25.2. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Lancia Medusa: Zapomenutý supersport se čtyřmi dveřmi

 

Turínský autosalon vždy lákal zejména karosářské mistry z celé Itálie. Pro rok 1980 připravil Ital Design koncept cestovního vozu Lancia Medusa. Co měla společného se supersportem?

Tradice automobilových výstav v italském městě automobilů, v Turíně, existovala předlouhých 102 let, samozřejmě s přestávkami, vynucenými třeba oběma světovými válkami. V roce 2002 se autosalon přesunul do Boloni. Jakoby to byl začátek úpadku italského automobilového průmyslu... Po dlouhá desetiletí existující designové domy začaly najednou zanikat, či byly skupovány automobilkami, což ovšem znamenalo výrazné omezení ve tvůrčí svobodě jejich designerů. Hlavním důvodem bylo nepochybně šetření automobilek, které než aby svěřily výrobu svého exkluzivního modelu některému z designových domů, si takové auto raději vyráběly samy. Příkladem může být kupé od Peugeotu, kdy 406 Coupe vznikalo u Pininfariny, zatímco jeho nástupce, model 407 Coupe, se již vyráběl ve Francii v Rennes po boku se sedanem a kombi SW.

V roce 1980 ale byl výše uvedený úpadek v nedohlednu, takže karosáři mohli směle tvořit a následně prezentovat své koncepty. Jedním z nich byla ve zmíněném roce Lancia Medusa. Na svědomí ji mělo studio Ital Design, jemuž vévodil slavný Giorgeto Giugiaro. Dodnes zajímavě řešený hatchback (nebo liftback?) střední třídy dlouhý 4405 mm, široký 1813 mm, ale vysoký pouhých 1263 mm vynikal dodnes pozoruhodnými tvary, které přinesly vynikající aerodynamiku, charakterizovanou koeficientem čelního odporu vzduchu 0,263.

10 nejzajímavějších konceptů studia Italdesign

K tomu přispěla velice plochá přední část karoserie, která musela být z toho důvodu osazena takzvanými spícími světlomety (alias mrkačky). A dále skla čtyř bočních dveří, posunutá extrémně k vnějšímu obrysu karoserie. Byla pevná, spouštět bylo možné pouze část jejich plochy, podobně jako u některých supersportovních automobilů. Na levé straně vytvořili tvůrci zpětné zrcátko, pravé chybělo, což ale nebyla chyba, neboť to odráželo tehdejší zvyklosti.

Znáte Lancii Montecarlo?

Italské designové studie automobilů téměř vždy využívaly mechaniku z běžných modelů různých značek. A to nejen těch italských, ale třeba také BMW. V případě Medusy zvolil Ital Design coby technický základ Lancii Betu Montecarlo na některých trzích nazývanou Scorpion. A právě toto určilo vzhledem ke karoserii nezvyklou koncepci pohonného ústrojí. Tedy motor před zadní poháněnou nápravou, ale karoserie se čtyřmi bočními dveřmi. Opravdu na světě není moc aut, které by toto nabízely. Ano 2+2místná koncepce je s motorem uprostřed spojitelná bez problémů, jak dokazuje třeba Ferrari Mondial, ale se čtyřmi dveřmi?

Beta Montecarlo je velmi zvláštním vozem. Vyráběla se totiž nadvakrát, navíc u Pininfariny, který vůz také navrhl. A sice v letech 1975 až 1978 a posléze po pauze opět od roku 1980 do 1981. Sice má v názvu „Beta“, avšak s tímto vozem toho věru moc společného nemá, samozřejmě s výjimkou pohonu. Montecarlo mělo být dražší alternativou k Fiatu X1/9, který má tutéž koncepci. Ten byl ovšem obchodně nesmírně úspěšný, zatímco Montecarlo byl propadák. Celkem vzniklo jen 7798 vozů. Jedním z důvodů nezájmu o vůz byly motory. V Evropě 2,0 litr, v USA osmnáctistovka, které zjišťovaly jen průměrnou dynamiku na to, o jaké se jednalo auto.

Pod zadní kapotou vozu se ukrýval zmíněný dvoulitr s výkonem 88 kW a maximálním točivým momentem 170 N.m. Na zadní poháněnou nápravu se přenášely přes pětistupňovou ručně řazenou převodovku. Medusa jak už to u podobných aut bývá, nepřekročila stádium konceptu.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Spolupracujeme s TipCars.com
Masaryk i Beneš. Křivili realitu jako Babiš se Zemanem, říká analytik Josef Švéda Masaryk i Beneš. Křivili realitu jako Babiš se Zemanem, říká analytik Josef Švéda

Celá řada mýtů a legend provází dějinné události, jako…

Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

 

Štítky Lancia Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Dnes 18:50

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Arichteva o svém „zadkovém“ trapasu ve StarDance: To vám byla taková p**el!

Arichteva o svém „zadkovém“ trapasu ve StarDance: To…

Při druhém tanci sobotního večera ve StarDance, který předvedla Veronika Arichteva (32) s tanečníkem Michalem…

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

 

iSport.cz

Šílená čísla! Arizona drtí NHL v oslabení. Překoná historický rekord?

Šílená čísla! Arizona drtí NHL v oslabení. Překoná…

Zní to až neuvěřitelně. Arizona si po 19 zápasech drží v NHL fantastická čísla při vlastním oslabení, ve kterém…

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v týdnu i o víkendu

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v…

V sobotu se odehrála úvodní kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…