015 15:49
Re: Tempo
Nevim jak kamiony, ale ja tak jezdim uz ted, ale jasne nejde to furt. Pred kopcem musis pridat, ale pokud nekdo jede kopec-nekopec 110-130 na tempomat a v levem vsichni 150-160 tak to moc nejde.
Avatar - Pekelná Micinka
27. 8. 2015 14:38
Re: Tempo
Já to myslel spíše tak, že na evropských silnicích, kde co chvíli musí řidič reagovat na nějakou situaci, a tedy řadit, bude mít predikce snížený účinek. Před kopcem to nepodřadí, pak mu tam v kopci vlítne osobák a celý se to poser.. A nějakej sjezd na město za každým rohem. Tomu co píšeš věřím, ale na to by snad stačil i normální tempomat, ne ten "prediktivní"
27. 8. 2015 14:21
Re: Tempo
V Evropě se to už taky nabízí.

Dodavatel - speditér co pro nás jezdil, říkal že majitel nechal celé své flotile kamionů (cca 150ks) přenastavit omezovače z 90 na 86 kmh. Řidiči sice nadávali, ale prý na cestě z Holandska do ČR se cesta protáhla o cca 17 minut, a majitel za rok ušetřil na naftě 3 miliony kč.

Takže to smysl má, zas nějaké procento dolů, a když se nasadí masově, vrátí se to.
Avatar - Pekelná Micinka
27. 8. 2015 13:41
Tempo
Na silnice, kde projede 10 aut za hodinu dobrý. Ale u nás nevím, jak by se to osvědčilo.