Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini LM002: K mání je takřka nejeté Rambo Lambo. Za osm milionů!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Lamborghini nevyrábělo jen supersporty. Obří off-road LM002 je známý dostatečně. Teď se zase jeden objevil na prodej, ale málo samozřejmě nestojí...

Z dnešního pohledu je trochu s podivem, že slavná italská automobilka se zuřícím býkem ve znaku se nevěnovala jen supersportům. K sériovému LM002 vedla dlouhá cesta, tu odstartoval prototyp Cheetah v roce 1977. Byl vlastně velkou otevřenou buginou s osmiválcem Chrysler 5,9 l umístěným vzadu! „Geparda“ navrhl Rodney Pharris z Mobility Technology International. Zůstal v jediném prototypu, i když mělo jít o původně armádní vozidlo pro saúdskoarabské a americké obranné síly, předpokládalo se, že bude také sloužit naftařům jako průzkumné a mohli si jej případně koupit i bohatí soukromníci. Ani jedna strana však neprojevila zájem.

Pokus o první off-road nevyšel, ale vývoj pokračoval začátkem 80. let prototypem LM001, který byl už podstatně civilnější a uzavřený a poháněl jej motor od AMC. Svého předchůdce tvarově nezapřel, šlo o revidovanou verzi. Dále se objevilo několik dalších s různými pohonnými jednotkami, už bližších pozdějšímu produkčnímu. Agregáty se přestěhovaly dopředu.

Luxusní teréňák

Lamborghini LM002 bylo poprvé vystaveno na autosalonu v Bruselu v roce 1986 a jeho design doslova pobuřoval. Motor, tentokrát vlastní čtyřventilový vidlicový dvanáctiválec 5,17 l z Countachu, zůstal už natrvalo v přídi. Svou sílu přenášel pomocí pětistupňové mechanické převodovky pochopitelně na všechna kola. Řízení s tříramenným volantem mělo posilovač, takže obr se ovládal docela lehce, těžkopádně pouze vypadal. Luxusní kabiny hýřily kůží a dřevem, od původního záměru se vzdálily hodně daleko... LM002 samozřejmě nechyběla elektrická okna, klimatizace a tónovaná skla...

Výrobní počty se v pramenech liší, ty nejoptimističtější uvádějí mezi roky 1986 a 1993 328 postavených aut. Každopádně do USA se jich dostalo pouze 48. Tovární závodní speciál s odlehčeným podvozkem (i série měla nezávislé závěsy), delšími pružinami, V12 naladěným na 441 kW (600 koní), plastovými skly a bezpečnostní klecí měl pilotovat v Rallye Paříž-Dakar Sandro Munari, ale nakonec startoval jen v egyptské Rallye faraónů 1987.

Nový, jen s patinou

Nyní je v USA na prodej exemplář dodaný v červnu 1991, který ujel pouze 3.384 mil (5.446 km), jde tedy o specifikaci LM/American. Ano, obluda v bílém perleťovém laku s červeným a šedým proužkem (příplatková výbava) a rudým koženým interiérem, doplněným o bílé lemování je v takřka zánovním stavu. Exemplář s touhle prokazatelnou vzdáleností byste jinde hledali jako pověstnou jehlu v kupce sena. Jen sem tam nějaká ta patina, byly samozřejmě vyměněny filtry a proražení odolné zakázkové pneumatiky Pirelli Scorpion jsou z bezpečnostních důvodů nahrazeny novým obutím značky General, ovšem na původních ráfcích OZ. U Pirelli mimochodem navrhli dva dezény: terénní a speciální do pouště. Nákladový prostor má kryt, stejně jako zadní rezerva.

Brutální a exotické auto stálo v klimatizované garáži. Servisní historie prakticky chybí, ale to dává vzhledem k mizivému proběhu smysl. Auto mělo pouze jediného majitele z Floridy. Je k němu i sada nářadí, doklady o prodeji a tovární literatura včetně v kůži vázaného manuálu. Stojí 309.900 dolarů (7,8 milionu korun) což není málo, ovšem za raritu? Před 27 lety však přišlo na tehdy nijak malých 162 tisíc... Jednoznačná investice do budoucnosti, ceny už dnes takřka historického kusu jistě dále porostou. Vůz s VINem ZA9LU45A1LLA12213 prodává Chris Baucom z Motorcar Studia v Atlantě (Georgia).

Lamborghini LM002 sice není tak ikonické jako Countach, ale až se vám tenhle monstrózní „kamion“ zjeví na dálnici ve zpětných zrcátkách, raději mu uhněte z cesty. A to i přesto, že první kusy už hranici veteránského věku překročily.

Foto: Trace Taylor

Aleš Dragoun
Diskuze (0)