19.11. 2016 Michal Fokt

Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?

Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?

Jako blesk se teď šíří zpráva, že automobilky „zjistily“, že downsizing nepřináší očekávaný efekt a objevily se zvěsti, že to je začátek jeho konce. Nemyslím si to…

Poslední dekáda se v automobilovém průmyslu nese v duchu trendu, jenž se říká downsizing. O co jde, nemá cenu vysvětlovat, všichni to ví, dost se ale liší reakce na tuto filozofii stavby pohonných jednotek. Zatímco v diskuzích je povětšinou proklínána a je poukazováno na nedostatky malých turbomotorů, prodejní praxe je jiná – i u těch značek, kde byla možnost volby, upadly větší atmosférické motory hodně rychle v zákaznickou nelibost – točivý moment prostě zvítězil nad pocitem „sucha a bezpečí“, plynoucího z vidiny větší spolehlivosti.

I přesto reptající komunita uvítala s jásotem informace (nezřídka velmi bulvární povahy) v médiích, že automobilky zjistily nefunkčnost downsizingu a přichází jeho konec. Je to ale opravdu tak? A co tedy vlastně přijde po něm?

Jak to začalo?

Stejně jako stál u zrodu downsizingu Volkswagen, i tyto zvěsti rozvířil německý koncern. Považte – zvyšuje objem svých malých turbomotorů 1.4 TSI o celou jednu deci(!) na 1.5 TSI. Pádnější důvod ke tvrzení, že downsizing končí, si lze jen stěží představit... Pravda, v případě tříválcových dieselů 1.4 TDI a očekávaného přechodu na čtyřválce 1.6 TDI už jde o výraznější změnu, ale upřímně - tenhle motor se líbil snad jen jeho tvůrcům… a kdoví jestli.

A co pick-up Amarok a s velkou pompou oznámený naftový V6? Tuhle motorizaci přece měl mít vůz této velikosti a využití od začátku, ale souhlasím, tohle opravdu vypadá nadějně, naznačuje to zjištění, že každé auto by mělo mít motorizaci, odpovídající jeho naturelu a způsobu využití, ne jen takovou, které nejlépe vypadá v papírech.

A co ostatní?

S objemem nahoru ale půjdou zřejmě i další výrobci, zejména v oblasti nafťáků – proslýchá se, že kubaturu svého motoru zvýší také Renault a Opel, respektive General Motors, ale opět půjde o změnu maximálně desetiprocentní. Opravdu takhle vypadá nyní tolik medializovaný „konec downsizingu“?

Za „šokujícím“ zjištěním automobilek, že „downsizing nefunguje“ samozřejmě nestojí žádné prozření inženýrů v R&D odděleních, ale příchod nové „globální“ normy měření spotřeby WLTP, která by měla být o něco blíže realitě. A o kolik že by měla zvýšit emise automobilových flotil? Předpokládá se, že o zhruba osm procent! Automobilky tedy v těch případech, kdy to pro ně je výhodnější, pouze provedou určité revize svých pohonných jednotek tak, aby se co nejlépe vypořádaly s novou normou. A tím pochopitelně dojde k přivření nůžek mezi realitou a papírovými údaji.

Funguje ten downsizing?

I přesto, že je řada lidí rozladěna z rozdílu mezi slibovanou a skutečnou spotřebou, je třeba říci, že opravdu funguje. Ukazují to rešerše, které si kdokoli může provést na webech, určených pro zapisování a sledování spotřeby. Má to ale drobný háček. Tedy vlastně dva.

Nelze to totiž říci obecně. V přehledech se dají najít i kombinace modelů a motorizací, kde došlo v souvislosti se snížením objemu a přeplňováním k určitému zhoršení nebo stagnaci stavu, různí výrobci se tedy s downsizingem vypořádávají s různým úspěchem, přičemž problémy mívají nezřídka zmenšené turbodiesely.

Druhý a možná naprosto klíčový faktor, je ale jízdní styl. Pokud ještě patříte k dinosaurům, jezdícím v autě s atmosférickým motorem, pak dobře víte, co udělat pro ekonomiku provozu – držet motor v rozumných otáčkách a šlapat na plyn jen pozvolna – ostatně dupání na pedál nic nepřináší, pro dynamické svezení je třeba podřadit a poslat motor do otáček.

U turbomotoru je to ovšem jiné. Lze držet motor v nízkém a středním pásmu a přitom mít spotřebu překvapivě velkou. Je totiž těžké zacházet s plynovým plynem opatrně a odolat pokušení plného sešlápnutí, které se po překlenutí dnes už většinou nepříliš velké turbodíry přinese příjemný zátah. V tu chvíli ovšem přeplňovaný motor přestává být tak úsporný, jak by se s ohledem na jeho objem dalo předpokládat.

A právě příjemný pocit zátahu a síly v kombinaci s přijatelnou spotřebou je důvod, proč se rozhodující majorita motoristů malých turbomotorů nikdy nevzdá, zatímco automobilky si je budou hýčkat i nadále, protože jsou (společně s elektrickou asistencí) jedinou cestou, jak splnit emisní limity. A jestli budou mít objem 1,2 nebo 1,5 litru a zda se bude jednat o tří- nebo čtyřválce je v zásadě jedno. A opravdu si myslíte, že by se dnes ještě byli zákazníci divizí M a AMG nebo řidiči současných sportovních ochotní vzdát se drtivého zátahu v celém spektru otáček výměnou za "purističtější" atmosférický motor? Tahle éra už je nenávratně pryč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu Katalánci se šikují k dalším protestům za nezávislost. Tentokrát v Bruselu

Dvě velké separatistické organizace z Katalánska svolaly…

ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady ANO, SPD a KSČM ovládnou klíčové výbory. Jsou slyšet výhrady

Parlamentní strany se dohodly na obsazení všech…

Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano Lidé na Štědrý den v Penny Marketu nenakoupí. Jinde zatím ano

Diskonty Penny Market budou mít letos na Štědrý den…

 
 

Přidat názorDiskuse: Konec downsizingu? Na to zapomeňte! Proč?






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

GMC Sierra 2500 HD All Mountain s pásy místo kol vyráží k zasněženým vrcholům hor

Včera

GMC si k propagaci svých velkých pick-upů připravilo sněžný koncept na základech modelu Sierra 2500 HD.




Blesk.cz

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a malou spotřebu RAM

Nový Firefox Quantum slibuje ďábelskou rychlost a…

V září se Mozilla pochlubila betaverzí a nyní už vypustila hotovou podobu svého nového Firefoxu. Mozilla se…

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale vyrazil na golf. Obamu za to kritizoval

Trump sliboval o svátcích tvrdou dřinu, raději ale…

Americký prezident Donald Trump svátek Díkůvzdání tráví na Floridě v letovisku Mar-a-Lago. Jeho zaměstnanci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset týmů, Everton propadl

SOUHRN EL: Kromě Plzně postoupilo dalších deset…

SOUHRN | Celkem jedenáct týmů si dnes zajistilo postup do vyřazovací části fotbalové Evropské ligy. Ve skupině…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy, který sledoval dění přímo na místě

Zimbabwe: Mugabeho pád očima českého galeristy,…

Jak viděl Ondřej Homolka převratné události, které vedly k rezignaci jednoho z nejdéle sloužících diktátorů,…