Kia Soul: První jízdní dojmy

Kia Soul: První jízdní dojmy

 
 
9.12. 2008 Michal Fokt

Jedna věc je naprosto jistá – Kia Soul vypadá opravdu dobře. Otázkou je, zda tím jeho atraktivita nekončí. Jestli se na něj máte už teď těšit, napověděly první kilometry za jeho volantem.

Já vím, že asi poslední věc, která vás zajímá na článku o jízdních dojmech s jakýmkoli autem je, jak si redaktor myslí, že dotyčná plechovka vypadá. Jenže v případě Soulu právě s tímhle musím začít. Podle tiskové mluvčí korejské automobilky bude tohle auto oslovovat lidi, kteří dosud o voze značky Kia vůbec nepřemýšleli. Nezbývá, než jí dát za pravdu. Atraktivní design vozu budí velkou pozornost okolí a kdyby maska nesla třeba loga Jeepu nebo Mini, nikdo by se nad tím nepozastavil. Korejcům se prostě povedlo udělat velmi stylové auto, které by mohlo oslovit i ty, kteří by třeba přemýšleli o Fiatu 500 nebo Mini Cooper. Tomu odpovídá u asijské značky nebývale široká paleta barev karoserie, čalounění interiérů a příplatkových doplňků. Za všechny jmenujme třeba obraz couvací kamery zobrazovaný ve zpětném zrcátku nebo různé sady efektních polepů karoserie.

Zcela střízlivým pohledem na věc (a věřte mi, že to není snadné), jde o crossover segmentu B s vyšším posazem a vizáží SUV. Díky tomu bude mít ve třídě poměrně specifické postavení, podobně zaměřené je v současnosti snad jen Suzuki SX4 a Fiat Sedici, ti ovšem umí nabídnout i pohon všech kol.

Po otevření dveří vás čeká neméně příjemný interiér. Palubní deska má moderní design, výbornou ergonomii, poskytuje cestujícím dostatek životního prostoru a po otevření odkládacích schránek odhalíte, že jsou vyvedeny v červené barvě. Prostě stylovka... Volant má dobré rozměry i tvarování, ale chybí mu možnost podélného seřizování, což ale vzhledem k vyššímu posazu není takový problém, nějak se za volant prostě poskládáte a nepříjemně se určitě cítit nebudete. Sedadla mají evropské rozměry, opěradla však postrádají boční vedení. Stejně jako vpředu, i na zadních sedadlech je spousta místa, a to jak pro kolena, tak pro hlavu, díky vysoko umístěným sedákům tyto i velice dobře podpírají stehna. Velkoryse dimenzovaná kabina se ale vymstila kufru. Jeho objem 222 l je fakt hodně skromný, zaplní ho už dvě větší tašky. Naštěstí je pod podlahou ještě vana rozdělená na několik přihrádek, které by dohromady měly dát ještě nějakých 100 litrů na drobnější předměty k dobru, a to už tak beznadějně nevypadá.

Na vyzkoušení jsme dostali nejen základní benzinovou šestnáctistovku s výkonem 91 kW, ale také vrcholnou motorizaci – turbodiesel 1.6 CRDi (94 kW, 260 Nm). Zážehový motor má sympatické papírové parametry, ale k pohonu Soulu není úplně nejvhodnější. V nízkých otáčkách je letargický a dynamičtější jízdní styl vyžaduje držet otáčky nad 4500, což mi k celkovému charakteru auta moc nesedí. Takže i jako ortodoxní „benziňák“ považuji za vhodnější motorizaci turbodiesel. Šestnáctistovka CRDi vám bude určitě dělat samou radost. Rozbíhá se plynule již od 1600 otáček a táhne až do 4100 ot/min, prodleva turbodmychadla je poměrně malá. Odhlučnění obou motorů představuje obvyklý standard této třídy, v obou případech má elektronický plyn přijatelně rychlou odezvu a pochvalu zaslouží i přesné řazení s minimálními vůlemi v kulise s krátkými drahami – tak dobrý mechanizmus korejské auto ještě nikdy nemělo.

Kia se rozhodla, patrně i kvůli vyšší stavbě karoserie, dát Soulu do vínku tvrdé nastavení podvozku. Díky poměrně velkým kolům zvládá vůz přejezdy malých nerovností španělských silnic bez problémů, ale výraznější díry nebo hrboly způsobují v kabině poměrně citelné rázy, což by na našich silnicích mohl být docela problém. Zvláště markantní je to na 18“ kolech, jimiž byla většina testovacích vozů vybavena. Povedlo se nám však získat i verzi na 16“ discích, která by mohla nabídnout i u nás snesitelnou míru pohodlí. To ale ukáže až křest ohněm českých tankodromů, jenž by měl nastat koncem února, kdy Soul dorazí na český trh.

Testovací trasy bohužel vedly takřka výhradně městy a po dálnicích, takže lze těžko poskytnout fundovaný názor na jízdní vlastnosti crossoveru, za daných okolností však i díky širokým pneumatikám (225/45 R18) vykazoval spolu s jen lehkými náklony v zatáčkách velmi dobrou stabilitu i přilnavost, a také vzhledem k proporcím i sympaticky malou nedotáčivost. Jeden ostře projetý dálniční přivaděč se sundáním nohy z plynu a bryskně vybočující zádí ale dává tušit, že na klikatých silničkách bude vhodnější klidnější jízdní styl. Soul si ale rozhodně neklade za cíl soupeřit na okreskách s Mazdou 2 nebo miníkem, či Fiestou.

Spokojenost panovala i s řízením, má na korejské poměry nevídaně ostré reakce, slušnou strmost (2,7 otáčky) i příjemně nastavený odpor posilovače, takže mu vzhledem k jeho zaměření snad i lze prominout, že mají přední kola občas malinko jinou představu o úhlu jeho natočení.

Řečeno v diskuzi auta.cz už poněkud zprofanovaným výkřikem BRAVO, Kia Korejci odvedli pořádný kus práce. Postavili atraktivní auto, dali mu do vínku prostorný interiér, vybavili jej slušnými motory, přesným řazením a příjemným řízením.

Zatím to navíc vypadá, že i jízdní vlastnosti mírně předčily očekávání. Vytknout mu tak lze zatím jen menší kufr a tvrdé rázující pérování. Jestli Kia tohle auto neodstřelí příliš sebevědomou cenou, troufám si tvrdit, že její image postoupí zase o krůček výš.

Kia Soul - Přehled modelové řady v Evropě
Motor1,6 CVVT1,6 CRDi (AT)
Zdvihový objem [cm3]15911582
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]91/630094/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]156/4300260/1900-2750
Max. rychlost [km/h]177182 (176)
Zrychlení 0-100 km/h [s]1111,3 (11,9)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,55,2 (5,9)
Pohot. hmot. [kg]11701270 (1285)
Cena v Německu [Euro]14.98016.780

Spolupracujeme s TipCars.com
Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky

Městský stát se rozhodl zakročit proti rozmachu výstavby…

Podezřelý ze zmizení saúdského novináře zemřel při autonehodě Podezřelý ze zmizení saúdského novináře zemřel při autonehodě

Jeden ze Saúdů, kterého turecká policie podezřívá ze…

Rohlík.cz začíná s rozvozem léků Rohlík.cz začíná s rozvozem léků

Prodejce potravin přes internet Rohlík.cz zařadil do své…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Soul: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

 



Kia Track’ster bez tajemství: Je to rozšířený Soul Kia Track’ster bez tajemství: Je to rozšířený Soul

Jihokorejský koncept používá přeplňovaný dvoulitr o…

Kia Track'ster concept: První fotografie Kia Track'ster concept: První fotografie

Po zveřejněné skice Kia odhalila i záď studie chystané…

 



 
Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Šéf VW se bojí, že německý autoprůmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Dnes 12:55

Herbertu Diessovi se nelíbí, jak se v Evropě bojuje proti individuální dopravě.




Blesk.cz

Herečku napadli na Vinohradské?! Dva muži mě zkopali a řekli, že jsem upadla na schodech, popsala

Herečku napadli na Vinohradské?! Dva muži mě zkopali…

Mladá herečka Kateřina D. si podle svých slov ve středu brzy ráno prožila peklo. Na sociální síti zveřejnila…

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

 

iSport.cz

Bijec, co se soudí s McGregorem: Má jedovaté fanoušky, nadávají i mámě

Bijec, co se soudí s McGregorem: Má jedovaté…

Kvůli jeho řádění přišel o zápas. Když irský bojovník Conor McGregor dorazil v dubnu do brooklynského Barclays…

Frolík se vrátil do sestavy a dvěma góly sundal Boston, Pastrňák nahrával

Frolík se vrátil do sestavy a dvěma góly sundal…

SOUHRN | Minulé utkání byl Michael Frolík zdravým náhradníkem, ale pro to další proti Bostonu už se vrátil do…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Hradní vyznamenání pro Michala Davida aneb Proč nesbírám céčka

Marek Stoniš: Hradní vyznamenání pro Michala Davida…

V minulých letech udělil prezident Miloš Zeman na Hradě tolik bizarních a kontroverzních vyznamenání, až jsem se…

Spisovatelka Kiran Desai: Měli bychom si uvědomit fakt, že Západ má migrantů velmi málo

Spisovatelka Kiran Desai: Měli bychom si uvědomit…

Kiran Desai (47) je vedle své matky Anity Desai a Arundhati Roy nejznámější a nejoceňovanější indickou…