Kolínská TPCA omezí od května výrobu pouze na čtyři dny
Změna ve výrobě se dotkne 150 agenturních pracovníků a zaměstnanců s pracovními smlouvami uzavřenými na dobu určitou.
Podle prezidenta společnosti Satošiho Tačihary musí automobilka pružně reagovat a přizpůsobovat výrobu poptávce po malých vozech na evropských trzích. “V této chvíli děláme vše pro to, abychom minimalizovali dopad na kmenové zaměstnance. Jejich zkušeností a odborných znalosti výrobních procesů si velmi ceníme. Pro ty, kteří nebudou mít uplatnění ve výrobě, hledáme jiné uplatnění," dodal.
"O konkrétních číslech se zatím nemluví, vedení s odbory zvažuje varianty, jak tyto lidi alternativně zaměstnat," řekl ČTK předseda odborářů v TPCA Ivo Navalaný. "Jde nám o všechny zaměstnance, ale pokud pracovníkům se smlouvami na dobu určitou jejich platnost vyprší a nové ze strany firmy nedostanou, tak s tím odbory nemohou nic udělat," uvedl. Lidí se smlouvami na dobu určitou je ale v podniku podle odboráře minimum. Podle údajů zveřejněných na webových stránkách společnosti automobilka zaměstnává 3000 lidí.
Plánované změny ve firmě ovlivňují také vyjednávání o kolektivní smlouvě. Současná je platná do konce března. "Chtěli jsme smlouvu do této doby uzavřít, ale vzhledem k okolnostem se jednání patrně protáhnou. Zvažujeme opakování loňského řešení, kdy jsme uzavřeli smlouvu až v polovině dubna, s tím, že jsme její platnost prodloužili dodatkem. Nechceme tu smlouvu uzavírat do té doby, než budeme znát úplně všechna čísla těchto změn, které teď probíhají," dodal Navalaný.
Již loni z automobilky vyjelo o 8,5 procenta vozů méně než v roce 2010, celkem 270.705 vozů. Výsledky podle představitelů společnosti ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy. Mezi hlavní odběratele patří Francie, Itálie, Německo, Velká Británie a Holandsko. Na domácím trhu prodeje vozů ale vzrostly. Na domácím trhu byl loni nejprodávanějším modelem TPCA Peugeot 107 s 366 prodanými auty. Největší růst prodejů vykázal model Toyota Aygo, jehož prodeje v České republice vzrostly o 128 procent na celkových 249 aut.
TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën postaveným v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Výrobu závod zahájil v únoru 2005, výrobní kapacita je 340.000 aut. TPCA v roce 2010 vykázala hrubý zisk 1,4 miliardy Kč, rok předtím měla profit před zdaněním 1,443 miliardy Kč. Tržby jí klesly o 14 procent na 44,7 miliardy korun. Loňské hospodářské výsledky firma zveřejní v březnu.