Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Urus: Italské SUV s 600 koni oficiálně

David Bureš
Diskuze (24)
Legendární offroad Lamborghini LM002 možná dostane nepřímého nástupce.

Lamborghini na pekingském autosalonu představuje koncept SUV, nazvaný Urus. Italská automobilka chystá v blízké době vyrábět třetí modelovou řadu, kterou s největší pravděpodobností bude právě SUV. Rozhodne o tom především zájem potenciálních klientů.

Sant’agatský výrobce chystá třetí modelovou řadu, která má být mnohem praktičtější než současný Aventador a Gallardo. Lamborghini chce vyrábět praktičtější automobil, který by zákazníci mohli používat každý den. Zároveň ale toto auto má nabízet svým řidičům radost. Toto zadání podle Lamborghini splňuje právě představený koncept Urus.

Lamborghini vozem kategorie SUV má na co navazovat. Mezi lety 1986 a 1992 vyrábělo model LM002. Legendární offroad byl určen hlavně pro šejky, kteří si díky němu mohli vychutnat vidlicový dvanáctiválec i na poušti. Nástupcem LM002 se mělo stát luxusní SUV, které Lamborghini plánovalo v devadesátých letech, tedy mnohem dříve, než na trh dorazilo takové Porsche Cayenne.

Vzhled

Lamborghini Urus používá podobné designové prostředky jako Aventador nebo studie Estoque. Nejvíce je podoba s těmito vozy patrná na přídi konceptu, které dominují mohutné chladicí otvory. Čelní světlomety (včetně mlhových) jsou kompletně tvořeny LED diodami.

Vládnou zde ostré linky a agresivní tvary tak, jak je pro Lamborghini typické. Opakuje se zde i motiv písmena Y, který designéři značky v současnosti rádi používají.

Z boku zaujme úzká linie oken, která se směrem dozadu zužuje, a muskulaturní zadní blatníky. Hranaté podběhy nenápadně odkazují na ty z LM002. Kovaná hliníková kola v matném provedení jsou 24palcová.

Autu chybí vnější zpětná zrcátka, na jejich místě jsou kamery hlídající dění za vozem. Záběry z těchto kamer je možné sledovat na dvou TFT obrazovkách v levém a pravém rohu palubní desky.

Záď je velice agresivně tvarovaná, šířku auta zdůrazňuje pás spojující koncové světlomety. Čtyři šestihranné koncovky výfuku po stranách zádě jsou chromované.

Karoserie je lakována červenou barvou, která ladí s tmavými prvky, převážně vyrobenými z polymerů zesílených karbonovými vlákny.

Celkové proporce pak zčásti připomínají BMW X6.

Interiér

Také vnitřek částečně připomíná Estoque a Aventador, a to především tvary palubní desky.

Využití zde našel kovaný kompozit, který se objevil už v Aventadoru J či studii Sesto Elemento. Ten je v případě Urusu použit například na středovém tunelu, tento lehký materiál je rovněž základem sedadel čalouněných kůží.

Vnitřek je velice minimalistický. Na volantu jsou pouze pádla dvouspojkové převodovky, ostatní ovladače (směrových světel či stěračů) jsou umístěny na centrální konzoli.

Před řidičem je umístěn programovatelný TFT displej. Na palubní desce se pak objevuje dotyková obrazovka, pomocí které je možné ovládat klimatizaci nebo navigaci. Další dotykovou obrazovku mají k dispozici pasažéři na zadních sedadlech.

Motor

Jaký motor pracuje pod kapotou, Lamborghini nezveřejnilo, cílem je však výkon 440 kW (600 k) a zároveň nízké emise CO2. S ohledem na toto zadání se spekuluje o tom, že by Urus mohl používat čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním. Ten je známý například z Audi S8 či Bentley Continental GT V8. Další možností je použití hybridního pohonu.

Síla motoru je posílána na všechna čtyři kola, a to pomocí dvouspojkové převodovky. Pohonem všech kol disponoval už nepřímý předchůdce auta – offroad LM002, poháněná všechna kola mají i současné modely Aventador a Gallardo.

Karoserie

Automobilka tvrdí, že Urus by mohl být mnohem lehčí než jeho potenciální konkurenti (například Maserati Kubang), kvůli čemuž je v konstrukci auta použito mnoho lehkých materiálů – převážně karbonová vlákna. Nízká hmotnost má jednak snižovat spotřebu paliva, jednak vylepší jízdní vlastnosti.

Výšku karoserie je možné nastavit, měnit polohu je pak možné u předního i zadního spoileru. Díky tomu má být vůz stabilnější ve vysokých rychlostech.

Automobil je čtyřmístný, podle Lamborghini také nabízí velkorysý prostor pro zavazadla posádky.

Urus má široce rozkročený postoj, na délku měří 4,99 metru, na výšku jen 1,66 m a na šířku pak 1,99 m.

Název

Lamborghini pro své vozy rádo používá označení odkazující na býka, kterého má ve znaku, a nejinak je tomu i v případě tohoto konceptu. Urus je totiž anglický výraz pro pratura, tedy předka tura domácího. Tento tvor v kohoutku měřil až 1,8 metru.

Název Urus měla automobilka registrovaný už několik let. Poprvé se o použití tohoto jména hovořilo už před premiérou Estoque. Loni se pak spekulovalo o tom, že Urus bude označení nového dvanáctiválcového Lamborghini, které se však nakonec jmenuje Aventador.

Budoucnost

Dá se říci, že Urus navazuje na studii Estoque. Ta v roce 2008 také ukazovala, jakým směrem se Lamborghini do budoucna vydá. Přesně vytyčený směr zatím automobilka stále nemá, je jistotou, že třetí modelová řada bude, její podoba je ale zatím stále nejistá.

Urus má ale k sériové výrobě jistě blíže než Estoque. Lamborghini má totiž možnou budoucnost Urusu naplánovanou detailněji než tu Estoque. I šéf automobilky Stephan Winkelmann o studii Urus prohlásil, že se jedná o velice konkrétní nápad pro budoucnost Lamborghini.

Automobilka vidí, že zájem o luxusní SUV roste. Nejvíce zákazníků by mělo pocházet z USA, Velké Británie, Číny, Ruska, Středního východu a Německa.

Ročně by dle plánů automobilky mohlo vzniknout až 3.000 Urusů. Otázkou je, kde by se vyráběly, továrna v Sant‘ Agatě totiž nemá dostatečnou kapacitu.

David Bureš
Diskuze (24)
29. 4. 2012 01:57
Celkem hezké,
taková ostřejší a dražší verze X6. Rozhodně hezčí než Cayenne po faceliftu.
Pro mě stejně nejlepším Lambem zůstane Countach LP 400, nejlíp ve žluté barvě.
Avatar - salamoon
24. 4. 2012 18:18
nuda
a odrazu vedla tohto pokrceneho papiera vyzera suv od bentley ako stelesnenie uzitkovosti a krasy. :yes:
24. 4. 2012 13:40
Re: Ferruccio, amici, je to pěkně v ....
Jo, LM002 i dnes vypadá jak přízrak. Přesně v duchu Lamborghini. Stejně tak dokáže dnes šokovat Aventador. Zde tento lamborghini faktor postrádám. ;-\
24. 4. 2012 13:39
Re: Ferruccio, amici, je to pěkně v ....
Ferrucio si šel stěžovat k Enzovi, že není spokojen a ten ho vypakoval. >:D Mimochodem Ferrucio původně nechtěl stavět těměř závoďáky na značkách ve stylu Ferrari, ale cestovní GT. Když ale viděl šasi budoucí Miury, které vzniklo jen z vlastní iniciativy zaměstnanců, tak otočil. Jinak nesouhlasím ani s prvním příspěvkem. Lamborghini už nepokračuje v tom, co začalo Miurou ? Bohužel, důsledek doby. Stejně jako SUV Porsche, Bentley, nebo třeba California a FF.
24. 4. 2012 12:25
Re: pojmenování?
ma pravdu, predsedo...