Která auta špatně topí? Přehled nejlepších a nejhorších
Německý autoklub ADAC srovnal schopnosti topení jednotlivých aut. Nejrychleji se ohřejete v Mercedesech, nejdéle naopak mrzne posádka některých dieselových MPV a kombi.
Ve velkém srovnání, kterého se zúčastnilo přes 500 aktuálních modelů, ADAC zjišťoval schopnost topné soustavy prohřát interiér na obvyklou teplotu. Podmínky testů jsou náročné, o to lépe ale ilustrují, jak auta fungují v třeskutých mrazech krutých zimních rán.
Výchozí teplota je mráz na úrovni -10°C, ADAC od aut žádá, aby se interiér prohřál na teplotu příjemných 22°C.
Teorie dává výhodu benzinovým motorům. Dieselové mají z fyzikálních důvodů vyšší účinnost, proto generují méně odpadního tepla, a tak se nejen pomaleji zahřívají, ale měly by i začít později ohřívat interiér.
Smart ForTwo coupé 1,0 ale dokládá, že ne vždy je benzinový motor zárukou rychlého oteplení promrzlého interiéru. Malé dvoumístné auto potřebovalo na dosažení cílové teploty 20 minut.
Poráží jej proto i dieselový Golf 1,6 TDI – ten přední cestující ohřeje na 22°C za 17 minut, ty zadní za 20 minut. Golf s benzinovým motorem potřebuje o 3 až 4 minuty méně času. Smart ale není ani nejhorší. Nejhůře ohodnocený SEAT Ibiza ST 1,6 TDI vyžaduje 25, resp. 39 minut, ale VW Sharan 2,0 TDI BlueMotion (30/31 minut) nebo Peugeot 807 2,0 HDi (27/37 minut) na tom nejsou o mnoho lépe.
Naopak nejlepší topnou soustavu má Mercedes-Benz SLS AMG, který vytopil interiér za 9 minut. V pořadí následují dva další Mercedesy (E 500 Coupé a S 400 Hybrid) a další modely převážně prémiových značek. Z mainstreamové produkce ale do Top 5 pronikla Mazda3 2,0 DISI i-stop, která potřebovala 9 až 10 minut a za vítězným SLS tedy o mnoho nezaostala.
ADAC - test výkonnosti topení 2011 | ||||
Značka, model | výkon [kW] | palivo | karoserie | výsledek |
Mercedes-Benz SLS AMG Speedshift | 420 | benzin | kupé | 0,87 |
Mercedes-Benz E 500 Coupé 7G-Tronic | 285 | benzin | kupé | 1,04 |
Mercedes-Benz S 400 Hybrid | 220 | hybrid | sedan | 1,15 |
Volvo S60 D5 | 151 | diesel | sedan | 1,39 |
Mazda3 2,0 DISI i-stop | 111 | benzin | hatchback | 1,45 |
BMW X5 xDrive30d | 180 | diesel | SUV | 1,56 |
Audi TT Coupé 2,0 TFSI | 155 | benzin | kupé | 1,57 |
Peugeot RCZ 1,6 THP | 115 | benzin | kupé | 1,72 |
BMW ActiveHybrid X6 | 357 | hybrid | SUV | 1,75 |
Porsche Boxster S 3,4 PDK | 228 | benzin | roadster | 1,78 |
BMW ActiveHybrid 7 | 342 | benzin | sedan | 1,81 |
BMW 740i | 240 | benzin | sedan | 1,81 |
Audi A4 allroad 2,0 TFSI quattro | 155 | benzin | kombi | 1,99 |
(…) | ||||
Toyota Auris HSD | 100 | hybrid | hatchback | 5,13 |
Mitsubishi i-MiEV | 49 | elektřina | hatchback | 5,13 |
Škoda Fabia Combi 1,6 TDI | 77 | diesel | kombi | 5,24 |
Peugeot 807 | 120 | diesel | MPV | 5,49 |
Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI | 120 | diesel | MPV | 5,49 |
VW Sharan 2,0 TDI BlueMotion | 103 | diesel | MPV | 5,50 |
Fiat Doblo 1,6 MultiJet Combi | 77 | diesel | MPV | 5,50 |
SEAT Ibiza ST 1,6 TDI | 77 | diesel | kombi | 5,50 |
Naměřené hodnoty ADAC přepočetl na známku. Nejlepším možným výsledkem je 0,6 a nejhorším 5,5. Tabulka uvádí modely z obou konců výsledkové listiny.