Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KiraVan: Nejpodivnější obytný automobil na světě

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Stroj pojmenovaný KiraVan působí jako rekvizita z postapokalyptické sci-fi, ale ve skutečnosti se jedná o naprosto vážně míněný projekt.

Světu obytných vozidel a přívěsů sice vládnou konveční karavany tažené osobními automobily a vozy jejichž základem jsou běžně dostupné dodávky, ale po celém světě lze narazit na více či méně extrémní příklady odklonu od tradičního řešení.

V případě přívěsů se může jednat o koncept Caravisio společnosti Knaus Tabbert nebo britský Dub Box. Mezi obytnými výrobci obytných automobilů je pak jedním z největších výstředníků vídeňská společnost Marchi Mobile, zatímco australská firma EarthCruiser Overland Vehicles vychází vstříc dobrodruhům.

K nejzajímavějším příspěvkům do světa obytných vozidel a přívěsů ovšem patří souprava pojmenovaná KiraVan kalifornské společnosti Applied Minds, za jejímž vznikem stojí Bran Ferren, který je spoluzakladatelem a hlavním kreativním ředitelem společnosti.

Bran Ferren se svou firmou se věnuje především výrobě přenosových vozů pro televizní reportéry a k jeho zákazníkům patří například televizní stanice ABC. Navíc pracuje také jako vyhledávač vhodných lokalit pro natáčení filmů hollywoodskými studii.

Díky této činnosti se dostává do míst, kam běžný turista příliš často nezamíří, a přijde mu vhod netradiční obytné vozidlo vhodné pro jízdu mimo civilizaci. Koncem devadesátých let proto stvořil expediční vůz pojmenovaný MaxiMog, jehož základem je Mercedes-Benz Unimog s karoserií připomínající zvětšený Mercedes-Benz třídy G.

Nyní jde Bran Ferren se svým týmem ještě dál a dokončuje tahač s obytným přívěsem, na němž pracuje od roku 2010. Tato souprava je pojmenována po jeho dceři Kiře a má posloužit při cestě napříč Severní Amerikou a Evropou, na níž hodlá Bran s rodinou vyrazit koncem letošního roku.

Za základ pro KiraVan opět posloužil Unimog, který je vybaven blíže nespecifikovaným vznětovým motorem o výkonu 191 kW (260 k). V případě tahače nepřekvapí pohon všech kol, ale při jízdě do rychlosti 40 km/h mohou být poháněna i kola návěsu. Maximální rychlost celé soupravy se pak má pohybovat okolo 110 km/h.

Pro zdolání toho nejobtížnějšího terénu má KiraVan vedle pohonu všech kol rovněž dusíko-hydralický podvozek, uzávěrky všech diferenciálů a 46-palcové off-roadové pneumatiky Michelin na všech kolech. Součástí výbavy vozidla je i systém sledování tlaku v pneumatikách s možností ovládání dofukování jednotlivých kol nebo naopak jejich vypouštění přímo z kabiny.

KiraVan si má díky svému podvozku i přes skutečnost, že se jedná o tahač s návěsem, poradit s jízdou ve sklonu 45 stupňů a bez problémů má být schopen přebrodit menší vodní toky. Díky soustavě nádrží na paliva a vodu má být možné s ním ujet přes 3200 km bez doplňování zásob.

Vedle svých schopností zdolávat těžký terén a odolávat nepříznivým podmínkám má KiraVan své posádce poskytovat maximální pohodlí, překonávající i ty nejluxusnější karavany současnosti.

Součástí výbavy je vedle pro obytná vozidla běžných záležitostí v podobě toalety, sprchy, kuchyňského koutu a pohodlné ložnice k dispozici i špičkový multimediální systém, díky němuž se může KiraVan proměnit v komunikační centrum a malé nahrávací studio.

Vedle rozměrného tahače s obytným návěsem bude mít Bran Ferren pro svou cestu k dispozici i motocykl, který nese jméno KiraBike, je použitelný i mimo zpevněné cesty a je poháněn tříválcovým turbodiesel, s nímž má spotřebu okolo 2,35 l nafty na 100 km.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)