Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Aventador LP700-4: Technická data

David Bureš
Diskuze (8)
Automobilce Lamborghini utekly technické údaje nástupce Murciélaga, jehož oficiální premiéra proběhne na březnovém autosalonu v Ženevě.

Dvanáctiválcové Lamborghini LP700-4 nahradí model Murciélago, které se vyrábělo od roku 2001. Nejprve s dvanáctiválcem o objemu 6,2 litru (426 kW), později s větší verzí o objemu 6,5 litru (471 kW). Poslední evolucí vozu byla vyšlechtěná varianta LP670-4 SuperVeloce s redukcí hmotnosti o 100 kg a zvýšeným výkonem na 493 kW.

Lamborghini Murciélago ale letos v květnu odešlo na zasloužení odpočinek. Jeho léta byla znát, především díky těžkému ocelovému trubkovému rámu, který už modernější konkurenti dávno nahradili hliníkem, hořčíkem nebo dokonce karbonem. Nový dvanáctiválcový býk vtrhne do arény příští rok.

Dvanáctiválec se 700 koňmi

Nástupce Murciélaga bude pohánět nově vyvinutý, uprostřed uložený, 6,5litrový motor se čtyřmi ventily na válec o výkonu 525 kW (700 koní) v 8250 min-1 a maximálním točivém momentu 690 Nm v 5500 min-1. Výkon bude posílán na všechna čtyři kola, viskózní spojku nicméně nahradí systém Haldex.

Díky této síle bude vůz sprintovat z 0-100 km/h za 2,9 s a pojede maximální rychlostí 350 km/h, čímž předstihne zatím nejrychlejší Lamborghini – Murciélago LP670-4 SuperVeloce. LP700-4 při tom spolyká 17,2 l/100 km.

Lamborghini LP700-4: technická data, srovnání generací
Model LP700-4 Murciélago LP670-4 SV Miura P400
Motor V12, L539 V12 V12
Převodovka 7A 6A/6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 6498 6496 3929
Válce/ventily 12/4 12/4 12/2
Největší výkon [kW/min-1] 525/8250 493/8000 257/7000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 690/5500 660/6500 369/5100
Max. rychlost [km/h] 350 342 280
Zrychlení 0-100 km/h [s] 2,9 3,2 6,7

Oproti jednotce v Murciélagu LP670-4 SV je nový motor nejen silnější, ale také lehčí a kompaktnější. Díky kombinaci komponentů ze špičkových ocelí a slitinám křemíku a hliníku váží jen 235 kilogramů. Zajímavostí je, že nová pohonná jednotka nepoužívá přímé vstřikování. S ním se totiž počítá až pro budoucí facelift.

Aby vůz také brzdil, Lamborghini použije v základu karbon-keramické brzdy, vpředu budou 400mm se šesti písty, vzadu 380mm se čtyřmi písty.

Přeřazení za 50 ms

Sedmistupňová robotizovaná převodovka ISR (Independent Shifting Rods) nahrazuje šestistupňový e-gear, který vedle Murciélaga používá i Gallardo. Oproti němu rychleji řadí (v nejrychlejším režimu trvá přeřazení 50 milisekund) a je lehčí. Hmotnost pouhých 70 kilogramů je prý důvodem, proč Lamborghini nepoužilo těžší dvouspojkový systém.

Řazení je rychlejší díky táhlu, které umí odpojit převodový stupeň a další převod už připojovat. Díky tomu je systém o 50 % rychlejší než dvouspojkové převodovky. Lamborghini o systému také hovoří jako o závodní převodovce v sériovém voze.

Převodovka ISR nabídne nastavení ve třech režimech. Strada s možností přepnutí do automatického řazení je určena pro pohodlnou jízdu, Sport pro dynamickou jízdu a nejrychlejší Corsa, jejíž součástí je i Launch Control pro maximálně účinnou akceleraci, pro okruhy.

Rozměry a technika

LP700-4 oproti Murciélagu mírně narostlo. Vůz bude dlouhý 4.780 mm, široký 2.030 mm (se sklopenými zrcátky) a 1.136 mm vysoký, rozvor činí 2.700 mm. Hmotnost automobilu bude 1.575 kg, což je o 90 kg méně než u Murciélaga LP640 a o 10 kg více než u Murciélaga LP670-4 SV.

Lamborghini LP700-4: rozměry, srovnání generací
Model LP700-4 Murciélago LP670-4 SV Miura P400
Délka [mm] 4780 4705 4370
Šířka [mm] 2030 2058 1760
Výška [mm] 1136 1135 1050
Rozvor [mm] 2700 2665 2504
Hmotnost [kg] 1575 1565 945

Výsledkem dlouholetého vývoje karbonových vláken se stane karbonový monokok, který LP700-4 po vzoru konkurentů použije jako základ auta. Přední i zadní náprava pak bude využívat odpružení pomocí vzpěr pushrod, známých z Formule 1.

„Stealth“ tvary Reventónu

O vzhledu automobilu víme jen zlomek. Část detailů uvedli zákazníci, kteří LP700-4 viděli na několika neoficiálních premiérách po celém světě, dost je již vidět z fotek testovacích mul.

Samotná karoserie se bude pyšnit ostrými „stealth“ hranami, které se inspirovaly křivkami neviditelných letounů a které jsme už mohli vidět na předchozích modelech značky. Ostře řezaná příď se bude velice podobat Reventónu.

Přední i zadní světlomety budou minimalistické a pro denní svícení využijí diody, na boku se objeví mohutné otvory přivádějící chladicí vzduch pro uprostřed uložený motor. Zadní přítlačné křídlo se bude vyklápět v závislosti na rychlosti.

LP700-4 si zachová tzv. nůžkové dveře, které však musely být kvůli evropským bezpečnostním normám náležitě upraveny. Dveře se tak k nebi vyklápějí v jiném úhlu, než u Murciélaga, Diabla nebo Countache. Další novinkou je jejich elektrické otevírání pomocí tlačítka.

Kola automobilu budou stejná jako na konceptu Sesto Elemento, představeném letos v Paříži. Ta přední budou 19palcová, ta zadní 20palcová, jejich rozměry budou vpředu 255/35, respektive 335/30 vzadu. Pneumatiky obstará firma Pirelli, která s automobilkou dlouhodobě spolupracuje.

TFT displej základem kokpitu

Základem interiéru bude digitální přístrojová deska z tekutých krystalů, kterou Lamborghini poprvé použilo v modelu Reventón. Podle nastavení bude ukazovat tachometr, otáčkoměr a údaje z navigace. Murciélagu i Gallardu jsou někdy vytýkána malá pádla robotizované převodovky, a tak byly v novém dvanáctiválcovém lambu výrazně zvětšeny. Motor řidič nastartuje odklápěcím tlačítkem, evokujícím stíhací letouny.

Interiér bude v základním provedení jednobarevný, z černé, nebo hnědé kůže. Zákazníci si však budou moci připlatit za kontrastní prošívání, dvoubarevné provedení popřípadě alcantaru. V budoucnu se součástí příplatkové výbavy stanou i některé díly z karbonových vláken.

Cena, výbava a jméno

Cena nového Lamborghini odstartuje zhruba na částce 260.000 Euro bez daně, což je asi desetiprocentní nárůst ve srovnání s Murciélagem LP640. V základní výbavě nebudou chybět kolenní airbagy, navigace či zvedání přední nápravy.

Příplatková výbava zahrnuje zadní parkovací kameru, speciální hudební systém LSS či multifunkční volant. Vzhled pak vylepší příplatkový prosklený kryt motoru nebo barevné pružiny tlumičů a brzdové třmeny.

Zákazníci si také budou moci připlatit za speciální laky, ať už metalické, perleťové nebo matné. Mezi nové odstíny bude patřit perleťová oranžová Arancio Argos či stříbrná metalíza Grigio Estoque, kterou využil už koncept Estoque z roku 2008.

První auta se u zákazníků ukážou v polovině příštího roku. Jednotlivá zastoupení dostanou prodejní kvóty, aby si vůz zachoval punc exkluzivity.

Vedení automobilky ze Sant’ Agaty zatím nezveřejnilo, jaké jméno dostane nový dvanáctiválcový model. Hostům na tajných prezentacích však uvedlo, že uvažuje nad označením Aventador.

Takové jméno by dávalo smysl, protože Aventador byl býk, který v roce 1993 utrhl ucho toreadorovi Emiliu Muñozovi. A co víc, Lamborghini má na toto označení registrovanou ochrannou známku…

David Bureš
Diskuze (8)
8. 1. 2011 13:32
Re: Stealth tvary
:yes: :yes: :yes:
Avatar - Emel
20. 12. 2010 09:58
Re: Každý nový vůz koncernu VW s pohonem 4motion potěší
Stěžovat si u Lamba na "bizarní" benzínový motor? To je přece ptákovina... :-).
Avatar - Ada je zase tady
19. 12. 2010 21:24
Re: Každý nový vůz koncernu VW s pohonem 4motion potěší
;-)
19. 12. 2010 21:00
Stealth tvary
snáď pomôžu budúcemu majiteľovi pri boji z policajnými radarmi a lasermi. >:D
19. 12. 2010 20:39
krása
:yes: za nárůst hmotnosti o pouhých 10kg
a :yes: že nepodlehli módě dvouspojek a radši lpěli na váze spojky...