20.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

 

Také Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.

Důležitou součástí sovětského automobilového průmyslu nebyla jen dodnes nejslavnější továrna v Toljatti, ale také moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA), která produkovala vozy značky Moskvič. A právě její zřejmě nejznámější model, sedan 412, letos slaví 50 let od zahájení své výroby. Pojďme si ho připomenout.

Model 412 navazoval na dřívější 408, která se vyráběla od roku 1964. Oproti ní se novinka z hlediska designu až tolik nelišila. Základ karoserie byl shodný, poznávacím znakem nového sedanu byla odlišná maska chladiče. Zpočátku měla i 412 kulatá světla, od roku 1969 (tzv. 412IE) je ale nahradila hranatá světla, což bylo na konci šedesátých let modernější řešení. Tehdy se změnila také koncová světla tvořící písmeno L.

Video

Uvnitř byla pozměněna palubní deska, přístrojový štít byl nově cejchován do 160 km/h. Změnily se také sedačky, přední lavici nahradila samostatná sedadla, posunovatelná v podélném směru s možností naklopení opěradla pro zlepšení lůžkové úpravy. Spolu s tím se mohla přesunout řadicí páka, zpod volantu na dnes obvyklejší místo na podlahu, mezi řidiče a spolujezdce.

Nejzásadnější novinkou proti 408 byl však motor. Jednalo se o čtyřdobý řadový hliníkový čtyřválec s rozvodem OHC o zdvihovém objemu 1478 cm3, který nahradil dřívější čtyřválec o objemu 1358 cm3. Karburátorový agregát produkovaný Ufímským motorovým závodem v Ufě dával 55 kW. Existovala ale i verze pro závodní Moskviče, která nabízela 74 kW.

Poháněná byla zadní kola, a to prostřednictvím čtyřstupňové manuální, plně synchronizované převodovky. Na podvozku se proti předchůdci nic neměnilo, což znamenalo, že přední kola samonosné karoserie byla nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových polonápravách s vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem, zatímco zadní náprava byla tuhá, mostového typu. Řízení bylo šnekové, zatímco o zastavení se staraly bubnové brzdy na všech čtyřech kolech.

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

Výroba Moskviče 412 byla zahájena v říjnu 1967, a to v moskevské automobilce, tehdy nazvané ještě Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA). K přejmenování na AZLK (Automobilový závod Leninského komsomolu) došlo o dva roky později. Dva měsíce po zahájení moskevské produkce se 412 začala vyrábět také v automobilce v uralském Iževsku, a to jako Iž 412. Oproti originálu se lišil jen v detailech, třeba odlišných světlech.

Právě továrna Iž hrála důležitou roli v rozšíření nabídky modelu 412. Na základech sedanu 412 postavila rovněž polokombi (dnes bychom řekli liftback) Iž 2125, případně pick-up Iž 2715, nabízený buď s otevřenou korbou nebo s nástavbou. Vedle nákladní verze tu byla i osobní, která pojala až šest osob. Činili se ale i v Moskvě, kde se začalo vyrábět kombi (Moskvič 427), včetně jeho nákladní verze (Moskvič 433).

Neznámý Moskvič 3-5 a S (1970-1976): Proč zůstalo jen u prototypu?

Díky pick-upu od Iže to ale nakonec Moskvič 412 přežil až do třetího tisíciletí. Jestliže 412 se přestala vyrábět v roce 1982 (v Moskvě byla produkce zastavena už v roce 1975, s nástupem modernizovaného modelu 2140), Iž 2715 vyjížděl z uralského závodu ještě v roce 2001. Jednoduchý užitkový vůz se zkrátka v ruských podmínkách stále hodil. Pick-up s nosností okolo 500 kg sloužil u pošty a převážel lehké náklady, třeba cukrovinky. Proto si vynesl přezdívku pirožok. A kdyby nedošlo ke změně majitele závodu Iž, možná by se vůz vyráběl dál. Po roce 2001 se totiž závod přeorientoval na vozy značky Lada. A ty se v něm vyrábí dodnes, od roku 2010 továrnu dokonce vlastní automobilka AvtoVAZ.

Moskvič 412 ale nebyl jen vozem pro sovětské soudruhy. 412 se vyvážela dokonce i na západ, do Anglie, Francie, Německa nebo Belgie, kde byla oceňována pro zajímavou kombinaci nízké ceny, elegantní vzhled a solidní kvalitu. Tedy alespoň zpočátku, jak kvůli minimu inovací vůz stárnul, zájem ze západoevropských trhů klesal. Ve vybraných státech se vůz prodával jako Moskvič de Luxe nebo Moskvič Elite, ve Finsku zase byla užívána obchodní značka Konela, podle tamějšího dovozce vozů ze SSSR.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 

Štítky Video

 

Přidat názorDiskuse: Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…