Ženeva živě: Lamborghini Aventador J jako extrémní speedster (aktualizováno)
Aktualizováno 6. 3. 2012 08:49 Přidali jsme živé fotografie z autosalonu!
Aventador J je speedster. Navíc hodně extrémní. Karbonový monokok byl přizpůsoben absenci střechy i tradičního čelního skla. Posádku před atmosférickými vlivy chrání pouze deflektory, které zabíhají až do dveří a nad bezpečností bdí ochranné oblouky. Zkrátka žádné kompromisy, ochranné přilby pro pilota i spolujezdce jsou jaksi nutností a pořádné oblečení rovněž. Jedete vlastně tak trochu na superbiku, akorát máte čtyři kola a kopilota vedle sebe. Komfortní výbavu, jako například audio, navigaci či klimatizaci nehledejte. Tady by byly opravdu zbytečné. Zaujme centrální zpětné zrcátko, které doplňuje dvě postranní. Klasický výraz vnitřní se zde jaksi míjí účinkem.
Technika zůstala sériová a shodná s uzavřeným Aventadorem LP 700-4, základem je tedy vidlicový dvanáctiválec 6,5 l s výkonem 515 kW (700 k), který se spouští tlačítkem. Kryt motoru tvaru X je součástí rámu. Také převodovka ISR a pohon všech kol jsou na svých místech, o zavěšení typu pushrod nemluvě. Auto samozřejmě jede přes 300 km/h, konkrétní údaj si ale výrobce nechal pro sebe. Zveřejnil ovšem rozměry. Aventador J je 4890 mm dlouhý, bez zrcátek 2030 mm široký a pouhých 1110 mm vysoký. Vpředu jsou dvacetipalcová kola, vzadu o palec větší. Lité pětipaprskové ráfky mají centrální matice.
Z karbonu není jen šasi, ale například i sedačky - technologii pečení Forged Composite má Lamborghini patentovanou. V interiéru najdeme také tzv. Carbonskin. Uhlíková vlákna jsou zde kombinovaná s epoxidovou pryskyřicí (resinem), která je změkčuje a udržuje jejich strukturu. Kompozity dominují i aerodynamickým prvkům kolem celého auta včetně nárazníků, zadního difuzoru, křídla a středů kol. Mimochodem, spoiler je pevný. S typickou černí kontrastuje rudý lak. Dveře se stále vyklápějí směrem dopředu vzhůru, oproti kupé jsou tenčí. Čtyři vedle sebe umístěné koncovky výfuku vypadají opravdu agresivně. Obvyklé přístroje suplují dva plně programovatelné TFT displeje pod volantem.
Písmeno J neznamená Jota, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale přílohu J řádů FIA.
Ta upravuje pro jednotlivé kategorie potřebný počet sériových aut, který je potřeba postavit k homologaci závodních verzí. Na okruhy se ovšem novinka nechystá.
Aventador J je totiž schválen pro běžný provoz a bude ke koupi. V Ženevě vystavený exemplář však zůstane osamocen. Vždyť i původní Jota na základě Miury z roku 1970 vznikla jediná, zbytek jsou upravené sériové verze. Předpokládejme, že v Sant'Agatě již kupce mají a měli by jej odhalit na konci výstavy. Pokud se tak nestane, rozhodně auto nejspíše vydraží v akci, aby se firemní pokladnička řádně naplnila.