Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Indii nádherně zrenovovali klasickou Jawu 250. Zaujme nejen unikátním lakem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Popularitu motocyklů značky Jawa v Indii názorně demonstruje jeden z jejich typických zástupců v netypickém barevném provedení. Právě to jej přitom činí naprosto výjimečným.

Jawa je jednou z nejznámějších českých průmyslových značek minulého století. Mezi její nejslavnější a zároveň nejrozšířenější motocykly patří Jawa 250 typ 353 spolu s širokou rodinou příbuzných modelů, mezi něž patří i přímo navazující typ 559.

Právě Jawa 250 typ 353/04 se stala základem dodnes trvající popularity motocyklů této značky v Indii, protože v letech 1961 až 1971 v Mysore probíhala její licenční výroba. Následně pak společnost Ideal Jawa s technickou asistencí značky Jawa vyráběla odvozené motocykly, které i pod jménem Yezdi nabízela až do druhé poloviny devadesátých let dvacátého století.

Zástupcem motocyklů značky Jawa vyráběných v první polovině sedmdesátých let patří i tento exemplář, který má pocházet z roku 1973 a v současnosti jej má ve své sbírce Devashish Jethwani ve městě Kóta v Rádžasthánu, jednom ze svazových států Indie.

Přítel současného majitele podle informací, které zveřejnil Indianautosblog.com, našel tento motocykl jako vrak na dvoře šrotiště ve městě ve střední Indii ve státě Maháráštra. Následovalo údajně jedenáct měsíců renovátorských prací a úprav, jejichž výsledkem je současná podoba stroje.

Jawa 250 typ 559 se vzhledově přibližuje starším modelu 353, což projevuje například v oblasti řídítek, na nichž chybí pro tento typ charakteristický kryt protažený až k rukojetím, který stál za přezdívkou „Panelka“ používanou československými motocyklisty. Po technické stránce se ovšem jedná o typ 559, jehož vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec o objemu 249 cm3 disponoval nejvyšším výkonem 10,3 kW (14 k).

Hlavní pozornost ovšem tato Jawa 250 přitahuje svým barevným provedením, jímž se nádherně odlišuje od drtivé většiny svých sourozenců.

Majitel totiž nezvolil některou ze standardních barevných kombinací, ale rozhodl se pro odstín podle vlastních představ, který je kombinován s tradičním zlatým logem značky na nádrži a linkách na bočních panelech i blatnících. Naopak netradiční jsou zlatá víka motoru a kryty brzd.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme