20.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

 

Také Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.

Důležitou součástí sovětského automobilového průmyslu nebyla jen dodnes nejslavnější továrna v Toljatti, ale také moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA), která produkovala vozy značky Moskvič. A právě její zřejmě nejznámější model, sedan 412, letos slaví 50 let od zahájení své výroby. Pojďme si ho připomenout.

Model 412 navazoval na dřívější 408, která se vyráběla od roku 1964. Oproti ní se novinka z hlediska designu až tolik nelišila. Základ karoserie byl shodný, poznávacím znakem nového sedanu byla odlišná maska chladiče. Zpočátku měla i 412 kulatá světla, od roku 1969 (tzv. 412IE) je ale nahradila hranatá světla, což bylo na konci šedesátých let modernější řešení. Tehdy se změnila také koncová světla tvořící písmeno L.

Video

Uvnitř byla pozměněna palubní deska, přístrojový štít byl nově cejchován do 160 km/h. Změnily se také sedačky, přední lavici nahradila samostatná sedadla, posunovatelná v podélném směru s možností naklopení opěradla pro zlepšení lůžkové úpravy. Spolu s tím se mohla přesunout řadicí páka, zpod volantu na dnes obvyklejší místo na podlahu, mezi řidiče a spolujezdce.

Nejzásadnější novinkou proti 408 byl však motor. Jednalo se o čtyřdobý řadový hliníkový čtyřválec s rozvodem OHC o zdvihovém objemu 1478 cm3, který nahradil dřívější čtyřválec o objemu 1358 cm3. Karburátorový agregát produkovaný Ufímským motorovým závodem v Ufě dával 55 kW. Existovala ale i verze pro závodní Moskviče, která nabízela 74 kW.

Poháněná byla zadní kola, a to prostřednictvím čtyřstupňové manuální, plně synchronizované převodovky. Na podvozku se proti předchůdci nic neměnilo, což znamenalo, že přední kola samonosné karoserie byla nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových polonápravách s vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem, zatímco zadní náprava byla tuhá, mostového typu. Řízení bylo šnekové, zatímco o zastavení se staraly bubnové brzdy na všech čtyřech kolech.

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

Výroba Moskviče 412 byla zahájena v říjnu 1967, a to v moskevské automobilce, tehdy nazvané ještě Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA). K přejmenování na AZLK (Automobilový závod Leninského komsomolu) došlo o dva roky později. Dva měsíce po zahájení moskevské produkce se 412 začala vyrábět také v automobilce v uralském Iževsku, a to jako Iž 412. Oproti originálu se lišil jen v detailech, třeba odlišných světlech.

Právě továrna Iž hrála důležitou roli v rozšíření nabídky modelu 412. Na základech sedanu 412 postavila rovněž polokombi (dnes bychom řekli liftback) Iž 2125, případně pick-up Iž 2715, nabízený buď s otevřenou korbou nebo s nástavbou. Vedle nákladní verze tu byla i osobní, která pojala až šest osob. Činili se ale i v Moskvě, kde se začalo vyrábět kombi (Moskvič 427), včetně jeho nákladní verze (Moskvič 433).

Neznámý Moskvič 3-5 a S (1970-1976): Proč zůstalo jen u prototypu?

Díky pick-upu od Iže to ale nakonec Moskvič 412 přežil až do třetího tisíciletí. Jestliže 412 se přestala vyrábět v roce 1982 (v Moskvě byla produkce zastavena už v roce 1975, s nástupem modernizovaného modelu 2140), Iž 2715 vyjížděl z uralského závodu ještě v roce 2001. Jednoduchý užitkový vůz se zkrátka v ruských podmínkách stále hodil. Pick-up s nosností okolo 500 kg sloužil u pošty a převážel lehké náklady, třeba cukrovinky. Proto si vynesl přezdívku pirožok. A kdyby nedošlo ke změně majitele závodu Iž, možná by se vůz vyráběl dál. Po roce 2001 se totiž závod přeorientoval na vozy značky Lada. A ty se v něm vyrábí dodnes, od roku 2010 továrnu dokonce vlastní automobilka AvtoVAZ.

Moskvič 412 ale nebyl jen vozem pro sovětské soudruhy. 412 se vyvážela dokonce i na západ, do Anglie, Francie, Německa nebo Belgie, kde byla oceňována pro zajímavou kombinaci nízké ceny, elegantní vzhled a solidní kvalitu. Tedy alespoň zpočátku, jak kvůli minimu inovací vůz stárnul, zájem ze západoevropských trhů klesal. Ve vybraných státech se vůz prodával jako Moskvič de Luxe nebo Moskvič Elite, ve Finsku zase byla užívána obchodní značka Konela, podle tamějšího dovozce vozů ze SSSR.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a východní…

 

Štítky Video

 

Přidat názorDiskuse: Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Dnes 18:40

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…