15.10. 2016 Svět motorů

Konečně! Padl rozsudek za stočený tachometr... Kolik dostal?

Konečně! Padl rozsudek za stočený tachometr... Kolik dostal?

Na základě trestního oznámení, které jsme podali na prodejce ojetých vozů www.kupskodu.cz, skutečně Okresní soud v Mostě vyřkl tvrdý trest. Stočená auta zde však prodávají dál.

O praktikách litvínovského prodejce www.kupskodu.cz jsme poprvé informovali už na začátku roku 2014. Kromě podnětů od čtenářů roli sehrála zajímavá náhoda – ukázkově „stočené“ auto si pořídili rodiče našeho tehdejšího stážisty Josefa Holka. Právě na této octavii se nám podařilo nasbírat tolik důkazního materiálu, že policie neměla těžkou práci a jednatele firma Jaroslava Noska skutečně obvinila. U Okresního soudu v Mostě padl 4. května loňského roku trest. Připomeňme si však nejdřív popořadě celou kauzu tak, jak jsme o ní informovali v jednotlivých číslech Světa motorů.

SM 2/2014

O praktikách prodejce, který svá auta vystavuje v kryté hale u Litvínova a nabízí na internetových stránkách www.kupskodu.cz jako zánovní a předváděcí, jsme několikrát slyšeli už v průběhu roku 2012. Jasný důkaz, že octavie od něj nejsou tak mladé a málo ojeté, jak je kupujícím předkládáno, jsme však získali až koncem roku 2013. Tehdy si zde rodiče našeho tehdejšího stážisty Josefa Holka koupili modrou Octavii Combi v atraktivní specifikaci 1.6 TDI 4x4 Elegance s necelými 35.000 km na tachometru. Auto pořizovali právě kvůli nízkým kilometrům, vyšší cena 349.000 Kč pro ně nebyla překážkou – hledali zkrátka něco solidního. Jejich předchozím vozem byl yeti, který kupovali jako nový. S malým zavazadelníkem i nepohodlnými zadními sedadly jim však přestal vyhovovat. Prodali ho s najetými 90.000 km, takže byli pěkně rozladěni, když zjistili, že modrá octavia má najeto více. Syn Josef si totiž povšiml opotřebených částí interiéru a zejména toho, že řadicí páka nebyla ve voze původní, neboť pocházela z modelu bez takzvaného „malého koženého paketu“. Prostě ji už někdo vyměnil, aby zamaskoval najeté kilometry. Pepa nám donesl číslo VIN. V databázi ELSA, kam autorizované servisy zapisují úkony hrazené zákazníkem, jsme našli jediný záznam – už nedávný po dovozu do Čech a sedící k aktuálnímu stavu tachometru. Nic dalšího nezjistila Cebia ani její program Autotracer. Až v tajné databázi SAGA, kam servisy zapisují záruční opravy a nikdo do ní nemá přístup, se našlo hned šest záznamů na stav kilometrů od 47.165 do 108.905. Poslední byl z dubna 2012, tedy šestnáct měsíců před prodejem Holkovým. Když jsme křivku pravidelného nárůstu kilometrů prodloužili až před dovoz do Čech (šlo samozřejmě o auta ze sousedního Německa), vyšel nám pravděpodobný původní stav tachometru 170.000 km. Octavii tedy z tachometru ubylo 135.000 km. Do databáze SAGA údaje nezanáší stroj, ale potenciálně vždy omylný člověk. Ale když se jich na vyšším než udávaném stavu kilometrů shoduje hned šest, je to jasný důkaz.

Přesto jsme v tuto chvíli ještě na policii neměli s čím jít. Prodávající by zkrátka tvrdil, že o zmanipulovaném stavu kilometrů sám nevěděl a auto už tak koupil, že je tedy sám podvedený a také podá trestní oznámení.

Mojmír Holek vyzbrojený otiskem obrazovky ze systému SAGA kontaktoval prodejce. A ten s ním věc vyřešil smírně – zpětným odkupem automobilu. Ne jednoho, ale dvou. Holkovi si totiž u www.kupskodu.cz pořídili dokonce dvě podobná auta – na druhé však žádný důkaz o stočených kilometrech nebyl, byť estetický stav jeho interiéru byl ještě horší. Finanční ztráta 55.000 Kč byla pro pana Holka vzhledem k nejistotě a trvání případné soudní pře akceptovatelná. Sestavili jsme sedm základních pravidel, kterými se podvodníci řídí, aby mohli stáčet tachometry a nebyli za zloděje. Jsou stále beze zbytku platná, a tak je ve zkratce zopakujeme.

Sedm pravidel automobilových podvodníků

1. Hledají auta, která za krátký čas najela hodně kilometrů. Když stočíte tříletý vůz na 35.000 km, lidé tomu uvěří i snáze než původním skutečným třeba 250.000 km.

2. Mají známé ve značkových servisech, s jejichž pomocí hledají auta s co nejmenším počtem servisních záznamů.

3. Kilometry stočí kus za poslední záznam, a to už před dovozovou STK. Vznikne tak záznam, který potvrzuje důvěryhodnost stočeného stavu tachometru.

4. S autem navštíví značkový servis s nějakou levnou zakázkou (typicky diagnostikou elektronických systémů). Vznikne tím už druhý záznam odpovídající stavu kilometrů a šejdíři se chlubí „důkladnou kontrolou ve značkovém servisu“.

5. Za stav kilometrů doživotně ručí na všech cedulích, co v bazaru mají: „Copak bychom ručili za kilometry, kdybychom to stáčeli? Někdo nás napálil!“

6. Říkají, že jsou to předváděcí a referenční vozy. Přesně takové zákazníci nejvíce chtějí.

7. Ochotně berou vozy zpět, ovšem se srážkou z ceny. Většina kupujících totiž nemá na to, vůz odstavit, pořídit si jiný a jít do nejistého soudního sporu. Za finančně nevýhodné řešení jsou často i vděčni. Zákazníci, kteří smírného řešení nedosáhnou, svou špatnou zkušenost také moc nešíří. Pokud nechtějí na následném prodeji auta moc tratit, musí také stočené kilometry zamlčet – dělat, že o nich nevěděli.

SM 7/2014

S překvapením jsme zjistili, že se Holkových bývalé auto znovu objevilo v nabídce www.kupskodu.cz, opět se zmanipulovaným stavem tachometru a velmi sebevědomou cenou 345.000 Kč.

Ve chvíli, kdy zmizelo, jsme zamířili na policii. Na rozdíl od mnoha jiných případů totiž nyní lze prokázat, že prodávající o stočených kilometrech věděl. Nemůže se vymlouvat jako obvykle, že neměl tušení, auto už stočené bylo a někdo jej napálil. A pokud dalšího majitele neinformoval, zatajil mu vědomě důležitou skutečnost a dopustil se podvodu. Poznatky jsme „sesumírovali“ do trestního oznámení, přiložili časopis s článkem a archivovanou komunikaci pana Holka s prodejcem a vše zanesli na nejbližší policejní služebnu. Po pár dnech nám došlo vyrozumění, že oznámení postoupili na Obvodní oddělení Litvínov, což jsme čekali. A pak už nic. Naopak doslova bombardovat nás začali další majitelé aut ze stejného zdroje. Bohužel většinou s prosbou, že pokud zjistíme stočené kilometry, ať o tom hlavně nic nepíšeme. Jde o řetězení zla. Typický kupující ojetiny hospodaří s absolutně napnutým rozpočtem a Černého Petra nemůže nechat na sobě. Po pár letech tyto stočené vozy musí vykoupit i velké autobazary na protiúčet, jinak by si zákazník od nich neodvezl novější vůz. Takže ve výsledku jsou stočená auta všude kolem nás. Prohlédli jsme si desítky takových vozů a pravidelně byli o zmanipulovaném stavu kilometrů přesvědčeni, ale neměli jej čím dokázat. Modrá octavia totiž byla nějaký „pondělní kus“ – naprostá většina prověřovaných škodovek v záruce nezazlobila ani jednou a v databázi SAGA tak neměly žádné záznamy. A pokud ano, byl stav kilometrů upraven až za ně – čili prodejce vzal na vědomí, že i do této databáze se mohou někteří s pomocí Světa motorů dostat. Typické tak bylo, že auto mělo třeba po roce provozu záznam na 60.000 kilometrech, ale po dalších třech letech na tachometru 76.000 km. Ano, není to pravděpodobné, ale bohužel ani nemožné.

SM 29/2016

Víc než dva roky jsme řešili jiná aktuální témata. Ale stále nám bylo divné, že policie nepíše. Chybělo nám aspoň obvyklé oznámení o odložení případu kvůli nedostatku důkazů.

Naopak majitelé aut ze stejného zdroje nás nepřestali kontaktovat a také jsme zjistili, že prodejce se snaží negativních recenzí zbavit vytvářením nových identit. Zatímco www.autocentrumgroup.cz existovala vedle www.kupskodu.cz už v době první reportáže, www.lompcars.cz vznikla nově. Na všech je stejná nabídka aut, třikrát jinak je popsaná stejná adresa haly číslo popisné 112 v průmyslové zóně obce Louka u Litvínova, kam odbočíte ze silnice spojující Litvínov s obcí Lom.

Rozhodli jsme se na to znovu podívat. Na internetových stránkách prodejce už nezveřejňuje VIN, což je mimochodem hlavní poznávací znamení všech obchodníků, kteří mají co tajit. Abychom mohli prověřit historii aut z jeho nabídky, museli jsme na místo vyslat zvěda. Šikovný mladík z naší Akademie žurnalistiky a nových médií předstíral zájem o octavii či superb a nafotil VIN osmnácti vystavených aut. Pátrání v servisních záznamech přineslo u sedmi z nich charakteristicky zalomenou kilometrovou historii. Každému je z toho jasné, že tachometr byl stočený pár tisíc za poslední záznam, ale jasný důkaz chybí. Další auta neměla žádný servisní záznam, nebo měla jen zcela neprůkazný jeden. Překvapivě však tentokráte pomohla Cebia. Její Autotracer totiž obsahuje už i údaje ze zahraničí – například od pojišťoven či z inzertních serverů. Takže když si podvodníček najde auto třeba na oblíbeném serveru Mobile.de a se zveřejněním českého inzerátu vyčká až na stažení německého, stejně již má chytrý program Cebie na původně inzerované kilometry záznam. Pravděpodobně díky této nové funkci jsme stočené kilometry prokázali hned u osmi aut.

Například octavia z roku 2011 byla stočená z 165.500 na 69.500 km, modrý superb ročníku 2013 z 133.500 na 30.000 km a stříbrná octavia narozená v roce 2012 z 175.000 na 59.500 km. Zkrátka stejné nehoráznosti jako před dvěma lety. Na oddělení hospodářské kriminality policie v Mostě nám řekli, že nemáme právo nahlížet do spisu. V případě jsme totiž jen oznamovateli, nikoliv poškozenými. Poškozeni (a tudíž seznámeni se spisem) nebyli ani Holkovi, neboť auto de facto jen prodali zpět. I proto nás po přeložení spisu už nikdo nemusel o ničem informovat. Ale prozradili nám šokující věc – na základě našeho trestního oznámení padl rozsudek!

 [600×197]

Je vinen!

Dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím jsme nejdřív zažádali mosteckou policii o číslo spisu, pod kterým byla obžaloba předána soudu. A následně Okresní soud v Mostě o rozsudek. Státní orgány zafungovaly, a tak jsme za měsíc měli v ruce tlustou obálku se zeleným pruhem a v ní kompletní rozsudek i s výpověďmi obžalovaného, poškozeného a svědků.

Jak vidíte v přiloženém rozsudku, Jaroslav Nosek byl shledán vinným skutečně jen z prodeje jednoho automobilu. Soud zohlednil jen jasně prokázaná fakta. Byť je pravděpodobné, že auto bylo stočené zhruba o 135.000 km, soudkyně vzala za prokázaný jen stav mezi kilometry při druhém prodeji (41 300) a posledním záznamem v databázi SAGA. Následující trest je tedy jen za to, že u jednoho z mnoha vozů Jaroslav Nosek kupujícímu o stočených kilometrech neřekl, přestože o nich věděl. Za přečin podvodu podle § 209 odstavce 1 trestního tak od soudu odešel s následujícími tresty:

  • Odnětí svobody v trvání patnácti měsíců, které se podmínečně odkládá na zkušební dobu v trvání dvou měsíců.
  • Peněžitý trest 50.000 Kč.
  • Zákaz činnosti spočívající v nabízení a prodeji motorových vozidel a zákaz výkonu funkce statutárního zástupce.

Marná snaha o vyrovnání

Rozsudek na osmi stranách uvádí i výpovědi svědků. Nejzajímavější z toho je snaha Jaroslava Noska o vyžehlení průšvihu po přečtení naší reportáže (byť u soudu tvrdil, že ji nečetl). Hned 6. 1., tedy v den vydání časopisu, novému majiteli volal, že pro něj má akci s výměnou oleje zdarma. A snažil se jej nalákat k opětovné návštěvě ve firmě. Čas přijet měl až 18. 1., kdy na něj Nosek vyrukoval s informací, že vozidlo má záznam na 108.000 km, že je to v databázi, kam předtím neměli přístup, a že se za celou věc omlouvá. A jako kompenzaci mu nabídl výměnu oleje, zimní pneumatiky a 20.000 Kč v hotovosti – což dohromady finančně vyjádřeno činilo 35.000 Kč. Poškozený s tím souhlasil, neboť s autem byl spokojený, nechal si na něj mezitím namontovat tažné zařízení a měnit jej nechtěl.

S panem Noskem o tom sepsali dodatek smlouvy, na který však prodejce vychytrale neuvedl datum 18. 1. 2014, ale 11. 12. 2013 – aby to vypadalo, že se s poškozeným vyrovnal ještě před zveřejněním naší reportáže. Bohudík však zapomněl správně informovat mechanika, který na autě měnil olej – na štítku tak bylo usvědčující datum 18. 1. 2014. Byť Jaroslav Nosek pak poškozenému ještě volal a zřejmě jej i částečně dokázal získat na svou stranu, ke křivé výpovědi jej nepřesvědčil. Policii, která jej následně coby nového majitele vozidla dohledala a kontaktovala, řekl pravdu. Ve své výpovědi sice výslovně uvedl, že se necítí být finančně podveden, ale samosoudkyně JUDr. Šárka Tampová byla nekompromisní a vycházela z rozdílu v cenách auta s 41.000 a 108.000 km dle znaleckého posudku.

Z výpovědi Jaroslava Noska (v odpovědích na otázky státního zástupce) pak vyplývá další nová skutečnost – že kromě naší je souzen ve dvou dalších kauzách souvisejících s automobily. Soudkyně zase ve zdůvodnění rozsudku uvádí, že v minulosti byl již soudem opakovaně projednáván za stočené kilometry vozidel z Německa. Nikdy se však nepodařilo prokázat, že tachometr stočil právě on.

Zejména dvouletý zákaz činnosti se zdá být velmi uspokojivý. Sedět natvrdo sice zatím nešel, ale je jasné, že i tak ostřílený severočeský podnikatel jako Jaroslav Nosek má teď pořádně stažené hrdlo. Do „tepláků“ jej nyní dostane jediná rvačka v hospodě či zaviněná dopravní nehoda. A velmi uspokojivý je také dvouletý zákaz činnosti, bohužel jen zdánlivě. Rozsudek padl už 4. května 2015 a pravomocný je od 30. 5. 2015. Ještě v červenci tohoto roku jsme však zmapovali v nabídce www.kupskodu.cz osm s jistotou stočených aut. Maří pan Nosek úřední rozhodnutí a půjde sedět? Bohužel ne. Od jednoho ze čtenářů jsme si obstarali rezervační smlouvu ze dne 18. 8., na níž je jako prodejce uveden Pavel Brusch. Jak je to možné?

Zákony totiž mají mnoho kliček. A soud nezakázal výkon činnosti právnické osoby, ale jen fyzicky panu Noskovi. Pokud tak své role ve firmě přepustil třeba kamarádovi, rozsudku vyhověl. Byť stočená auta se zde prodávají i nadále.

Máme zbraň

Se stáčením tachometrů to bude ještě dlouhý a těžký boj. Nejlepší by bylo, kdyby lidé nekupovali auta, která nemají pravidelnou a průkaznou kilometrovou historii. Ale teď víme, že na to lze jít i z druhé strany. Když při výběru ojetého vozu investujete třeba pětistovku za prověření programem Autotracer od Cebie a zjistíte, že je stočené, oznamte to prodejci písemně. Když pak auto z nabídky zmizí, zajděte na policii s trestním oznámením na podvod. Zafunguje-li to jako v našem případě, policie kontaktuje následujícího majitele, a pokud nebyl prodejcem o stočeném tachometru informován, má to autobazarista spočítané jako pan Nosek. Jestliže nemáte čas, posílejte své tipy nám.

 [600×746]

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

 





 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Dnes 17:36

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Hašek po remíze: Nemůžeme vždy hrát jako bychom si šňupli kokain

Hašek po remíze: Nemůžeme vždy hrát jako bychom si…

Čtyřikrát za sebou doma na jaře vyhráli, ale popáté brali jen bod. Bohemians po skvělé šňůře v horkém sobotním…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…