Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

David Bureš
Diskuze (59)
Také Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.

Důležitou součástí sovětského automobilového průmyslu nebyla jen dodnes nejslavnější továrna v Toljatti, ale také moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA), která produkovala vozy značky Moskvič. A právě její zřejmě nejznámější model, sedan 412, letos slaví 50 let od zahájení své výroby. Pojďme si ho připomenout.

Model 412 navazoval na dřívější 408, která se vyráběla od roku 1964. Oproti ní se novinka z hlediska designu až tolik nelišila. Základ karoserie byl shodný, poznávacím znakem nového sedanu byla odlišná maska chladiče. Zpočátku měla i 412 kulatá světla, od roku 1969 (tzv. 412IE) je ale nahradila hranatá světla, což bylo na konci šedesátých let modernější řešení. Tehdy se změnila také koncová světla tvořící písmeno L.

Video se připravuje ...

Uvnitř byla pozměněna palubní deska, přístrojový štít byl nově cejchován do 160 km/h. Změnily se také sedačky, přední lavici nahradila samostatná sedadla, posunovatelná v podélném směru s možností naklopení opěradla pro zlepšení lůžkové úpravy. Spolu s tím se mohla přesunout řadicí páka, zpod volantu na dnes obvyklejší místo na podlahu, mezi řidiče a spolujezdce.

Nejzásadnější novinkou proti 408 byl však motor. Jednalo se o čtyřdobý řadový hliníkový čtyřválec s rozvodem OHC o zdvihovém objemu 1478 cm3, který nahradil dřívější čtyřválec o objemu 1358 cm3. Karburátorový agregát produkovaný Ufímským motorovým závodem v Ufě dával 55 kW. Existovala ale i verze pro závodní Moskviče, která nabízela 74 kW.

Poháněná byla zadní kola, a to prostřednictvím čtyřstupňové manuální, plně synchronizované převodovky. Na podvozku se proti předchůdci nic neměnilo, což znamenalo, že přední kola samonosné karoserie byla nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových polonápravách s vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem, zatímco zadní náprava byla tuhá, mostového typu. Řízení bylo šnekové, zatímco o zastavení se staraly bubnové brzdy na všech čtyřech kolech.

Výroba Moskviče 412 byla zahájena v říjnu 1967, a to v moskevské automobilce, tehdy nazvané ještě Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA). K přejmenování na AZLK (Automobilový závod Leninského komsomolu) došlo o dva roky později. Dva měsíce po zahájení moskevské produkce se 412 začala vyrábět také v automobilce v uralském Iževsku, a to jako Iž 412. Oproti originálu se lišil jen v detailech, třeba odlišných světlech.

Právě továrna Iž hrála důležitou roli v rozšíření nabídky modelu 412. Na základech sedanu 412 postavila rovněž polokombi (dnes bychom řekli liftback) Iž 2125, případně pick-up Iž 2715, nabízený buď s otevřenou korbou nebo s nástavbou. Vedle nákladní verze tu byla i osobní, která pojala až šest osob. Činili se ale i v Moskvě, kde se začalo vyrábět kombi (Moskvič 427), včetně jeho nákladní verze (Moskvič 433).

Díky pick-upu od Iže to ale nakonec Moskvič 412 přežil až do třetího tisíciletí. Jestliže 412 se přestala vyrábět v roce 1982 (v Moskvě byla produkce zastavena už v roce 1975, s nástupem modernizovaného modelu 2140), Iž 2715 vyjížděl z uralského závodu ještě v roce 2001. Jednoduchý užitkový vůz se zkrátka v ruských podmínkách stále hodil. Pick-up s nosností okolo 500 kg sloužil u pošty a převážel lehké náklady, třeba cukrovinky. Proto si vynesl přezdívku pirožok. A kdyby nedošlo ke změně majitele závodu Iž, možná by se vůz vyráběl dál. Po roce 2001 se totiž závod přeorientoval na vozy značky Lada. A ty se v něm vyrábí dodnes, od roku 2010 továrnu dokonce vlastní automobilka AvtoVAZ.

Moskvič 412 ale nebyl jen vozem pro sovětské soudruhy. 412 se vyvážela dokonce i na západ, do Anglie, Francie, Německa nebo Belgie, kde byla oceňována pro zajímavou kombinaci nízké ceny, elegantní vzhled a solidní kvalitu. Tedy alespoň zpočátku, jak kvůli minimu inovací vůz stárnul, zájem ze západoevropských trhů klesal. Ve vybraných státech se vůz prodával jako Moskvič de Luxe nebo Moskvič Elite, ve Finsku zase byla užívána obchodní značka Konela, podle tamějšího dovozce vozů ze SSSR.

David Bureš
Diskuze (59)
Avatar - wakantanka
21. 8. 2017 20:49
Re: Nějak z článku vypadla informace o motoru BMW M10.
:-) :yes:
21. 8. 2017 20:46
Re: Moskvič
Jasně že to zúžení myslím na tom starým-však na tom novějším je ta karoserie až na pár detailů stejná-vychází z toho starého typu-zrovna jak ten 1300 motor.Nebylo to nic zcela nového.Tímto zdravím brata :-)
Avatar - Barrichello
21. 8. 2017 19:40
Re: Nostalgie
akorát pár nadšenců (nepočítám-li pár zbohatlíků v supersportech) a ti co jezdí 90 po vensici a 200 po okreskách.
Avatar - Barrichello
21. 8. 2017 19:39
Re: Moskvič
Poslední moskvič kterej měl kastli stejnou s německým autem byl ten z roku 1958 >:D >:D >:D
21. 8. 2017 19:28
Re: Moskvič
Ty tak neskutočne trepeš... Baví ťa vymýšľať také sprostosti?