Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

David Bureš
Diskuze (11)

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.

Letošní, 39. ročník dakarské rallye je už za námi, beduíni jsou rozdáni a závodníci jsou na cestě domů. Přesto se k Dakaru ještě jednou vrátíme, rozhodli jsme se vrátit do historie a zavzpomínat na ta vůbec nejpodivnější auta, která se kdy této rallye zúčastnila. A že jich bylo! Vybrali jsme osm z nich.

Najdete mezi nimi opravdu roztodivnou společnost. Na jedné straně šestikolový speciál, na druhé dvanáctiválcové lambo. Dakar jela i lidová vozítka jako Citroën 2CV a Renault 4. Mnohé pak ukazují, kam se Dakar vyvinul. Jestliže v počátcích byl hlavně závodem dobrodruhů (vždyť vítězi se staly vlastně obyčejné terénní vozy jako Range Rover a Volkswagen Iltis), dnes už mu vévodí profesionální týmy s obřím rozpočtem a moderní technikou.

Citroën 2CV

Francouzské lidové vozítko jako bojovník s dunami a tunami písku? Ano, slavná kačena skutečně Rallye Dakar jela. A to ne v jejích počátcích, kdy byl Dakar plný dobrodruhů, ale v roce 2007. Tehdy vůz do závodu nasadili bratři Georges, Philippe a Gilles Marquesové z francouzského klubu citroënů 2CV a Méhari. Před závodem kačena vyrobená v roce 1963 prošla mnohými úpravami, karoserie byla vyztužena, podvozek vylepšen a motor posílen na 100 koní (74 kW). Úspěch se ale nakonec nedostavil, posádka cíl neviděla, když ve čtvrté etapě musela odstoupit z důvodu technických potíží se zadní nápravou.

Jules II Proto

Šestikolové automobily jsou podivné rarity, které se čas od času objeví i na závodní scéně – takový Tyrrell P34 nasazovaný ve Formuli 1 jistě není potřeba blíže představovat. Takový automobil s třemi páry kol se ukázal i na Rallye Dakar. V roce 1984 se jí zúčastnil vůz pojmenovaný Jules II Proto, řízený Thierrym De Montcorgém.

Jednalo se o na míru postavený speciál pojmenovaný podle parfému Jules hlavního sponzora, firmy Christian Dior. Základem byl trubkový rám, v jehož útrobách se ukrýval osmiválec od Chevroletu o výkonu 257 kW, který byl spárován s převodovkou ze závodního Porsche 935. Poháněná byla jen čtyři kola – dvě přední nápravy. Slibně rozjetý závod Jules II Proto nakonec nedokončil, a to z důvodu poruchy šasi, které se v průběhu závodu rozlomilo.

Lada Samara

Z ruských zástupců dnes na Dakaru startují kamiony Kamazu, v minulosti se ale na vytrvalostní pouštní rallye ukázaly i modely Lady, Niva a především Samara. Otázkou však je, zda se tento speciál stále dá za vůz ruské značky považovat. Závodní Lada Samara T3 z dílny firmy Poch, která vozy Lada dovážela do Francie, totiž prošla mnohými úpravami. Díky tomu tak autu zůstala vlastně jen silueta sériové Samary, základem se stal trubkový rám, o pohon všech kol se staral vzadu uložený 3,6litrový šestiválec od Porsche, který dosahoval výkonu 221 kW. Techniku německého výrobce sporťáků obstaral závodník Jacky Ickx, který pak závodní Samaru na Dakaru dokonce i pilotoval. V roce 1990 s ní dojel na skvělém sedmém místě, když jednu z rychlostních zkoušek dokonce vyhrál.

Lamborghini LM002

Lamborghini je spojeno hlavně se světem superaut, a tak bychom si jeho modely spojili spíše se světem okruhových závodů než s vytrvalostní pouštní rallye. Jenže nezapomeňme, že Lamborghini v minulosti postavilo i offroad LM002, prezentovaný jako supersport do terénu, který naopak byl pro Dakar ideální náčiní. A nemyslíme si to jen my, ale mysleli si to v Sant‘ Agatě, automobilka totiž s nasazením LM002 do Dakaru skutečně počítala.

K vývoji byl přizván slavný italský jezdec Sandro Munari, který měl vůz pilotovat i přímo v závodě. Automobil byl pro závodní účely odstrojen, pod kapotou ale zůstával atmosférický 5,2litrový dvanáctiválec původem z Countache. Kvůli finančním potížím nakonec z nasazení v Dakaru sešlo, auto se ukázalo jen na rallye v Řecku. Co však nevyšlo samotnému Lamborghini, podařilo se soukromníkům, nejprve v roce 1988 švýcarskému týmu World LM Racing a pak v roce 1996 italskému závodníku Andreovi Barenghiovi. Bohužel, ani v jednom případě se rambo lambo do cíle Dakaru nedostalo,

Porsche 959

Také Porsche si spojujeme hlavně s okruhovými závody, ani rallye mu ale není tolik cizí, vždyť třeba 911 v rallye nasazoval i úspěšný český jezdec Václav Pech. V osmdesátých letech dokonce Porsche vyrazilo i na Rallye Dakar, přičemž hned dvakrát vyhrálo, nejprve v roce 1984 s modelem 953 (upravená 911), podruhé o dva roky později s 959. V obou případech způsobilo poprask, protože v té době byl Dakar hlavně o offroadech než o na míru postavených sporťácích.

959 byla vyvíjena hlavně pro světový šampionát v rallye, po zrušení Skupiny B ale z jejího nasazení nakonec sešlo. Alespoň tak byla využita ve vytrvalostní pouštní rallye. Nejprve techniku vyvíjenou pro tento model využila právě 953, o rok později ale už byla 959 hotova, a tak závodila přímo ona. Jenže ročník 1985 se jí nepodařil, ani jeden ze tří nasazených kousků závod nedokončil – Jacky Ickx utrhl zavěšení, René Metge prorazil palivové potrubí a Jochen Mass skončil po vážné nehodě. V roce 1986 si však Porsche spravilo chuť, 959 Dakar dokončila na prvních dvou příčkách – vyhrál Metge a za ním dojel Ickx.

Renault 4 Sinpar

Na Dakar stále jezdí nadšenci, pro které je závod jedno velké dobrodružství. Přesto už tento dobrodružný charakter není takový jako v počátcích této rallye. Ostatně dovede si představit, že by někdo dnes vyrazil na dakarskou rallye v Renaultu 4 a následně skončil v celkovém pořadí na krásném pátém místě?

Přesně to se totiž stalo francouzským bratrům Claude a Bernardu Marreauovým, a to v prvním ročníku Dakaru, v roce 1979. 182 tehdy nasazených vozidel (80 aut, 90 motocyklů a 12 kamionů) jelo v jedné jediné kategorii, přičemž do cíle jich dorazilo jen 74. Pokud bychom počítali jen auta, byl by Renault 4 dokonce druhý, lépe skončil jen celkově čtvrtý Range Rover francouzské posádky ve složení Alain Génestier, Joseph Terbiaut a Jean Lemordant. O rok později jeli Marreauové s Renaultem 4 opět, přičemž mezi auty skončili třetí. V roce 1982 pak dokonce vyhráli s Renaultem 20. Pokud se budete divit, jak si lidové vozítko mohlo poradit s písečnými dunami, vězte, že se jednalo o verzi Renault 4 Sinpar s pohonem všech kol.

Renault Duster

Levné SUV v Evropě známé jako Dacia Duster se na mimoevropských trzích prodává se znaky mateřského Renaultu. To platí i pro jihoamerické země, kde je vůz propagován i nasazováním v Rallye Dakar. Té se poprvé zúčastnil v roce 2013, přičemž na startu nechyběl ani letos.

Závodní Renault Duster byl v průběhu let postupně vylepšován. Začínal jako šestiválcový speciál, v ročníku 2015 se dočkal osmiválce o výkonu 280 kW, který v letošní verzi posílil už na 287 kW. Už motor naznačuje, že se sériovou verzí nemá závodní prachovka moc společného. A je to pravda, převodovka je šestistupňová sekvenční od Sadevu, ve výbavě nechybí ani mezinápravový samosvorný diferenciál nebo tlumiče od firmy Reiger. Větších úspěchů ale Duster zatím nikdy nedosáhl, dosavadní cíl být v nejlepší desítce se dosud nepovedlo splnit. Nejlepší byl zatím výsledek z roku 2014, kdy jeden z dusterů skončil mezi auty čtrnáctý.

Rolls-Royce Corniche

Když se řekne Rolls-Royce a sportování, na mysl vytane leda tak luxusní limuzína stojící na parkovišti před golfovým klubem nebo kabriolet slavné tenisové hvězdy. Jenže i dílo tohoto výrobce luxusních aut Dakar jelo, a to model Corniche v roce 1981. Ten se ve slavné rallye objevil díky sázce. Milionáře Thierryho de Montcorgého dnes slavný závod na začátku osmdesátých let natolik zaujal, že se se svými přáteli vsadil o to, že se rallye dokáže zúčastnit s rolls-roycem.

Slovo dalo slovo a de Montcorgé se rozhodl sázku vyhrát. Dobře ale věděl, že úkol nebude jednoduché splnit. Proto si nechal postavit speciální trubkový rám z karbonových vláken, na který usadil plastové díly připomínající Rolls-Royce Corniche. Díky tomu byl vůz o masivních 785 kg lehčí než originál. O pohon se navíc starala 5,7litrová V8 od Chveroletu, jejíž síla byla díky systému z tehdejší Toyoty Land Cruiser posílána na všechna kola. Po takřka 2.000 hodinách práce to tedy Rolls-Royce Corniche úplně nebyl, jako spíše jeho replika. To však nikomu nevadilo, protože pohled na obří kupé jedoucí pouští stál za to. Po polovině závodu byl de Montcorgé na krásném třináctém místě, jenže poté přišla katastrofa – rozbité řízení se nepodařilo včas opravit, a tak posádka byla diskvalifikována. To ale francouzskému pilotovi nevadilo, rozhodl se v závodě pokračovat a nakonec do cíle skutečně dojel, byť samozřejmě mimo oficiální tabulky. V roce 1984 se pak de Montcorgé na Dakar opět vrátil s netradičním vozem, výše zmíněnou šestikolkou Jules II Proto, která nesla znaky stejného sponzora jako rolls.

David Bureš
Diskuze (11)
Avatar - Kolouš
19. 1. 2017 09:59
Re: exoti
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - lordlord
18. 1. 2017 16:18
.
kamion s návěsem, návěs měl taky poháněnou nápravu
18. 1. 2017 10:16
Re: 2cv
Máš pravdu i tady píšou že 58-71 a 694 kusů. ;-) [odkaz]
Avatar - eLzyx
18. 1. 2017 10:06
Re: 2cv
od 58 do 71, celkem vyrobeno méně než 700ks.
18. 1. 2017 09:51
Re: 2cv
To jo, ale Sahary se dělaly snad jen do roku 1967. Nevím to přesně, ale někde jsem to asi četl.