Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnali jsme novou Jawu 300 s původní legendou z padesátých let

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 26. 11. 2018
40
20
Zobrazit náhledy (40)
Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 250 typ 353 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300 Jawa 300
Jawa se díky koncernu Mahindra Group vrací na indický trh se zcela novými motocykly. Novinka ovšem využívá linie stroje navrženého v padesátých letech v tehdejším Československu.

Jawa se díky koncernu Mahindra Group vrací na indický trh se zcela novými motocykly. Novinka ovšem využívá linie stroje navrženého v padesátých letech v tehdejším Československu.

Jawa je jednou z nejznámějších českých průmyslových značek minulého století. Mezi její nejslavnější a zároveň nejrozšířenější motocykly patří Jawa 250 typ 353 spolu s širokou rodinou příbuzných modelů.

Právě Jawa 250 typ 353/04 se stala základem dodnes trvající popularity motocyklů této značky v Indii, protože v letech 1961 až 1971 v Mysore probíhala její licenční výroba. Následně pak společnost Ideal Jawa s technickou asistencí značky Jawa vyráběla odvozené motocykly, které pod jménem Yezdi nabízela až do druhé poloviny devadesátých let dvacátého století.

Nyní se značka Jawa na indický trh vrací prostřednictvím koncernu Mahindra Group, resp. jeho dceřiné společnosti Classic Legends, stojící za návrhem, vývojem a výrobou zcela nových motocyklů, odkazujících ovšem svým designem na původní dvěstěpadesátku.

Jawa 250 typ 353

Vzorem pro nové motocykly se stala Jawa 250 typ 353, která byla vyvíjena v první polovině padesátých let a představena na podzim roku 1953. Motocykl, jemuž se díky použití zadní vidlice s dvojicí hydraulických tlumičů přezdívalo Kývačka vznikl v rámci tehdejší jednotné řady motocyklů značek Jawa a ČZ sloužených do jednoho společného podniku.

Jawa 250 typ 353 nabídla ve své době moderní vzhled i konstrukci podvozku a dobový domácí i zahraniční motoristický tisk tento motocykl přijal příznivě. Dodnes má tento a jemu příbuzné modely doslova zástupy věrných příznivců právě díky svým elegantním liniím, které nyní Classic Legends v Indii využívají pro své nové modely.

Základem modelu 250 typ 353 byl jednoduchý kolébkový rám svařovaný ze čtyřhranných ocelových trubek. V tomto rámu byl usazen vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec o objemu 248,5 cm3, který u prvních provedení typu 353 poskytoval nejvyšší výkon 6,6 kW (9 k) a u pozdějších 8,8 kW (12 k). Převodovka zde byla čtyřstupňová a brzdy bubnové vpředu i vzadu.

Jawa 250 typ 353 s rozvorem kol 1318 mm stála na 16palcových kolech a jezdec usazený na sedle ve výšce 780 mm měl pod sebou stroj, jehož hmotnost včetně paliva se pohybovala kolem 135 kg. Na svém kontě má tato dvěstěpadesátka kolem 388.000 exemplářů vyrobených v Československu v letech 1954 až 1962.


Jawa 300

Jawa 300 jako základ nabídky nových modelů pro indický trh oživuje linie motocyklů z padesátých let, ale kombinuje je s moderní technikou v podobě zcela nového kapalinou chlazeného čtyřtaktního jednoválce s rozvodem DOHC a objemem 293 cm3, disponujícího nejvyšším výkonem 20,4 kW (27,4 k) a točivým momentem 28 N.m.

Tato pohonná jednotka, na jejímž vývoji se pracovalo i v Itálii, svým vzhledem s výrazným žebrováním válce a vejčitým tvarem bloku motoru vyvolává vzpomínky na dodnes populární dvoutaktní i čtyřtaktní jednoválce a dvouválce Jawa z padesátých a šedesátých let. Moderní motor spolupracuje se šestistupňovou převodovkou, což znamená, že jezdce zde má oproti někdejší Kývačce k dispozici o dvě rychlosti navíc.

V případě rámu a podvozku se novinka svému vzoru rovněž vzdaluje. Kolébkový rám je zde dvojitý a lze očekávat, že nabídne vyšší tuhost. Podvozek pak spoléhá na moderní komponenty odpružení. Brzdový systém využívá vpředu kotouč o průměru 280 mm v kombinaci s plovoucím třmenem a ABS, zatímco vzadu je bubnová brzda, což je asi největší přiblížení originálu v oblasti techniky.

Jawa 300 s rozvorem 1369 mm obouvá pneumatiky o rozměrech 90/90 R18 vpředu a 120/80 R17 vzadu. Motocykl s pohotovostní hmotností 170 kg má sedlo ve výšce 765 mm. Na indický trh míří novinka ve třech barevných provedeních, jimiž jsou červená, černá a šedá, odkazující na původní barvy motocyklů značky Jawa.


Foto: CLASSIC LEGENDS PVT. LTD., JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz, archív

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Cena európana prekvapí
Barrichello
| 27. 11. 2018
Za 60 plnící všechny EU normy je to unreal. 95-120 možná...
Avatar - Barrichello
Reinkarnace Jawy
Barrichello
| 27. 11. 2018
Na Kubě se prodávají 350 OHV, který dělá Jawa v Týnci >:D Myslím že vyjdou podstatně levněji :-)
Avatar - Barrichello
Jaký má takové srovnání význam?!
Barrichello
| 27. 11. 2018
prý je o to velký zájem v Indii, Rusku a ještě v nějaké další zemi
Cena európana prekvapí
Jopino
| 26. 11. 2018
Za 60.000 Kč bych neměl problém ani já, jsem motorkář. Ale 120-140.000 Kč bych za to nedal, zase až takový "patriot", nejsem. Vše je o ceně, tady to platí dvojnásob. Retro fičí a chytli se toho skoro všichni význační výrobci.
Reinkarnace Jawy
ericn
| 26. 11. 2018
JJ je to podle mě vizuálně povedená retro motorka, navíc má moderní komponenty a buďme rádi, že Jawa má alespoň něco a přežije. Sice na tom stroji není české naprosto nic (mimo designu), ale nijak mě to neuráží ;-)