19.11. 2016 Michal Fokt

Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?

Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?

Jako blesk se teď šíří zpráva, že automobilky „zjistily“, že downsizing nepřináší očekávaný efekt a objevily se zvěsti, že to je začátek jeho konce. Nemyslím si to…

Poslední dekáda se v automobilovém průmyslu nese v duchu trendu, jenž se říká downsizing. O co jde, nemá cenu vysvětlovat, všichni to ví, dost se ale liší reakce na tuto filozofii stavby pohonných jednotek. Zatímco v diskuzích je povětšinou proklínána a je poukazováno na nedostatky malých turbomotorů, prodejní praxe je jiná – i u těch značek, kde byla možnost volby, upadly větší atmosférické motory hodně rychle v zákaznickou nelibost – točivý moment prostě zvítězil nad pocitem „sucha a bezpečí“, plynoucího z vidiny větší spolehlivosti.

I přesto reptající komunita uvítala s jásotem informace (nezřídka velmi bulvární povahy) v médiích, že automobilky zjistily nefunkčnost downsizingu a přichází jeho konec. Je to ale opravdu tak? A co tedy vlastně přijde po něm?

Jak to začalo?

Stejně jako stál u zrodu downsizingu Volkswagen, i tyto zvěsti rozvířil německý koncern. Považte – zvyšuje objem svých malých turbomotorů 1.4 TSI o celou jednu deci(!) na 1.5 TSI. Pádnější důvod ke tvrzení, že downsizing končí, si lze jen stěží představit... Pravda, v případě tříválcových dieselů 1.4 TDI a očekávaného přechodu na čtyřválce 1.6 TDI už jde o výraznější změnu, ale upřímně - tenhle motor se líbil snad jen jeho tvůrcům… a kdoví jestli.

A co pick-up Amarok a s velkou pompou oznámený naftový V6? Tuhle motorizaci přece měl mít vůz této velikosti a využití od začátku, ale souhlasím, tohle opravdu vypadá nadějně, naznačuje to zjištění, že každé auto by mělo mít motorizaci, odpovídající jeho naturelu a způsobu využití, ne jen takovou, které nejlépe vypadá v papírech.

A co ostatní?

S objemem nahoru ale půjdou zřejmě i další výrobci, zejména v oblasti nafťáků – proslýchá se, že kubaturu svého motoru zvýší také Renault a Opel, respektive General Motors, ale opět půjde o změnu maximálně desetiprocentní. Opravdu takhle vypadá nyní tolik medializovaný „konec downsizingu“?

Za „šokujícím“ zjištěním automobilek, že „downsizing nefunguje“ samozřejmě nestojí žádné prozření inženýrů v R&D odděleních, ale příchod nové „globální“ normy měření spotřeby WLTP, která by měla být o něco blíže realitě. A o kolik že by měla zvýšit emise automobilových flotil? Předpokládá se, že o zhruba osm procent! Automobilky tedy v těch případech, kdy to pro ně je výhodnější, pouze provedou určité revize svých pohonných jednotek tak, aby se co nejlépe vypořádaly s novou normou. A tím pochopitelně dojde k přivření nůžek mezi realitou a papírovými údaji.

Funguje ten downsizing?

I přesto, že je řada lidí rozladěna z rozdílu mezi slibovanou a skutečnou spotřebou, je třeba říci, že opravdu funguje. Ukazují to rešerše, které si kdokoli může provést na webech, určených pro zapisování a sledování spotřeby. Má to ale drobný háček. Tedy vlastně dva.

Nelze to totiž říci obecně. V přehledech se dají najít i kombinace modelů a motorizací, kde došlo v souvislosti se snížením objemu a přeplňováním k určitému zhoršení nebo stagnaci stavu, různí výrobci se tedy s downsizingem vypořádávají s různým úspěchem, přičemž problémy mívají nezřídka zmenšené turbodiesely.

Druhý a možná naprosto klíčový faktor, je ale jízdní styl. Pokud ještě patříte k dinosaurům, jezdícím v autě s atmosférickým motorem, pak dobře víte, co udělat pro ekonomiku provozu – držet motor v rozumných otáčkách a šlapat na plyn jen pozvolna – ostatně dupání na pedál nic nepřináší, pro dynamické svezení je třeba podřadit a poslat motor do otáček.

U turbomotoru je to ovšem jiné. Lze držet motor v nízkém a středním pásmu a přitom mít spotřebu překvapivě velkou. Je totiž těžké zacházet s plynovým plynem opatrně a odolat pokušení plného sešlápnutí, které se po překlenutí dnes už většinou nepříliš velké turbodíry přinese příjemný zátah. V tu chvíli ovšem přeplňovaný motor přestává být tak úsporný, jak by se s ohledem na jeho objem dalo předpokládat.

A právě příjemný pocit zátahu a síly v kombinaci s přijatelnou spotřebou je důvod, proč se rozhodující majorita motoristů malých turbomotorů nikdy nevzdá, zatímco automobilky si je budou hýčkat i nadále, protože jsou (společně s elektrickou asistencí) jedinou cestou, jak splnit emisní limity. A jestli budou mít objem 1,2 nebo 1,5 litru a zda se bude jednat o tří- nebo čtyřválce je v zásadě jedno. A opravdu si myslíte, že by se dnes ještě byli zákazníci divizí M a AMG nebo řidiči současných sportovních ochotní vzdát se drtivého zátahu v celém spektru otáček výměnou za "purističtější" atmosférický motor? Tahle éra už je nenávratně pryč.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 





 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Dnes 18:25

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne někdo na svazu

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne…

Po čtyřech kolech je Plzeň jediným týmem HET ligy s plným počtem bodů. Nad pražskými „S“, s kterými by podle…

SESTŘIHY: Plzeň vládne lize, Sigma je druhá. Slavia ztratila, Sparta slavila

SESTŘIHY: Plzeň vládne lize, Sigma je druhá. Slavia…

Fotbalisté Viktorie Plzeň zůstávají jako jediní v lize bez ztráty body. Svěřenci Pavla Vrby otočili ve 4. kole…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…