Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee´d SportyWagon 1,6 CRDi EX vs. Škoda Octavia Combi 1,9 TDI PD Ambiente – Československý duel

Ondřej Pavlůsek
Škoda Octavia Combi je ostřílený hráč, zatímco Kia Cee´d SportyWagon je stále ještě nováčkem. Srovnali jsme tato dvě kombi nižší střední třídy, i když je již dopředu celkem jasné, jak se jim povede v jednotlivých disciplínách.

Design

Korejský zástupce, SportyWagon vychází ze stejné stylistické koncepce jako pětidveřový hatchback Cee´d a až po druhé boční dveře (včetně) je s ním shodný. Nová je celá záď elegantně ukrývající zavazadlový prostor. Kombi se odlišuje až od poslední dveřní spáry dozadu. Spodní linie bočních oken sice začíná už na druhém páru původních dveří, ale designéři přesto dokázali linku definující boční „optiku“ vytvarovat jinak než u hatchbacku. Mezi C a D sloupkem je úhlopříčně vedená „výztuha“, místo jediného (třetího bočního) okna jsou zde dva trojúhelníky, což je řešení známe ze současných kombi značky Peugeot. Bohužel v tomto případě zvítězila forma nad funkcí – z místa řidiče se toto řešení jeví jako velmi silný C sloupek, přes který pochopitelně není z vozu vidět. Designéři Cee´du SportyWagon použili i další prvek v současnosti populární u moderních kombi – svisle orientovaná koncová světla. V případě Cee´du vznikl koncový světlomet jako kompilace originálních světel hatchbacku a nové svislé části, tvořící roh karoserie.

kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Účastník zájezdu z domácích luhů a hájů - Škoda Octavia Combi - se poprvé představil veřejnosti v roce 2004 na pařížském autosalonu. Na rozdíl od svého korejského soupeře přichází s klasickým vzhledem kombi bez jakýchkoliv designérských výstřelků. Karoserie mladoboleslavského kombi má klasické třetí boční okno, které usnadňuje výhled z vozu šikmo vzad. Díky většímu sklonu C a zejména D sloupků působí Octavia Combi dynamickým i když o poznání robustnějším dojmem než Kia. Oblá záď neubírá vozu na praktičnosti a za širokými pátými dveřmi, do nichž nijak nezasahují koncové světlomety, se ukrývá jeden z nejobjemnějších zavazadlových prostorů ve třídě.

kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Vnitřní prostor

Jedním z nejdůležitějších měřítek kvalit vozů kategorie kombi je pro zákazníky velikost vnitřního prostoru. Kia Cee´d SportyWagon má pravidelně tvarovaný zavazadlový prostor s praktickým členěním, dvojitou podlahou a úložnými schránkami po stranách. Přístup do zavazadelníku umožňuje velkoryse dimenzovaný otvor v zádi, jehož rozměry (mj. šířka vstupu až 1070 mm) jsou velké hlavně proto, že víko tvoří více než 30 centimetrů střechy. Nakládací hrana je příjemně nízko (590 mm) nad zemí a jen nepatrně níže je dno zavazadelníku, pod nímž je soustava plastových výlisků s dobře využitelnými odkládacími prostory. Další dvě schránky jsou po stranách za podběhy. Dohromady s těmito objemy dává základní zavazadlový prostor využitelný objem 534 l. Objem zavazadlového prostoru lze zvětšit sklopením druhé řady sedadel, čímž vznikne zcela rovná ložná plocha o délce 1670 mm, která má mezi podběhy minimální šířku 1040 mm.

Po otevření pátých dveří Škody Octavia Combi je za relativně nízko (601 mm) položenou nákladovou hranou k dispozici zavazadlový prostor, který byl u testovaného vozu vybaven mezipodlahou. Zavazedlník mladoboleslavského vozu je stejně jako u korejského zástupce pravidelně tvarován a přístup do něj umožňují rozměrné páté dveře. Po jejich otevření je k dispozici zavazadlový prostor, který je v základním uspořádání dlouhý 1064 mm, široký minimálně 1010 mm mezi podběhy a maximálně 1187 mm za nimi. Samozřejmostí je možnost složení sedadel druhé řady, čímž se ložná plocha prodlouží, ale nevznikne zcela rovná plocha.

Při přímém srovnání objemů zavazadlových prostorů obou vozu není ani jeden z nich jednoznačným vítězem. Octavia Combi je sice se základním objemem 580 l lepší než Kia, která má v pětimístném uspořádání objem 534 litrů, ale vše se otočí po složení sedadel druhé řady. V takovém případě je vítězem Kia Cee´d SportyWagon s hodnotou 1664 litrů a Octavia Combi s objemem 1620 litrů je těsně za ní.

Zajímavý je i pohled na prostor pro cestující, ti si rozhodně nebudou stěžovat na nedostatek místa ani v jednom z testovaných vozů, ale rozhodně si všimnou rozdílů ve zpracování a použitých materiálech. Kia se sice ještě nemůže zcela vyrovnat dílenskému zpracování Octavie, ale její interiér nabízí na poměry nižší střední třídy precizní zpracování s malými a rovnoměrnými spárami mezi díly. Problém mohou být pouze použité plasty, které nevytvářejí takový pocit kvality jako u Škody Octavia a některé z nich (například střed volantu nebo výplně dveří) jsou náchylné na poškrábání.

kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Za volantem

Kia Cee´d SportyWagon k testu dorazila se vznětovou přeplňovanou šestnáctistovkou, poskytující výkon 85 kW (116 k) při 4000 ot./min a točivý moment 255 Nm, který je k dispozici od 1900 do 2750 ot./min. Po nastartování se tato pohonná jednotka chová diskrétně a interiér vozu je kvalitně odhlučněn. Stejně jako většina vozů korejských výrobců je i Cee´d SportyWagon naladěn komfortně a jeho podvozek nesvádí k pokusům o sportovní jízdy, ale k lehkému proplouvání krajinou. Kia si sice nechá líbit i ostřejší průjezdy zatáčkami, ale lehkými náklony karoserie dává najevo, že jí více vyhovuje klidnější styl jízdy. Za ten se umí odměnit nejen pohodlím cestujících, ale především příznivou spotřebou paliva, která se v testu pří jízdě ve Zlíně a po okolních silnicích pohybovala na průměrné hodnotě 5,4 litru na 100 km.

Škoda Octavia Combi přijela se starým známým turbodieselem o objemu 1,9 l, který disponuje výkonem 77 kW (105 k) při 4000 ot./min a točivým momentem 250 Nm při 1900 ot./min. TDI pod kapotou Octavie není žádným mladíkem a patří ke starší generaci turbodieselů, která své majitele oblažuje klasickým traktorovým klepáním. To je naštěstí poněkud utlumeno kvalitní zvukovou izolací vozu. Mladoboleslavský automobil je pravým opakem svého korejského soupeře a tam kde u Cee´du nestačí podvozek motoru je to u Octavie naopak a motor nestačí podvozku. Jízda s Octavii Combi není tak pohodlná jako v Cee´du, protože její podvozek má tužší nastavení. To znamená, že na silnici plné zatáček, kde jde Kia při svižnější jízdě do kolen a dává najevo, že chce zvolnit, si řidič Octavie může dovolit přidat. Stejně jako Kia i Škoda se může pochlubit příjemnými hodnotami spotřeby paliva a to přesto, že její pohonná jednotka nepatří ke konstrukčně nejmladším. Ve stejných podmínkách jako Cee´d vykazovala Octavia průměrnou spotřebu paliva 5,5 litru na 100 km.

kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty kia skoda octavia testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Za kolik?

Srovnání cen je pravděpodobně tím zcela nejdůležitějším kritériem při nákupu nového rodinného přemisťovadla. A zde je již od začátku jasný vítěz. Kia Cee´d SportyWagon s motorem 1.6 CRDi ve výbavě EX je k dispozici za základní cenu 489.980,-Kč. Za tuto cenu dostane zákazník automobil, jehož výbava obsahuje kompletní sadu airbagů, automatickou klimatizaci, autorádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu a mnoho dalších prvků zpříjemňujících život. V případě testovaného vozu se cena díky příplatkové výbavě v podobě stabilizačního systému ESP, litých kol a metalického laku zvedla na 522.980,-Kč.

Škoda Octavia Combi s motorem 1.9 TDI ve výbavě Ambiente se základní cenou 589.900,-Kč, překonává korejskou konkurenci prakticky o 100.000,-Kč již v základním vybavení a tento rozdíl se ještě dále zvětšuje při pohledu do ceníku. Aby mohla Octavia konkurovat Cee´du na poli výbavy, je potřeba zaškrtat položky jako je například autorádio s CD a MP3 přehrávačem, dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu nebo hlavové airbagy. U testovaného vozu se cena díky příplatkové výbavě vyšplhala až k částce 696.800,- Kč, což představuje rozdíl více než 200.000,-Kč oproti základní ceně testovaného Cee´du v nejvyšším stupni výbavy EX.

Závěr

Při srovnání této dvojice vozů vyšlo najevo, že korejský zástupce ještě stále nedosahuje kvalit mladoboleslavského vozu při srovnání použitých materiálů a dílenského zpracování, i když se mu velmi přiblížil a rozdíl není příliš velký. Cee´d se zatím Octavii nevyrovná svým podvozkem, ale v případě testovaných vozů se může pochlubit lepší pohonnou jednotkou. V nabídce vnitřního prostoru jsou na tom oba vozy velmi podobně. Ohledně designu záleží na jedinci, který z vozů se může pochlubit elegantnějšími liniemi. Nakonec je zde cena a a zcela jasně vypovídá ve prospěch Cee´du.

Definitivní vítězství je závislé na tom, jakou mají jednotlivé disciplíny ve vašem rozhodování váhu. Množství bodů, které Kia sbírá v kategorii cena, zatím na českém trhu není vyváženo body, které Škoda sbírá za národní prestiž a možnost dovybavit si automobil k obrazu svému z prémiově sestaveného ceníku příplatkových položek.

Související články:

Kia Cee´d SportyWagon 1,6 CRDi EX

První cena vozu 369.980,-Kč (Cee´d SportyWagon Base, 1.4 80 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 429.980,-Kč (Cee´d SportyWagon Base, 1.6 CRDi 85 kW)
Základní cena testovaného vozu 489.980,-Kč (Cee´d SportyWagon EX, 1.6 CRDi 85 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 522.980,-Kč (Cee´d SportyWagon EX, 1.6 CRDi 85 kW)

Plusy

  • velký a prakticky uspořádaný zavazadlový prostor
  • útulný, prostorný a hodnotně působící interiér
  • pohodlná sedadla
  • výkonný motor
  • snadné ovládání
  • účinné brzdy

Minusy

  • příliš velký účinek posilovače řízení v nízkých a středních rychlostech
  • náchylnost některých plastů v interiéru k poškrábání
  • velké dílky na displeji na středové konzole
  • horší jízdní komfort s velkými koly

Škoda Octavia Combi 1,9 TDI PD Ambiente

První cena vozu 464.900,-Kč (Octavia Combi Classic, 1.4 MPI 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 549.900,-Kč (Octavia Combi Classic, 1.9 TDI PD 77 kW)
Základní cena testovaného vozu 589.900,-Kč (Octavia Combi Ambiente, 1.9 TDI PD 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 696.800,-Kč (Octavia Combi Ambiente, 1.9 TDI PD 77 kW)

Plusy

  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • přesné řazení
  • kvalitní sedadla
  • prostorný a praktický interiér
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • příznivá spotřeba

Minusy

  • málo strmé řízení
  • na nerovnostech v zatáčkách nervóznější záď
Ondřej Pavlůsek
Model Kia Cee´d SportyWagon 1,6 CRDi EX Škoda Octavia Combi 1,9 TDI PD Ambiente
Cena základní sestavy 489 980 Kč 589 900 Kč
Cena testované sestavy 522 980 Kč 696 800 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 1900 - 2750 250 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.3 / 4.9 6.6 / 4.2 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 534 / 1664 580 / 1620
Objem nádrže (l): 53 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1419 / 500 1350 / 660
Rozměr pneu: 205/55 R16 205/55 R16
Kia Cee´d SportyWagon 1,6 CRDi EX
Škoda Octavia Combi 1,9 TDI PD Ambiente
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4470 4572
b) šířka (mm): 1790 1769
c) výška (mm): 1490 1468
d) rozvor (mm): 2650 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1546 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1544 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1030 922 / 1164
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860 627 / 883
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020 981
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980 984
k) šířka vpředu (mm): 1490 1415
l) šířka vzadu (mm): 1480 1423
délka sedáku vpředu (mm): 480 520
délka sedáku vzadu (mm): 470 450
výška opěradla vpředu (mm): 620 620
výška opěradla vzadu (mm): 610 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano