16.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Krátké rande s Bentley Bentayga. Jak jezdí nejluxusnější SUV světa?

 

Bentayga se pomalu stává nejprodávanějším modelem Bentley. Čeští zákazníci na něj čekají dva roky, my už jsme se s ní však svezli!

Bentley loni na konci listopadu oficiálně zahájilo sériovou výrobu modelu bentayga, prvního SUV značky, jež je prezentováno jako nejluxusnější, nejsilnější a nejrychlejší auto své kategorie na světě. Jako vůbec první novináři z České republiky jsme opulentní automobil vyzkoušeli přímo na českých silnicích. Svezení to bylo sice krátké, o bentayze ale mnohé vypovědělo.

Bentayga při své premiéře vzbudila mnoho kontroverzí. Konzervativní fanoušci vůz odmítli s tím, že by britská luxusní automobilka do takového segmentu neměla vůbec vstupovat. Jenže výrobce dobře věděl, co dělá. Bentayga se rychle stala nejprodávanějším modelem značky, jehož výroba dokonce musela být kvůli zájmu navyšována. Ohromný zájem spolu s omezeným počtem vozů pro jednotlivá zastoupení znamená, že zákazníci oficiálního českého prodejce sídlícího na pražském Smíchově na bentaygu aktuálně čekají dva roky!

To muselo všechna posměšná vyjádření na adresu Bentley umlčet, zvlášť když na luxusním SUV následně začal pracovat i hlavní konkurent značky, Rolls-Royce. Výrobce z Crewe se ale na novou konkurenci pečlivě připravuje a vůz postupně inovuje, aby si udržel svůj náskok.

Hlavní novinkou nadcházejícího modelového roku je dieselová varianta poháněná třikrát přeplňovaným vznětovým osmiválcem, který díky dvěma twin-scroll turbodmychadlům a elektrickému kompresoru dává výkon 320 kW a točivý moment 900 N.m. Bentayga se ale dočkala i „rodinné“ verze se sedmimístnou kabinou. Vůz bylo zatím možné pořídit výhradně v „business“ čtyřmístné nebo obligátní pětimístné konfiguraci. Postupně se bude měnit i nabídka laků nebo individualizačních doplňků, jako je třeba přední maska chladiče. Z motorů se pak jistojistě dočkáme plug-in hybridu nebo posíleného modelu Speed.

Sametová W12 s nádechem dieselu

Bentayga Diesel ale k prodejcům dorazí až v příštím roce, a tak nyní před námi stojí kousek s poctivým dvanáctiválcem. Šestilitr s dvěma turbodmychadly typu twin-scroll, přímým a vícebodovým vstřikováním byl nově vyvinut, přičemž bentayga je vůbec prvním modelem, který jej využil. Do budoucna se ale má objevit i v dalších luxusních modelech napříč koncernem VW Group, třeba v novém Audi A8.

Pokud by vás někdo do již nastartované bentaygy posadil, dvanáctiválec pod kapotou byste patrně nehádali. Čistě podle zvuku byste klidně mohli tipovat elektromotor, šestilitr totiž není v kabině vůbec slyšet, tak perfektně je odhlučněn. Jediným jeho výrazným projevem je štěknutí při nastartování a pak jemné vrnění při akceleraci, které svými tóny lehce připomíná vznětové šestiválce. Dvanáctiválec do W se ale zcela vyhýbá jakýmkoliv vibracím, což je patrné i pod kapotou. S kolegou Honzou Mičkou jsme chtěli provést „mincový“ test, vyzkoušet, zda dvacetikoruna vydrží položená hranou na motoru. Nevydržela, ale to jen z toho důvodu, že plastový kryt jednotky se příliš svažuje, a tak se mince vždy skutálela dolů. Pokud by plocha byla rovná, mince by se jistě ani kapánek nepohnula.

Navzdory minimálním zvukům linoucím se zpod kapoty řidič cítí, že má pod nohou mnoha set hlavové stádo. A je to pravda, protože dvanáctiválec o objemu 5950 cm3 disponuje výkonem 608 koní (447 kW) a doslova závratným točivým momentem 900 N.m, který je navíc dostupný už od supernízkého pásma 1350 otáček. Přestože si motor musí poradit s pohotovostní hmotností 2.440 kilogramů (testovaný kousek měl kvůli výbavě navíc dokonce 2.515 kg), stále je to síla s obří výkonovou rezervou. Ostatně udávaná hodnota zrychlení z 0-100 km za 4,1 sekundy a maximální rychlost 301 km/h jsou hodnoty ještě nedávno spojované s rychlými sporťáky a ne s luxusními SUV.

Psali jsme: Volkswagen W12 TSI – Downsizing? Ne tak docela!

O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará mezinápravový diferenciál Torsen a osmistupňová automatická převodovka od ZF, která si za poslední léta vydobyla respekt hladce řadicího automatu, což nejspíše platí i pro bentaygu. Proč nejspíše? Jízda to byla natolik krátká, abychom mohli vytknout finální verdikt. Navíc se musíme vrátit k perfektně odhlučněnému motoru, u něhož není absolutně poznat, zda převodovka vůbec mění kvalty. Při rozjezdech každopádně necuká.

Bentley Bentayga – technické údaje nabízených motorů
Motor6.0 W12 twin-turbo4.0 V8 triple-charged
Palivobenzinnafta
Zdvihový objem [cm3]59503956
Válce/ventily12/48/4
Největší výkon [kW/min]447/5000-6000320/3750-5000
Točivý moment [N.m/min]900/1350-4500900/1000-3250
Převodovka8A8A
Max. rychlost [km/h]301270
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,14,8
Komb. spotřeba [l/100 km]13,17,9
Pohotovostní hm. [kg]24402390

Velkopanský posaz

Po usazení se za volant se vlastně ani nedivíme obřímu úspěchu bentaygy. Vysoký velkopanský posaz se záplavou materiálů na té nejvyšší úrovni všude kolem zkrátka dokáže zaujmout. Volant se díky masivnějšímu věnci perfektně drží, navíc se svým designovým zpracováním jedná doslova o umělecké dílo. Něco podobného platí také pro masivní volič převodovky, jehož „B“ na vrchu šofér stiskne pro změnu převodu. Samotný motor se startuje tlačítkem před loketní opěrkou, které je zakomponováno do otočného přepínače jednotlivých jízdních režimů. Těch je opravdu dost (osm), na jejich prozkoumání jsme ale bohužel čas neměli.

Sedadla jsou pak spíše křesla, která nabízí tolik možností nastavení, že ideální polohu musí najít Dlouhý, Široký i Quasimodo. Vzadu sice není záplava prostoru, jak by se od tak velkého vozu dalo možná čekat, na nedostatek místa si ale stěžovat nebudete.

K tématu: Bentley Bentayga oficiálně představeno, sází na luxus a sílu

Palubní deska je řešena přesně v duchu vozů z Crewe. Všechna tlačítka perfektně fungují, nikde žádný náznak chybného sešití kůže nebo nerovné spáry. Za barokními tvary s množstvím chromovaných detailů by jeden těžko hledal shodný původ s Audi Q7 (totožná platforma MLB evo), jehož interiér je přísně moderní a funkční. Jenže to se multimediálním systémem postupně proklikáte do navigace a ihned si uvědomíte, že Bentley je součástí koncernu VW Group. Zatímco grafika samotného multimediálního systému je svébytná, samotná mapa vypadá úplně stejně jako třeba v golfu. Kolik bentayga musela stát práce a taková blbost pak zkazí celkový dojem z jinak naprosto luxusní kabiny… I ty ovladače z audi jsou totiž dobře zamaskované.

Přitom designéři jinak přísně dbali na to, aby bentayga byla typické bentley, a to přestože spíše než tradiční zákazníky láká ty nové, kteří vůz z Crewe zatím nevlastní. Uvnitř a zvenku se tak nachází záplava prvků, které jsou pro vozy Bentley charakteristické. Vedle masivní masky chladiče se jedná o rozdělené kruhové světlomety, mřížku v tvaru písmena B na bocích karoserie nebo „tyčkové“ ovladače ventilace.

Navíc si ale stylisté museli poradit s detaily, které dosud vozy z Crewe nenabízely. Bentaygu je tak možné pořídit s elektricky výsuvnými prahy, bez nichž nastupování do auta pomalu připomíná vysokohorskou expedici. Bez nich si ani neumíme představit nasazování střešního boxu, který je součástí příslušenství pro bentaygu. Stejně jako na samotném nosiči, ani na něm nechybí logo Bentley. A kdyby vám lyže nevoněly, je tu třeba i speciální rybářský set.

Co si ale budeme povídat, výsledek nepatří mezi nejhezčí automobily světa. Z některých úhlů bentayga zkrátka vypadá oplácaně a těžkopádně. Ono je to ostatně kus auta, na délku měří 5.140 mm, na šířku 1.998 mm a na výšku 1.742 mm, je tudíž o 88 mm delší a o 30 mm širší než technicky spřízněné Audi Q7, které také není žádný mazlíček, jako spíše mazel. Výška i rozvor 2.995 mm jsou pro oba vozy shodné (dle technických dat se liší o milimetr).

Obří zájem ale znamená, že se bentayga zákazníkům líbí, a tak nemám nejmenší právo ho kritizovat. Opulentní tvary a množství chromu ale jasně dokazují, pro klienty z kterých částí světa byla bentayga tvořena.

Závěr

Zájemci o velké luxusní SUV dosud museli hledat u Audi, Mercedesu nebo Land Roveru (Range Roveru), Bentley ale bentaygou dokázalo, že lze nabídnout ještě o stupeň vyšší luxus. Bentayga se vám možná vzhledově nemusí líbit, svoji práci luxusní limuzíny na vysokých nohách ale odvede naprosto dokonale. Rolls-Royce se bude muset vytasit s hodně dobrým artiklem, aby toto dnes nejluxusnější SUV na trhu překonal.
Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
 

Přidat názorDiskuse: Krátké rande s Bentley Bentayga. Jak…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Bentley Bentayga Mulliner: Opulentní luxus se šampaňským na palubě Bentley Bentayga Mulliner: Opulentní luxus se šampaňským na palubě

Jako by modelu Bentayga nestačilo, že je to nejdražší SUV…

Jízdní dojmy z Bentley Bentayga Diesel: Extrémní cena, kompromisní komfort Jízdní dojmy z Bentley Bentayga Diesel: Extrémní cena, kompromisní komfort

Téměř sto let si Bentley vystačilo bez dieselu. Nyní je…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…