Konec zledovatělým silnicím! S námrazou si poradí elektrický beton!
Včerejší zpravodajské relace se točily kolem namrzlých českých silnic. Za jediný den se u nás staly desítky dopravních nehod, dálnice D1 byla zablokovaná, sjíždění některých kopců bylo takřka nemožné. Je sice až s podivem, že namrzlá vozovka může uprostřed prosince někoho ještě překvapit, kolikrát ale stačí, aby zachyboval jenom jeden řidič, a hromadná nehoda na sebe nenechá dlouho čekat. V takových situacích se často nadává na silničáře, ani ti ale nejsou všemocní. Přitom stačí zavést relativně jednoduchou technologii, která by mohla s námrazou zatočit už v samotném zárodku.
Slyšeli jste někdy o elektrickém betonu? Ne? To je škoda, protože s ním vědci z Nebraské univerzity ve Spojených státech slaví úspěchy. Do běžné betonové směsi stačilo přimíchat určité procent uhlíku a ocelových špon (80 procent betonu, 20 procent uhlíku se šponami), připojit zdroj energie a bylo vystaráno. Podle serveru phys.org, který o projektu informoval, stačí dvacetiprocentní podíl uhlíku a špon k tomu, aby betonem proudil dostatek elektřiny k rozmrazení ledu a povrch byl stále bezpečný na dotek.
Elektrický beton byl nejdříve testován na ploše velké jako obývací pokoj. Když profesor Christopher Tuan, vedoucí projektu, zjistil, že princip funguje, přešel na tvrdší oříšek – 45 metrů dlouhý most Roca Spur nedaleko města Lincoln. Jde o první most postavený z panelů elektrického betonu. Stalo se tak už v roce 2002 a vodivá směr se o rozmrazování povrchu stará dodnes.
Podle profesora Rudolfa Hely ze stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně je tato myšlenka stará možná padesát let. „Cílevědomě se část ocelové výztuže využívala jako odporové vodiče, které beton prohřívaly. A tak se umožnilo jeho zrání i ve velmi nízkých, minusových teplotách,“ řekl Hela Českému rozhlasu.
Řešení profesora Tuana není moc drahé na provoz, výhřev betonu při třídenní sněhové bouři prý stojí okolo 250 dolarů (asi 6500 korun), což je méně, než kolik by se utratilo za posypový materiál. Není ale rentabilní stavět z vodivého betonu celé silnice (vodivý beton je dražší než běžná směs), spíše je vhodné používat tuto technologii pouze v místech, kde se to hodí. Například na zmíněných mostech, které vždy namrzají jako první.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nicméně v tomto principu vidí problémy. „Jak připravit řidiče na to, že vyjíždí z odmrazeného úseku na ten, kde už odmrazování není? Jak zařídit, že by na některém úseku dodávka elektrické energie vypadla? Než se to řidič dozví, než bude mít možnost zareagovat, tak se dostane na úsek, který už může být hůře sjízdný,“ řekl Českému rozhlasu Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. Podle Rýdla není uvedení elektrického betonu do běžné praxe na pořadu dne.