Koenigsegg CCR – mrazivá dokonalost

Koenigsegg CCR – mrazivá dokonalost

 
 

Tak trochu jako bolid vletěla na nejprestižnější automobilistické kolbiště – mezi supersporty – švédská značka Koenigsegg. Prototyp se zrodil za rekordních 18 měsíců a exaltovaný ohlas publika mu pomohl zakrátko do sériové výroby a následně i do Guinessovy knihy rekordů do kolonky „nejvýkonnější silniční automobil“.

Od oficiální premiéry prvního typu CC8S při příležitosti filmového festivalu v Cannes neuplynulo dosud ani 8 let, přesto se stačil švédský maloproducent zařadit mezi malé, ale o to intenzivněji zářící supernovy automobilového nebe typu Pagani, Edonis či Venturi, a svými rekordními výkony je rovnou i částečně zastínit.

Nyní přišel čas nového modelu, jemuž start do života vysypal růžovými lístky opět pan Guiness. Loni v Ženevě představený prototyp CCR se nyní dostává do sériové výroby, opět v pozici nejvýkonnějšího sériového automobilu. K této ultimativní metě nedosáhla nejrenomovanější konkurence, veličiny jako Ferrari Enzo či Bugatti Veyron zůstaly ve stínu ambiciózního Vikinga.

Design vychází do značné míry z předchůdce. Klínovitá karoserie přísně proudnicového tvaru vykazuje uhlazené linie bez zbytečných výstupků a extravagancí. Kabina je posunuta maximálně vpřed a nechává před zadní nápravou ještě dostatek místa pro hnací agregát. Střední díl střechy lze odebrat, uložit ve vyhrazeném prostoru pod předním víkem a změnit kupé v elegantní targu. Aerodynamika díky pečlivému testování v tunelu firmy Volvo patří k tomu nejlepšímu, co lze mezi supersporty najít - hodnota Cx –0,297 hovoří za vše a vůz si vytváří dostatečný přítlak i bez mohutného zadního křídla. Nezbytné identifikátory tvoří charakteristický tvar kol a zasklení, nejtypičtější je ovšem Koenigsegg zezadu, odkud ho ostatní uvidí nejčastěji; dvě trojice koncových světel, specificky tvarované výdechy vzduchu, difuzory a výfuky korunuje originální minispoiler mezi dvěma výdutěmi na zadní straně kabiny a neobvykle tvarované zadní sklo. Specialitkou jsou dveře, otevírající se podél dvou os; nejprve se odtáhnou od karoserie a poté vyklopí příčně na osu karoserie vzhůru (na tento mechanizmus se můžete podívat na videu CC8S ). CCR se od CC8S (podrobný popis CC8S) odlišil pouze decentně; pozměněný tvar modulů předních světlometů doplňují optimalizované boční vzduchové náběry, o palec větší přední kola a celá škála korekcí zádě, zahrnující titanový ozdobný pruh s logem „CCR“, plynule přecházející ve zvětšené zadní výdechy, poopravený tvar difuzorů a nové koncové světlomety v módním designu, lemovaném hliníkovým „hřebenem“.

Vysoce individualizovatelný kokpit rezignoval na totální spartánskost, vlastní některým konkurentům, a nabízí originální a útulnou architekturu, nápaditě kombinující jednoduché geometrické tvary. Ovladače na středové konzoli dostaly tvar zvěrokruhu a přístrojový štít je taktéž kulatý, excentricky nasazený na sloupku řízení a viditelný skrz volant. Interiérové panely byly stvořeny z materiálu Tempur, dobře izolujícího při malé tloušťce. Palubní desku a spodní polovinu dveřních výplní pokrývá kůže. Ergonomii interiéru lze individuálně doladit i pro klienty extrémních postav a výbava obsahuje kompletní sadu bezpečnostních a komfortních prvků, které lze doplnit např. kamerou pro výhled vzad, originální sadou cestovních kufrů, čtyřbodovými bezpečnostními pásy a GPS navigačním a/nebo stopovacím systémem. Výrobce je také připraven splnit jakékoliv přání ohledně barvy vozu a koženého čalounění.

Základní konstrukce kokpitu se nezměnila, stále máme co do činění s poloskořepinovou konstrukcí, 21vrstvě laminovanou z uhlíkových vláken, předimpregnovaných pojidlem a vyztuženou zalisovanou hliníkovou voštinovou strukturou. Celá skořepina váží pouhé 62 kg při bezkonkurenční tuhosti 28.100 Nm/stupeň a znamenité absorpci sil při nehodě. Podvozek sestává dále z předního pomocného rámu z chrommolybdenové oceli, nesoucího dvojitá příčná ramena ze stejného materiálu, stabilizátor průřezu Z, osazení předního pérování push-rod, odkládací místo pro střešní díl a v rámci třídy nadprůměrný zavazadlový prostor. Zadní pomocný rám obsahuje celý hnací agregát a spojuje se s centrální částí již zkompletovaný. Složitá konstrukce z CrMo trubek podpírá podélně uložený motor a za ním převodovku, nesenou dvěma složitými frézovanými hliníkovými nosníky, sloužícími zároveň jako uchycení dvojitých příčných ramen a pérování push-rod. Výsledkem zvolené komplikované koncepce je ideální rozložení hmotnosti 43:57 a soustředění nejtěžších prvků co nejblíže k těžišti. Použitím unikátního tlumícího materiálu, vyplňujícího kotevní body zadního pomocného rámu ke kokpitu, se také podařilo do značné míry potlačit přenos hluku a vibrací motoru do kabiny a pro finální odhlučnění stačí pouhých 35 kg těsnidel.

O pohon se stará podélně uprostřed uložený hliníkový čtyřventilový osmiválec DOHC 4,7 l je dílem techniků firmy Koenigsegg, kteří jej navrhli s ohledem na předpokládanou extrémní zátěž a výrobu nejnamáhanějších komponentů svěřili renomovaným externím dodavatelům. Blok a hlavu motoru ze speciální letecké hliníkové slitiny obrábí firma Teksid z italské Carmagnoly, ze zkušenostmi z dodávek pro Scuderii Ferrari a její monoposty F1. Kované písty Diamond, kované ojnice Manley a vačkové hřídele Billet doplňují zvlášť silně kovaná kliková hřídel od německé firmy Gerlach. Kryt ventilů, rozvodů a „prsa“ jsou z uhlíkových vláken a spolupodílí se na velmi nízké celkové hmotnosti motoru – 215 kg. Zvláštní zmínku zaslouží sací potrubí, nahrazené jednodílnou komorou z desetivrstvého kevlaru, ulehčující celku o cenných 11 kg. Obsahuje osm kanálů přesně spočítaného hyperbolického tvaru, optimalizujících množství, směr a pulzaci nasávaného vzduchu, který je navíc dodatečně ochlazován zvenčí proudícím větrem. Místo výfukového turbodmychadla zaujmul dvoušroubový Lysholmův kompresor, vylepšující ve srovnání s klasickým odstředivým dmychadlem kroutící moment v nízkých a výkon ve vysokých otáčkách. Poskytuje rekordní plnící tlak 1,2 bar, zrychluje odezvu na sešlápnutí plynového pedálu a mj. zlepšuje hodnoty emisí. Zapalování je svěřeno osmi přímým zapalovacím cívkám, řízeným a diagnostikovaným bezprostředně jednotkou ODB II, zprostředkující i telemetrické funkce. Palivo je dopravováno beznávratovým velkoprůměrovým výtlačně lisovaným potrubím, dimenzovaným pro výkon až 1000 koní na originální patentované a utajované bezodporové škrtící klapky. Motor pracuje se suchou klikovou skříní a písty si chladí rozstřikováním syntetického oleje 5W 30. Grandiózní tečkou za seznamem technických vymožeností je výfukové potrubí se čtyřmi vysokoprůchodivými kovovými katalyzátory, na rozdíl od CC8S kompletně stvořené z titanu. Kromě více než 50% hmotnostní úspory a znamenité tuhosti nabízí k obdivování duhovou hru měnících se barev na povrchu při tepelné oxidaci. Výsledkem jsou rekordní hodnoty 593 kW při 6.900 ot. a 920 Nm/5.700 ot.. Jmenovité otáčky mají hodnotu 7.600/min.

Na hvězdných výkonech se podílí šestistupňová manuální, na přání sekvenční, převodovka Cima s mazacím olejovým čerpadlem, vybavená mohutným tepelným výměníkem olej/vzduch a pokročilým diferenciálem s omezenou svorností, reagujícím na momentální kroutící moment. CCR dostal navíc i olejové chlazení a elektronické řízení spojky. Řadící mechanismus je jednou z vizitek švédských techniků. Poskytuje exaktní kontakt s převodovkou, plnou přizpůsobitelnost různým postavám a pracuje na malém, estetickém kulovém čepu. Řadicí páka dotváří originální interiér svým povrchem z „mrazivého“ hliníku a hlavicí, vyzdobenou švédskými národními barvami.

Vlastnosti podvozku určují dvojitá příčná A-ramena, svařená z chrommolybdenové oceli po vzoru F1. Pracují ve speciálních uloženích Flambloc, které na rozdíl od klasických silentbloků nekladou odpor axiálnímu pohybu. Pružící jednotky pushrod se opírají o pyramidový svařenec na horním rameni, které díky svojí progresivní charakteristice eliminuje potřebu progresivních pružin. Celek odolává příčnému zrychlení až 1,3 G. Tlumiče VPS vznikly speciálně pro tento vůz a umožňují elektronickou změnu světlé výšky a plné přizpůsobení charakteristiky. Nastavení všech dílů, včetně stabilizátorů Z-průřezu, lze v rámci systému KACS (Koenigsegg Advanced Control Systém) plně přizpůsobit; ovlivňovat lze i aerodynamiku a charakteristiku brzd. Ty byly také vyvinuty speciálně pro CCR firmou AP-Racing a obsahují větrané a odvrtávané ocelové plovoucí kotouče 362 x 32 mm, vpředu obržděné hliníkovými šestipístkovými brzdiči a chlazené nucenou ventilací otvory v kolech. Doplněny jsou posilovačem a ABS a na přání lze díky větším kolům průměr předních zvětšit na 378 mm. Hořčíková kola vyrobil specialista Dymag z Velké Británie, na voze jsou uchyceny centrální maticí s logem výrobce a obuty do pneumatik Michelin Pilot Sport 2, garantujících přilnavost až do rychlosti 400 km/h.

Součástí špičkového image je i chybějící cenovka. Suma je sdělována - jak se sluší a patří mezi nejvybranějšími obchodníky - výhradně osobně vážným a movitým zájemcům, ostatní jsou zdvořile, leč nekompromisně odkázáni do patřičných mezí. Odhad Auto.cz, vycházející ze spekulací renomovaných automagazínů a cen přímých konkurentů, zní cca 570 tisíc EUR, tedy takřka 20 milionů korun, za základní provedení modelu CCR. Ti, kteří nedisponují platinovými kreditkami a osmimístnými sumami na kontech, se aspoň mohou těšit na letmé setkání, při troše štěstí i kradmý dotyk; přes chladný vzhled je totiž téměř jisté, že švédskému rekordmanovi proudí někde pod úchvatnou muskulaturou pěkně žhavá krev.

Spolupracujeme s TipCars.com
Británie si nechá legislativu EU dočasně i po brexitu, nepotřebné směrnice zruší postupně Británie si nechá legislativu EU dočasně i po brexitu, nepotřebné směrnice zruší postupně

Veškerá legislativa pramenící z členství v Evropské unii…

Francouzská policie rozehnala protest migrantů u Calais Francouzská policie rozehnala protest migrantů u Calais

Pomocí slzného plynu a vodních děl rozehnala dnes…

Další krok k autonomním autům. V Kalifornii prošel zákon umožňující jízdu bez řidiče Další krok k autonomním autům. V Kalifornii prošel zákon umožňující jízdu bez řidiče

V americké Kalifornii místní vláda ve čtvrtek schválila…

Karlovarský Thermal letos vydělá tři až čtyři miliony korun, jezdí stále víc Čechů Karlovarský Thermal letos vydělá tři až čtyři miliony korun, jezdí stále víc Čechů

Hospodářský výsledek karlovarského hotelu Thermal za…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Diplomat o zákulisí EU: „Ve 3:30 jsem budil premiéra. Nakonec se probral.“

Diplomat o zákulisí EU: „Ve 3:30 jsem budil…

Abychom mohli při jednáních s EU cokoliv prosadit, máme v Bruselu své diplomaty. Ti chodí na stovky jednání a…

Ruml a Hurvínek na jednom pódiu: Budou „rabovat“ melodie se swingovými Piráty

Ruml a Hurvínek na jednom pódiu: Budou „rabovat“…

Legendární Queen si je vybrali k přepracování svých hitů do swingového stylu. Byli hlavními hvězdami VIP party…

 

iSport.cz

Kvitová po triumfu v Číně jásala: Olympiáda v Riu mi pomohla. Ve všem!

Kvitová po triumfu v Číně jásala: Olympiáda v Riu mi…

Od prvního utkání ve Wu-chanu cítila tenistka Petra Kvitová, že má turnaj ve vlastních rukou. A zdání českou…

Baník vyhrál a vládne druhé lize! Věrní příznivci fandili před stadionem

Baník vyhrál a vládne druhé lize! Věrní příznivci…

Fotbalisté Baníku Ostrava v 9. kole FNL vyhráli 3:2 nad Českými Budějovicemi v zápase, který museli kvůli trestu…

 

Reflex.cz

Koryto za pár hlasů aneb Senátory v Česku volí již jen parta „vycepovaných“

Koryto za pár hlasů aneb Senátory v Česku volí již…

Nezájem o volby do Senátu se prohlubuje. Před dvěma lety přišlo ke druhému kolu voleb do horní komory parlamentu…

Varovná zpráva pro lyžaře: Sezóny v Alpách se zkracují, sněhu je méně kvůli vyšším teplotám

Varovná zpráva pro lyžaře: Sezóny v Alpách se…

Pokud bude pokračovat dlouhodobý trend zvyšování průměrných teplot, jarní lyžování v některých alpských…