Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Carens 2.0 CRDi - vyvážený poměr vitamínů

Ondřej Láník
Doba kdy Carens vypadal jako povyrostlé kombi, lákal cenou a nabízel jen nevyvážené vlastnosti je definitivně pryč. Nyní je tu typické MPV odpovídající vysokým nárokům Evropanů. S kvalitou šla vzhůru také cena…

Dva testy předchozí Kie Carens, které jsme na www.auto.cz zveřejnili, se nesly v duchu kompromisů. Ze cenu, která byla obvyklá mezi hatchbacky nižší střední třídy jste dříve mohli koupit pěti až šestimístné MPV. Pravda, design, technika ani jízdní vlastnosti nepatřily k silným stránkám toho auta, ale cena přesvědčovala.

Kia Motors expanduje a to nejde bez malých revolucí. Jednou z nich je zavedení nového Carense na trh. Jestliže mnohokrát slyšíme od výrobců o „zcela novém modelu“ i v případech, kdy jde jen o velmi důkladný facelift, u této Kie to platí beze zbytku.

Evropský design pro celý svět

Automobily značky Kia měly donedávna nádech exotiky, ale poslední představené modely jsou stylisticky pojaté v evropském duchu. To ostatně zaznělo i v rozhovoru s vice-presidentem Kia Motors Europe, který jsme nedávno zveřejnili. Kia se hodlá oprostit od spojení „korejský=zvláštní“ a vedle otevření evropského vývojového centra v Rüsselsheimu najala také bývalého designera Volkswagenu. Carens ještě není jeho dítko, ale v mnohém již dobře odpovídá evropské představě o automobilové kráse a praktičnosti. Na tom celém je zajímavé to, že Kia tyto modely vyváží i na své tradiční trhy. V USA je Carens nabízen jako Rondo se zážehovými motory 2,4 (118 kW) a 2,7 V6 (134 kW).

Carens zůstává spíše dvouprostorovým automobilem, který má mohutnou, vysokou příď, oddělenou od prostoru pro posádku a zavazadla. Rozměrné sdružené světlomety, které mají v sobě integrované halogenové projektorové prvky, samostatný zdroj pro dálková světla a směrovky, působí technicky vyspěle. Maska má typický tvar s dvěma chromovanými lištami. Nárazník místo dnes obvyklého povrchu lakovaného v barvě karoserie, přidává spodní střední část z nelakovaného plastu, jakoby se tato Kia hlásila k terénním schopnostem vozů kategorie SUV. Celek dobře maskuje skutečné rozměry – ty jsou jak za chvíli uvidíme nad všemi strategickými konkurenty.

kia testy mpv kia testy mpv Boční profil končí ostře ukončenou střechou, dynamicky rostoucí linií oken (podobně jako u BMW X3) a elegantně tvarovanými vertikálně uspořádanými koncovými svítilnami. Ty mají moderní krystalický vzhled. Kola se zdají být malá, ale standardní rozměry pneumatik 205/60 R16 (náš případ) nebo 225/50 R17 ukazují, že v tomto případě nejde o poddimenzování rozměru ze strany výrobce, ale o optický klam. Toto auto je opravdu velké.

Konkurenční boj

4,545 m délky, 1,82 m šířky a 1,65 m výšky Kie Carens hravě překonává všechny konkurenty. Stejné platí o rozvoru a rozchodech kol. Velmi dobře je na tom i zavazadlový prostor. Ten sice nemá největší rozměry v základním uspořádání, ale to asi jen proto, že pod dnem, které vyrovnává plochu i po sklopení zadních sedadel, je stále ještě mnoho místa v praktických úložných schránkách na drobnosti, které tak jako tak v autě pořád vozíte s sebou. Nákladová hrana (68 cm nad zemí u nezatíženého vozu) je o několik centimetrů výše než u konkurence.

Kia Carens a konkurence - srovnání základních rozměrů
Rozměr Kia Carens Mazda5 Opel Zafira Renault Scénic VW Touran
Délka [mm] 4545 4505 4467 4260/4490 4407
Šířka [mm] 1820 1755 1801 1810 1794
Výška [mm] 1650 1615 1645 1620 1635
Rozvor [mm] 2700 2750 2703 2685/2735 2675
Rozchod vpředu [mm] 1573 1530 1488 1515 1541
Rozchod vzadu [mm] 1569 1520 1510 1515 1534
Počet míst 5/7 7 7 5/7 5/7
Zavazadlový prostor [l] 430-2106, 74-2106 112-1566 140-1820 430-1840, 200-2240 695-1989, 121-1913

Mezi podběhy jsme v zavazadlovém prostoru naměřili 1020 mm, výška zavazadelníku ke krytu činí 420 mm, délka u dna 880 mm a po sklopení druhé řady sedadel lze převážet předměty 1780 mm dlouhé.

Pět královských míst

kia testy mpv kia testy mpv Do nového Carense se nastupuje komfortně díky velkým dveřím vpředu i vzadu. Řidič má k dispozici pouze výškově nastavitelný volant, což je jeden z mála věcných nedostatků, které by mohly být potenciálním problémem. Seřizovací rozsahy sedadla jsou široké. Výplně mají průměrnou tuhost, čalounění je v našem případě v kombinaci elegantních světle béžových a černých odstínů.

Přístrojová deska s moderními tvary je sestavena z tvrdých plastů, které však mají kvalitní povrchovou úpravu, nezrcadlí se v čelním skle a nevydávají nežádoucí zvuky při jízdě. Řidič je informován o aktuálních parametrech vozu přístroji na štítu, který sestává ze tří kruhových výsečí. Středová konzole vytažená do prostoru mezi sedadla začíná nahoře výklenkem s digitálními hodinami a kontrolkami připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů. Na tomto místě bychom čekali poněkud rozměrnější informační displej; stávající řešení prozrazuje asijský původ jinak povedeného interiéru.

Pod dvojicí kruhových výdechů ventilace je vestavěné originální rádio Kia o rozměru 2 DIN, jehož příjmové schopnosti (citlivost tuneru) i zvuk patří špíše k horším na trhu. Třetí displej na středové konzole patří automaticky regulované, ale pouze jednozónové klimatizaci. V přístrojové desce, ve výplních dveří, ve střeše i v zavazadelníku je dostatek odkládacích míst.

kia testy mpv kia testy mpv Sedadla vpředu poskytují dobrou oporu tělu, obě jsou dodávána s nastavitelnou bederní opěrkou. Poloha sezení je příjemná, jak bývá u MPV obvyklé sedí se vzpřímeně, sedáky mají dobrou délku (500 mm) a tak optimálně podpírají nohy. Vzadu jsou sedáky kratší (460 mm), ale výborně umístěné (mezi podlahou a hranou sedáku je 400 mm), takže sedadlo cestujícím také dobře podpírá stehna. Vpředu i vzadu je nad sedadlem nadprůměrná výška 1040 mm, podélný prostor na zadních sedadlech je snad až zbytečně velkorysý. Vnitřní šířka ve výši loktů činí 1540 mm vpředu , šíři interiéru 1520 mm uvítá především ten třetí vzadu. Prostorem pro posádku patří Carens k nejlepším pětimístným vozům MPV na trhu.

Jízdní dojmy

Carens ničím nepřekvapí. Jde o plnohodnotného reprezentanta třídy rodinných víceúčelových vozů. Poloha za volantem poskytuje dobrý výhled všemi směry, snad jen šikmo vlevo vpřed překáží mohutný A-sloupek. Karoserie působí robustně, je tuhá a také poměrně těžká (1519 – 1791 kg, dle verze). Jízdní vlastnosti jsou zaměřeny na rodinu, takže rozhodně nejde o „sportovní MPV“, ale na druhou stranu je odpružení daleko od rozhoupaných dob starších korejských korábů silnic. Řazení šestistupňové převodovky bychom mohli označit za lepší korejský průměr, najít správnou rychlost v kulise není rozhodně problematické. Řízení je dostatečně přesné, klasický hydraulický posilovač plní úkoly tak jak bychom od vozu MPV čekali. Nožní brzdu zašlapujete samostatným pedálem zcela vlevo, její odjištění je také mechanické (ruční).

kia testy mpv kia testy mpv Silný turbodiesel nepatří mezi nejsilnější, ani nejúspornější motory své třídy, ale vezmeme-li v úvahu to co všechno nabízí, jde o dobrou volbu. Díky vstřikování common-rail, dobrému uložení v karoserii a důkladné izolaci jsou zvuk i vibrace motoru potlačeny na minimum. Maximum točivého momentu sice udává výrobce až ve 2500 ot./min ale běžně použitelné jsou již dvoutisícové otáčky. Nárůst síly je plynulý, při akceleraci nebudete překvapeni žádnou momentovou explozí. Při akceleraci je vysoká hmotnost vozu cítit mnohem méně než při zpomalování nebo v zatáčkách. Dlouhý nejvyšší převodový stupeň umožňuje jízdu rychlostí 130 km/h s 2500 ot./min, což se příznivě projevuje na spotřebě. My jsme jezdili za 7,8 l/100 km s polovinou testovací trasy po městě, mimo město lze při troše snahy jezdit za 6 l/100 km, dálnice bude představovat v průměru sedmilitrový odběr. Filtr pevných částic je standardem bez příplatku. Velká hmotnost spolu s dobrou aerodynamikou vyústila jen v malou citlivost na boční vítr.

Cena stále hraje roli

Výrazný kvalitativní posun nového Carense zvýšil také cenu. Automobil tohoto jména už nekoupíte za necelých 400 tisíc korun jako kdysi, ale ani necelý půlmilion není ve srovnání s konkurencí špatná nabídka. Dostanete za něj nejprostornější pětimístné MPV na trhu, dvoulitrový benzinový čtyřválec se 106 kW a kombinovanou spotřebou 8,1 l/100 km. Ve výbavě je 6 airbagů, ABS, EBD, kompletní elektrická výbava nebo manuálně regulovaná klimatizace. Nejlevnější turbodiesel příjde s podobnou výbavou na 559.980,-Kč. To jsou výhodnější ceny než u konkurence! Mimo nejdražší provedení (za bezmála 680 tisíc korun) schází všem modelům možnost dokoupení protiprokluzového systému a ESP, naopak všechny modely lze mít v sedmimístné verzi za příplatek jen 15.000,-Kč. Cennou informací je bezesporu možnost přestavby na verzi N1 za kterou zaplatíte 22.000,-Kč.

První cena vozu 449.980,-Kč (2.0, 106 kW, LX)
První cena vozu s testovanou motorizací 559.980,-Kč (2.0 CRDi, 103 kW, LX)
Základní cena testovaného vozu 619.980,-Kč (2.0 CRDi, 103 kW, EX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 630.980,-Kč (2.0 CRDi, 103 kW, EX)

Plusy

  • prostorný interiér
  • robustní konstrukce
  • bohatá výbava
  • po všech stránkách vyvážený motor
  • poměr užitná hodnota/cena
  • pohodlná sedadla
  • variabilita interiéru
  • tříletá záruka

Minusy

  • absence stabilizačního systému
  • malá citlivost tuneru autorádia
  • pouze výškově nastavitelný volant
  • vyšší pohotovostní hmotnost
Ondřej Láník
Kia Carens 2.0 CRDi
Cena základní sestavy 619 980 Kč
Výbava základní sestavy ABS+ EBD, airbag řidiče a spolujezdce (s možností deaktivace), boční airbagy vpředu, okenní airbagy, pyrotechnické předp. bezp. pásů v 1. řadě sedadel, aktivní opěrky hlavy v 1. řadě sedadel, bezpečnostní výztuhy dveří, odjištění zámků dveří při nárazu, dětské pojistky zámků zadních dveří, imobilizer, kola z lehkých slitin + pneu 205/60 R16 Michelin, přední mlhové světlomety, stěrač a ostřikovač zadního okna, celodenní svícení, tónovaná izotermická skla, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané přední okno, vyhřívané zadní okno s časovým nastavením, bezfreonová elektronicky řízená klimatizace s čidlem kvality vzduchu, filtr, dálkově ovládané centrální zamykání všech dveří, elektrické otevírání víka nádrže, elektrické ovládání předních (1 dotek) a zadních oken, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, elektrochromatické zpětné zrcátko, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, metalický dekor palubní desky a dveří, palubní počítač, posilovač řízení, sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrou, schránka na brýle, schránka pod sedadlem spolujezdce, schránka před spolujezdcem, středová konzola s úložným prostorem, úložná schránka v zavazadlovém prostoru, výškově stavitelné bezpečnostní pásy, 1. řada sedadel, výškově stavitelné opěrky hlavy na všech sedadlech (+ horizontálně 1. řada), výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově stavitelný volant Kč
Cena testované sestavy 630 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+11.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.2 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 2106
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1631 / 524
Rozměr pneu: 205/50 R16
Kia Carens 2.0 CRDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4545
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1650
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1573
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 580 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1040
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano