Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Gallardo Superleggera – rychle a zběsile

Miroslav Kudělka
Lamborghini Gallardo se od svého uvedení na trh skvěle prodává. I přesto však přichází nový, ještě sportovnější model Superleggera. Jeho předností je nižší hmotnost a vyšší výkon. Stává se z něj raketa zrychlující na 100 km/h za 3,8 sekundy!

Lamborghini Gallardo se od svého uvedení na trh skvěle prodává. I přesto však přichází nový, ještě sportovnější model Superleggera. Jeho předností je nižší hmotnost a vyšší výkon. Stává se z něj raketa zrychlující na 100 km/h za 3,8 sekundy!

Lamborghini Automobili zažívá zlatá léta. Již tři roky v řadě neustále rostou prodeje jejich supersportovních vozů a rok 2006 byl rekordním v celé její historii, když své zákazníky si našlo celkem 2087 vozů. Stalo se poprvé od založení v roce 1963, že automobilka prodala více než 2000 vozů za jeden rok. Velkou zásluhu na tom má i v roce 2003 představené „malé Lambo“ Gallardo. Tento dravec s pětilitrovým motorem V10, je přímou konkurencí pro osmiválcová Ferrari. Po desetiletích produkce velkých motorů V12 tak rozšířil paletu pohonných jednotek směrem dolů. Přestože se Gallardo stále výborně prodává, přichází Lamborghini s jeho ještě ostřejší variantou nazvanou Superleggera. Jeho hlavní charakteristikou je o 100 kg nižší hmotnost a o 10 koní silnější motor.

Koncept

technika pneu lamborghini technika pneu lamborghini Celková koncepce vozu zůstala zachována. Hlavním nosným prvkem je prostorový rám svařený z hliníkových profilů a odlitků, technologie podobná jako u vrcholného modelu mateřské automobilky Audi – A8. Na rám navazují stejně tak hliníkové panely karosérie. Superleggera však jde v odlehčení ještě dále. Víko motorového prostoru je vyrobeno z, na obdiv vystaveného, uhlíkového kompozitu. Další prvky již sice nejsou viditelné, ale funkci plní výtečně. Panely dveří, difuzor pod zádí, celé krytí spodku vozu, středový tunel, nosná skořepina sedadel, vnější zpětná zrcátka – to vše je vyrobeno z lehkého a velmi pevného kompozitu. Dalším prvkem podtrhujícím snahu ušetřit každý kilogram je použití lehkého polykarbonátu místo skla v některých oknech a také na průhledné části víka motorového prostoru. To vše se podepsalo na redukci 100 kg, tedy 6,5 procenta pohotovostní hmotnosti. Všechno toto je zabaleno do elegantních, dynamikou sršících tvarů, kombinujících oblé křivky s ostrými hranami. Boční klínovitý profil jasně ukazuje, jaká dynamika se skrývá v agregátu umístěném za prostorem pro posádku posunutým hodně vpřed. Obrovské vstupy vzduchu před zadními koly a na horní hraně zadních blatníků zásobují motor dostatkem čerstvého vzduchu k dýchání a chlazení. Mohutná záď 1900 mm širokého vozu naopak překypuje otvory pro odvod ohřátého vzduchu od motoru a výfukového potrubí.

Lamborghini Gallardo Superleggera vs. konkurence - Rozměry
ModelLamborghini Gallardo SuperleggeraFerrari 430 ChallengePorsche 911 Turbo
Délka [mm]430045124450
Šířka [mm]190019231852
Výška [mm]116511841300
Rozvor [mm]256026002350
Rozchod vpředu [mm]162016691490
Rozchod vzadu [mm]159016161548
Hmotnost [kg]133012251585
Zavazadlový prostor [l]110250105
Rozm. pneu vpředu235/35 ZR19225/35 ZR 19235/35 ZR 19
Rozm. pneu vzadu295/30 ZR19285/35 ZR19305/30 ZR 19

Technika. To je to, co se počítá

technika pneu lamborghini technika pneu lamborghini Vysokovýkonné kupé této třídy musí zaujmout nejen výkonovými parametry, ale hlavně špičkovou technikou a použitými technologiemi, které za nimi stojí. Gallardo Superleggera se po této stránce rozhodně nemá za co stydět. Pod průhlednou kapotou před zadní nápravou se na obdiv světu vystavuje čtyřicetiventilový pětilitr V10 90° se čtveřicí vačkových hřídelí poháněných řetězem. Konstrukční znaky motoru odpovídají motorům, které se používaly až do předloňského roku v F1. Časování sacích i výfukových ventilů je plynule variabilní, klikový hřídel má o 18° přesazené čepy pro zajištění lépe vyváženého běhu. Stabilitu mazání ve vysokých rychlostech v zatáčkách zajišťuje systém mazání se suchou skříní a chladičem motorového oleje. Celkovou tepelnou pohodu motoru pomáhají udržovat dva chladiče. Motor produkuje výkon 390 kW (530 k) při 8000 ot/min a točivý moment 510 Nm při 4250 ot/min. Vysoké otáčky a výkon motoru si vyžádaly radikální řešení i v oblasti spojky, která je po vzoru závodních speciálů dvoukotoučová o průměru 215 mm. Toto řešení umožňuje rychlou reakci na změnu polohy pedálu plynu, protože má malou setrvačnost a současně umožňuje uložení motoru nízko nad zemí pro zachování minimální výšky těžiště. Přes spojku se výkon dostává na robotizovanou mechanickou šestistupňovou převodovku ovládanou páčkami pod volantem. Také převodovka je osazena chladičem oleje. Nepříliš obvyklým prvkem v této třídě je nasazení pohonu všech kol. Zadní diferenciál má zvýšenou svornost, přední je ovládán elektronicky. Právě toto řešení má za následek raketové zrychlení z 0-100 km/h za vynikajících 3,8 sekundy. Nejvyšší dosažitelná rychlost je na hranici 315 km/h.

Lamborghini Gallardo Superleggera vs. konkurence - Motory a výkony
ModelLamborghini Gallardo SuperleggeraFerrari 430 ChallengePorsche 911 Turbo
Motor5,0 V104,3 V83,6 boxer
Zdvihový objem [cm3]496143083600
Válce/ventily10/48/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]390/8000360,3/8500353/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]510/4250465/5250620/1950-5000
Max. rychlost [km/h]315315310
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,8cca 43,7
Komb. spotřeba [l/100 km]1718,313,6

Podvozek na úrovni

O přenos všech sil na vozovku se stará kvalitní podvozek. Přední i zadní náprava má lichoběžníkovou konstrukci stejně jako v F1. Ramena náprav jsou vyrobena z hliníkové slitiny. O minimalizaci náklonů v zatáčkách se stará dvojice zkrutných stabilizátorů. Eliminaci energie letící střely mají za úkol kotoučové brzdy 365x34 vpředu s hliníkovými osmipístkovými třmeny a 335x32 se čtyřpístkovými třmeny vzadu. Brzdy jsou vystaveny na obdiv za subtilními paprsky kovaných hliníkových kol o průměru 19“. Obutá jsou do pneumatik Pirelli 235/35 ZR 19 na přední nápravě a 295/30 ZR 19 vzadu.

Vzácný klenot

Superleggera začala sjíždět z výrobní linky v březnu a bude vyrobena v omezeném množství, které zatím Lamborghini ještě nezveřejnilo. Jednoznačně by však měla při svých vlastnostech a úspěchu základního modelu výrazně přispět k vylepšení ekonomické situace.

Miroslav Kudělka