Lamborghini Urus poprvé zachyceno na silnici. Superrychlé SUV uvidíme už v dubnu
Lamborghini dnes nabízí výhradně supersportovní modely – desetiválcový Huracán a dvanáctiválcový Aventador čas od času doplňují od nich odvozené vozy. Již letos se to však změní. V dubnu se začne vyrábět automobil vycházející z pět let starého konceptu Urus. Chystaný vůz byl vůbec poprvé zachycen v sériové podobě.
Jelikož se výroba automobilu kvapem blíží, jeho vývoj je v plném proudu. Novinka se testuje i v Dánsku, kde byl nedávno vyfocen. Chystaná novinka sice bude opticky vycházet z konceptu Urus, přesto k některým změnám dojde. Přestože je prototyp ukryt pod vrstvou kamufláže, jasně patrný je odlišně řešený nárazník. Silueta vozu však zůstane shodná s konceptem, který byl poprvé představen na pekingském autosalonu v roce 2012.
Základem auta bude platforma MLB, stejně jako u Audi Q7 nebo Bentley Bentayga. O pohon se postará dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu čtyř litrů, jehož příchod vedení Lamborghini potvrdilo již v roce 2015. Standardem bude pohon všech kol. Později by nabídku mohl doplnit i plug-in hybrid, naopak vznětová verze byla již odmítnuta.
Sériová verze Urusu se každopádně má stát nejrychlejším SUV na trhu. I proto by mělo být spíše označováno jako SSUV – supersportovně-užitkové vozidlo. Cílem vývojářů je postavit velice rychlé, avšak snadno ovladatelné auto, které skvěle jezdí, a to nejen na silnici, ale i mimo ni. Právě kvůli schopnostem mimo zpevněné cesty Urus dostane přeplňovaný motor, který nabídne potřebný vysoký točivý moment. Důvodem nasazení turbomotoru jsou ale samozřejmě také nižší vypouštěné emise, tedy alespoň v normovaných cyklech.
Sériová verze Urusu bude představena již na nadcházejícím autosalonu v Šanghaji, který se koná v dubnu. Ve stejném měsíci bude zahájena i výroba automobilu. První kusy ale k zákazníkům zamíří až v roce 2018, letos mají vznikat pouze auta pro prezentační nebo třeba tréninkové účely. Finální montáž bude probíhat v domovské továrně Lamborghini v Sant‘ Agatě, která kvůli produkci Urusu byla rozšířena.
Cílem je prodávat 3.500 kusů SSUV ročně, díky čemuž by se prodeje Lamborghini zdvojnásobily. A to je hlavní důvod příchodu Urusu – jeho prodejem chce automobilka financovat vývoj superaut, na nichž tolik nevydělá.
Foto: Johan Arnt Nesgård