19.11. 2016 Michal Fokt

Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?

Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?

Jako blesk se teď šíří zpráva, že automobilky „zjistily“, že downsizing nepřináší očekávaný efekt a objevily se zvěsti, že to je začátek jeho konce. Nemyslím si to…

Poslední dekáda se v automobilovém průmyslu nese v duchu trendu, jenž se říká downsizing. O co jde, nemá cenu vysvětlovat, všichni to ví, dost se ale liší reakce na tuto filozofii stavby pohonných jednotek. Zatímco v diskuzích je povětšinou proklínána a je poukazováno na nedostatky malých turbomotorů, prodejní praxe je jiná – i u těch značek, kde byla možnost volby, upadly větší atmosférické motory hodně rychle v zákaznickou nelibost – točivý moment prostě zvítězil nad pocitem „sucha a bezpečí“, plynoucího z vidiny větší spolehlivosti.

I přesto reptající komunita uvítala s jásotem informace (nezřídka velmi bulvární povahy) v médiích, že automobilky zjistily nefunkčnost downsizingu a přichází jeho konec. Je to ale opravdu tak? A co tedy vlastně přijde po něm?

Jak to začalo?

Stejně jako stál u zrodu downsizingu Volkswagen, i tyto zvěsti rozvířil německý koncern. Považte – zvyšuje objem svých malých turbomotorů 1.4 TSI o celou jednu deci(!) na 1.5 TSI. Pádnější důvod ke tvrzení, že downsizing končí, si lze jen stěží představit... Pravda, v případě tříválcových dieselů 1.4 TDI a očekávaného přechodu na čtyřválce 1.6 TDI už jde o výraznější změnu, ale upřímně - tenhle motor se líbil snad jen jeho tvůrcům… a kdoví jestli.

A co pick-up Amarok a s velkou pompou oznámený naftový V6? Tuhle motorizaci přece měl mít vůz této velikosti a využití od začátku, ale souhlasím, tohle opravdu vypadá nadějně, naznačuje to zjištění, že každé auto by mělo mít motorizaci, odpovídající jeho naturelu a způsobu využití, ne jen takovou, které nejlépe vypadá v papírech.

A co ostatní?

S objemem nahoru ale půjdou zřejmě i další výrobci, zejména v oblasti nafťáků – proslýchá se, že kubaturu svého motoru zvýší také Renault a Opel, respektive General Motors, ale opět půjde o změnu maximálně desetiprocentní. Opravdu takhle vypadá nyní tolik medializovaný „konec downsizingu“?

Za „šokujícím“ zjištěním automobilek, že „downsizing nefunguje“ samozřejmě nestojí žádné prozření inženýrů v R&D odděleních, ale příchod nové „globální“ normy měření spotřeby WLTP, která by měla být o něco blíže realitě. A o kolik že by měla zvýšit emise automobilových flotil? Předpokládá se, že o zhruba osm procent! Automobilky tedy v těch případech, kdy to pro ně je výhodnější, pouze provedou určité revize svých pohonných jednotek tak, aby se co nejlépe vypořádaly s novou normou. A tím pochopitelně dojde k přivření nůžek mezi realitou a papírovými údaji.

Funguje ten downsizing?

I přesto, že je řada lidí rozladěna z rozdílu mezi slibovanou a skutečnou spotřebou, je třeba říci, že opravdu funguje. Ukazují to rešerše, které si kdokoli může provést na webech, určených pro zapisování a sledování spotřeby. Má to ale drobný háček. Tedy vlastně dva.

Nelze to totiž říci obecně. V přehledech se dají najít i kombinace modelů a motorizací, kde došlo v souvislosti se snížením objemu a přeplňováním k určitému zhoršení nebo stagnaci stavu, různí výrobci se tedy s downsizingem vypořádávají s různým úspěchem, přičemž problémy mívají nezřídka zmenšené turbodiesely.

Druhý a možná naprosto klíčový faktor, je ale jízdní styl. Pokud ještě patříte k dinosaurům, jezdícím v autě s atmosférickým motorem, pak dobře víte, co udělat pro ekonomiku provozu – držet motor v rozumných otáčkách a šlapat na plyn jen pozvolna – ostatně dupání na pedál nic nepřináší, pro dynamické svezení je třeba podřadit a poslat motor do otáček.

U turbomotoru je to ovšem jiné. Lze držet motor v nízkém a středním pásmu a přitom mít spotřebu překvapivě velkou. Je totiž těžké zacházet s plynovým plynem opatrně a odolat pokušení plného sešlápnutí, které se po překlenutí dnes už většinou nepříliš velké turbodíry přinese příjemný zátah. V tu chvíli ovšem přeplňovaný motor přestává být tak úsporný, jak by se s ohledem na jeho objem dalo předpokládat.

A právě příjemný pocit zátahu a síly v kombinaci s přijatelnou spotřebou je důvod, proč se rozhodující majorita motoristů malých turbomotorů nikdy nevzdá, zatímco automobilky si je budou hýčkat i nadále, protože jsou (společně s elektrickou asistencí) jedinou cestou, jak splnit emisní limity. A jestli budou mít objem 1,2 nebo 1,5 litru a zda se bude jednat o tří- nebo čtyřválce je v zásadě jedno. A opravdu si myslíte, že by se dnes ještě byli zákazníci divizí M a AMG nebo řidiči současných sportovních ochotní vzdát se drtivého zátahu v celém spektru otáček výměnou za "purističtější" atmosférický motor? Tahle éra už je nenávratně pryč.

Spolupracujeme s TipCars.com
EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem

Evropská unie (EU) se blíží podpisu dohody o volném…

Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu

Desítky milionů korun bude potřebovat český internetový…

Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

 






 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Včera

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat jinak, aby neumírali nevinní?

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat…

Slovenští politici a policisté diskutují o tom, jak při policejních akcích bezpečně zastavovat auta. Debatu…

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl naposled Paroubek

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zamířil do Japonska. Jako první premiér od Jiřího Paroubka, který tam byl v roce…

 

iSport.cz

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku. Chtějí trest pro Hapala

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku.…

Trenér italské fotbalové reprezentace do jednadvaceti let Luigi Di Biagio požaduje pro kouče slovenského týmu…

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s kapitánem Zenitu Petrohrad

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s…

V Praze je v posledních desítkách hodin veselo. Sparta má před oficiálním oznámením příchodů Tala Ben Haima a…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…