20.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

 

Také Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.

Důležitou součástí sovětského automobilového průmyslu nebyla jen dodnes nejslavnější továrna v Toljatti, ale také moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA), která produkovala vozy značky Moskvič. A právě její zřejmě nejznámější model, sedan 412, letos slaví 50 let od zahájení své výroby. Pojďme si ho připomenout.

Model 412 navazoval na dřívější 408, která se vyráběla od roku 1964. Oproti ní se novinka z hlediska designu až tolik nelišila. Základ karoserie byl shodný, poznávacím znakem nového sedanu byla odlišná maska chladiče. Zpočátku měla i 412 kulatá světla, od roku 1969 (tzv. 412IE) je ale nahradila hranatá světla, což bylo na konci šedesátých let modernější řešení. Tehdy se změnila také koncová světla tvořící písmeno L.

Video

Uvnitř byla pozměněna palubní deska, přístrojový štít byl nově cejchován do 160 km/h. Změnily se také sedačky, přední lavici nahradila samostatná sedadla, posunovatelná v podélném směru s možností naklopení opěradla pro zlepšení lůžkové úpravy. Spolu s tím se mohla přesunout řadicí páka, zpod volantu na dnes obvyklejší místo na podlahu, mezi řidiče a spolujezdce.

Nejzásadnější novinkou proti 408 byl však motor. Jednalo se o čtyřdobý řadový hliníkový čtyřválec s rozvodem OHC o zdvihovém objemu 1478 cm3, který nahradil dřívější čtyřválec o objemu 1358 cm3. Karburátorový agregát produkovaný Ufímským motorovým závodem v Ufě dával 55 kW. Existovala ale i verze pro závodní Moskviče, která nabízela 74 kW.

Poháněná byla zadní kola, a to prostřednictvím čtyřstupňové manuální, plně synchronizované převodovky. Na podvozku se proti předchůdci nic neměnilo, což znamenalo, že přední kola samonosné karoserie byla nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových polonápravách s vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem, zatímco zadní náprava byla tuhá, mostového typu. Řízení bylo šnekové, zatímco o zastavení se staraly bubnové brzdy na všech čtyřech kolech.

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

Výroba Moskviče 412 byla zahájena v říjnu 1967, a to v moskevské automobilce, tehdy nazvané ještě Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA). K přejmenování na AZLK (Automobilový závod Leninského komsomolu) došlo o dva roky později. Dva měsíce po zahájení moskevské produkce se 412 začala vyrábět také v automobilce v uralském Iževsku, a to jako Iž 412. Oproti originálu se lišil jen v detailech, třeba odlišných světlech.

Právě továrna Iž hrála důležitou roli v rozšíření nabídky modelu 412. Na základech sedanu 412 postavila rovněž polokombi (dnes bychom řekli liftback) Iž 2125, případně pick-up Iž 2715, nabízený buď s otevřenou korbou nebo s nástavbou. Vedle nákladní verze tu byla i osobní, která pojala až šest osob. Činili se ale i v Moskvě, kde se začalo vyrábět kombi (Moskvič 427), včetně jeho nákladní verze (Moskvič 433).

Neznámý Moskvič 3-5 a S (1970-1976): Proč zůstalo jen u prototypu?

Díky pick-upu od Iže to ale nakonec Moskvič 412 přežil až do třetího tisíciletí. Jestliže 412 se přestala vyrábět v roce 1982 (v Moskvě byla produkce zastavena už v roce 1975, s nástupem modernizovaného modelu 2140), Iž 2715 vyjížděl z uralského závodu ještě v roce 2001. Jednoduchý užitkový vůz se zkrátka v ruských podmínkách stále hodil. Pick-up s nosností okolo 500 kg sloužil u pošty a převážel lehké náklady, třeba cukrovinky. Proto si vynesl přezdívku pirožok. A kdyby nedošlo ke změně majitele závodu Iž, možná by se vůz vyráběl dál. Po roce 2001 se totiž závod přeorientoval na vozy značky Lada. A ty se v něm vyrábí dodnes, od roku 2010 továrnu dokonce vlastní automobilka AvtoVAZ.

Moskvič 412 ale nebyl jen vozem pro sovětské soudruhy. 412 se vyvážela dokonce i na západ, do Anglie, Francie, Německa nebo Belgie, kde byla oceňována pro zajímavou kombinaci nízké ceny, elegantní vzhled a solidní kvalitu. Tedy alespoň zpočátku, jak kvůli minimu inovací vůz stárnul, zájem ze západoevropských trhů klesal. Ve vybraných státech se vůz prodával jako Moskvič de Luxe nebo Moskvič Elite, ve Finsku zase byla užívána obchodní značka Konela, podle tamějšího dovozce vozů ze SSSR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord Bitcoin pokračuje v růstu, jeho cena překonala další rekord

Digitální měna bitcoin pokračuje v růstu na nové rekordy…

Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů Čína se zapojila do barmské krize, představila své řešení migrace Rohingů

Čína, která je nejbližším spojencem Barmy a největším…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hvězda Snap vyhasíná

Akcionářům americké technologické společnosti Snap, která…

Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla Německo míří k předčasným volbám. SPD další velkou koalici odmítla

Sociální demokraté (SPD) se nadále odmítají účastnit…

 

Štítky Video

 

Přidat názorDiskuse: Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Subaru WRX STI – Konečně funguje!

TEST: Subaru WRX STI – Konečně funguje!

Dnes 15:54

Je to trochu s křížkem po funusu, modernizované WRX STI ale konečně jezdí alespoň zhruba tak, jak si fandové představují.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o triumfu i slavné prohře ve finále

Poslední rozhovor s legendou Novotnou (†49): o…

Ve věku 49 let zemřela Jana Novotná, když prohrála boj s vážnou nemocí. Patřila mezi nejvýraznější tenisové…

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen zoufalci z Itálie

Mizérie Ronalda s Benzemou. Méně gólů nastříleli jen…

Dlouholetý palebný kulomet Realu Madrid se zasekl. Cristiano Ronaldo a Karim Benzema, držitelé všech možných…

 

Reflex.cz

Po těžké nemoci zemřela legendární tenistka Jana Novotná

Po těžké nemoci zemřela legendární tenistka Jana Novotná

Smutná zpráva jako blesk z čistého nebe zasáhla nejen český tenis. V neděli po těžké nemoci zemřela legendární…

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový trh se dostane daleko více heroinu

Afghánistán hlásí rekordní produkci opia, na světový…

I když se mezinárodní síly v Afghánistánu již více než 15 let snaží omezit produkci opia, z kterého se vyrábí…