Lada Sport VFTS (1982-1986): Sovětské béčko závodilo i u nás

 

Lady VFTS vypadaly brutálně a dělaly vítr v závodech a soutěžích za železnou oponou v osmdesátých letech minulého věku. Včetně Československa.

Sovětský VAZ se prostřednictvím podniku zahraničního obchodu Avtoexport zúčastňoval závodů a soutěží prakticky od počátku své existence. Za vznikem speciálů stál povětšinou Litevec Stasys Brundza. Mladší generaci jeho jméno asi nic moc neříká, ale tenhle muž byl desetinásobným mistrem SSSR v rallye a jedním z nejznámějších jezdců východní Evropy 70. a 80. let minulého věku. Ještě s Moskvičem 412 vyhrál Tour d'Europe 1974, třeba v Rallye Acropolis 1976 dojel šestý absolutně. Samozřejmě se žigulíkem, byť ten měl v přídi řádně modifikovanou patnáctistovku... Znali jsme ho i z domácích podniků, později uspěl v Rallye Tatry a na Šumavě.

Právě Brundza byl tedy tím nejpovolanějším k tomu, aby stvořil divokou ladu ďábelské skupiny B. Rallyeové auto na základě modelu 2105 s označením VFTS se rodilo v letech 1982-1986. Zkratka znamenala „Vilnijuskaja fabrika transportnych sredstv“ (Továrna na dopravní prostředky ve Vilniusu). Nejednalo se pochopitelně o brutální „béčko“ ve stylu Peugeotu 205 Turbo 16.

Přeplňovaný čtyřválec před zadní nápravou a pohon všech kol bychom zde hledali marně, modifikace byly podobné naší Škodě 130 LR. Ta sice přišla později, ale na domácích rychlostních zkouškách jinak vynikající lady bez problémů porážela. I Sport VFTS odpovídal předpisům třídy B/10, kde mohly startovat atmosférické dvoukolky s maximálně šestnáctistovkami. Homologaci pod číslem B-222 získal 1. října 1982 po více než tříletém vývoji.

Šestnáctistovka

Dvouventilový čtyřválec OHC 1568 cm3 se dvěma karburátory Weber 45 DCOE bez přeplňování se nacházel podélně vpředu, měl litinový blok, hliníkovou hlavu i mazání se suchou klikovou skříní a jedním olejovým čerpadlem. Díky zvýšené kompresi (až 11,5:1) a dalším úpravám byl naladěn na 160 koní, tedy 118 kW/7000 min-1. Násobky maxima točivého momentu 165 N.m byly k dispozici v 5500 otáčkách a o jejich přenos dozadu se staraly jednokotoučová suchá spojka a mechanická čtyřstupňová skříň. Lada VFTS Sport byla 4090 mm dlouhá, 1725 mm široká a 1400 mm vysoká. Původně vážila kolem 930 kg. Na stovku byla schopná sprintovat během 8,4 s a jela až 192 km/h, záleželo na použitých převodech.

Spojku vyrobili u Sachsu, tlumiče dodal Bilstein, podvozek měl mimochodem standardní rozvor 2424 mm, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, vpředu příčné lichoběžníky se stabilizátorem a zadní tuhou nápravu s dvěma dvojicemi podélných ramen a panhardskou tyčí. Zůstalo i šnekové řízení a zadní bubnové brzdy. Typický znak představovaly mohutné plastové nástavce blatníků a integrovaný zadní spoiler, zcela chyběly nárazníky. Interiér byl klasicky strohý a dominoval mu tříramenný sportovní volant.

Rovněž pro okruhy

Auta se pravidelně objevovala hlavně v Poháru míru a přátelství a v národních šampionátech východoevropských zemí, kde byla konkurenceschopná a velmi úspěšná, nezřídka s potvrzenými ambicemi na stupně vítězů. Jezdili s nimi i českoslovenští jezdci v soutěžích a také na okruzích. Zde se používala větší kola o průměru 15 palců místo „třináctek“. Našim pilotům je postavil ze sériových 2105 Metalex ve svém provozu v Mělníku, dále si je ladili a upravovali většinou ve vlastní režii. Největších úspěchů dosáhl Václav Blahna v barvách Agroteamu JZD Slušovice. Okruhové speciály disponovaly až 180 koňmi (132 kW) a jely přes 200 km/h.

Na mezinárodní scéně se mohl zaskvět sovětský rallyeový tovární tým, fungoval „tržně“, takže si vybíral podniky, kde měla značka Lada silnou pozici, třeba finských 1000 jezer a trhací podnik pod řeckou Akropolí. V „Jezerech“ 1986 zcela dominovala kategorii B/10, kde získala prvních šest pozic! Nejúspěšnější byl celkově osmnáctý Nikolaj Bolšich s bratrem Igorem v roli spolujezdce.

Evo

Druhá evoluce VFTS v osmdesátém šestém již dostala pětistupňovou převodovku a karosářské díly (kapotu, zadní víko a dveře) z hliníku, podařilo se jí odlehčit až na muších 780 kg. Boční okna byla navíc z plexiskla. Zajímavostí oplývalo i schéma řazení: jednička se totiž nacházela zcela vpravo nahoře nad zpátečkou, zatímco dvojka, trojka a čtyřka na obvyklých místech. První rychlostní stupeň se totiž používal naprosto minimálně...

Po zrušení skupiny B ve velkých podnicích pokračovala ve východním bloku dále – Blahna s ní získal titul soutěžního mistra ČSSR 1987. V MS nestartovala nikdy, důležitými mezinárodními úspěchy se tak pochlubit nemůže, maximálně na evropských kolbištích kontinentálního šampionátu. Homologace jí skončila až 31. prosince 1991.

Nejméně třicet

V tovární režii se zrodilo třicet oficiálních kusů VFTS, kolik jich ale je celkově, to už nikdo nespočítá, navíc vznikají i novodobé kopie. Dnes se tato poměrně populární auta objevují v rallye historiků, nejen u nás, ale hlavně v Maďarsku a patří mezi veterány, neboť datum jejich debutu dávno překročilo tři dekády. Čas letí...

Nicméně výchozí model 2105, první z radikálně modernizované řady se začal vyrábět v lednu 1980 a skončil v prosinci 2010. Odvozená 2107 se v egyptské Káhiře montovala ještě v létě 2014, pak už došly stavebnice. Znamenalo to definitivní konec klasických žigulíků.

Video

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů

Tunely by měly vzniknout především jako součásti…

Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza

Češi ztrácejí zájem o práci v cestovním ruchu. Zatímco v…

Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera

Novým předsedou německé vládní Křesťanskosociální unie se…

 
Zdroj: RallyGroupBShrine, JuwraWRC

Štítky Lada Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 






 
Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

Špatná zpráva pro motoristy! Nová auta zdraží. Mohou za to nejen nová unijní pravidla

Dnes 15:20

Ceny nových aut loni vzrostly, především v souvislosti s novými emisními normami. Další zdražování se očekává i v následujících letech.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk komunistů i nacistů

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk…

Černý baron, havíř, účetní, kameraman nebo prostě dědeček. Emil Pražan (91) toho v životě zažil hodně. „Dnes…

 

iSport.cz

Plíšková je v osmifinále, Giorgiovou zdolala ve třech setech

Plíšková je v osmifinále, Giorgiovou zdolala ve třech setech

Tenistka Karolína Plíšková porazila ve 3. kole Australian Open 6:4, 3:6, 6:2 Italku Camilu Giorgiovou a potřetí…

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším přestupu i Šilhavém

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším…

Byl součástí vlny, která po vzestupu Viktorie Plzeň vzala bundesligu útokem. Zatímco František Rajtoral, Václav…

 

Reflex.cz

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Magické vlny Zambezi

Zambie, přírodní klenot jižní Afriky: Magické vlny Zambezi

„Tož jsem přece došel veletoku, o němž jsem se jsa chlapcem tolik se načetl a nasnil. V nedozírné dálce, za…