25.2. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Lancia Medusa: Zapomenutý supersport se čtyřmi dveřmi

 

Turínský autosalon vždy lákal zejména karosářské mistry z celé Itálie. Pro rok 1980 připravil Ital Design koncept cestovního vozu Lancia Medusa. Co měla společného se supersportem?

Tradice automobilových výstav v italském městě automobilů, v Turíně, existovala předlouhých 102 let, samozřejmě s přestávkami, vynucenými třeba oběma světovými válkami. V roce 2002 se autosalon přesunul do Boloni. Jakoby to byl začátek úpadku italského automobilového průmyslu... Po dlouhá desetiletí existující designové domy začaly najednou zanikat, či byly skupovány automobilkami, což ovšem znamenalo výrazné omezení ve tvůrčí svobodě jejich designerů. Hlavním důvodem bylo nepochybně šetření automobilek, které než aby svěřily výrobu svého exkluzivního modelu některému z designových domů, si takové auto raději vyráběly samy. Příkladem může být kupé od Peugeotu, kdy 406 Coupe vznikalo u Pininfariny, zatímco jeho nástupce, model 407 Coupe, se již vyráběl ve Francii v Rennes po boku se sedanem a kombi SW.

V roce 1980 ale byl výše uvedený úpadek v nedohlednu, takže karosáři mohli směle tvořit a následně prezentovat své koncepty. Jedním z nich byla ve zmíněném roce Lancia Medusa. Na svědomí ji mělo studio Ital Design, jemuž vévodil slavný Giorgeto Giugiaro. Dodnes zajímavě řešený hatchback (nebo liftback?) střední třídy dlouhý 4405 mm, široký 1813 mm, ale vysoký pouhých 1263 mm vynikal dodnes pozoruhodnými tvary, které přinesly vynikající aerodynamiku, charakterizovanou koeficientem čelního odporu vzduchu 0,263.

10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

K tomu přispěla velice plochá přední část karoserie, která musela být z toho důvodu osazena takzvanými spícími světlomety (alias mrkačky). A dále skla čtyř bočních dveří, posunutá extrémně k vnějšímu obrysu karoserie. Byla pevná, spouštět bylo možné pouze část jejich plochy, podobně jako u některých supersportovních automobilů. Na levé straně vytvořili tvůrci zpětné zrcátko, pravé chybělo, což ale nebyla chyba, neboť to odráželo tehdejší zvyklosti.

Znáte Lancii Montecarlo?

Italské designové studie automobilů téměř vždy využívaly mechaniku z běžných modelů různých značek. A to nejen těch italských, ale třeba také BMW. V případě Medusy zvolil Ital Design coby technický základ Lancii Betu Montecarlo na některých trzích nazývanou Scorpion. A právě toto určilo vzhledem ke karoserii nezvyklou koncepci pohonného ústrojí. Tedy motor před zadní poháněnou nápravou, ale karoserie se čtyřmi bočními dveřmi. Opravdu na světě není moc aut, které by toto nabízely. Ano 2+2místná koncepce je s motorem uprostřed spojitelná bez problémů, jak dokazuje třeba Ferrari Mondial, ale se čtyřmi dveřmi?

Beta Montecarlo je velmi zvláštním vozem. Vyráběla se totiž nadvakrát, navíc u Pininfariny, který vůz také navrhl. A sice v letech 1975 až 1978 a posléze po pauze opět od roku 1980 do 1981. Sice má v názvu „Beta“, avšak s tímto vozem toho věru moc společného nemá, samozřejmě s výjimkou pohonu. Montecarlo mělo být dražší alternativou k Fiatu X1/9, který má tutéž koncepci. Ten byl ovšem obchodně nesmírně úspěšný, zatímco Montecarlo byl propadák. Celkem vzniklo jen 7798 vozů. Jedním z důvodů nezájmu o vůz byly motory. V Evropě 2,0 litr, v USA osmnáctistovka, které zjišťovaly jen průměrnou dynamiku na to, o jaké se jednalo auto.

Pod zadní kapotou vozu se ukrýval zmíněný dvoulitr s výkonem 88 kW a maximálním točivým momentem 170 N.m. Na zadní poháněnou nápravu se přenášely přes pětistupňovou ručně řazenou převodovku. Medusa jak už to u podobných aut bývá, nepřekročila stádium konceptu.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Antonov obnoví výrobu obřího letounu Ruslan. Bez ruských dílů Antonov obnoví výrobu obřího letounu Ruslan. Bez ruských dílů

Ukrajinský Antonov hodlá ještě letos obnovit výrobu svého…

Křetínského EPH v Británii investuje miliardy do energetického využití odpadů Křetínského EPH v Británii investuje miliardy do energetického využití odpadů

Energetický a průmyslový holding (EPH) podnikatele…

Břehy Labe spojí nový most, Ředitelství vodních cest do něj investuje stovky milionů Břehy Labe spojí nový most, Ředitelství vodních cest do něj investuje stovky milionů

Ředitelství vodních cest dokončilo výběrové řízení na…

Američané investují miliardy do výroby plechů na Slovensku Američané investují miliardy do výroby plechů na Slovensku

Slovenský závod americké ocelářské společnosti U.S. Steel…

 

Štítky Lancia Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol? Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol?

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za rok 2018.…

 





 
Kompletně odhalený facelift Škody Superb. Hledejte změny!

Kompletně odhalený facelift Škody Superb. Hledejte změny!

Dnes 16:14

České dálnice už sice nějakou dobu brázdí lehce zamaskované modernizované superby, odmaskované fotky jsme však zatím ještě neviděli.




Blesk.cz

Zemřel filmový publicista Miloš Fikejz (†59). Zabila ho akutní leukémie

Zemřel filmový publicista Miloš Fikejz (†59). Zabila…

Ve věku 59 let zemřel v úterý filmový publicista, encyklopedista a fotograf Miloš Fikejz, který portrétoval…

Nejdřív exploze v hale, pak popravy hostů: Po útoku na luxusní hotel je nejméně 14 mrtvých

Nejdřív exploze v hale, pak popravy hostů: Po útoku…

Zásah bezpečnostních složek proti útoku teroristů v Nairobi ve středu ráno skončil. Oznámil to keňský prezident…

 

iSport.cz

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme jako hokejisti na rybníku

Šéf cyklistiky chce postavit dráhařům haly: Jsme…

Jeho srdeční záležitostí jsou horská kola, velkou část své energie ovšem směřuje do jiného cyklistického…

Talenti pod smlouvou? Slavia je štědrá, Plzeň a Sparta se drží při zdi

Talenti pod smlouvou? Slavia je štědrá, Plzeň a…

Dát slibnému talentu smlouvu, či ne, to je, oč tu běží. Tři největší české kluby řeší citlivou otázku odlišně.…

 

Reflex.cz

Místa z obalů slavných LP desek tehdy a teď: Fotograf strávil 10 let tvořením této galerie

Místa z obalů slavných LP desek tehdy a teď:…

Milovník reggae Alex Bartsch se rozhodl vzdát čest svým hudebním idolům tím, že prolnul obaly vinylů se…

Bude prezident přezkušovat nové profesory? Proč je raději nejmenují rovnou rektoři?

Bude prezident přezkušovat nové profesory? Proč je…

Jak asi víte, Miloš Zeman stále trvá na svém do značné míry kontroverzním rozhodnutí nejmenovat docenty Ivana…